Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Roadmaster extra keuken  (gelezen 2076 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wv1978

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 9
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster
Roadmaster extra keuken
« Gepost op: januari 27, 2016, 09:18:57 pm »

Wij hebben een roadmaster extra uit 1994 met een tent uit 2000. De wagen en de tent zijn nog prima, maar de keuken wordt erg slecht. Ik denk dat er een keer water heeft gestaan in de keuken.
Nu wil ik eigenlijk de keuken vervangen en vroeg ik me af of het een probleem zou zijn als ik de keuken wat meer naar buiten zou maken, net als bij de family S, uiteraard moeten er dan ophangsteuntjes onder de wagen komen, maar dat gaat wel lukken.
De doelstelling is namelijk dat er dan iets meer opbergruimte (lengte) is en dat ook het zwaartepunt beter is irt. de disselbak.
Zijn er mensen die dit wel eens eerder hebben geprobeerd / raden jullie dit af?
Groeten, Wim
Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Roadmaster extra keuken
« Reactie #1 Gepost op: januari 28, 2016, 05:49:54 am »

Ik zou het niet weten of het technische mogelijk is. Komt er niet meer bij kijken? Is hij niet breder en zwaarder? En kan de wagen dat extra gewicht wel aan op de achterkant?  Ik zou toch even bij Ad van Roadmaster om advies vragen.
Want onder mijn Roadmaster Family s zitten bij die grote keuken wel meer dan wat steuntjes.  Hele ijzer koker zit er onder en die moet ook ingeschoven worden. Succes
« Laatst bewerkt op: januari 28, 2016, 05:51:57 am door martijnmarleen »
Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Roadmaster extra keuken
« Reactie #2 Gepost op: januari 28, 2016, 06:56:15 pm »

Wij hebben een roadmaster extra uit 1994 met een tent uit 2000. De wagen en de tent zijn nog prima, maar de keuken wordt erg slecht. Ik denk dat er een keer water heeft gestaan in de keuken.
Nu wil ik eigenlijk de keuken vervangen en vroeg ik me af of het een probleem zou zijn als ik de keuken wat meer naar buiten zou maken, net als bij de family S, uiteraard moeten er dan ophangsteuntjes onder de wagen komen, maar dat gaat wel lukken.
De doelstelling is namelijk dat er dan iets meer opbergruimte (lengte) is en dat ook het zwaartepunt beter is irt. de disselbak.
Zijn er mensen die dit wel eens eerder hebben geprobeerd / raden jullie dit af?
Groeten, Wim
Hou wel rekening met de kogel druk, en natuurlijk moet de afdichting ook goed zijn.
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

wv1978

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 9
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster
Re: Roadmaster extra keuken
« Reactie #3 Gepost op: januari 28, 2016, 07:44:20 pm »

Omdat ik een vrij grote disselbak heb, is de kogeldruk geen probleem, sterker nog, ik zorg ervoor dat voorin de wagen en in de disselbak zo weinig mogelijk gewicht komt, want de kogeldruk is anders veel te hoog. De as staat immers al iets naar achteren bij de roadmaster.
Afdichting lijkt mij niet veel anders dan met de keuken die er nu achter hangt. En ik heb enige ervaring, voor mijn vorige wagen heb ik een disselbak gemaakt.
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Roadmaster extra keuken
« Reactie #4 Gepost op: januari 29, 2016, 10:25:19 am »

Ik zou inderdaad even contact opnemen met Ad, hij is de man met de beste technische kennis wat betreft Roadmaster. Ik weet wel dat de keuken van onze Kavango bijvoorbeeld, behoorlijk aan het gewicht is. Nou zal het al flink schelen als je er wel of niet een koelkast in hebt zitten en van welk materiaal je het keukenblok maakt. Het blok van de Kavango is van metaal  en dat heeft natuurlijk wel een aantal voordelen (het kan tegen water, is sterk, makkelijk te bevestigen) maar ook een nadeel: het gewicht. 

Als ik naar de kogeldruk kijk moet ik de kogeldruk van onze klapper rond de 70 hebben voordat ik de koelkast in het keukenblok plaats. Dan zakt door het tegen gewicht de kogeldruk direct naar de 50 kilo. In deze topic hebben ze een eigen bermkeuken gemaakt en volgens hen weeg die 35 kilo aan materiaal. Daar zal ongeveer de helft aan gewicht nog bijkomen voor de inhoud en je moet een marge hebben in het materiaal dat je gebruikt.

Ik denk dat er twee opties zijn waarop je dit zou kunnen doen:
  • scharnierend keukenblok. De scharnieren zullen dus een gewicht van minstens 60 kilo moeten kunnen dragen. En de zijwand waar de scharnieren gemonteerd worden moet dat gewicht ook kunnen dragen. Met name als je het keukenblok gaat opendraaien. Dat zou je kunnen vergemakkelijken door het keukenblok op 2 wielen te laten draaien maar dan moet je wel rekening houden met frictie omdat de ondergrond nooit geheel egaal is en de wielen dus over wortels, hobbels en deuken etc zullen rijden.
  • bermkeuken: Met twee of drie draagsteunen aan de bodemplaat en klemmen aan de zijwand om het keukenblok te vergrendelen. Bij een bermkeuken heb je het practische probleem dat je het keukenblok zal moeten gaan dragen/ tillen naar de plaats waar hij moet gaan staan. En dat is niet bepaald licht qua gewicht kan ik je vertellen. Wielen onder het keukenblok maken zou dan een oplossing zijn.

Het lijkt me een mooie uitdaging en ik ben zeer benieuwd waar je op uit gaat komen  :J
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.682
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Roadmaster extra keuken
« Reactie #5 Gepost op: januari 29, 2016, 10:33:45 pm »

Het gewicht van 60kg is denk ik redelijk, maar bij scharnieren op de kant betekende dat deze snel 120 kg statische belasting aan moeten kunnen, en dan zou ik zeker ook nog een veiligheids factor van 2 aanhouden. Daarnaast moet je voor tijdens het rijden zorgen dat de krachten niet alleen door de scharnieren worden opgevangen, want de dynamische belasting is zomaar een aantal keer het statische.
« Laatst bewerkt op: januari 29, 2016, 10:35:35 pm door Drikusniet »
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal