Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 »   Omlaag

Auteur Topic: Schokdempers oud alko chassis ivm Tempo 100  (gelezen 27047 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EdwinMerks

  • Gast
Re: Schokdempers oud alko chassis ivm Tempo 100
« Reactie #30 Gepost op: mei 21, 2012, 08:17:37 am »

Ik heb er een paar van mijn constructie gemaakt:



[update #1] Ik zie dat de ondersteboven op het forum zijn gekomen! Geen idee hoe. Ga er maar vanuit dat je daar wel raad mee weet.

Merk je eigenlijk veel verschil nu je ze gemonteerd hebt? Ligt ie echt beter op de weg en stuitert hij minder? Ik twijfel nog steeds of het echt nut heeft namelijk...
Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re: Schokdempers oud alko chassis ivm Tempo 100
« Reactie #31 Gepost op: mei 21, 2012, 10:07:30 am »

Goeie vraag Edwin. Eigenlijk de belangrijkste vraag.

Antwoord: Ja, ik merk het absoluut. De wagen stuitert veel minder achter je aan. Je voelt daardoor ook minder schokken op je auto komen. Natuurlijk uitsluitend merkbaar bij hobbels, maar die heb je toch al sneller dan je denkt. Ik ervaar de schokdempers dus echt als een comfort, duurzaamheid (van de spullen in de wagen) en veiligheid.
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Schokdempers oud alko chassis ivm Tempo 100
« Reactie #32 Gepost op: mei 21, 2012, 09:26:03 pm »

Kan kloppen. Ik heb een B 700-5 as. Daar moeten extra beugels bevestigd worden. In mijn geval geschroefd. Die kosten iets van ? 20,-
Net even gespiekt, maar ik heb dezelfde as.
Ben even de draad kwijt, zijn die beugels waar je het over hebt andere beugels dan waar Marcel het over heeft? Want die had ik al meegenomen in de prijs.
Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Schokdempers oud alko chassis ivm Tempo 100
« Reactie #33 Gepost op: mei 22, 2012, 05:02:50 pm »

Vandaag even langs geweest bij Holtkamper in Bunnik.
Maar volgens de heren daar verkopen ze die beugels alleen inclusief dempers en ze hadden ze ook niet op voorraad liggen helaas.
Heb nu wel even in't echt mogen aanschouwen hoe die beugels er uit zien, ze zitten nagenoeg onder alle nieuwe wagens,
vermoed dat het chassis en de as voor zo'n beetje alle types hetzelfde is...
Ik schuif het project maar even door naar komende winter, heb ze deze zomer toch niet nodig in Frankrijk...  W:
Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Schokdempers oud alko chassis ivm Tempo 100
« Reactie #34 Gepost op: mei 22, 2012, 06:03:36 pm »

Raar. Ik had destijds met Henk Wubs in Emmen gemaild. Die beugels waren daar en toen heeft Jelle ze meegenomen naar Bunnik.
Misschien heb ik een voorkeursbehandeling genoten ???
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

EdwinMerks

  • Gast
Re: Schokdempers oud alko chassis ivm Tempo 100
« Reactie #35 Gepost op: mei 22, 2012, 08:26:50 pm »

Vandaag even langs geweest bij Holtkamper in Bunnik.
Maar volgens de heren daar verkopen ze die beugels alleen inclusief dempers en ze hadden ze ook niet op voorraad liggen helaas.
Heb nu wel even in't echt mogen aanschouwen hoe die beugels er uit zien, ze zitten nagenoeg onder alle nieuwe wagens,
vermoed dat het chassis en de as voor zo'n beetje alle types hetzelfde is...
Ik schuif het project maar even door naar komende winter, heb ze deze zomer toch niet nodig in Frankrijk...  W:

Ik heb vandaag ook een mailtje gehad van Henk Wubs: Ze verkopen inderdaad alleen de complete set. Dit is dus inclusief profielen voor op het chassis, beugels voor de as en de schokbrekers. Alles inclusief bevestigingsmaterialen. Kosten: ? 175,-
Voor mij dus ook even nadenken...vindt het toch wel een forse prijs...
Gelogd

EdwinMerks

  • Gast
Re: Schokdempers oud alko chassis ivm Tempo 100
« Reactie #36 Gepost op: mei 22, 2012, 08:45:18 pm »

Net even gespiekt, maar ik heb dezelfde as.
Ben even de draad kwijt, zijn die beugels waar je het over hebt andere beugels dan waar Marcel het over heeft? Want die had ik al meegenomen in de prijs.

Naast de schokbrekers heb ik het eigenlijk over 2 dingen:

1. De profielen die op het chassis bevestigd dienen te worden zodat de schokbrekers recht voor de as komen te staan. Zie foto van Marcel.

2. De schokbrekers dienen aan de as bevestigd te worden. DIt kan op een paar manieren, afhankelijk van de as (ook bij de B 700-5 heb je verschillen. Sommige beugels klem je in de as, andere moet je met bouten bevestigen. Die laatste heb ik dus.
Op onderstaande foto's zie je de klembeugels (blinkende) en de beugels die ik nodig heb (zwarte)
Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Schokdempers oud alko chassis ivm Tempo 100
« Reactie #37 Gepost op: mei 30, 2012, 11:16:07 pm »

Hebben jullie achter die beugel nou ook nog die 3 gaten in het chassis zitten die ik heb, of alleen de 4 voor die beugel?
Want als ik dan ook nog eens 4 gaten voor die beugels moet boren, wordt 't wel een beetje een gatenkaas op een klein stukje chassis, lijkt me nou niet echt bevorderlijk voor de sterkte...
Gelogd

EdwinMerks

  • Gast
Re: Schokdempers oud alko chassis ivm Tempo 100
« Reactie #38 Gepost op: mei 31, 2012, 09:30:26 pm »

Hebben jullie achter die beugel nou ook nog die 3 gaten in het chassis zitten die ik heb, of alleen de 4 voor die beugel?
Want als ik dan ook nog eens 4 gaten voor die beugels moet boren, wordt 't wel een beetje een gatenkaas op een klein stukje chassis, lijkt me nou niet echt bevorderlijk voor de sterkte...

Over welke beugel heb je het nu? Ben m ff kwijt  :P
Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Schokdempers oud alko chassis ivm Tempo 100
« Reactie #39 Gepost op: mei 31, 2012, 11:46:19 pm »

 :#
Volgens mij heb ik een paar keer het woord chassis gebruikt  :H
Op de as moet ik ze sowieso lassen...
Dus zeg maar die hele dure beugels die met vier bouten op het chassis gaan en die ik niet zonder dempers kan kopen van Holtkamper...
(en ook nog een paar beugels bij krijg voor de as die ik niet kan gebruiken)
Gelogd

EdwinMerks

  • Gast
Re: Schokdempers oud alko chassis ivm Tempo 100
« Reactie #40 Gepost op: juni 01, 2012, 03:19:56 pm »

:#
Volgens mij heb ik een paar keer het woord chassis gebruikt  :H
Op de as moet ik ze sowieso lassen...
Dus zeg maar die hele dure beugels die met vier bouten op het chassis gaan en die ik niet zonder dempers kan kopen van Holtkamper...
(en ook nog een paar beugels bij krijg voor de as die ik niet kan gebruiken)

Helder :P Bij mij zitten er dus alleen de 4 gaten voor de laten we het maar even de Holtkamper-beugel noemen.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Schokdempers oud alko chassis ivm Tempo 100
« Reactie #41 Gepost op: juni 01, 2012, 06:38:44 pm »

Hallo, heb dit topic niet helemaal gevolgd. Maar ik heb net 2 Octagon schokdempers, 2 bevestigingen voor op de as en 2 beugels voor aan het chassis voor Euro 84,04. Eigenlijk min of meer dezelfde spullen voor de Alko as. Dit heb ik besteld bij Wiedemann in Duitsland. Binnen 5 dagen in huis. Fors goedkoper dan bij Holtkamper dus. Ook de Jamet dealer vraagt bijna datzelfde bedrag.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Schokdempers oud alko chassis ivm Tempo 100
« Reactie #42 Gepost op: juni 02, 2012, 12:08:10 am »

Maar weer eens even een tussentijdse evaluatie...
a) Holtkamper-beugels: te duur en te veel gaten in m'n chassis
b) Helemaal niets en maar gewoon te hard gaan rijden met het risico op een boete  :O
c) zelf een beugel maken die in de drie bestaande gaten past op m'n chassis

Zit nu tussen de laatste 2 te twijfelen, optie b is toch wel de gemakkelijkste...
Gelogd

EdwinMerks

  • Gast
Re: Schokdempers oud alko chassis ivm Tempo 100
« Reactie #43 Gepost op: juni 02, 2012, 12:17:18 am »

Hallo, heb dit topic niet helemaal gevolgd. Maar ik heb net 2 Octagon schokdempers, 2 bevestigingen voor op de as en 2 beugels voor aan het chassis voor Euro 84,04. Eigenlijk min of meer dezelfde spullen voor de Alko as. Dit heb ik besteld bij Wiedemann in Duitsland. Binnen 5 dagen in huis. Fors goedkoper dan bij Holtkamper dus. Ook de Jamet dealer vraagt bijna datzelfde bedrag.

Die site ken ik wel. Ik geloof dat ik zelfs daar de foto van de beugeltjes vandaan heb. Wat ik echter niet op die site kon vinden is de grote beugel die op het chassis gezet moet worden. (Zie bovenste foto die door mij op 22 mei gepost zijn).
Gelogd

aerodeck

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 50
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone T&T
Re: Schokdempers oud alko chassis ivm Tempo 100
« Reactie #44 Gepost op: mei 28, 2013, 09:39:45 pm »

Hoi,

Ik ben sinds kort de trotse bezitter van een HK Flyer uit 2001. Nu heb ik al eens naar de as gekeken en ik heb het idee dat ik deze bevestigingen op de as moet plaatsen om de al-ko schokdempers te kunnen monteren.

http://www.wiedemann-fahrzeugtechnik.de/stossdaempfer-fuer-anhaenger-100km-h/stossdaempferhalter/alko-satz-schraubbare-stossdaempferhalter-im-polibeutel/a-1711/

Zijn er al meer leden die een dergelijke actie hebben uitgevoerd ? Zo ja, ik ben erg benieuwd of er nog meer aanpassingen nodig zijn om de schokdempers goed te kunnen monteren. Alvast hartelijk dank voor jullie reactie :-)
Gelogd
Had: Holtkamper Flyer Membrane (2002)
Heeft: Aart Kok Livingstone T&T (2015)
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal