Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Gasfles  (gelezen 9331 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

petertje1970

  • Gast
Gasfles
« Gepost op: mei 15, 2011, 10:06:22 am »

Hoi,

Ik heb een vraagje Wij hebben een Dakota Outdoor AS. In het keukentje past een gasfles onze vraag is.
Welke past hier in? Ons is vertelt de blauwe 2,5 l
Past hier ook een groene fles in en wat is het verschil of slim i.v.m omwisselen binnen/buitenland.
Alvast bedankt voor het advies en eventuele tips.

Groetjes,Peter
Gelogd

Henk CC

  • Gast
Re:Gasfles
« Reactie #1 Gepost op: mei 15, 2011, 10:46:50 am »

Een groene gasfles gaat niet passen. Maar de groene gasfles is er ook in een kleinere uitvoering, die past wel. Ik heb ook een Campinggaz 907 maar ga deze vervangen voor een kleine groene fles. Is goedkoper dan Campinggaz.

Henk
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re:Gasfles
« Reactie #2 Gepost op: mei 15, 2011, 11:11:31 am »

Naast de blauwe en groene flessen zijn er nog meer soorten en maten, bijvoorbeeld de BP-flessen of de Twinny

De verkrijgbaarheid verschilt per land, daar moet je in je keuze rekening mee houden ?f genoeg gas meenemen dat je voldoende hebt voor de hele vakantie.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Gasfles
« Reactie #3 Gepost op: mei 15, 2011, 07:34:51 pm »

dat de kleine 2,5 kg groene goedkoper is dan CampinGaz is waar. Alleen is dat betrekkelijk omdat je voor de groene 2,20 Euro per jaar moet bijbetalen als je deze inruilt. Vergeet dat niet en het verhaal wordt al weer anders. Na 4 jaar, 4x 2,20 Euro, inruilen verdubbeld de gasprijs van een vulling al. Wij doen ca. 3 jaar met de CampinGaz 907. Wordt alleen voor koken gebruikt.
Wat ik momenteel heb gezien, is de 5 kg groene fles het voordeligst. Vulling kost bij Theo Stet Euro 8,95. dat is net zoveel als de vulling van de 2,5 kg groene.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

petertje1970

  • Gast
Re:Gasfles
« Reactie #4 Gepost op: mei 15, 2011, 08:04:51 pm »

Hoi alvast bedankt voor jullie reactie's

Jelle,

De CampinGaz 907 past deze ook in het keukenblokje.

Groet,Peter
Gelogd

screech

  • Gast
Re:Gasfles
« Reactie #5 Gepost op: mei 16, 2011, 08:30:16 am »

dat de kleine 2,5 kg groene goedkoper is dan CampinGaz is waar. Alleen is dat betrekkelijk omdat je voor de groene 2,20 Euro per jaar moet bijbetalen als je deze inruilt. Vergeet dat niet en het verhaal wordt al weer anders. Na 4 jaar, 4x 2,20 Euro, inruilen verdubbeld de gasprijs van een vulling al.

Ik snap even niet wat je bedoelt met "Na 4 jaar, 4x 2,20 Euro, inruilen verdubbeld de gasprijs van een vulling al."
Je kan de groene flessen niet inruilen. Deze schaf je aan, en moet je na 10 jaar opnieuw laten keuren.

Even een rekenvoorbeeld:
Als je zegt 3 jaar te doen met de CG-907 dan ben je dus per jaar EUR 10,- kwijt (uitgaande van een omruilbedrag van ca. EUR 30,-)
Nou schijnen de groene gasflessen gas te bevatten waar je wat korter mee doet. Dus reken ik even dat je 2,5 jr met de groene 2,5kg fles zou doen.

De groene fles kost je dan per jaar: EUR 5,80 (gasvulling: EUR 9,- na 2,5 jaar. Omgerekend zou dat dan EUR 10,80 zijn na 3 jaar. En keuringskosten 3x EUR 2,20. Totaal dus 10,80+6,60= EUR17,40)

Nog een flink verschil vind ik. Echter,... tel daarbij het gemak van het inruilen van de GC in heel veel landen. Dan is de keus voor jezelf. Heb je de meeprijs over voor het gemak van het inruilen. Of kies je voor een lager bedrag, maar dan moet je zorgen dat je op tijd je groene fles laat bijvullen.

De CampinGaz 907 past deze ook in het keukenblokje.
Ja die past, dat is namelijk de blauwe 2,5 l zoals jij die noemt. Alleen bedoel je waarschijnlijk 2,75kg ipv 2,5 l. (gas gaat namelijk in kilo's en niet in liters)
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2011, 08:34:29 am door screech »
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.648
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:Gasfles
« Reactie #6 Gepost op: mei 16, 2011, 11:15:21 am »

Als aanvulling op Screech: de groene flessen kan je in NL gedurende 10 jaar laten vullen. Dus je gaat altijd met een volle fles op pad. De CG kan je ruilen, maar dan betaal je wel altijd de volle mep.

Volgend jaar gaan we van wagen veranderen en dan gaan we afwegen hoe we e.e.a gaan oplossen met gas.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re:Gasfles
« Reactie #7 Gepost op: mei 16, 2011, 11:24:51 am »

Ik vind het allemaal wat onduidelijk...  ::)
Effe een paar tabelletjes


Ik heb zo'n groene 2.5kg fles en heb dat ding altijd laten vullen voor ca. 8 euro. Meer niet. Aanschaf inderdaad iets van 30,- en als ik dan effe naar boven afrond dan kom ik op:
jaar 1 = 30
jaar 2 = 10
jaar 3 = 10
jaar 4 = 10
jaar 5 = 10
totaal = 70

Doe IK dat met een 907, dan ben IK beduidend meer geld kwijt. Aanschaf is ca 85,- en omruil is ca 30,- :
jaar 1 = 85
jaar 2 = 30
jaar 3 = 30
jaar 4 = 30
jaar 5 = 30
totaal = 205

Als je echter 3 jaar met een gasfles doet, omdat je er alleen op kookt, dan is het inruilen toch ook niet zo'n argument of wat ???
Als ik dat overigens terugreken dan is groen vs. blauw  30,- vs 85,- ...

En als je omruilen WEL een argument vind, dat zou ik nog een groene kiezen en gewoon om het jaar laten vullen ... Kijk maar:
JaarBlauwGroen
18530
200
3010
4300
5010
600
Totaal11550
73010
800
9010
10300
Totaal17570

Enige argumenten, welke ik zie, om toch voor een blauwe te kiezen is de maat van de groene fles en de omgevings-temperatuur....
Wat geld betreft lopen de voordelen van groen heel hard op.
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

screech

  • Gast
Re:Gasfles
« Reactie #8 Gepost op: mei 16, 2011, 11:29:52 am »

Helemaal helder panevino.  I:
Blijkbaar heeft Gampingaz nog steeds dé naam,... en waarschijnlijk is dat waarom iedereen ze dan ook maar aanschaft.

Mischien dat daar dus nú een omslag in komt.  :O
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re:Gasfles
« Reactie #9 Gepost op: mei 16, 2011, 11:34:09 am »

Om de vergelijking helemaal kloppend te maken moet je eigenlijk de keurjaren (? iets van 2,20 per jaar) meerekenen bij de groene fles. Dit is in feite een soort afschrijving: na tien jaar is de fles nog de oud ijzer prijs waard. Als ik mijn 2021-fles (die ik nu heb) straks omruil en ik krijg bijvoorbeeld een 2025-fles terug dan betaal ik 4 keurjaren extra boven op de vulling.

Maar dan nog zal duidelijk zijn dat de groene fles veel en veel goedkoper is dan CG.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re:Gasfles
« Reactie #10 Gepost op: mei 16, 2011, 11:36:37 am »

Blijkbaar heeft Gampingaz nog steeds dé naam,... en waarschijnlijk is dat waarom iedereen ze dan ook maar aanschaft.


Maar denk ik ook het omruilgemak, met name in Frankrijk. Veel mensen zien er blijkbaar toch tegenop om ter plekke een fles te laten vullen en vinden het veel prettiger om in de supermarkt gewoon een nieuw flesje in hun winkelwagen te kunnen leggen?
Gelogd

screech

  • Gast
Re:Gasfles
« Reactie #11 Gepost op: mei 16, 2011, 11:39:22 am »

Om de vergelijking helemaal kloppend te maken moet je eigenlijk de keurjaren (? iets van 2,20 per jaar) meerekenen bij de groene fles. Dit is in feite een soort afschrijving: na tien jaar is de fles nog de oud ijzer prijs waard. Als ik mijn 2021-fles (die ik nu heb) straks omruil en ik krijg bijvoorbeeld een 2025-fles terug dan betaal ik 4 keurjaren extra boven op de vulling.

Maar dan nog zal duidelijk zijn dat de groene fles veel en veel goedkoper is dan CG.
Het keurbedrag heeft Panevino in zijn 10,- zitten. Hij geeft aan dat hij altijd 8 euro betaald voor nieuw gas, en dan met 2,20 euro erbij geeft dat 10,20 per jaar. dat rond hij dan af naar EUR 10,-.
Maar de bedragen lopen zo hard uit elkaar dat die afronding echt niet uitmaakt.
Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re:Gasfles
« Reactie #12 Gepost op: mei 16, 2011, 11:43:59 am »

Ik kan niet anders concluderen dat je veel geld extra betaald voor een matige voorbereiding....
(of net te weinig ruimte)
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

Lien

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 710
  • Holtkamper Nano 2019
Re:Gasfles
« Reactie #13 Gepost op: mei 16, 2011, 05:57:21 pm »

Je kan de groene flessen niet inruilen. Deze schaf je aan, en moet je na 10 jaar opnieuw laten keuren.

De groene fles (5 kg bij het handvat staat het jaartal vermeld) kan je wel ruilen tegen een ander exemplaar. Je ontvangt hetzelfde jaar of je krijgt een ouder exemplaar of je krijgt/vraagt een jonger exemplaar. Dit houdt in dat je of alleen de vulling betaald of doordat de fles ouder is krijg je soort van statiegeld retour (dit gebeurd niet vaak natuurlijk dat je een ouder exemplaar krijgt) of je betaald iets extra voor de jongere fles + vulling. Dit kan b.v. bij de campingzaken.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Gasfles
« Reactie #14 Gepost op: mei 16, 2011, 07:09:39 pm »

Hoi alvast bedankt voor jullie reactie's

Jelle,

De CampinGaz 907 past deze ook in het keukenblokje.

Groet,Peter
Past in de keuken van onze Jametic.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal