Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Wildkamperen in Zweden met vw?  (gelezen 15845 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dwarreltje

  • Gast
Wildkamperen in Zweden met vw?
« Gepost op: juni 21, 2014, 10:47:37 pm »

Nou ben ik al grootse plannen aan het maken voor trektocht door Zweden, met in het hoofd het idee (net als jaren terug) lekker wildkamperen. Alleen is een tentje fysiek (slapen) niet meer haalbaar, vandaar de aankoop van vwtje. Lees ik me daar toch ineens dat wildkamperen voor caravans niet toegestaan is... :o
Nou vind ik een vw echt geen caravan, meer een tent op wieltjes (zeker dat tweepersoons mini ding van mij :#)

Ondanks uitgebreid zoeken op internet (heb wel slechte verbinding dus gaat uiterst traag), kan ik het fijne hiervan niet vinden. Iemand hier die er verstand van/ervaring mee heeft? Vw wagen is een sobere caravan of luxe tent. Vind ik. Maar ja, wat vindt men in Zweden?
Gelogd

chrishoek

  • Gast
Re: Wildkamperen in Zweden met vw?
« Reactie #1 Gepost op: juni 21, 2014, 11:17:11 pm »

Deze site geeft vrij veel informatie http://www.naturetravels.co.uk/faqs-wild-camping-sweden.htm

Misschien dat je hier wat aan hebt.  :)
Gelogd

Dwarreltje

  • Gast
Re: Wildkamperen in Zweden met vw?
« Reactie #2 Gepost op: juni 22, 2014, 08:33:54 am »

Deze site geeft vrij veel informatie http://www.naturetravels.co.uk/faqs-wild-camping-sweden.htm

Misschien dat je hier wat aan hebt.  :)
Dank voor je reactie. Helaas kan ik ook hier niets vinden over vw. Wel het bekende allemans recht, maar zoals op elke site wordt er gesproken over tent.
Gelogd

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 482
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Wildkamperen in Zweden met vw?
« Reactie #3 Gepost op: juni 22, 2014, 06:28:01 pm »

Vorig jaar in Zweden geweest, en een aantal keer overwogen te gaan "wildkamperen", maar hebben het toch maar niet gedaan. Nadat we het aan een aantal Zweden hadden gevraagd, bleek het volgende: wildkamperen mag alleen als je geen schade doet aan de omgeving. Dus met een camper of caravan bijvoorbeeld alleen als je geen bandensporen achterlaat, vuil, etc, maar ook mag je geen overlast veroorzaken, dus geen luide TV of radio. Bij een tent wordt het zo goed als overal toegelaten, omdat voorgaande meestal toch niet opgaat voor een tent. Het lullige is alleen dat de vouwwagen in Zweden vrijwel niet gebruikt wordt, zeker als je noordelijker komt., ze noemen het ding dan Combicamp (naar het merk, tevens het enige in Zweden verkrijgbare merk). Hierdoor is de vouwwagen grijs gebied. Heeft wielen, maar ziet eruit als een tent. De meeste Zweden dachten dat wildkamperen mocht totdat ze erachter kwamen dat er een karretje in die tent zat. Toen werd het lastig, en was het hen ook niet duidelijk of het nu wel of niet mocht.

Daarnaast: je hebt speciale "wildkampeerplaatsen", die ingericht zijn voor campers een caravans. Je hebt daar alleen geen douches, en toilet. Meestal wel stromend water. Dan wordt het kamperen met een vouwwagen tamelijk lastig (gat scheppen voor je behoefte mag niet, want dan maak je de omgeving stuk).
Gelogd

Dwarreltje

  • Gast
Re: Wildkamperen in Zweden met vw?
« Reactie #4 Gepost op: juni 22, 2014, 09:04:00 pm »

Vorig jaar in Zweden geweest, en een aantal keer overwogen te gaan "wildkamperen", maar hebben het toch maar niet gedaan. Nadat we het aan een aantal Zweden hadden gevraagd, bleek het volgende: wildkamperen mag alleen als je geen schade doet aan de omgeving. Dus met een camper of caravan bijvoorbeeld alleen als je geen bandensporen achterlaat, vuil, etc, maar ook mag je geen overlast veroorzaken, dus geen luide TV of radio. Bij een tent wordt het zo goed als overal toegelaten, omdat voorgaande meestal toch niet opgaat voor een tent. Het lullige is alleen dat de vouwwagen in Zweden vrijwel niet gebruikt wordt, zeker als je noordelijker komt., ze noemen het ding dan Combicamp (naar het merk, tevens het enige in Zweden verkrijgbare merk). Hierdoor is de vouwwagen grijs gebied. Heeft wielen, maar ziet eruit als een tent. De meeste Zweden dachten dat wildkamperen mocht totdat ze erachter kwamen dat er een karretje in die tent zat. Toen werd het lastig, en was het hen ook niet duidelijk of het nu wel of niet mocht.

Daarnaast: je hebt speciale "wildkampeerplaatsen", die ingericht zijn voor campers een caravans. Je hebt daar alleen geen douches, en toilet. Meestal wel stromend water. Dan wordt het kamperen met een vouwwagen tamelijk lastig (gat scheppen voor je behoefte mag niet, want dan maak je de omgeving stuk).
Oke, dat is wéér wat anders dan ik op het Zwedenforum las:

Re: Vouwwagen en wildkamperen
Berichtdoor madcap » 22 jun 2014 17:59
Zweden staan hier (Dalarna) met van alles en nog wat in het bos wild te kamperen dus ik zou niet weten waarom niet...


Douches en toilet: niet nodig. Alleen stilte  :) Heb je enig idee of daar misschien een lijst/boekje van is? Van die wildkampeerplaatsen voor campers/caravans? Ik moet toch nog naar winkel voor goede kaart....

Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.863
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Wildkamperen in Zweden met vw?
« Reactie #5 Gepost op: juni 23, 2014, 05:53:00 am »

Hebben ze daar niet een soort van VVV?
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Wildkamperen in Zweden met vw?
« Reactie #6 Gepost op: juni 23, 2014, 09:37:23 am »

Niet dat iemand je ooit zal zien in dat uitgestrekte land... Wildkamperen neemt namelijk ook mee dat je niet in het zicht mag staan van welke bewoning dan ook en volgens mij mag je ook maar één nacht per standplaats staan. Overigens hebben wij in Zweden voornamelijk campings gehad. Ruim, betaalbaar, goed voorzien met huiskamers, keuken, droogruimtes, etc. In Glaskogen hebben we haf-wild gekampeerd. Met een vignet op aangewezen plekken met alleen een droogtoilet en een vuurplaats. Daar zou je mogen staan, mits je wel met het karretje op de plek kunt komen, wat niet overal mogelijk was.
Gelogd

Drees

  • Gast
Re: Wildkamperen in Zweden met vw?
« Reactie #7 Gepost op: juni 23, 2014, 11:48:31 am »

Weet het Zweeds Verkeersbureau dit niet? Zij hebben vast ook de boekjes die je vraagt.
Gelogd

Dwarreltje

  • Gast
Re: Wildkamperen in Zweden met vw?
« Reactie #8 Gepost op: juni 23, 2014, 01:55:30 pm »

Wederom dank voor de reacties WW
Gezien de reacties op het Zweden forum durf ik het er op te wagen. Inderdaad je ziet niet veel volk, in het zicht van wie/wat dan ook kamperen is mijn doel uiteraard niet, en lang verblijven op één plek ook niet.
Camping is handig voor als er eens een keer een wasje gedraait moet worden, verder verblijf ik liever buiten de beschaving :O

Vrgr,

Dwarreltje.
Gelogd

jlanphen

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 55
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kariba
Re: Wildkamperen in Zweden met vw?
« Reactie #9 Gepost op: juni 23, 2014, 06:49:16 pm »

Wij gaan dit jaar ook op zoek naar een plekje om wild te kamperen, alleen niet in Zweden maar in Noorwegen.
Afgelopen 2 jaar wel rond gekeken in Zweden en Noorwegen. Wat met name in Zweden opviel was het feit dat veel bospaden afgezet zijn met een slagboom. Voor een wandelaar met rugzak en tentje geen probleem, voor een auto met vouwwagen een onneembare hindernis.
Verder zijn veel van de bospaden gebruikt voor de bosbouw waardoor de sporen zo diep zijn dat die met een vouwwagen onbegaanbaar zijn.
Er zullen uiteraard zat plekken zijn, maar ze liggen in geval van een vouwwagen zeker niet voor het oprapen.
Gelogd

Dwarreltje

  • Gast
Re: Wildkamperen in Zweden met vw?
« Reactie #10 Gepost op: juni 23, 2014, 09:40:24 pm »

Wij gaan dit jaar ook op zoek naar een plekje om wild te kamperen, alleen niet in Zweden maar in Noorwegen.
Afgelopen 2 jaar wel rond gekeken in Zweden en Noorwegen. Wat met name in Zweden opviel was het feit dat veel bospaden afgezet zijn met een slagboom. Voor een wandelaar met rugzak en tentje geen probleem, voor een auto met vouwwagen een onneembare hindernis.
Verder zijn veel van de bospaden gebruikt voor de bosbouw waardoor de sporen zo diep zijn dat die met een vouwwagen onbegaanbaar zijn.
Er zullen uiteraard zat plekken zijn, maar ze liggen in geval van een vouwwagen zeker niet voor het oprapen.
Ach, ik ben een vrij mens en heb minimaal 3, maximaal 4 weken de tijd. Noorwegen is zeker niet onmogelijk  :) Vreemde is, dat ik altijd verzot was op Noorwegen, éénmaal naar Zweden ging en toen overstag voor dat buurland. Vreemd eigenlijk, want Noorwegen is op eigen manier ook verschrikkelijk mooi  :*
Heerlijk gevoel, die vrijheid om alle kanten op te kunnen  :>
En uiteindelijk is een camping geen echte hindernis, moet alleen dat jeugdverlangen opgeven als ik een camping oprijd... ::)
Gelogd

chrishoek

  • Gast
Re: Wildkamperen in Zweden met vw?
« Reactie #11 Gepost op: juni 23, 2014, 10:14:20 pm »

Grappig, wij hebben hetzelfde, Noorwegen is spectaculairder maar wij gaan toch ook liever naar Zweden, de ruimte en het gevoel van vrijheid is in Noorwegen op een of andere manier minder. 
Afgesloten paden komen we trouwens weinig tegen in Zweden, hooguit paden die gebruikt worden voor bosbouw of particuliere wegen zijn soms afgesloten.
Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.747
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Wildkamperen in Zweden met vw?
« Reactie #12 Gepost op: juni 23, 2014, 10:21:14 pm »

Misschien gewoon de ANWB bellen, die weten ook wel het een en ander.
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal