Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 »   Omlaag

Auteur Topic: opbergbuis voor tentstokken  (gelezen 43191 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sannie75

  • klappers
  • Klap gek
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.545
  • Aart Kok Livingstone game drive 2016
Re: opbergbuis voor tentstokken
« Reactie #45 Gepost op: maart 04, 2012, 09:41:15 pm »

hoe heb je dat in gedachten dan? De stokken zijn toch gebogen, dan heb je wel hele brede buizen nodig denk ik.... :?
Gelogd
Every day is a gift, not a given right....

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: opbergbuis voor tentstokken
« Reactie #46 Gepost op: maart 04, 2012, 09:58:56 pm »

het CJIB.. aka de politie. :X

sinds 2006 of 07 mogen er geen scherpe voorwerpen meer in langsgeplaatste buizen zitten.
dit geld ook voor pijpfitters ijzerwerkers enzo.

De politie, noch het CJIB bepalen wat mag of niet. Dat doet als het om transport gaat, qua regelkgeving het ministerie van V&W. En ik kan over die buizen geen regelgeving terugvinden. Is daar en bron voor?

De reden dat ik dit vraag is omdat er bijvoorbeeld ook lange tijd gesuggereerd is dat vanwege Europese regelgeving schilders en andere mensen die op hoogte moeten werken, dat niet op een ladder mogen doen. De praktijk was echter, dat dat geen Europese regelgeving betrof, maar een vrijwillige afspraak tussen werkgevers en werknemers, zonder dat daar Europese regelgeving aan ten grondslag lagen. Ik ben dus alert op elke beperkende regel zonder concrete bron.

Punt is ook dat het geen enkel probleem is om de kopse kant van de buis waarin vervoerd wordt zodanig te versterken, dat het onmogelijk is voor buizen om, ook bij een frontale botsing door die kopse kant te dringen. Vraag me daarnaast ook af waarom glazen ruiten dan wel zonder probleem open getransporteerd zouden mogen worden.
Gelogd

faba

  • Gast
Re: opbergbuis voor tentstokken
« Reactie #47 Gepost op: maart 04, 2012, 10:59:03 pm »

Zat te denken aan aluminium dakgoot. :J Is platter en breder, lichtgewicht maar is wel open natuurlijk. :N Verder kom ik niet in mijn redenering :?
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.656
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: opbergbuis voor tentstokken
« Reactie #48 Gepost op: maart 05, 2012, 10:50:08 am »

... Is daar en bron voor?

De reden dat ik dit vraag is omdat er bijvoorbeeld ook lange tijd gesuggereerd is dat vanwege Europese regelgeving schilders en andere mensen die op hoogte moeten werken, dat niet op een ladder mogen doen. De praktijk was echter, dat dat geen Europese regelgeving betrof, maar een vrijwillige afspraak tussen werkgevers en werknemers, zonder dat daar Europese regelgeving aan ten grondslag lagen. Ik ben dus alert op elke beperkende regel zonder concrete bron.

Punt is ook dat het geen enkel probleem is om de kopse kant van de buis waarin vervoerd wordt zodanig te versterken, dat het onmogelijk is voor buizen om, ook bij een frontale botsing door die kopse kant te dringen. Vraag me daarnaast ook af waarom glazen ruiten dan wel zonder probleem open getransporteerd zouden mogen worden.

Beperking of veiligheidsmaatregel? Juist met remmen komen er waanzinnige krachten vrij. De politie kan op basis van een zogenoemd kapstok artikel hierop ingrijpen. Ook zonder specifieke wetgeving... Bedenk dat de wet een (ethisch) minimum is om te functioneren, geen oneindige garantie. (Ter vergelijk: APK zegt weinig over de totale veiligheid van een voertuig, wel iets over een aantal redelijk individuele maatregelen, maar is te allen tijde een momentopname. )

@ladderverhaal: dat ligt genuanceerder. Het is inmiddels verboden, op grond van europese regelgeving, om boven een bepaalde hoogte gebruik te maken van HOUTEN ladders.

@versterking: Klopt! Maar... Loodgieters, kampeerder e.d. zien vaak het verlijmen van een schroefeindstuk als voldoende versteviging (en dat is het niet bij een noodstop of botsing).

Kort en goed: Maak de buis in de breedte, geen gezeur, geen onveiligheden.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

bosi

  • Gast
Re: opbergbuis voor tentstokken
« Reactie #49 Gepost op: maart 05, 2012, 11:05:02 am »

Enne, niet alleen de buis in de breedte monteren maar dan ook goede, metalen beugels gebruiken. De standaard kunstof beugels zijn beslist niet bestand tegen de krachten die bij het remmen op zo'n buis worden uitgeoefend, zeker met het gewicht van de stalen stokken. De stokken goed opsluiten met, bijvoorbeeld poetsdoek etc., zorgd ervoor dat in bochten de stokken niet door de kunstof deksel breken.

Een optie zou kunnen zijn om de buis net voor de bermkeuken te monteren, dan kun je met het beladen van je disselbak de boel weer in evenwicht brengen (wel voor voldoende gewicht op/ter hoogte van de as plaatsen ander heb je een wip-wap achter je auto hangen).
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: opbergbuis voor tentstokken
« Reactie #50 Gepost op: maart 05, 2012, 12:46:57 pm »

De politie kan op basis van een zogenoemd kapstok artikel hierop ingrijpen. Ook zonder specifieke wetgeving...
Dat klopt. En dan gaat die agent met artikel 5 in de hand vaststellen of de lading voldoende gezekerd en veilig is. En als je dus zorgt dat de zaak goed gezekerd en veilig is, is er dus niks aan de hand. Punt is even dat hier aangegeven werd dat het sinds 2006 of 2007 niet meer mocht. Dat er dus wetgeving bestond. Dat is even iets anders dan dat een politieagent vaststelt dat iets, op een bepaalde manier uitgevoerd, niet veilig is. Daar ging het me even om.

@ladderverhaal: dat ligt genuanceerder. Het is inmiddels verboden, op grond van europese regelgeving, om boven een bepaalde hoogte gebruik te maken van HOUTEN ladders.
Maar nogmaals, is dat Europese regelgeving? Of is dat een afspraak tussen werkgevers en werknemers in Nederland? Kijk voor de aardigheid even naar dit filmpje van ruwweg  13:15 tot 17:15 . De realiteit van Europese regelgeving blijkt in Nederland maar al te vaak niet meer dan een convenant tussen werkgevers en werknemers te zijn. Maar geen algemene wetgeving.

Afhankelijk van die hoogte zou dat namelijk betekenen dat Wienese als grootste ladderfabrikant van Nederland dus geen 2x24 of 3 x 16 sporten mag verkopen. Al of niet in hout. De realiteit is anders.

Let wel. Ik ben de laatste die een voorstander is van onveilige situaties, maar ik krijg altijd een beetje jeuk als er sprake is van wet- en regelgeving die er gesuggereerd wordt te zijn en eeuwig blijft rondzingen, maar meer dan eens niet blijkt te bestaan.
« Laatst bewerkt op: maart 05, 2012, 01:55:55 pm door Frankie »
Gelogd

Boes

  • Gast
Re: opbergbuis voor tentstokken
« Reactie #51 Gepost op: maart 05, 2012, 04:40:58 pm »

die datum die ik aan gaf van 06/07 heb ik niet geverifieerd in het wet boek.
ik heb namelijk al een baan en das meer dan genoeg... :J
het is namelijk zo dat ik vlak naast oom agent woon en toen ik het aant op meten was met een brok pvc vertelde hij mij dat.
verder hou ik me er niet mee bezich ik heb het gehele buizen idee maar op een hoop gegooit en ga voor een ruime disselbak.
geen gezeur en of risico voor een bon.

want of het nou wel of niet mag, je trekt zowiezo aan het kortste eind, zo als ik al eerder zei..
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: opbergbuis voor tentstokken
« Reactie #52 Gepost op: maart 05, 2012, 05:28:34 pm »

het is namelijk zo dat ik vlak naast oom agent woon en toen ik het aant op meten was met een brok pvc vertelde hij mij dat.

Ik denk dat het voortkomt uit het voertuigreglement, maar die regel bestaat al sinds 1995:

Artikel 5.18.8
1. De lading van voertuigen mag geen scherpe delen hebben, die in geval van botsing
gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers kunnen opleveren.
2. Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing op lading of delen daarvan die
zich hoger dan 2 meter boven het wegdek bevinden.

En dan gaat men er bij de beoordeling dus vanuit dat de scherpe delen in geval van een botsing door de eindstop van de PVC buis dringen, wat vrijwel zeker het geval is. :# 
Maar wanneer je, voordat je de eindstop erop lijmt, in het uiteinde van de buis een prop schuimrubber schuift (wat sowieso noodzakelijk is) en vervolgens met constructielijm een goed passende houten schijf van een centimeter of 10 dik lijmt (effectief 2 schijven van 5 cm) , is dat gevaar totaal afwezig. En daarmee durf ik die discussie met oom agent wel aan.

Het is overigens ook de verklaring waarom je die buizen met schroef- en einddoppen vandaag de dag nog steeds op de transportbusjes van installateurs ziet zitten, want die zijn hoger gemonteerd dan 2 meter en daarvoor geldt die regel dus niet. De vraag is ook een beetje hoe een installateur anders pakweg zes of tien  hele lengtes (5 meter)  koperen waterleiding  of stalen verwarmingsbuis veilig zou moeten vervoeren.
« Laatst bewerkt op: maart 05, 2012, 05:33:10 pm door Frankie »
Gelogd

Ber

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 189
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Cocoon 2024 + zelfbouw tenttrailer
opbergbuis voor tentstokken
« Reactie #53 Gepost op: maart 05, 2012, 08:01:04 pm »

hoe heb je dat in gedachten dan? De stokken zijn toch gebogen, dan heb je wel hele brede buizen nodig denk ik.... :?

De kromming van de stokken is, en dit schat ik, rond de 10-11cm. Dus ik dacht aan een buis van 125mm. Daar zullen net niet alle buizen in passen, vandaar 2 buizen.
Wil ze dus wel ivm de veiligheid overdwars plaatsen. Ben bang dat er te weinig ruimte zal zijn.

Over een een week of twee haal ik m op, dan krijgt is weer zijn onderhoud en dan zal ik eens kijken of het überhaupt wel kan.

Groet,
Ber



Sent from my iPad using Tapatalk
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.357
  • Merk: kampeermiddel : HK Aero
Re: opbergbuis voor tentstokken
« Reactie #54 Gepost op: maart 06, 2012, 08:57:46 am »

Ik zit er ook te denken om er een buis onder te maken, misschien wel twee. Teveel stokken om in een buis te doen.

Heeft er iemand ervaring met het monteren van een buis onder een cabanon vouwwagen?


Waarom? Tip: Het is veel handiger een nette zak te maken en ze hierin op te bergen. Wij leggen deze zak op de keuken tijdens transport. Hier bevindt zich toch een loze ruimte onder het afdekzeil. (even een fleecedeken er tussen als bescherming voor de afdekplaten van de keuken) en maken de hele buizenbundel met twee spanbandjes vast aan de buizen van de wagentent, puur zodat ze niet kunnen gaan schuiven. Hier heb je er absoluut geen last van en omdat de stokken van aluminium zijn kan de keuken dit makkelijk dragen. Het hele zakje weegt nog geen 10 kg volgens mij, inclusief de stok van de luifel.
De lege zak met een ritsluiting over de gehele lengte gebruiken we nuttig om alle losse tasjes, bevestigingsmateriaal, haringen e.d. tijdens het kamperen op één plek op te bergen. Deze gaat dan de disselbak in.
« Laatst bewerkt op: maart 06, 2012, 09:02:31 am door GJT »
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: opbergbuis voor tentstokken
« Reactie #55 Gepost op: maart 06, 2012, 09:58:58 am »

Als montage van een buis van de stokken niet mogelijk/handig is, zou je de buis, indien  je over een imperiaal op je vouwagen beschikt, wellicht aan de imperiaal bevestigen (kan in lengte en breedte richting).
Wel rekening houden met de maximale belasting van je imperiaal.
Gelogd

ff

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 468
  • Merk: kampeermiddel : (ex) Jamet Louisiana
    • FF.FM
Re: opbergbuis voor tentstokken
« Reactie #56 Gepost op: maart 06, 2012, 11:17:25 am »

Wij hebben 2 a 3 zakken vol met stokken in de banken van de Jamet liggen.
De laatste vakantie heb ik het geloof ik in 2 zakken gestopt.
Dit bleek bij thuiskomst een foutje te zijn.

De wielklem paste niet aan een kant van de wagen en aan de andere kant wel. Net niet evenwichtig beladen.
Tijdens het rijden niets van gemerkt omdat de wagen toen zelf ook gevuld was.

Ik heb alleen een hekel aan die stokken die een staander hebben met een kruisstuk en daaraan 2 liggers die vervolgens allemaal met veren aan elkaar vast zitten waardoor je deze niet compact kan opvouwen. Een stok heeft zelfs een uitgerekte veer, dat is weer lastig met neerzetten.

Ooit een systeem gezien van luchtkamers die dienst deden als tentstokken. Alleen werden die opgeblazen door een ventiel aan de uitlaat te hangen....
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: opbergbuis voor tentstokken
« Reactie #57 Gepost op: maart 06, 2012, 11:42:40 am »

De karsten tenten zijn, zogenaamde opblaastenten. Dit zijn koepel/boog tenten waarbij de metalen of glasfiber stokken zijn vervangen door luchtgevulde buizen/kamers. Deze worden, via ventielen, opgeblazen met een kleine compressor. Heb er vorig jaar eentje aan de kust zien staan (duin camping) en ondanks de harde wind en het slechte weer, stond hij redelijk stabiel.
Wellicht kunnen ze op deze wijze ook voortenten voor VW's maken, alleen de achterwand vervangen door een rits om hem aan de wagentent te kunnen ritsen zou voldoende moeten zijn.
Gelogd

Ber

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 189
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Cocoon 2024 + zelfbouw tenttrailer
opbergbuis voor tentstokken
« Reactie #58 Gepost op: maart 06, 2012, 06:24:39 pm »

Waarom? Tip: Het is veel handiger een nette zak te maken en ze hierin op te bergen.

Omdat we veel rondtrekken en dus vaak alleen de luifel gebruiken is het handig dat de stokken in zo'n buis zitten. Gemak dient de mens;)

Maar ik denk niet dat het kan.





Sent from my iPad using Tapatalk
Gelogd

faba

  • Gast
Re: opbergbuis voor tentstokken
« Reactie #59 Gepost op: maart 06, 2012, 09:04:07 pm »

Om verder te gaan in mijn redenering van de dakgoot... Hah, ja, even wat uitleg: velen hebben stokken met bochtwerk en dergelijke hé, waardoor je al een behoorlijke diameter buis nodig hebt om die stokken er überhaupt in te krijgen.

Mijn denken aan was dus, het moet breder kunnen, daarom zeker niet hoger dus... Iets dakgootbak -achtig.  :J

Maar nu dacht ik aan zo'n pvc kabelgoten, wel volledig afsluitbaar mits enig lijmwerk en met dekseltjes om er p te zetten  :> Zal wel ergens op internet te vinden moeten zijn. Ik denk ook dat het in allerlei breedtes en hoogtes verkrijgbaar is. Zo kan je breder gaan onder de bak maar hoeft het niet lager tegen de grond te hangen zoals met een ronde buis.  :>

Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal