Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Nieuwe bouten voor Doublelock Condor  (gelezen 3039 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Nieuwe bouten voor Doublelock Condor
« Gepost op: april 26, 2012, 11:18:09 am »

Hallo allen,

Ik heb voor m'n klapper een Doublelock Condor disselslot. Om die SCM gekeurd te laten zijn moet je op twee bouten waarmee de disselkoppeling aan de dissel zit, een extra moer draaien  met een stalen stift die je in een gat in de moer, dwars door de schroefdraad van de bout moet slaan en dan moet afbreken, om losmaken van de disselkoppeling (zonder gebruikimaking van een slijptol o.i.d.) te voorkomen. Nou zijn de bestaande bouten op m'n klapper te kort om er een extra moer op te zetten, dus moeten de bouten, zoals in de gebruiksaanwijzing staat, vervangen worden door nieuwe, langere bouten.

Heeft iemand een idee of ik daar speciale bouten voor moet gebruiken? Is gewoon de eerste de beste bout uit de bouwmarkt met de juiste maat daarvoor geschikt? Ik kan me namelijk niet echt voorstellen dat het speciale geharde bouten zouden moeten zijn of zo, omdat je dan waarschijnlijk die stift niet meer door de schroefdraad geslagen krijgt. Maar ik zou ook niet willen dat m'n klapper ergens halverwege Frankrijk uit elkaar valt omdat ik de verkeerde bouten gebruikt heb. Iemand ervaring met deze aanpassing voor dit slot, dan wel kennis van dergelijke zaken m.bt. de verbinding tussen disselkoppeling en dissel?
Gelogd

mars

  • Gast
Re: Nieuwe bouten voor Doublelock Condor
« Reactie #1 Gepost op: april 27, 2012, 04:16:08 pm »

Kijk eens wat er op de kop van de huidige bout staat.
Gebruik iig een bout met 8.8 (of hoger) treksterkte ( staalkwaliteit).
En géén bouten van kwaliteit "pisbakkenstaal"..... :# :#
Gelogd

JohanB

  • Gast
Re: Nieuwe bouten voor Doublelock Condor
« Reactie #2 Gepost op: april 27, 2012, 10:33:39 pm »

Hallo allen,

Ik heb voor m'n klapper een Doublelock Condor disselslot. Om die SCM gekeurd te laten zijn moet je op twee bouten waarmee de disselkoppeling aan de dissel zit, een extra moer draaien  met een stalen stift die je in een gat in de moer, dwars door de schroefdraad van de bout moet slaan en dan moet afbreken, om losmaken van de disselkoppeling (zonder gebruikimaking van een slijptol o.i.d.) te voorkomen. Nou zijn de bestaande bouten op m'n klapper te kort om er een extra moer op te zetten, dus moeten de bouten, zoals in de gebruiksaanwijzing staat, vervangen worden door nieuwe, langere bouten.

Heeft iemand een idee of ik daar speciale bouten voor moet gebruiken? Is gewoon de eerste de beste bout uit de bouwmarkt met de juiste maat daarvoor geschikt? Ik kan me namelijk niet echt voorstellen dat het speciale geharde bouten zouden moeten zijn of zo, omdat je dan waarschijnlijk die stift niet meer door de schroefdraad geslagen krijgt. Maar ik zou ook niet willen dat m'n klapper ergens halverwege Frankrijk uit elkaar valt omdat ik de verkeerde bouten gebruikt heb. Iemand ervaring met deze aanpassing voor dit slot, dan wel kennis van dergelijke zaken m.bt. de verbinding tussen disselkoppeling en dissel?
Wij hebben bij Aart Kok net de Livingstone Tent&Trailer (Knott onderstel) opgehaald, met hetzelfde disselslot. Bij AK gaven ze aan dat de i.v.m. garantie de bouten niet vervangen mochten worden, maar dan geldt volgens Doublelock de SCM keuring niet meer.
Dus we hebben nu wel een disselslot, maar deze voldoet niet SCM. Weet iemand hoe je dit oplost?
Gelogd

Theun1957

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Kavango game drive
Re: Nieuwe bouten voor Doublelock Condor
« Reactie #3 Gepost op: april 27, 2012, 11:01:37 pm »

beste Johan,

Had zelf hetzelfde, in mijn geval zeiden ze bij AK dat de xtra moeren niet aangebracht hoefde te worden voor de verzekering.
Kans is echter groot dat de verzekering dan echter niet betaald. Van de andere kant als  hij weg is hoe kan je het dan nog controleren.
Heb zelf de bouten vervangen door langere en de borgmoer erop gezet. Bouten wel aangezet met een momentsleutel volgens het moment dat de gebruiksaanwijzing van het slot staat. Ook dit lijkt mij niet zo van belang, als de borgmoer erop zit en de originele moer zit normaal goed vast komt eea natuurlijk nooit meer los.
Bouten zijn kwaliteit 8.8 dit is wel van belang, gamma/praxis bouten zijn normaal van mindere kwaliteit. je hebt dus nodig een borstbout met een lengte van 65 mm dan past alles precies.
Mocht eea niet lukken stuur dan even een pb dan stuur ik je 2 bouten op, heb er nog een stel liggen.
Zit op het moment in Denemarken ( nee geen vakantie) maar ben over een dag of 10 in Nederland voor een dag of drie dus het is even plannen
gr
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal