Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Alternatief voor houtje-gaatje bevestiging ondertent Alpen Kreuzer?  (gelezen 2858 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RENVE

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 126
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Flexi Comfort XL IQ
Alternatief voor houtje-gaatje bevestiging ondertent Alpen Kreuzer?
« Gepost op: juli 04, 2014, 10:59:09 pm »

Om het rechter ondertentje aan de bedplank van onze Alpen Kreuzer Parade te bevestigen, heeft men gekozen voor een systeem dat ik nu even 'houtje-gaatje' noem: in de plank zitten kleine gaatjes, en aan de bovenkant van de ondertent zitten elastieken met een kunstof pennetje (bekend van houtje-touwtje). Die pennetjes moeten door de gaatjes, maar ik vind dat geen fijn systeem. Twee belangrijke nadelen:

1. Als je de pennetjes van onderen door de gaatjes hebt gedrukt, moet je 'om lopen' naar de bovenkant om daar onder de matrassen te zoeken naar de pennetjes die er een kleim stukje bovenuit steken, om ze er helemaal doorheen te trekken.
2. De gaatjes zijn zo klein dat de pennetjes klem blijven zitten tijdens dit 'om lopen', zodat je dot klusje niet per sé met z'n tweeën hoeft te doen. Nadeel daarvan is alleen dat het elastiek slijt, en inmiddels is er al eentje geknapt.

Ik wil nu een alternatief bevestigen waardoor ik alleen maar aan de onderkant hoef te zijn, en de elastieken minder te lijden hebben. Eigenlijk heb ik metalen of kunststoffen oogjes nodig die ik kan 'uitklappen' of klein genoeg zijn zodat de tent en het frame er bij het inklappen niet onder te lijden hebben.

Iemand een suggestie? Eenvoudige schroefoogjes lijken me de simpelste oplossing, maar is er iemand met een Alpen Kreuzer die kan inschatten of dit een probleem is bij het inklappen?
Gelogd
In één klap schatrijk!

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 484
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Alternatief voor houtje-gaatje bevestiging ondertent Alpen Kreuzer?
« Reactie #1 Gepost op: juli 05, 2014, 12:09:57 am »

En van die drukknoopjes zoals bij een rompertje, maar dan groter en steviger?

Ik heb zulke dingen weleens gezien, die een verschuifbare houten scheidingswand in een caravan op hun plek hielden, dan moet zo'n ondertent ook lukken.

Ik bedoel zo iets om in die gaatjes te schroeven:
http://www.sportbotenshop.nl/web/show/producten/afdekzeilen_bimini__tops/bevestigingsmateriaal/0/1/1/281

en daar dan een drukknoopje op.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.640
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Alternatief voor houtje-gaatje bevestiging ondertent Alpen Kreuzer?
« Reactie #2 Gepost op: juli 05, 2014, 09:40:57 am »

Bij Jamet/Trigano doen ze het met drukknopen. Op de plank een deel vastzetten en aan het ophangelastiek van de tent.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

buzzin

  • Gast
Re: Alternatief voor houtje-gaatje bevestiging ondertent Alpen Kreuzer?
« Reactie #3 Gepost op: juli 08, 2014, 04:13:02 pm »

En lowtech: op de juiste plaatsen door de gaatjes een klein stukje touw trekken in een lusje?
Dus dat je onder de plank een lusje hebt waar je het houtje doorheen kan doen?
Dan bovenop de plank een dun plaatje waar dit touwtje door heen zit...en plaatje vastmaken?

Eh....hoop dat ik het duidelijk omschreven heb....
Gelogd

Appeltje

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 182
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Spacer Expedition
Re: Alternatief voor houtje-gaatje bevestiging ondertent Alpen Kreuzer?
« Reactie #4 Gepost op: juli 08, 2014, 04:57:19 pm »

En lowtech: op de juiste plaatsen door de gaatjes een klein stukje touw trekken in een lusje?
Dus dat je onder de plank een lusje hebt waar je het houtje doorheen kan doen?
Dan bovenop de plank een dun plaatje waar dit touwtje door heen zit...en plaatje vastmaken?

Eh....hoop dat ik het duidelijk omschreven heb....

Ik snap wat je bedoelt.  I: Een ringetje ipv een plaatje voldoet denk ik ook al. En neemt geen plek in.  :P
Gelogd
"Home is where the Holtkamper is"

RENVE

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 126
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Flexi Comfort XL IQ
Re: Alternatief voor houtje-gaatje bevestiging ondertent Alpen Kreuzer?
« Reactie #5 Gepost op: juli 09, 2014, 01:48:33 am »

@cahummel: chique oplossing, maar ik denk dat ik geen degelijke drukknopen aan de ophangelastieken bevestigd krijg. Die zijn tamelijk smal, daar past hooguit een drukknoop van (toch wel) een rompertje op ;-).

@buzzin: dat vind ik een mooie en goedkope oplossing! Een setje sluitringen lijkt me wel geschikt om ze bovenop vast te maken.

Toch wil ik ook nog even kijken of gewone schroefoogjes in de buurt van de huidige gaatjes ook mogelijk zijn, en niet in de weg gaan zitten bij het inklappen. Voelt lekker degelijk.

Bedankt voor het meedenken tot nu toe! Ik laat nog wel weten wat het is geworden.
Gelogd
In één klap schatrijk!
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal