Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => vouwwagenmerken informatie => Projecten Algemeen. => Topic gestart door: JanJD op juni 08, 2020, 06:24:07 pm

Titel: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: JanJD op juni 08, 2020, 06:24:07 pm

Elektrische 12V installatie voor off-the-grid kamperen.


In deze post een beschrijving van een zelfgebouwde 12V elektrische installatie met accu en zonnepaneel voor 'off-the-grid' gebruik waarmee ondertussen enkele jaren ervaring is opgedaan. Deze installatie zit in een 3Dog vouwwagen maar omdat er geen vouwwagen merk of type specifieke elementen in zitten is deze post in deze algemene projecten groep geplaatst.


Voor de leesbaarheid verdeel ik de informatie in deze post over meerdere reacties.   
In deze eerste post de introductie met mijn uitgangspunten en gemaakte functionele keuzes afsluitend het schema. Het schema is ontstaan uit het evalueren van meerdere oplossingen waarna keuzes gemaakt zijn. In een reactie zal ik meer achtergrond informatie delen over gemaakte technische keuzes. Lees ook graag (of liever eerst) deze aanvulling, ik verwacht dat dit al veel vragen wegneemt.
Afhankelijk van reacties of vragen wil ik graag in meer aanvullende informatie delen.


Introductie:
Onze vouwwagen is in 2017 vanaf fabriek zonder elektrische installatie of keuken geleverd. Zelf heb ik een keuken, wagenbakinrichting en elektrische installatie toegevoegd. De elektrische installatie bestaat uit een 230V en 12V deel waarbij het 12V deel voorbereid was op latere toevoeging van accu en zonnepanelen. Zie voor details van dit project https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=21444.0 (https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=21444.0) , Let op: In latere posts van mij in dit draadje staat meer informatie over de elektrische installatie (reactie 4, 15, 40, 47 en 53) en ervaringen met off-the-grid kamperen. In voorjaar 2018 is de 12V installatie met toevoeging van een accu, zonnepaneel en wat elektronische onderdelen geschikt gemaakt voor off-the-grid kamperen. Deze post gaat over de uitgangspunten, de gemaakte afwegingen en de uitvoering van de complete off-the-grid elektrische installatie.


Uitgangspunten: (zie voor meer details de gelinkte post in het 3Dog gedeelte).
1) Plug & Play: Aansluiten aan stroompaal, auto of zonnepaneel met accu; automatisch moet de juiste energiebron voor de verschillende gebruikers gekozen worden.
2) Optionele accu, voldoende groot voor 4 dagen off-the-grid kamperen.
3) Optionele zonnepaneel met laadregelaar in combinatie met de accu voor onbepaalde tijd off-the-grid kamperen.
4) Minimaal noodzaak voor (verleng) snoeren. Aansluitingen op de plaatsen waar ze nodig zijn.
5) Goede toegankelijkheid van zekeringen, indicatoren en schakelaars, ook als de tent ingevouwen is.
6) Minimaal ruimte gebruik in de wagenbak. De installatie is waar mogelijk in ‘verloren’ ruimte weggewerkt.


Gemaakte afwegingen voor koken en koelen:
1) Wij hebben gekozen voor koken op gas. De gekozen 3 pits gaskookplaat heeft totaal 5,5kW brander vermogen. Een equivalente elektrische kookplaat op 230V is niet praktisch met het oog op beperkingen van de stroompaal of een off-the-grid stroomvoorziening.
2) Wij hebben gekozen voor een 40 liter absorptie koelbox (Dometic CombiCool RC2200 EGP) die tot 33 graden onder de omgevingstemperatuur koelt. Dit gebeurt afhankelijk van de situatie op 230V, 12V of gas. Een compressorkoelbox levert in extreme situaties betere koelprestaties maar was voor ons op moment van keuze (2017) economisch en praktisch niet een handig. De inhoud en koelprestaties van een Peltier koelbox zijn in het algemeen minder waarbij het elektriciteit verbruik ook relatief hoog is.
Voor een energie efficiënte 40 liter compressor koelbox op 12V moet met een (extra) elektriciteitsverbruik van zo'n 20 tot 40Ah per dag gerekend worden (afhankelijk van type en gebruikspatroon). Dit maakt dat er tot 4x zoveel zonnepanelen nodig zijn, oftewel meerdere kleine panelen of 1 joekel van een paneel zoals thuis op het dak ligt (1,65mx0,99m) worden noodzakelijk. Voor bewolkte dagen moet de accu capaciteit ook duidelijk omhoog, voor dezelfde 4 dagen autonomie is een tot een 300Ah accu noodzakelijk (80kg massa!). Bij een absorptie koelbox op elektriciteit moet je aan 4 à 5 keer meer energie verbruik rekenen, een Peltier box is relatief nog minder gunstig.
Met deze kennis zijn er mijns inziens als je met een koelbox off-the-grid (zonder 230V) wilt kamperen 2 reële opties; een 12V compressor koelbox of een absorptie koelbox op gas.
Een goede 12V compressor koelbox kost 3x zoveel als een goede absorptie koelbox. Als hierbij ook nog de extra investering in de noodzakelijke zonnepanelen, lader en accu’s meegenomen wordt dan kost de oplossing met een compressor koelbox meer dan 1000 Euro extra. En de accu is een terugkerende kostenpost; de capaciteit loopt terug waardoor deze periodiek (na enkele jaren) vervangen moet worden. Hiernaast moet je ook een plek vinden voor de zware accu('s) en de forse zonnepanelen.
Ik heb om bovenstaande redenen voor de traditionele oplossing gekozen; een goede betaalbare absorptie koelbox samen met een geminimaliseerde elektrische installatie. Ook zonder zon maak ik mij geen zorgen over de koeling. Op locatie hoef ik niet met zware panelen te slepen.


Elektrisch energie verbruik:
Wij kamperen met een gezin bestaande uit 5 personen. Het vooraf geschatte 12V elektrische energieverbruik was zo’n 10Ah (120Wh) per dag. Het geschatte verbruik klopte redelijk in de zomer van 2018, in zomer 2019 was het verbruik gemiddeld 165Wh (14Ah bij 12V) per dag. Verbruikers waren verlichting, mobiele communicatie zoals telefoons, computers en nog wat andere verbruikers zoals enkele kleine quadcopters (drones) en modelvliegtuigen.


Elektrisch Schema:
In de aangehechte installatie schema zijn alle installatie onderdelen voor zover mogelijk op een ook voor niet techneuten herkenbare wijze gevisualiseerd. Allen de logische verbindingen zijn zichtbaar gemaakt; let op dat voor de leesbaarheid sommige details vereenvoudigd of weggelaten zijn.
Het centrum van de 12V installatie staat in het midden (blauwe blok).
In een centraal gemonteerde kast in de vouwwagen zit alle techniek die onderdeel is van de vaste 12V installatie. Het gaat hier om de zekeringen, bron-prioriteit-circuit, LED indicatie lampen, ontvanger draadloos bedienbare lampen en schakelaars. De rest van de vaste 12V installatie bestaat slechts uit vast aangelegde bekabeling en aansluitpunten op de locaties waar de gebruikers zitten.
Links in het centrale blauwe blok zitten de ingangen (voedingsbronnen), rechts de uitgangen (gebruikers). De zekeringen zijn om de installatie te beschermen. Omdat er 4 12V spanningbronnen zijn en elke gebruiker achter elk aansluitpunt in principe de volledige beschikbare stroom kan vragen is er voor gekozen om alleen bij de bron af te zekeren. Alle bekabeling is 2,5mm dik en waarbij een 10Ampere zekering (15 zou ook nog mogen) voldoende laag is om de installatie tegen de gevolgen van overstroom te beschermen. Twee schakelaars zijn aanwezig om handmatig enkele functies te kunnen in of uitschakelen. Een schakelaar is voor de vonkontsteking en verlichting (master). Met de tweede schakelaar kan het aansluitpunt bedoeld voor de (optionele) acculader afgeschakeld worden. Alle geschakelde uitgangen hebben een LED indicatie die de status (aan of uit) weergeeft: 4x voor de lampen, 1x voor de vonkontsteking/lamp-master en de 6e LED geeft aan of de accu lader in functie is.


De rechts weergeven gebruikers worden eerst toegelicht, hierna komen de energiebronnen en de optionele off-the-grid onderdelen aan de beurt.


De 4 verlichting aansluitpunten, 1 vonkontsteking en de 3 permanente 12V aansluitpunten (rechtsboven en rechtsonder in het schema) zitten paarsgewijs zo dicht mogelijk bij de lichtpunten. Dit is in de keuken (vonk), onder de luifel, in de leefruimte met vastkuip (bij de kabeldoorvoer) en in het midden van de wagenbak onder de bagageklep. Alle aansluitpunten zijn van het XT60 connector type. De XT60 steker is gespecifieerd tot 60Ampere en is goed verkrijgbaar en voordelig. Ook zijn er meervoudige splitters en andere handige verdelers met XT60 stekkers verkrijgbaar, heel handig als er bijvoorbeeld meerdere gebruikers aan 1 aansluitpunt moeten. 
De koelbox en kookunit staat bij onze 3Dog achterin de vouwwagen op kogelgelagerde rails. De elektriciteit kabels vanaf de koelbox en kookunit gaan via een kabelrups, die de kabel beschermd en geleid tijdens het in en uitrollen, en lopen naar de eerder genoemde centrale unit midden achterin de vouwwagen. Hiervandaan gaat ook de bekabeling naar de 13 polige stekker voor in de auto. Dit maakt dat er een aanzienlijke lengte tussen de 13 polige autostekker en de koelbox zit. Ondanks de relatief dikke 2,5mm2 kabels (dikste wat in de 13 polige stekker wilde ;-() zijn de spanningsverliezen toch aanzienlijk. Dit probleem is opgelost door bij de koelbox een step-up converter te zetten die de gereduceerde binnenkomende spanning weer omzet naar een keiharde 12V; hiermee koelt de koelbox ook goed tijden het rijden (ijs op de koelelement!).
Zowel in de hoofdtent als in de wagenbak (afsluitbaar) hebben wij USB en laptop laadpunten. De laadadapters zijn aangesloten aan de daar aanwezige 12V aansluitpunten. De USB lader is een van origine een 230V 8 poort snel lader met een LCD scherm die de stroomafname per poort weergeeft. Deze unit is omgebouwd naar 12V, enkele foto’s hiervan zijn toegevoegd.
Laptop laders, al dan niet via een 230V inverter, kunnen ook aan de constante 12V stroompunten aangesloten worden.


De spanningsbronnen zijn in het schema aan de linkerkant van de centrale unit weergegeven.
Er zijn er 4 verschillende spanningsbronnen;
1: Uitgang van de 230V naar 12V omvormer
2&3: Constante en geschakelde 12V uit 13 polige stekker vanuit de auto
4: Spanning uit (optionele) accu
1) De 230-AC naar 12V-DC omvormer is een compacte schakelende voeding die onder andere voor LED verlichting gebruikt wordt, een voorbeeld foto is toegevoegd. De maximale uitgangsstroom stroom is 10A, dit is tot nu toe ruim voldoende voor de verwachte gebruikers.
2&3) De twee 12V spanningbronnen uit de auto zijn gerealiseerd door de bestaande 8 polige stekker te vervangen door een 13 polige stekker en een extra kabel vanuit deze stekker naar de centrale 12V unit te leggen. In de unit zit een zekering voor elke spanningsbron. Achter de zekering worden de spanningbronnen al dan niet via de bron-prioriteit-keuze logica doorgezet naar de juiste gebruiker. De geschakelde 12V voedt de koelbox. De constante 12V voedt de overige gebruikers. De acculader krijg alleen voeding als ook de geschakelde 12V spanning aanwezig is.
4) De optionele accu spanningsbron samen met de acculader, zonnepaneel en bijbehorende elektronica bevat meerdere bijzonderheden die hieronder nader uitgelegd worden.


Het resterende hierboven niet beschreven deel van het schema is allemaal optioneel en geen deel van de vaste vouwwagen installatie. Het gaat hier om de accu, zonnepaneel, zon laadregelaar en een speciaal laad-bron selectie circuit met bijbehorend GND-lift relay. Al deze onderdelen vormen samen de zonne-energie-bron en is met slechts twee XT60 stekkers (Battery in, Battery charger out) aan de vaste vouwwagen installatie aangesloten. De zware accu en de aanverwante onderdelen zijn net voor de as middenin de vouwwagen geplaatst. Het zonnepaneel reist in een verloren ruimte onder de bagageklep onder het bed mee en staat op locatie naast de vouwwagen (in de zon).
Het intelligente hart van de zonne-energie-bron is de De Victron smartsolar MPPT 75 | 15 regelunit.
De zonnepaneelregelaar van Victron is van het MPPT type en zet op efficiënte wijze paneelspanningen om in de gewenste accuspanning. De paneelbelasting wordt hierbij geoptimaliseerd op maximaal afgegeven vermogen. Deze optimalisatie vind continu plaats en zorgt ervoor dat ook in mindere omstandigheden (bijvoorbeeld gedeeltelijk schaduw op het paneel) de maximale energie eruit gehaald wordt. Het paneel is met een ongeveer 13 meter lang 2,5mm2 dikke kabel met de regelaar verbonden. Ook hier zijn XT60 connectoren gebruikt. Om koperverliezen te beperken en de MPPT regelaar optimaal te laten functioneren is er voor een 72cellen (24V) zonnepaneel gekozen. Bij de veel gebruikte PWM regelaars wordt er normaliter voor 12V installaties een 36cellen paneel gekozen. Het voordeel van de gekozen dubbele spanning is dat bij hetzelfde vermogen de stroom de helft is. De kwadratische relatie tussen stroom en vermogensverlies maakt dat de energieverliezen in de kabel 4x zo klein zijn. Hiernaast start door de hogere spanning de MPPT omvormer bij mindere zonneomstandigheden net iets eerder op.
Naast de zonnepaneel regelaar functie zit er ook een accu laadregelaar en een belasting monitor in de Victron unit. De 3 fasen (Bulk, Absorptie en Float) laadregelaar zorgt ervoor dat de accu zo snel als mogelijk vol geladen maar nooit overladen wordt. Dagelijks wordt de geladen energie en laadstatus bijgehouden en bewaard. 
De belasting monitor meet continu de afgenomen stroom en bewaard de dagelijkse en in totaal opgenomen energie. Bij een te grote belasting of onderspanning van de accu wordt de belasting afgeschakeld.
Last-but-not-least bezit de Victron smartsolar MPPT 75 | 15 over een Bluetooth interface waarmee met een APP op een smartphone de huidige en historische (tot een maand terug) gegevens bekeken kunnen worden. Dit is top, zeker omdat dit om een optioneel deel van de installatie gaat en er ook geen goed toegankelijke ruimte voor een gebruikerspaneel van een laadregelaar is. Met deze APP is de behoefte voor een vast paneel er zelfs totaal niet, vanuit de luie stoel kan op elk moment de status aanschouwd worden. Via deze APP is trouwens initieel ook de acculaadregelaar en belasting bewaking optimaal voor de gekozen accu ingesteld. De tijdens vakantie vergaarde data heb ik vorig jaar na de vakantie gedownload ter analyse in Excel.
De charge-power source selector doet iets meer dan de naam doet vermoeden. In een off-the-grid situatie schakelt dit onderdeel alleen het zonnepaneel door naar de ingang van de zonnelaadregelaar.
Alleen als de 12V spanning voor acculader aanwezig is wordt de charge-power source selector actief. De 12V acculader spanning komt OF vanaf de 230V (via de 230V naar 12V omvormer) OF vanuit de auto als zowel de constante als geschakelde 12V aanwezig is (automotor draait). De eerder genoemde accu-laad-schakelaar in het paneel van centrale 12V unit in de vouwwagen moet ook aan staan.
Voor het laden van de accu vanuit de hiervoor genoemde bronnen wordt ook de in de Victron controller de aanwezige acculaadregelaar gebruikt. Omdat deze geen speciale 12V ingang heeft is ervoor gekozen om de 12V om te vormen naar een hogere spanning geschikt voor de ingang bedoeld voor het zonnepaneel oftewel door de charge power source selector wordt een zonnepaneel geëmuleerd. Een zonnepaneel heeft voornamelijk een constante stroombron karakteristiek. Boven een bepaalde spanning begint de stroom af te nemen waarna spanningstoename ook afneemt; de karakteristieke stroombron veranderd hier in een spanningsbron. Ergens in het overgangsgebied levert een zonnepaneel het maximale vermogen. Met de zonnepaneel emulator in de charge power source selector wordt ook het maximale accu laad vermogen uit de genoemde 12V bronnen bepaald. Dit is heel handig, want hiermee wordt automatisch de vanuit de auto afgenomen stroom beperkt zonder dat er (handmatig) instellingen van de Victron controller aangepast hoeven te worden. Omdat de Victron unit totaal geen benul heeft van de bron van de spanning blijft het ook keurig alle statistieken bijhouden. Het is heel handig om bijvoorbeeld na een reisdag nog steeds een geldige accustatus te kunnen aanschouwen. Dit kan zelfs onderweg, ook tijdens het rijden werkt de Bluetooth verbinding naar de laadregelaar in de vouwwagen uitstekend ;-).
Helaas heeft de Victron regelaar 1 onhebbelijkheid; de stroommeetpunten zitten in de GND (-) leidingen! De  power source selector verbind de + uitgang van de zonnepaneel emulator aan de + van zonnepaneel ingang door maar impliciet wordt ook de – van de uitgang van de regelaar aan de – van de zonnepaneel input verbonden. Hiermee worden (de meetweerstanden in) de meetpunten van de Victron overbrugt waardoor de regelaar niet meer goed kan functioneren. Dit is opgelost met de GND lift in de load uitgang van de Victron. Hiernaast zijn er nog van allerhande beveiligingen aan het uitgang circuit van de zonnepaneelemulator toegevoegd die meerdere onwaarschijnlijke maar niet uitgesloten transitie vereveningsstromen elimineert of beperkt; hiermee is het risico de boel door dit creatief gebruik van de controller kapot te maken nihil geworden. 


Hiermee zijn denk ik alle onderdelen in het schema beschreven en ook de achterliggende afwegingen uitgelegd. Ondanks het lange verhaal ontbreken er nog details van onderdelen zoals bijvoorbeeld de USB lader ombouw, bron-prioriteit-schakeling, charge power source selector en zonnepaneel standaard. Indien er specifieke vragen zijn dan zie ik die graag in het commentaar.
Titel: Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: JanJD op juni 08, 2020, 06:26:12 pm

Technische keuzes en uitvoering:


De beschrijving van de op zich eenvoudige elektrische installatie is wat groter geworden dan ik initieel verwachte (en het opschrijven heeft ook meer tijd gekost dan verwacht) en nog steeds is niet alles beschreven. Hierom plaats ik dit deel (technische keuzes en uitvoering) die ik oorspronkelijk als, achteraf te lange, introductie op het schema had bedoeld in deze reactie.
Ik hoop dat het voor degene met plannen om zelf een installatie te maken helpt om de voor hun goede en handige keuzes te maken. Reacties en vragen zijn natuurlijk welkom.


Accu keuze:
De gewenste 4 dagen autonomie (zonder tussentijds laden) vereist een accu die minimaal 4x de dagelijkse energiebehoefte kan leveren, oftewel 56Ah moet geleverd kunnen worden. Afhankelijk van de te kiezen accu technologie moet voor voldoende behoud levensduur de accucapaciteit al dan niet aanzienlijk groter zijn. Het te diep ontladen van accu’s reduceert de accu levensduur. In de accuspecificatie staat hoe vaak en hoe diep ontladen mag worden. In het algemeen geldt: normale (auto) accu’s mogen over de normale levensduur tot 20% ontladen worden. Semi-tractie accu’s zijn geschikt voor tot 50% ontladingen. De duidelijk duurdere AGM of GEL accu’s kunnen prima van 50% tot soms zelfs 100% ontladen worden. De veel duurdere Lithium Accu’s kunnen zelfs prima tot 100% ontladen worden. Lithium accu’s gaan bij overladen of te ver ontladen onherstelbaar kapot en kunnen brandgevaar opleveren, een goede batterij bewaking (BMS systeem) is dan ook essentieel en is veelal ook ingebouwd.
Wij hebben in 2018 een 20kg zware 75Ah semi-tractie accu gebruikt die cyclisch tot 50% ontladen mag worden. Deze is in 2019 vervangen door 2 parallel geschakelde ieder 20kg zware 65Ah AGM batterijen die cyclisch tot 100% ontladen mogen worden. Naar aanleiding van het gemeten werkelijke verbruik overweeg in om in te toekomst 1 65Ah AGM mee te nemen, dit scheelt 20kg massa.
Gezien de grote verschillen in specificaties (een AGM accu is bijvoorbeeld niet automatisch beter dan een semi tractie accu) is noodzakelijk deze te bestuderen om een passende accu te kiezen. Naast cyclisch gebruik zijn er ook andere niet gebruik gerelateerde factoren die elke accu een beperkte levensduur heeft. De beperkte levensduur maakt het niet kosteneffectief om een (te ruim) over gespecificeerde en hiermee te dure accu te kiezen.


Zonnepaneel en laadregelaar keuze:
Op basis van de eerste verbruik schatting heb ik in 2018 een 50Wp paneel met een eenvoudige PWM laadregelaar en separate accu monitor aangeschaft en meegenomen.
Hiermee kon net aan de energiebehoefte worden voldaan met de tot 20Ah gegenereerde energie per dag. De opbrengst verbruiks ratio ervaarde ik niet als optimaal. Na 2 dagen zonder zon waren 4 goede zonnige dagen nodig om de accu weer te vullen. Op die dagen moest ook het zonnepaneel om optimaal de zon op te vangen regelmatig verzet worden. Het paneel wordt hierbij wel optimaal gebruikt ;-) maar het is wat praktischer (minder werk) om hier iets meer over te dimensioneren. Hierom ben ik in 2019 overgestapt naar een 100Wp paneel samen met een efficiëntere MPPT laadregelaar met geïntegreerde opbrengst en verbruik monitor. Vanwege afmetingen en gewicht ervaar ik dit standaard glas met aluminium frame 100Wp paneel als de handzame limiet. Nog grotere panelen kunnen mijns inziens beter of in lichtgewicht materialen (geen glas en frame, kwetsbaar en duur) uitgevoerd worden of uit meerdere losse units bestaan.
Het standaard paneel heb ik trouwens zelf voorzien van eenvoudig inklapbare poten waarmee het in optimale hoek in de zon geplaatst kan worden.


Acculader keuze:
De accu kan of op 230V (paal of voor de deur thuis), 12V vanuit de auto (tijdens het rijden) of in een off-the-grid situatie via het zonnepaneel opgeladen worden.
In eerste instantie (2018 met het 50Wp paneel) was voor 3 acculaders gekozen: een multi fase CTEC lader voor laden vanuit 230V, een voordelige DC-DC converter die als 2 fase lader voor laden vanuit de auto en een ‘solar-charge-controller’ voor laden vanuit het zonnepaneel. Later zijn de eerste twee laders vervangen door een oplossing die gebruik maakt van de slimme zonne-laadregelaar. Voordeel hiervan is dat de accu-laadstatus zoals bijgehouden in de laadregelaar de juiste informatie blijf bijhouden, er word niet buiten deze lader om geladen of ontladen. Meer hierover in de uitleg van het installatieschema.


Plug&Play:
Alles in de keuken en wagenbak heeft een vaste plaats en zijn permanent aan de energiebron(nen) aangesloten. Na aankomst op de camping hoeven alleen externe delen zoals zonnepaneel of stroompaal en bijvoorbeeld het lampje onder de luifel aangesloten te worden. Alle gebruikers zoals koelbox (12V, 230V maar ook gas), kookplaat (vonkontsteking en ook gas), accu, laadregelaar zijn altijd aangesloten, ook tijdens het rijden. Voor de veiligheid gaat tijdens het rijden de gaskraan dicht (en gaat hiermee de koelbox ook van het gas af), voor de elektro wordt automatisch de juiste energiebron gekozen! 


Met een bron-prioriteit circuit wordt automatisch de juiste 12V bron per gebruiker gekozen.
Het circuit schakelt op basis van 4 bronnen:
1: Als 230V aanwezig is gaan alle 12V gebruikers over de omvormer en de koelbox op 230V. Dit gebeurt ongeacht al dan niet aanwezig zijn van andere 12V bronnen.
2: Als de constante 12V vanuit de auto aanwezig (en geen 230V!) dan worden alle 12V gebruikers hieruit gevoed.
3: Als de geschakelde 12V uit de auto aanwezig is dan gaat de koelbox op 12V functioneren EN de lampen en vonkontsteking gaan uit (met draaiende motor ga ik ervan uit dat de keuken en vouwwagen niet in gebruik zijn) EN de 12V acculader gaat aan om tijdens het rijden ook de accu te laden. Het laatste is zinvol omdat tijdens het rijden het zonnepaneel niet opgesteld is. Met energie uit de auto kan je na een reisdag toch met een vol geladen vouwwagen accu op de camping aankomen ;-)
4: Alleen als er geen 230V en geen 12V vanuit de auto komt worden de 12V gebruikers vanuit de accu gevoed. Natuurlijk wordt de acculader ook automatisch afgeschakeld (de accu vanuit de accu opladen levert alleen verliezen op ;-)) en de koelbox blijft ook uit vanwege de keuze van een absorptie koelbox die off-the-grid op gas functioneert.
De accu is de meest schaarse energiebron en heeft de laagste prioriteit, pas er echt geen ander bron beschikbaar is wordt deze gekozen. De 230V heeft de eerste prioriteit, dit zie ik als 'onbeperkte' energiebron ;-).
Het prioriteit circuit bestaat uit slechts enkele dioden en enkele relais, geen rocket-science maar neemt handmatig schakelen op basis van denkwerk met kans op fouten weg. Het prioriteit circuit gebruikt geen energie (geen relais bekrachtigd) als de accu als energiebron gekozen is, dit omdat dit de meest schaarse energiebron is.


230V gebruikers op 12V:
Gebruikers zoals laptops worden standaard geleverd met 230V laadadapters. Een laptop adapter zet meestal 230V AC om in 19V DC. Voor zover mogelijk zijn er 12V adapters voor dit soort gebruikers gekozen die de 12V gelijk in 19V DC omzetten. Omvormen van 12V DC naar 19V DC gaat veel efficiënter dan via de 230V AC omweg en is ook veiliger. Voor het incidentele geval dat er geen passende 12V adapter beschikbaar is, is er een losse compacte 12V naar 230V AC (echte sinus) omvormer aanwezig. Deze omvormer is tot nu toe nog niet nodig gebleken en dus ook nog niet gebruikt.
Er is om onder andere veiligheidsredenen niet gekozen voor integratie van deze omvormer in de 230V installatie van de vouwwagen, dit geeft complicaties met hoe goed met een (zonder paal niet aangesloten) aarde en beveiliging om te gaan.


USB en andere gebruikers op 12V:
Om eenvoud, efficiency en toekomstvastheid redenen heb ik voor een enkelvoudig 12V power distributie systeem gekozen. Om hieronder uitgelegde redenen heb ik gekozen voor waar nodig een spanning omvormer per verbruiker toe te passen. Deze omvormers zijn voor de gebruiker optimaal gedimensioneerd ter minimalisatie van de energie verliezen. De lampen inclusief de omvormers zitten achter de centrale afstand bediende lamp schakelaars en staan ook uit als de lamp uit staat (0% verlies). Op twee foto's is te zien hoe een compacte omvormer in het snoer van twee verschillende lampen is opgenomen; eenvoudig en doeltreffend.
Een USB lader levert standaard 5V aan de USB poorten. De in gebruik zijnde LED lampen hebben ieder hun eigen spanning behoeften; de oudste Ikea Jansjo klem LED spot werkt op 4V, 2 later bijgekochte exemplaren werken op 7V, de Outwell Leonis werkt op 5V en een Ebay lampje op 12V. Deze diversiteit maakt een centrale omvormer niet logisch en omdat deze gebruikers ook tijdens de levensduur van de installatie vervangen kunnen worden ook niet toekomstvast.
Een centrale omvormer van 12V naar bijvoorbeeld 5V moet zodanig groot gedimensioneerd worden dat het voldoende stroom voor alle mogelijke (toekomstige) gebruikers kan leveren. Een omvormer doet dit niet voor niets. (Professioneel heb ik enige tijd schakelende voedingen ontworpen (enkele zijn nog steeds in productie) en ik heb enige ervaring hiermee ;-)) Afhankelijk van de omvormer topologie en belasting zijn de verliezen tussen de 20% en 5%. Deze verliezen zijn deels afhankelijk van de belasting (percentage van de actuele geleverde vermogen) en een ander deel is een statisch (percentage van het maximale vermogen) oftewel altijd aanwezig. In dit voorbeeld ga ik van 5% statisch en 5% belastingafhankelijke verliezen uit. Het venijn zit hem in de statische verliezen, als ik bijvoorbeeld maximaal 100Watt aan 5V gebruikers verwacht dan heb ik met een centrale omvormer 5% hiervan oftewel continu 5Watt verliezen, ook als de gebruikers uit staan!
Voor USB laden vanuit een centrale 5V voeding met lange snoeren tussen omvormer en gebruiker is niet handig. Een typische tablet of telefoon kan in snel laad mode al snel 2 Ampère vragen, reken maar eens uit wat dit betekend met bijvoorbeeld 5 apparaten en 3 meter twee aderig 1mm2 dik snoer; de spanning verliezen zijn dan ruim 1V en dit resulteert in foutmeldingen of afschakelen van snel laad mode door de op te laden toestellen.
Hiernaast is het goed te begrijpen dat een 'standaard' USB poort met maximaal 0.5A belast mag worden (de gebruiker moet zichzelf beperken). Een correcte gebruiker gaat pas meer stroom uit een USB poort trekken nadat deze gebruiker deze USB poort als geschikt voor snel laden heeft herkend. Dit laatste gebeurt niet als je een kale USB contactdoos op de centrale 5V aansluit.
Helaas is de snel laad herkenning door Apple anders opgelost dan Samsung en andere mobiele elektronica bouwers. Tegenwoordig hebben de betere universele multi poort laders intelligentie achter elke USB poort zitten die meest gebruikte snel laad herkenning protocollen emuleert. Zo'n lader gebruik ik in mijn vouwwagen. Omdat ik ook graag wilde zien welke gebruiker welke stroom trekt heb ik een 8 poort uitvoering gekozen met een LCD display met stroommeting per kanaal. Helaas heb ik een apparaat met al deze functies die ook op 12V functioneert niet gevonden, hierom heb ik een uitvoering op 230V gekocht en de 230V naar 5V omvormer vervangen door een 12V naar 5V omvormer. In een aangehechte foto laat de omgebouwde omvormer zien. Als er behoefte aan is (aan te geven in reactie) kan ik over deze ombouw meer over delen.
Tegenwoordig komen er steeds meer apparaten en laders op de markt met ‘snel laad technologieën’ die een hogere dan 5V spanning aanbieden, bijvoorbeeld de Quick Charge 3.0 en latere versies technologie ondersteund spanningen boven 20V. Voor toekomstvastheid is er gekozen voor een losse vervangbare USB laadunit. Deze unit zal waarschijnlijk in de toekomst vervangen worden door een unit die de dan gewenste nieuwe USB laadmodes ook ondersteund.




Uitvoering:
De uitvoering bevat zowel algemene als vouwwagen merk, type en uitrusting specifiek elementen. Voor details hoe het op mijn 3Dog is uitgevoerd zie de eerder gerefereerde post.
Een ontwerpuitdaging was het om vanuit de altijd goed toegankelijke achterklep te allen tijde toegang te hebben tot essentiële zaken als schakelaars, 12V zekeringen en de 230V aardlekautomaten zonder dat dit ten koste gaat van toegankelijkheid van de laadruimte. Dit is opgelost door de wanden van de 'stokkentunnel' een dubbel functie te geven. Het hart van de 230V installatie zit in de linker wand en het hart van de 12V elektrische installatie zit in de rechterwand. De anders loze ruimte boven de geleiderails is hiermee benut en het was tijdens de uitvoering ideaal dat ik (in huis op de werktafel) alles kon aansluiten en het geheel als prefab unit in de wagenbak kon vastzetten.
Alle zekeringen, schakelaars en gewenst toegankelijke zaken zitten in een naar achteren gericht paneeltjes in de wanden, afgeschermd door het afdekluikje van de stokkentunnel en de aluminium standers links en rechts hiervan. Ze staan iets naar voren zodat ze voldoende zichtbaar te zijn en hierdoor ook te beschermt tegen regen. In de toegevoegde foto met zicht in de stokkentunnel zijn links de 2 aardlekautomaten zichtbaar (daarachter zit de 230V naar 12V omvormer en enkele wandcontactdozen). Rechts zit de 12V unit met daarin het bronprioriteit circuit, afstandsbesturing voor lampen en in het smalle frontpaneel de 4 zekeringen (onderaan, onder de afdekkapjes), 2 schakelaars, 6 indicatielampen en 2 12V aansluitpunten.
Hierdoor kan te alle tijde (bijvoorbeeld bij een tussenstop of als de vouwwagen voor de deur staat) de status gezien worden, de zekeringen gecontroleerd of vervangen worden en ook functies in of uitgeschakeld worden.
De 3 afstandsbedieningen van de lampen zitten tijdens het reizen in een hoekje van de besteklade. Na het opbouwen worden 2 van de 3 afstandsbedieningen op strategisch gekozen vaste plekken (in tent aanwezige opberg zakken) geplaatst waardoor alle lampen zonder zoeken naar de afstandsbediening eenvoudig bediend kunnen worden.
Een bijzondere LED lamp zit vast aan de te openen bedbodem/bagageklep van de vouwwagen. Als deze klep geopend wordt gaat deze lamp automatisch aan doordat er een in de lamp ingebouwde kwikcontact de verandering van hoek (zwaartekracht) detecteert en gesloten wordt. Als de klep dicht gaat de lamp weer uit, heel praktisch en het uitzetten van de lamp kan nooit vergeten worden ;-)


Titel: Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: Hemertje op juni 08, 2020, 07:01:35 pm
Top, prachtig klusproject!   :K
Titel: Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: FriedelP op juni 08, 2020, 07:21:24 pm

Zeer interessant en boeiend.
Wij gebruiken de installatie ook alleen maar voor opladen van mobiele toestellen, zeer af en toe een laptop, maar die word gewoon zeer zelden opgezet, om niet te zeggen meestal nooit, en verder batterijen van fototoestellen. Bij jou is dat wel wat meer maar lijkt me nu ook niet overdreven veel meer denk ik. Ik heb het nooit gemeten moet ik eerlijk zijn.


De mobiele toestellen worden bij ons opgeladen in de auto terwijl we rijden. We gaan veel wandelen en meestal kan dat dus van en naar de wandeling of andere uitstap. Dat is in veel gevallen voldoende. Maar om de paar dagen moeten we extra bij laden omdat het opladen onvoldoende is tegenover verbruik.


Dus wij hebben maar om de paar dagen extra stroom nodig om batterijen van bijvoorbeeld fototoestellen op te laden en dan komen we eigenlijk toe met een omvormer die we aansluiten op de batterij van de wagen via de stekker van de aanhangwagen. Dat doe je ook zie ik als back-up. Kom jij daar niet mee toe, is dat omdat je minder verplaatsing doet als wij?


De installatie van zonnepanelen kost uiteraard ook heel wat geld en ruimte om mee te nemen. Weegt dat op tegen de winsten die je er zowel ecologisch als financieel mee realiseert?
Ik vermoed in mijn geval niet, en het verwonderd me dat dit bij jou het geval is gezien de dingen die je opgeeft waar het verbruik naar gaat, maar zoals gezegd, ik heb nooit uitgerekend en verder uit gezocht dus de kans dat ik me vergis daarin is meer dan reëel, en ook vandaar de vraag. Ik ben benieuwd naar hoe je die afweging maakt en of het toch niet interessanter kan zijn om het toch te doen zoals jij het aanpakt.

Titel: Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: g11ling op juni 08, 2020, 07:24:42 pm
Dit wordt ongetwijfeld een veel-gelezen topic.
Super beschreven, mooi project.

Wij hebben t iets simpeler gedaan... alleen een klein opvouwbaar zonnepaneeltje, volstaat voor t laden van de telefoons. De lampen zijn ofwel oplaadbaar (1 keer in de 3 dagen) of solar (dagelijks). De koelbox kan op gas, koken ook. Veel licht hebben we niet nodig, dus dat kleine opvouwbare paneeltje helpt ons een korte periode door. Ik denk een dag of 5, daarna is t wel fijn om alles met 220 goed op te laden.
Titel: Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: spikehome op juni 08, 2020, 07:51:39 pm
Heel interessant.
Je hebt er flink tijd ingestopt.
Ook gedacht aan een kleine wind turbine dan haal je in de nacht ook nog wat naar binnen.
Nadeel van de kleine turbines is dat ze vaak meer wind nodig hebben.
Titel: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: JanJD op juni 08, 2020, 07:57:30 pm
Dus wij hebben maar om de paar dagen extra stroom nodig om batterijen van bijvoorbeeld fototoestellen op te laden en dan komen we eigenlijk toe met een omvormer die we aansluiten op de batterij van de wagen via de stekker van de aanhangwagen. Dat doe je ook zie ik als back-up. Kom jij daar niet mee toe, is dat omdat je minder verplaatsing doet als wij?

De installatie van zonnepanelen kost uiteraard ook heel wat geld en ruimte om mee te nemen. Weegt dat op tegen de winsten die je er zowel ecologisch als financieel mee realiseert?
Ik vermoed in mijn geval niet, en het verwonderd me dat dit bij jou het geval is gezien de dingen die je opgeeft waar het verbruik naar gaat, maar zoals gezegd, ik heb nooit uitgerekend en verder uit gezocht dus de kans dat ik me vergis daarin is meer dan reëel, en ook vandaar de vraag. Ik ben benieuwd naar hoe je die afweging maakt en of het toch niet interessanter kan zijn om het toch te doen zoals jij het aanpakt.
Toen wij met z'n 2-en of met jonge kinderen kampeerden deden wij het precies zoals jullie: Gewoon alles, inclusief batterijen voor de lampen laden in de auto (al dan niet tijdens het rijden) en hiermee kwamen wij uit. Nu met tieners lukt dit helaas echt niet meer, kijk naar de het gemeten verbruik en gewenste autonomie (zolang wordt de auto soms ook niet gestart), een normale startaccu in een auto kan dit niet leveren. Ik heb trouwens vanwege dit gebruik al een iets grotere (start)accu in de auto geplaatst. Grote verbruikers zijn laptops en ook wat andere hobbies zoals de genoemde modelvliegtuigen. In de project topic waarna in de 1e post gelinkt wordt staat in een van de latere posts mijn ervaring met verbruik. Het eerste jaar off-the-grid kwamen wij soms net niet helemaal uit en toen 'sprong' de auto ook weer bij. Nu is dit naar ik verwacht niet meer nodig.

De kosten zijn al meer dan volledig terugverdiend; het eerste seizoen (met een voordelig paneel en regelaar van Ebay samen met een voor een elektrisch aangedreven boot al aanwezige accu) was de investering gering. Met de bespaarde elektro kosten van de campings hebben wij al geld 'overgehouden'. Voor het tweede jaar is de regelaar en het paneel verkocht en betere en ook duurder materiaal teruggekocht. De besparing op kampeerkosten was tekort om dit in 1 jaar terug te verdienen maar met de 'winst' van het eerste jaar erbij zijn wij weer uit de kosten. Dit jaar is dus alles wat wij uitsparen winst.

Qua ruimte gaat alleen voor de accu en laadregelaar bagageruimte verloren. De extra massa van 20kg gaat natuurlijk niet voor niets mee, al verwacht ik dat dit met een totale treinmassa van een kleine 3000kg niet waarneembaar is.

Ecologisch gaat het 'm niet worden, het paneel produceert met alleen kamperen gewoon te weinig in een jaar (6 weken met als het verbruik laag is slechts enkele uren per dag productie), het ziet er groen uit zo'n paneel maar dit gaat alleen zo uitwerken als het paneel bijvoorbeeld thuis ook opgesteld wordt en de energie nuttig gebruikt. (Soms speel ik met de gedachten met deze installatie mijn NAS-en en netwerk te voeden (heb ik gelijk krachtige UPS), tijd ontbreekt helaas nog steeds hiervoor.)

Waar wij het voor doen is om meer vrijheid te hebben; wij trekken altijd op de bonnefooi rond en soms zijn er gewoon leukere plaatsen beschikbaar zonder elektriciteit of (natuur)campings zonder elektriciteitsvoorziening. Hiernaast is het tijdens de vakantie niet meer werk, het paneeltje wordt net zo gemakkelijk neergezet als een 230V snoer uitgerold en aangesloten, dus ook als er elektro beschikbaar is nemen wij dit niet (behalve als het in de prijs inclusief is, dan gaat ook de waterkoker in gebruik ;-)) Hiernaast vind ik het leuk om dit soort projecten uit te zoeken en uit te voeren, is voor mij al wat vakantie voorpret en mijn kennis groeit ook hiervan. 
Titel: Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: FriedelP op juni 08, 2020, 08:18:27 pm

Bedankt voor de reactie en ik hou het zeker bij!
Mijn dochters zijn momenteel 11 en 13 en zal me dus stillaan moeten voorbereiden op het meerverbruik dat je aangeeft in de komende jaren en dan kijk ik er zeker nog een keer naar!


Weet niet wat je thuis situatie is maar mogelijk heb je interesse in een robot grasmaaier en dan kan je zo mogelijk het laadstation voeden? En dan is de ecologische kost mogelijk ook interessanter. Het is zeker zo dat een paneel behoorlijk goed moet gebruikt worden eer het ecologisch ook iets gaat opleveren.


In ieder geval bedankt om het topic te delen!

Titel: Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: JanJD op juni 08, 2020, 08:21:47 pm
Je hebt er flink tijd ingestopt.
Ook gedacht aan een kleine wind turbine dan haal je in de nacht ook nog wat naar binnen.
Nadeel van de kleine turbines is dat ze vaak meer wind nodig hebben.
Inderdaad zit er wel (behoorlijk) wat tijd in :#


In mijn tienerjaren (lang geleden, toen ik nog midden in een open polder woonde) had ik als hobby windmolentjes (tot 2 meter rotor diameter) te bouwen. Dit met oude auto en wasmachine onderdelen en wieken van in profiel geschaafd hout. Leuk en leerzaam maar wat ik hieruit geleerd heb is: 1) De molens zijn niet stil. 2) Er is behoorlijk wat wind nodig voor productie, de opbrengst neemt meer dan linear op de windsnelheid toe. 3) De achterwaartse kracht op een molen is gigantisch (bij mij is er weleens een omgewaaid :( .
Nu wil het geval dat ik waarde hecht aan het welzijn van mijn gezin en ook camping buren, geluid draagt hier negatief aan bij. Wij kamperen graag in de bergen en meestal ben ik blij met de afwezigheid van wind oftewel door een windluwe plaats te hebben of gewoon goed weer te hebben. Daarnaast moet er nogal wat mee, stevige af te schoren mast, wieken en generatorhuis. Dit gaat niet zoals het zonnepaneel in een verloren hoekje en zie ik als niet reëel
.
Leuk om de gedachten over te laten gaan (wij hebben naast de vouwwagen ook een camper, misschien is het hier iets beter haalbaar), maar zoals beschreven overbruggen wij de donkere perioden met de energievoorraad in de accu en lukt het tot nu toe prima met het zonnepaneel of tijdens de reis met de auto de verbruikt energie weer te winnen ;-) Lees ook mijn ervaringen in een reactie in het gerefereerde topic, juist s'nachts als de zon weg is blijkt het verbruik hoog.
Titel: Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: sanderv op juni 08, 2020, 08:30:32 pm
De uitgebreide variant van ons systeem. Ik heb er ooit voor gekozen om de auto accu zelf als buffer te gebruiken. Werkt uitstekend, vanzelfsprekend zonder koelkast. Ook een victron omvormer (zuivere sinus) en een mppt lader als regelaar en accu bescherming. Werkt al jaren en belangrijker: veel vaker toch nog plek op de camping.
Titel: Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: Hemertje op juni 08, 2020, 08:55:28 pm
Heel interessant.
Je hebt er flink tijd ingestopt.
Ook gedacht aan een kleine wind turbine dan haal je in de nacht ook nog wat naar binnen.
Nadeel van de kleine turbines is dat ze vaak meer wind nodig hebben.

Let op:

een kleine windmolen gebruikt een klein beetje stroom om de generator een zetje te geven omdat hij niet uit zichzelf start.
Met een beetje pech kost de windmolen een groot deel van het jaar dus stroom ipv dat ie opwekt!

https://larsboelen.nl/2020/05/de-kleine-windmolen-de-natuurkunde/
Titel: Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: GertjanA op juni 08, 2020, 09:11:55 pm
Ik zou het niet kunnen, maar ik vind het prachtig.
Off-Grid kamperen vinden de dames thuis niet heel geweldig, dus dat doen we maar niet dan..
Mooie foto's, en duidelijke beschrijving. Ik denk dat een (iets) technischer aangelgd persoon hier goed mee uit de voeten kan!
Titel: Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: Johan op juni 10, 2020, 03:57:40 pm
Ik vind het prachtig mooi.Het heeft mijn interesse. Maar aan de andere kant ben ik blij dat ik het niet kan, want je bent nooit klaar en of je de investering er uit haalt vraag ik me af. Maar ze zeggen wel eens: je moet niet naar geld kijken als het echt je hobby is.
Titel: Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: peter123456 op juni 10, 2020, 04:08:48 pm
Technische keuzes en uitvoering:


Als deze klep geopend wordt gaat deze lamp automatisch aan doordat er een in de lamp ingebouwde kwikcontact de verandering van hoek (zwaartekracht) detecteert en gesloten wordt. Als de klep dicht gaat de lamp weer uit, heel praktisch en het uitzetten van de lamp kan nooit vergeten worden ;-)

 :# en als je de bocht om gaat??  :#
nou ja, je ziet het dan toch niet..... O0
Titel: Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: JanJD op juni 10, 2020, 06:30:24 pm

Ik vind het prachtig mooi.Het heeft mijn interesse. Maar aan de andere kant ben ik blij dat ik het niet kan, want je bent nooit klaar en of je de investering er uit haalt vraag ik me af. Maar ze zeggen wel eens: je moet niet naar geld kijken als het echt je hobby is.


Als je het wel kan heb je nog steeds de keuze het niet te doen  :)  Ik heb de indruk dat veel mensen de vrijwillige keuze maken iets niet te kunnen  :#  Ik neem aan dat je je ook minder ergert aan de beschikbare sub-optimale oplossingen; als productontwikkelaar zie ik niet zelden mogelijkheden voor verbetering en soms zoals hier voer ik mijn ideeën ook uit ;-) Je hebt wel een punt dat een doe-het-zelver nooit klaar is, tot op zekere hoogte is dit ook een keuze; tijdens vakanties kies ik ervoor met de vouwwagen recreatief weg te zijn. Dit soort klussen worden in principe buiten de vakanties gedaan en is een deel van mijn voorpret.
De investering is er al dik uit, de kosten blijven laag door zelf met betaalbare losse componenten de oplossing te bouwen. Meer kant en klare oplossingen (zoals bijvoorbeeld een YETI PORTABLE (SOLAR) POWER STATION) kosten een veelvoud en bieden op systeem niveau minder functionaliteit. Zie ook mijn eerdere reactie:


De kosten zijn al meer dan volledig terugverdiend; het eerste seizoen (met een voordelig paneel en regelaar van Ebay samen met een voor een elektrisch aangedreven boot al aanwezige accu) was de investering gering. Met de bespaarde elektro kosten van de campings hebben wij al geld 'overgehouden'. Voor het tweede jaar is de regelaar en het paneel verkocht en betere en ook duurder materiaal teruggekocht. De besparing op kampeerkosten was tekort om dit in 1 jaar terug te verdienen maar met de 'winst' van het eerste jaar erbij zijn wij alweer uit de kosten. Dit jaar is dus alles wat wij uitsparen winst.
...
Hiernaast vind ik het leuk om dit soort projecten uit te zoeken en uit te voeren, is voor mij al wat vakantie voorpret en mijn kennis groeit ook hiervan. 

Titel: Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: JanJD op juni 10, 2020, 06:31:50 pm

Als deze klep geopend wordt gaat deze lamp automatisch aan doordat er een in de lamp ingebouwde kwikcontact de verandering van hoek (zwaartekracht) detecteert en gesloten wordt. Als de klep dicht gaat de lamp weer uit, heel praktisch en het uitzetten van de lamp kan nooit vergeten worden ;-)
en als je de bocht om gaat??
nou ja, je ziet het dan toch niet.....


De lamp gaat tijdens het rijden niet aan want zoals beschreven worden door het bron-prioriteit circuit de lampen tijdens het rijden uitgeschakeld:


Technische keuzes en uitvoering / Plug&Play:
...
Met een bron-prioriteit circuit wordt automatisch de juiste 12V bron per gebruiker gekozen.
...
3: Als de geschakelde 12V uit de auto aanwezig is dan gaat de koelbox op 12V functioneren EN de lampen en vonkontsteking gaan uit (met draaiende motor ga ik ervan uit dat de keuken en vouwwagen niet in gebruik zijn)
Titel: Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: jvle op september 21, 2021, 12:03:36 pm
Geweldig mooi project Jan! Ik wil hier komend jaar voor mezelf iets mee gaan doen.  Aangezien ik reeds een accu aan boord heb is het vlgs mij alleen een kwestie van een paneel selecteren + source power selector voor de accu installeren.

Heb je tips/afwegingen mbt selectie van een PV paneel?
Titel: Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: sanderv op september 21, 2021, 01:38:44 pm
Mooi project. Ik heb jarenlang zonnepaneeltjes bij de auto gehad, met de autoaccu als buffer. Met de nieuwe auto werkt dat niet meer zo lekker, reden om de boel om te bouwen naar standalone. Ook met het idee om de nabije toekomst een compressorkoelkastje te kunnen voeden. Ik ben momenteel de componenten aan het verzamelen, uiteindelijk komt alles in een Bosch boorkoffer te zitten. Ik zie al herkenbare componenten voorbij komen, de Victron Smartsolar 75 15 en het afstandsbestuurde relaisbordje  :J
Titel: Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: JanJD op september 28, 2021, 03:27:40 pm

@sanderv en @jvle


Leuk dat ook jullie een dergelijk project gaan doen, bedankt voor jullie reactie. Ondertussen functioneert de installatie al 4 jaar probleemloos. Dit jaar heb ik alleen in de uitvoering nog enkele kleine optimalisaties aangebracht zoals het aanbrengen van vaste licht en laadpunten om het tijdens uitklappen en inklappen van de vouwwagen het bijkomend werk verder te minimaliseren.
Dit staat in principe los van de zonne-energie installatie. Door de keuze om alle primaire functies op 12V uit te voeren is er ook nauwelijks behoefte aan een secondaire 230V installatie.


Voor goed advies voor een PV paneel zijn meer gegevens nodig. Het voordeligste is een paneel (per Wp) zijn de panelen die thuis op het dak gebruikt worden. Maar zo'n paneel is vanwege de maten en gewicht nogal onhandig te (ver)plaatsen. Ik heb weleens zo'n paneel op een bagagewagendeksel gezien, prima idee maar werkt niet voor een vouwwagen. Ook is het belangrijk wat je zelf wilt of kan doen; ik heb een voordelig standaard paneel gekozen en hier zelf pootjes onder gemaakt. Er kan ook gekozen worden voor speciale recreatie panelen, al dan niet dubbel vouwbaar of met pootjes. Dit is minder doe-het-zelf werk maar wel (veel) kostbaarder. Speciale recreatiepanelen zijn in het algemeen wel iets lichter.
Het lijkt mij dus gewenst om eerst te bepalen wat de dagelijkse energiebehoefte is en de gewenste autonomietijd (te overbruggen dagen zonder zonnepaneel opbrengst) is. Met deze gegevens kan je de gewenste grote van de accu en zonnepaneel bepalen. Mijn advies is om het zonnepaneel ruim te dimensioneren; denk aan een opbrengst van de dagelijkse energiebehoefte bij goede condities in ongeveer 4 uur. Overcapaciteit is nodig om na een bewolkte dag de 'energie-achterstand' weer in te lopen. En zelfs bij iets minder weer of half schaduw opstelling gaat het dan ook nog prima.
Een voorbeeld hoe de energiebalans berekend kan worden is hier te vinden: https://www.zwiebelfam.nl/elektrische-energie-in-balans/ (https://www.zwiebelfam.nl/elektrische-energie-in-balans/)
(Ik heb meermaals met een eigen iets meer gedetailleerdere excel file een energiebalans voor een off-grid installatie berekend. Dit help enorm om goede keuzes te maken en realiteit van de eisen te toetsen. Kies bij realisatie bij voorkeur voor onderdelen (laadregelaar etc.) die ook opbrengst en verbruik bijhouden, dan zie je snel genoeg of de aannames kloppen en of het verbruik verandert. De door mij gebruikte Victron Smartsolar regelaar doet dit.)


Met betrekking tot de energiezuinige 12V compressorkoelboxen (ik bedoel hier niet de hybride boxen) zijn er het afgelopen jaar eindelijk enkele voordeligere typen op de markt gekomen. Het prijsverschil met absorptieboxen is ten opzichte van begin 2017 (toen wij voor de keuze stonden) aanzienlijk kleiner geworden. Onze oplossing voldoet trouwens nog prima, ik zie nog geen reden om van absorptie af te gaan (het grootste probleem die ik ervaar is dat de vlam soms uit waait, koelen doet de koelbox ook bij 35 graden prima). Een moderne energiezuinige 12V compressor koelbox zal afhankelijk van het type, het weer en gebruik tussen de 200Wh en 450Wh verbruiken (17Ah resp. 38Ah uit de 12V) verbruiken. In mijn geval resulteert dit dan in ongeveer 3 keer zoveel totaal verbruik. Met gelijkblijvende autonomietijd (in mijn geval 4 dagen) en laadsnelheid (hoe snel kan de energiebalans hersteld worden) zouden zowel de accu als het zonnepaneel minimaal 3x zo groot moeten worden. Oftewel een 300Wp paneel en afhankelijk van de accutechnologie tot 225Ah Accu capaciteit. Voor een mobiele installatie worden de onderdelen dan wat mij betreft onhandelbaar groot, al zou een kostbare veel lichtere Lithium accu hier goed kunnen helpen. Om het handelbaar te houden zou ik een compromis zoeken oftewel met de getallen van de accu in de energiebalans excel-blad gaan spelen en kijk wat dit betekend voor de autonomietijd. Dezelfde iteraties kunnen ook voor het zonnepaneel gedaan worden. Ik verwacht dat met een 200Wp paneel (of vanwege hanteerbaarheid 2x 100Wp) en een 90Ah AGM accu prima kan werken, al ben je dan wel wat kwetsbaarder bij bewolkte dagen  :)  Nog minder kan ook (dit wordt ook gedaan) alleen ontstaat op een gegeven moment de situatie dat 1 zonloze dag door een goede zonnige dag opgevolgd MOET worden ... anders wordt het bier lauw  :N


Mijn tip is: Bepaal eerst je persoonlijke energiebalans; wat is het dagelijkse te verwachten verbruik, wat is de verwachte zonne-energie opbrengst, hoeveel energie moet de accu kunnen bewaren voor welke autonomietijd?
Titel: Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: Hemertje op september 28, 2021, 04:14:34 pm
Ook de Takeoff Easy Caravanning is als optie uit te rusten met een geïntegreerd flexibel solar paneel op het hefdak met een vermogen van liefst 200W. i.c.m. een Lithium boordaccu en een energy managementsysteem,

https://www.easycaravanning.com/nieuws/beursprimeurs-op-kampeer-en-caravan-jaarbeurs/
Titel: Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: sanderv op september 28, 2021, 09:44:53 pm
Het probleem in de energieberekening zit vooral een beetje in wat een koelkastje nodig heeft. De nieuwe generatie LG koelboxen met eco compressor heeft een vermogen van 45W. Alleen: hoe lang staat dat aan? Dat kan ik nergens terugvinden en daarmee dus ook niet het gemiddelde, dagelijkse verbruik. En al helemaal niet uitgesplitst naar dag (hoge delta T, max opbrengst van het zonnepaneel) en nacht (lage delta T, puur op de accureserve). Als er te weinig zon is om een koelbox aan de praat te houden, hebben we hem doorgaans ook niet nodig. Dat is dan ook weer een gegeven. De rest van het gebruik is redelijk steady en daarmee door te rekenen.
Titel: Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: Hemertje op september 29, 2021, 08:10:05 am
Jan rekent hierboven met dat de koelkast 25% van de tijd aanstaat
ik denk / vind dat aan de hoge kant

onze 'normale' compressorkoelkast staat geen 15 minuten per uur te draaien
maar misschien kan ik die niet vergelijken met een 12V koelkast?
Titel: Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: Spiegelbeeld op september 29, 2021, 08:35:26 am
wow lees dit verhaal nu pas, zeer interessant.
Complimenten voor de opbouw van het verhaal en natuurlijk de uitvoering!
Titel: Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: CEO op september 29, 2021, 08:44:10 am
Dit begint enigszins te kriebelen... Leuk project om off-grid te kunnen kamperen.

De reservecapaciteit die je eventueel nodig hebt, kan straks ook uit de (elektrische) auto komen, dat scheelt weer gesleep met grotere accu's.
(Onze volgende auto wordt hoogstwaarschijnlijk elektrisch, dat heeft wel voor een verschuiving in beleving en denken gezorgd).

Wat ik me afvraag: hoe 'vast' zit de spullenboel? Is het gemakkelijk mee te nemen (door anderen), is het kwetsbaar als er eens een kind langsstampt?
Titel: Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: JanJD op september 29, 2021, 11:40:14 am

Wat ik me afvraag: hoe 'vast' zit de spullenboel? Is het gemakkelijk mee te nemen (door anderen), is het kwetsbaar als er eens een kind langsstampt?


Alles van de installatie behalve het zonnepaneel zit vast of achter een slot. Het zonnepaneel kan trouwen wel met haringen (zitten 'oortjes' met gaten in de 3D geprinte voeten) tegen wegwaaien verankerd worden. Het is een 'standaard' zonnepaneel die behoorlijk robuust is maar desondanks probeer ik het paneel wel veilig op te stellen. Afwijkend van de fabrieks-recreatie-panelen die op 2 poten steunen, steunt mijn paneel op 4 poten. Voordeel hiervan is dat lang gras nooit voor de laagste cellen van het paneel komt (50% afdekken van alleen een enkele cel levert, vanwege de serieschakeling tot 50% minder paneel vermogen op) maar ook dat ballen of ander speelgoed er gewoon onderdoor rolt.
Duurdere lichtgewicht recreatiepanelen zijn vaak van het flexibele soort en blijken meer kwetsbaar. Te veel buigen levert microcracks op met aanzienlijk minder of geen opbrengst als gevolg.


Qua diefstal zou ik het economisch gezien nogal dom vinden als de dieven hun aandacht richten op het paneel. Maar hoe dom ben je al niet als je jezelf andermans eigendom toe-eigent?
Ik heb voor het paneeltje Euro 70 betaald en heb vervolgens met name tijd geïnvesteerd in het maken van de poten. Onder de luifel staat een tafel (Crespo AP-273) die Euro 230 kost en hier omheen staan 6 Dukdalf stoelen van 65 Euro tot 100 Euro per stuk. En dan is er ook nog de koelbox ter waarde van Euro 260 Euro enz. Niets staat aan de ketting vast en alles kan zo meegenomen worden. 
Met kamperen vertrouw ik toch wel behoorlijk op sociale controle en veiligheid op de camping. En natuurlijk zetten wij als wij vertrekken de stoelen en tafel onder de luifel en het zonnepaneel op een zo veilig mogelijke plek in de zon. Tot nu toe hebben wij gelukkig nog nooit met diefstal vanaf ons plekje op de camping te maken gehad. Ik hoop van harte dat dit zo blijft maar als er toch gejat moet worden kan beter (economisch gezien) het paneel dan de tafel en stoelen gejat worden.

Titel: Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: sanderv op september 29, 2021, 01:37:13 pm
Mja, da's bij ons hetzelfde. Kunt gewoon de autosleutels pakken en vertrekken... Het enige wat bij ons de afgelopen 20 jaar gejat is, is een cervelaatworst uit de koelbox, door een kind dat we hebben zien wegrennen. Het zij zo.
Titel: Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: sanderv op oktober 24, 2021, 08:05:00 am
Ons project is ook klaar voor uitproberen.
Een standalone systeem op basis van een lifepo4 accu. Wilde het eerst inbouwen in de camplet, maar eenmaal puzzelend ontstond het idee om het helemaal mobiel te maken in koffer vorm. Het systeem is dekkend voor onze huidige energievraag zonder koelkast, maar als de cijfers kloppen, zou een energiezuinige LG compressor koelbox er ook op moeten kunnen. Het hart van het systeem is een 15a victron bluetooth smartsolar laadregelaar, aangevuld met een 30Ah lifepo4 accu en een 150W zuivere sinus omvormer. Opladen kan met het opvouwbare 120w zonnepaneel of via een apart laadcircuit (step up down buck converter) in de auto of aan het stopcontact. Voeding is dan 230v zuivere sinus en een aantal 12v uitgangen, oa direct inplugbaar in de opladers van batterijen en apparatuur. Het monitoren van laden en ontladen gaat via bluetooth, de accu en de victrons zijn voorzien van alle beveiligingen en de laadregelaar is programmeerbaar. De omvormer is met afstandsbediening inschakelbaar, de status ervan is buiten de koffer af te lezen. Als extra zit er een los inschakelbaar voltmetertje bij igv snelle controle zonder telefoon of tijdens laden aan het stopcontact. Complete set niet gewogen, maar zal zo'n 12kg tot 14kg zijn. Zonnepaneel heeft een verlengsnoer en kan op het dak liggen of rondom de vouwwagen staan. Krijg hier helaas geen foto's naar verstuurd, maar ben benieuwd of het uitpakt hoe we het berekend hebben
Titel: Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: Alex op oktober 24, 2021, 10:06:27 am
Als foto's niet lukt zijn de foto's waarschijnlijk te groot
Titel: Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: muis op oktober 24, 2021, 10:15:49 am
Je mag ze mailen Sander, dan zet ik ze erbij voor je :J
Titel: Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: sanderv op oktober 24, 2021, 11:28:26 am
Nou, ik heb geen goede photobucket meer, sinds dat een betaalde dienst werd. In het verleden kon ik hier ook foto's posten via Facebook, maar dat kan ook niet meer. Het hier uploaden van foto's heb ik nog niet ontdekt? Ik kan ze alleen linken via de monalisa knop. Wat zie ik onder het hoofd?
Titel: Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: sanderv op oktober 24, 2021, 11:37:42 am
Ah, via tapatalk lukt het wel. Bij dezen!(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211024/04764055c3a0dab969fdb466b9189a16.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211024/5eca67a7c024d27dce48cf15af2aa065.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211024/37d2d3fc59d2e47d7fd4ffad278fc572.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211024/0e252b597f880277c9fc1c570612f586.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211024/69995345c1fab0a738935c13aac8508f.jpg)

Verstuurd vanaf mijn CPH2197 met Tapatalk

Titel: Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: sanderv op oktober 24, 2021, 11:40:42 am
En nou nog even wat stickers erop om te voorkomen dat de eod het ding opblaast :)23] een sticker van AC DC. Of deze briljante: https://images.app.goo.gl/cvJY3f47svanyLEs9

Verstuurd vanaf mijn CPH2197 met Tapatalk

Titel: Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: muis op oktober 24, 2021, 09:35:48 pm
Nou, ik heb geen goede photobucket meer, sinds dat een betaalde dienst werd. In het verleden kon ik hier ook foto's posten via Facebook, maar dat kan ook niet meer. Het hier uploaden van foto's heb ik nog niet ontdekt? Ik kan ze alleen linken via de monalisa knop. Wat zie ik onder het hoofd?

Als je bijlagen en andere opties aanklikt zie je de optie om foto's toe te voegen  :J
Titel: Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: sanderv op oktober 24, 2021, 09:36:48 pm
Ah, top, daar heb ik dus blijkbaar altijd overheen gekeken!

Verstuurd vanaf mijn CPH2197 met Tapatalk

Titel: Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: Hemertje op oktober 25, 2021, 09:19:03 pm
Onder het tekst kader waar je hier post

Bijlagen en de andere opties
Titel: Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: muis op oktober 25, 2021, 11:13:25 pm
Dat heb ik hierboven idd uitgelegd  ::) ::)
Titel: Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: Paulus op oktober 26, 2021, 09:57:45 am
Best ingewikkeld allemaal, zijn er ook simpele, kant en klaar oplossingen voor niet te veel geld ?
Titel: Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: sanderv op oktober 26, 2021, 10:01:14 am
Ja, kant en klaar is er zeker. Die heten Solar  generator. Goedkoop zijn ze echter nooit (zelfbouw ook niet trouwens) en als er iets stuk is, zijn ze helemaal stuk. Dat was voor mij de reden om zelf te bouwen. Losse componenten en nog van victron ook.

Verstuurd vanaf mijn CPH2197 met Tapatalk

Titel: Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: cahummel op oktober 26, 2021, 10:33:34 am
Mooi gemaakt! Nu moet ik mijn vrouw overtuigen en dat wij dit ook nodig hebben! Ik krijg meteen zin om zoiets te gaan bouwen.

Maar even voor mijn beeld, staat de koffer open tijdens gebruik? Of zitten er ventilatie mogelijkheden in? Lijkt me dat dit snel warm wordt, zeker in de zomer.
Titel: Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: sanderv op oktober 26, 2021, 10:45:21 am
Ik heb er strategische gaten in zitten. Met name de omvormer heeft soms wat lucht nodig, die is actief gekoeld als het nodig is. Maar zowel de omvormer als de laadregelaar is erg efficiënt en produceert niet veel warmte. De koffer is wel zilver gespoten (en blank afgelakt) om zoveel mogelijk warmte buiten te houden. Ik ga kijken of het genoeg is. Er is nog ruimte voor een kleine, actieve koeler indien nodig.

Verstuurd vanaf mijn CPH2197 met Tapatalk
Titel: Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: Hemertje op oktober 26, 2021, 09:43:44 pm
Heb je een lijstje van gebruikte componenten?
Eventueel tekeningetje met maatvoering voor de gaten?
Titel: Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: sanderv op december 30, 2021, 12:09:11 pm
En de koeling werkt ook  :> 35w, zuinige compressor. Dan is de hele energie voorziening en koeling standalone, los van auto of walstroom.
Titel: Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: JanJD op december 31, 2021, 02:56:52 pm
En de koeling werkt ook  :> 35w, zuinige compressor. Dan is de hele energie voorziening en koeling standalone, los van auto of walstroom.


Mooi. Heb je de koelbox aan de uitgang van de Victron MPPT Smartsolar 75|15 gehangen? Als je dit doet kan je via de Victron app het verbruik bijhouden (dagelijks tot 30 dagen terug). Dit vergelijken met de opbrengst geeft inzicht in de energiebalans.
Titel: Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: sanderv op december 31, 2021, 03:58:38 pm
Ja, de Smart Solar is het hart van het systeem. Was ik wel benieuwd naar, gezien de aanloopstroom van een compressor. Maar dat lukt. De omvormer zit ook op die uitgang. Kan eigenlijk ook niet, maar de omvormer wordt met een ab en relais kaart ingeschakeld. De omvormer gaat dus nooit belast aan. Lijkt te werken. De oude Chinese omvormer kon het ook op die manier. Voordeel van de victron is dat deze veel betere beveiligingen kent, geprogrammeerd kan worden en gemonitord. De koelbox bv kent alleen een accubescherming bij 9, 11,5 of 12v. Niet handig.
Titel: Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: JanJD op december 31, 2021, 08:46:31 pm

Ook in mijn zonne-energie installatie vormt de Victron MPPT smartsolar 75|15 het hart. Deze laadregelaar regelt het laden van de accu vanuit alle energie bronnen: het zonnepaneel, 12V vanuit de auto maar ook vanuit 230V. Het omschakelen gebeurt automatisch met een eigenbouw stukje elektronica. Het mooie hiervan is dat de logging in de Victron regelaar alle laad en ontlaad stromen bijhoudt.


In principe krijgen alle 12V gebruikers vanuit de smartsolar load uitgang spanning. Ook de 12V naar 230V sinusomvormer sluit ik (indien gebruikt) via een van de vele in de vouwwagen aangebrachte 12V contactdozen op de load uitgang aan. Sommige verbruikers blijken een forse opstart stroom te trekken onder andere vanwege een grote condensator in hun ingangscircuit. Hierdoor schakelde de load Victron uitgang soms ongewenst uit. Dit was te verhelpen door extra verlengsnoer toe te voegen, de extra weerstand verlaagt de piekstroom, maar dit stoorde mij wel. Naar mijn smaak reageert de elektronische overstroombeveiliging van de Victron load-uitgang te snel. Ik heb de indruk dat een adequate buffercondensator om stroompieken weg te filteren in de Victron ontbreekt. Zelf heb ik nu een forse externe buffercondensator toegevoegd. Helaas ging dit niet zomaar omdat de laadstroom van deze toevoeging de load-uitgang uitschakelde voordat de condensator vol was. Dit is opgelost met een inschakelstroom begrenzingscircuit op basis van een dikke mosfet. Hiermee lukt het 10000uF buffercapaciteit aan de uitgang te hebben. Met dit filter kan ik probleemloos alle belastingen aan en afkoppelen, ideaal. Doordat alle verbuikers aan de load-uitgang gekoppeld zitten wordt het totale verbruik in de Victon logging goed bijgehouden. Hiernaast beschermt de instelbare onderspanningsbeveiliging de accu tegen ver ontladen door welke gebruiker dan ook. 


De zonne-energie installatie zit in een krat die alleen als wij off-the-grid gaan kamperen in de vouwwagen wordt geplaatst. De 12V installatie in de vouwwagen was hier al op voorbereid, de noodzakelijke aansluitpunten zitten op de plaats waar de accu staat en bevestigingspunten voor de accu zijn ook aanwezig. Het zonnepaneel ligt tijdens de reis in de verloren ruimte onder de bed-klep direct boven de bagageruimte. In het kratje zit de (AGM) accu, losse 12V naar 230V sinus omvormer (in grijze tasje), houder met snoer voor het zonnepaneel (rood-zwarte 2,5mm2 tweelingsnoer) en op een plankje zit de noodzakelijke elektronica afgemonteerd: De Victron MPPT smartsolar 75|15 met hiernaast de zonnepaneel/12V laadbron schakelautomaat (kastje met koelribben) en het load uitgang filter (aluminium kastje). Er is nog ruimte vrijgehouden voor een (nog zelf te bouwen) meer geavanceerde BMS. Helaas heb ik tot nu toe voor dit project nog geen tijd gevonden. En de logging in de Victron smartsolar geeft tot nu toe nog voldoende inzicht in de energiebalans  :)
Titel: Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: jvle op maart 28, 2022, 11:31:24 am
Hoi Jan, Sander,


Wat is jullie ervaring mbt het volledig opladen van de accu's ?
Het schijnt voor de accu levensduur (Gel loodaccu) nogal slecht te zijn om ze herhaaldelijk gedeeltelijk te laden en weer te ontladen. Of is dat in de praktijk niet zo erg?
Ik vraag me af of 200 Watt zonnepanelen onder zomerse condities in bv Frankrijk uiteindelijk genoeg energie gaan leveren aan de accu om hem aan het eind van de dag weer helemaal vol te hebben?

(ik heb zelf een 85 Ah GEL accu, en verwacht zo'n 600 Wh per dag te verbruiken)

Grts,

Jules
Titel: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: JanJD op maart 28, 2022, 09:14:25 pm
@Jules


Je stelt een vraag of een niet 100% volle accu in de praktijk erg schadelijk is. Op basis van de specificaties van de accu's waar ik ervaring mee heb, lijkt mij dat met name vaak te diep ontladen levensduur kost. Er kan op een gegeven moment sulfatering ontstaan. Sulfatering ontstaat bij diepontlading of wanneer een batterij onvoldoende geladen wordt en/of een lange tijd stil blijft staan zonder geladen te worden. Ook een te hoge zuurconcentratie kan leiden tot sulfatering en dit kan komen door een herhaaldelijk niet toereikende lading.
Het is dus goed om een accu niet te ver te ontladen en regelmatig goed vol te laden (laadcyclus dus goed afmaken). Dit gaat, zie uitwerking hieronder, het beste met een ruim gedimensioneerd zonnepaneel.


Bij Euro-6 auto's neem ik waar dat de startaccu eigenlijk (vrijwel) nooit 100% meer opgeladen wordt. Er wordt doelbewust restcapaciteit vrij gehouden om de rem-energie in op te slaan. Deze accu's kunnen hier kennelijk tegen, kijk dus goed naar de specificatie van jouw accu om te bepalen hoe schadelijk een bepaald gebruikspatroon voor de specifieke accu is. Hoe dan ook maak ik mij bij slechts enkele weken per jaar recreatief gebruik meer zorgen over veroudering tijdens opslag dan veroudering tijdens gebruik.


Op basis van mijn eigen ervaring kan met een 200Wp zonnepaneel tot maximaal 1000Wh op een dag binnen gehaald worden. Dit lukt alleen op een lange zonnige zomerdag waarbij actief (regelmatig verzetten!) het paneel optimaal in de zon gehouden wordt. In het winter-, voor- of naseizoen gaat dit niet lukken! Elke dag een piek opbrengst is natuurlijk niet reëel, bij een vaste opstelling is het reëel om met de halve opbrengst te rekenen, oftewel zo'n 500Wh per dag. Bij een verwacht verbruik van 600Wh moet je dus zonnige dagen hebben en een optimale opstelling (goede hoek en de hele dag geen schaduw) om de energie balans in orde te houden.


Wij zijn begonnen met een 50Wp paneel en verbruikte toen ca. 120Wh per dag. Dit verbruik blijkt met name in de avond en nacht plaats te vinden (verlichting en opladen telefoons etc.) een nieuwe dag begint met een dag-verbruik uit de accu. Na 1 zonloze dag is er dan al 2x een dagverbruik uit de accu.
Indien een zonnepaneel 100% overcapaciteit heeft kan 2x een dagverbruik in 1 dag binnen worden gehaald. Bij een overcapaciteit van 50% heb je 3 zonnige dagen nodig en bij een overcapaciteit van 25% heb je 5 zonnige dagen nodig. Bij gedeeltelijk bewolkte dagen in combinatie met een beperkte overcapaciteit in de zonnepanelen kan de accu langdurig niet volledig opgeladen blijven. De lood-accu-laad-regelaar in de solarcontroller vind is dit ook lastig: De duur van laatste laadfase is normaliter mede door een timer bepaald. De laadfase wordt elke dag 'voortijdig' afgebroken en begint elke dag opnieuw; dit kan heel inefficiënt uitpakken en is niet optimaal voor de accu.


Je geeft aan dat de accu 85Ah (ca 1020Wh) GEL accu gebruikt met een verwacht dagelijks gebruik van 600Wh. De autonomietijd, zonder aanvullende energie vanuit het zonnepaneel is hiermee minder dan 2 dagen! Gelukkig kunnen GEL accu's in het algemeen redelijk diep ontladen worden, maar controleer de specificatie van jullie accu hoeveel levensduur dit kost.


Ik hou van voldoende ruime marges en heb hierom na ervaringen van het eerste jaar het zonnepaneel van 50Wp naar 100Wp opgeschaald. In het eerste jaar duurde het soms meerdere dagen om een accu vol te krijgen, nu met het grotere paneel is de accu normaliter ruimschoots voor het middaguur vol. Typisch is ons verbruik 120Wh per dag (piek dagen zijn 165Wh). De accu (65Ah veelvuldig 100% te ontladen AGM accu) kan 780Wh opslaan. Het zonnepaneel van 100Wp kan tot zo'n 480Wh per dag binnen halen. Met deze getallen gaat het normaliter altijd goed, zo goed dat ik niet dagelijks naar de energiebalans kijk en zorgeloos alle energie die wij nodig hebben beschikbaar hebben.


Je hebt een installatie waarbij alles precies lijkt te passen. In dit en ook in andere forums heb ik meer voorbeelden gezien waarbij dit goed gaat, maar ook voorbeelden waarbij hebt bij bewolkte dagen niet meer ging. Naar mijn smaak heb je te beperkte marges. Maar hoe zeker ben je van je verbruik? Als die aanzienlijk lager uitvalt ziet de energiebalans er plotseling veel gunstiger uit. In een andere reactie in dit draadje heb ik iets meer over het berekenen van de energiebalans beschreven.


Zie voor meer informatie over accu's bijvoorbeeld: https://batteryuniversity.com/article/bu-403-charging-lead-acid
Titel: Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: jvle op maart 28, 2022, 10:10:36 pm
@ Jan,

Thanks! Dit helpt alweer.  Mijn verbruik is idd hoog ingeschat, de koelkast is voor mij de grote onbekende.
Een extra complicerende factor is dat ik voor de hydroliek en levelling systeem van mn kar altijd capaciteit in mn accu beschikbaar moet hebben, anders kan ik niet inklappen :-).  Dit heb ik opgelost met een separate 80 Ah accu die alleen voor dat doel wordt gebruikt.
Ik denk dat het tijd is om de componenten aan te gaan sluiten en in de praktijk het verbruik te monitoren (hopen op nog zo'n mooi weekend met veel zon)
Nog 2 andere vragen aangezien jij er erg veel van weet:

* welke AGM accu heb jij? Ik heb indertijd voor een gel accu gekozen omdat je die zonder problemen tot 80% kan ontladen, en een AGM slechts tot 50% volgens de meeste acculeveranciers. Maar ik ben er niet mee getrouwd, een accu die je veelvuldig 100% kan ontladen spreekt mij aan..
* In mijn kar zat toen ik hem overnam een 12V==>230V inverter ingebouwd. Je schreef ergens hierboven over zorgen omtrent de aarding van zo'n inverter. Die zorgen deel ik, weet jij waar ik naar kan kijken of dit goed is uitgevoerd? Aarding kan uiteindelijk toch alleen via de pootjes van de kar of een aardpen?

grts,

Jules
Titel: Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: sanderv op maart 29, 2022, 12:12:20 am
Ik heb voor onze vakantie set een LiFePO4 accu. Die heeft weinig last van de laadcycli en mag goeddeels leeg. Onze garage heeft een standalone xl zonneinstallatie. Daar hangt een 1,6 kW omvormer aan een 230 Ah semitractie accu. Hiervoor stond er een even grote gelaccu. Die garage wordt als sleutel ruimte gebruikt. Die accu mag ongeveer voor de helft leeg, maar wordt soms leeg getrokken tot de victron omvormer uitgaat bij 10,5V. Dat is heel slecht voor de accu. Die accu's houden het gemiddeld 5 jaar uit, dan is de capaciteit te ver terug gelopen en is de accu wel klaar. In dat opzicht denk ik dat je met jouw gebruik een paar seizoenen niet kunnen doen met je accu, als deze in de winter gedruppeld wordt. En ik zou zo'n victron smart Solar overwegen. Niet goedkoop, wel perfect programmeerbaar met oog op accubehoud.
Titel: Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: sanderv op maart 29, 2022, 12:21:31 am
Aarding bij een omvormer zal niet meevallen. Bij mijn weten hebben die dingen vanwege hun trafo een zwevende 0.
Titel: Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
Bericht door: JanJD op maart 29, 2022, 06:55:57 pm
@Jules


De Panasonic Longlife LC-X1265PG VRLA 12 V 65 Ah AGM heb ik op dit moment in gebruik. Deze accu heb ik gekregen (was na 2 jaar gebruik in een brandmeldsysteem overtollig geworden) en is eigenlijk voor mijn gebruik te goed gespecificeerd.
Ik was voornemens een loodzuur Varta LFD90 semi tractie accu te kopen toen deze AGM accu mij aangeboden werd.
Voor mijn verbruik verwacht ik per jaar 30x 20Ah te onttrekken. De varta semi tractie LFD accu's is de levensduur gegarandeerd tot 200x 50% diepe ontlaad-laad cyclussen. Met mijn gebruik geeft dit minimaal 7 jaar levensduur, waardoor andere verouderingsmechanismen waarschijnlijk dominant zijn.

De Panasonic Longlife LC-X1265PG accu is ontworpen voor lange levensduur; "For standby power supplies. Expected trickle design life: LC-X1265PG 10 – 12 years at 20°C according to Eurobat". In het bijgevoegde plaatje is het effect van diepe en minder diepe ontlaad en laad cyclussen te zien. 1200x 30% ontladen is vergelijkbaar met 200x 100% ontladen. Mijn verwachte cyclisch gebruik komt overeen met de 30% ontladen waarbij dan theoretisch 40 jaar levensduur past! Ik ga van 10 tot 12 jaar uit, dit is een behoorlijk eind in de toekomst waarbij veranderingen in kampeer behoeften een grotere onzekerheid zijn dan de accu levensduur.

zie https://asset.conrad.com/media10/add/160267/c1/-/en/000250326DS01/datasheet-250326-panasonic-longlife-lc-x1265pg-vrla-12-v-65-ah-agm-w-x-h-x-d-350-x-175-x-166-mm-m6-connector-vds-certificate-maintenan.pdf voor de datasheet.
Het is vooral belangrijk dat je een batterij zoekt die geschikt is voor het gebruikspatroon. Er bestaan ook Loodzuur 'deep cycle' batterij die veel voordeliger zijn dan AGM of GEL uitvoeringen, een start batterij is ongeschikt, zie de tabel. Een accu is een verbruiksartikel met beperkte levensduur, goed is goed genoeg en extra investering in een te goede accu verdien je niet snel terug.


Met betrekking tot aarden van een omvormer kan je meerdere insteken volgen:
1: Wat eist de wetgeving (nen 1010)?
In een off-grid situatie kan de installatie als een stand-alone systeem met een generator als energiebron worden beschouwd. De NEN1010 zegt samengevat: daar waar een verplaatsbaar aggregaat wordt toegepast waarbij geen goede veiligheidsaarde mogelijk is dient men een zwevend netstelsel (IT-stelsel) toe te passen. Of je hier een isolatiebewaking toepast is ook weer afhankelijk van omstandigheden en hiervoor heb je dan weer aarde nodig. En met een goede aarde kan je ook weer kiezen om er een echt TN stelsel van te maken. Zie bijvoorbeeld: https://www.engineersonline.nl/expertblog/43-persoonsveiligheid-bij-het-gebruik-van-een-mobiel-aggregaat-of-statische-omvormer-.html en https://www.nieuws1010.nl/wp-content/uploads/2012/09/INJ-juni-juli-2013-TN-TT-stelsels.pdf

2: Wat is (pragmatisch) noodzakelijk voor garanderen veiligheid?
Welke (isolatie) fouten kunnen gevaarlijke situaties opleveren? Een zwevend IT stelsel is heel veilig. Bijvoorbeeld bij IT stelsel met een 230V inverter zijn beide uitgangen zwevend ten opzichte van de aarde. Een van de uitgangen, welke maakt geen verschil, kan door een persoon met verbinding met aarde aangeraakt worden zonder dat er een stroomcircuit gevormd wordt. Toevoegen van een aardlekschakelaar heeft dan ook geen functie. Na het verbinden van 1 van de uitgangen met aarde ontstaat een TN stelsel waarbij dan ook gelijk weer bijbehorende veiligheids risico's horen en voorzieningen getroffen moeten worden.
Victron heeft trouwens in enkele van hun inverters/laders ervoor gekozen om bij wegvallen netspanning de aarde te schakelen, zie https://www.victronenergy.com/media/pg/MultiPlus-II_GX/nl/installation.html "Dit product is voorzien van een aardrelais (relais H, zie Bijlage B) dat automatisch de Nuluitgang met het chassis verbind als er geen externe wisselstroomvoeding voorhanden is. Als er een externe wisselstroomvoorziening aanwezig is, gaat het aardrelais H open voordat het ingangsveiligheidsrelais sluit. Dit zorgt voor de juiste werking van een aardlekstroomonderbreker die is aangesloten op de uitgang."

3: Wat is voor goed functioneren technisch noodzakelijk?
De (sinus) DC-AC inverters werken met hoogfrequente schakel technologie. Het schakelen levert als bijproduct elektromagnetische straling en geleiding op. ElektroMagnetische Compatibiliteit (EMC) regelgeving stelt eisen aan zowel immuniteit als verspreiding van elektromagnetische energie. Om aan deze eisen te voldoen zitten er filter-circuits in de inverter. En helaas werken dit soort filters vaak alleen goed indien de aarde van het apparaat goed aangesloten is. Niet volgens de installatie instructies aangesloten apparaten kunnen (functioneel) problemen opleveren.
Een jaar geleden ontmoette ik iemand op een camping die een off-the-grid installatie had gemaakt waar alle verbruikers via een inverter van energie werden voorzien. De inverter was voorzien aarde aansluitingen die niet met de aarde verbonden waren. De gebruikers hadden problemen met hun mobiele telefoons indien deze aan de lader waren aangesloten; het touch screen werkte tijdens het laden niet meer. Na afschakelen inverter deden ze het wel goed. Dit soort wazige klachten passen goed bij EMC gerelateerde problemen.       


Ik kan geen oplossing adviseren die te alle tijde voldoet, het is maatwerk.
Ik heb ervoor gekozen om de 12V naar 230V inverter niet in mijn installatie op te nemen: Dit apparaat sluit ik net zoals een laptop lader gewoon aan een 12V aansluitpunt waarna ik de 230V gebruiker direct in de uitgang van de inverter stop. Qua punt 1 en 2 is er denk ik niet zoveel aan de hand, storingen zoals in punt 3 beschreven heb ik gelukkig nog nooit ondervonden. (Ik gebruik de inverter vrijwel niet omdat tot nu toe alle apparaten op 12V kunnen werken.)
SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal