Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: Hoe ga ik om met de wasbak in de bermkeuken ?  (gelezen 15800 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bosi

  • Gast
Re: Hoe ga ik om met de wasbak in de bermkeuken ?
« Reactie #15 Gepost op: september 30, 2012, 08:35:54 am »

Ook wij hebben de wasbak van onze bermkeuken vol ontdekt. Vanuit onze tent periode (15 jaar), hadden wij al een 12.5 liter water jerrycan met tap kraan, deze stond op een licht gewicht klap krukje, water werd uitsluitend gebruikt om te koken (letterlijk koken, zodat alle eventueel schadelijke organismen afgedood worden). onder de watertank altijd zo'n zwarte bouwmarkt emmer, hierin paste precies een vergiet (bleef op de randen hangen), ideaal om pasta etc. af te gieten. Inhoud van de tank was voldoende voor 3 dagen, emmer met afvalwater werd elke avond even leeg gegooid en schoon gespoeld (afvalwater putje of lospunt chemisch toilet).  Als oud scouting mensen, weten wij hoe schadelijk het is om afvalwater op je kamp plek of in de nabije natuur te lozen, is het water warmer dan 60°C dan steriliseer je bijna de bodem waarop je loost, je creeert een broeiplaats voor schadelijke bacterien en een voedingplaats voor ongedierte, na een paar dagen ruik je al een riool lucht. Ik zou er niet blij van worden als als ik op een kampeerplaats zou komen te staan waar iemand voor mij, op of in de nabijheid afvalwater heeft geloosd.

Terugkomend op de wasbak in de bermkeuken, met het dompelpompje wordt het gebruik gemak natuurlijk aanzienlijk verhoogd en voor het afvalwater heb ik zo'n afvalwater tank met een vuldop aan de bovenzijde en ééntje op de zijkant, Ook hier hebben we voldoende water voor ca 3 dagen. In de afvalwater tank doe ik een klein scheutje chloor (een lage concentratie is al voldoende), dit doen we alleen als we zeker weten dat de camping geen biologische afvalwater verwerking heeft (zoals een septic tank of biologische filter), anders gewoon goed uitspoelen en thuis even met wat chloor uitspoelen.
De water tank laten we, als we weer thuis zijn, na goed te zijn gespoeld buiten in de zon drogen, waarbij de UV straling van de zon voldoende is om alle eventuele schimmels en bacterien af te doden. Droog opslaan met de dop open is hier het beste.
Gelogd

peertjes

  • Gast
Re: Hoe ga ik om met de wasbak in de bermkeuken ?
« Reactie #16 Gepost op: oktober 01, 2012, 02:45:59 pm »

tip voor het geval je wel drinkwater/tandenspoelwater uit de schoonwaterslang wilt gebruiken: controleer, reinig ook de toevoerslang of vervang deze. Dit vanwege een groene aanslag of verontreiniging die in de slang ontstaat nadat een pomp niet alle water uit de bochten heeft gepompt.

De aanslag komt voort uit een poosje stilstaand water (tussen de vakanties en in wintertijd) en is goed te zien in een doorzichtige slang (in een donkere slang zie je niets maar gebeurt hetzelfde). Ook in een veldkeuken zonder direct zonlicht.
Een slang met bocht loopt ook niet geheel leeg zolang hij aan het elektr. pompje zit.
Tegenwoordig ontkoppel ik vaker de slang van het kraantje (en dompelpomp) om de slang leeg te krijgen; zeker nu in winterstalling.
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.356
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Hoe ga ik om met de wasbak in de bermkeuken ?
« Reactie #17 Gepost op: oktober 01, 2012, 06:55:10 pm »

Eens met deze tip en dit is natuurlijk de beste oplossing. Echter wil je de slang niet ontkoppelen dan de volgende tip:
Zorg ervoor dat er nergens water kan blijven staan. Ik heb de waterslang zodanig recht naar beneden dat ik de slang makkelijk kan laten leeglopen, geen rare bochten dus. Dan is het een kwestie van stroom eraf en de kraan open zetten. Dan loopt de hele kraan, slang en dompelpomp onder zwaartekracht leeg. Hierna kan de kraan open blijven staan zodat de boel enigzins kan drogen.
Evt. bij de start van het seizoen de boel even doorspoelen met water met hierin een beetje tandpasta opgelost.
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: Hoe ga ik om met de wasbak in de bermkeuken ?
« Reactie #18 Gepost op: oktober 01, 2012, 08:18:21 pm »

Ik spoel het systeem vlak voor we weggaan goed door met een watertankreiniger (uiteraard voor de schoonwatertank en daarmee in principe veilig). Dat gaat ook prima en hoef je verder niets te verwijderen of af te tappen.
Gelogd

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: Hoe ga ik om met de wasbak in de bermkeuken ?
« Reactie #19 Gepost op: oktober 01, 2012, 08:41:26 pm »

Even in het kader van de watervoorzieningen: wat voor tanks/jerrycans gebruiken jullie voor schoon- en vuil water?
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

Qwaqa

  • Gast
Re: Hoe ga ik om met de wasbak in de bermkeuken ?
« Reactie #20 Gepost op: oktober 01, 2012, 08:59:07 pm »

Voor schoon water een witte en voor vuil water een zwarte.
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.356
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Hoe ga ik om met de wasbak in de bermkeuken ?
« Reactie #21 Gepost op: oktober 01, 2012, 09:44:28 pm »

Even in het kader van de watervoorzieningen: wat voor tanks/jerrycans gebruiken jullie voor schoon- en vuil water?
Deze:



Rechts is schoon en heeft een doorvoer voor een slang.
Gelogd

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: Hoe ga ik om met de wasbak in de bermkeuken ?
« Reactie #22 Gepost op: oktober 02, 2012, 08:48:46 am »

@GJT: Bedankt, daar kan ik wat mee! Zo'n doorvoer voor een slang lijkt me wel een must voor de schoonwatertank tegen eventuele vervuilling.
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

Linor

  • Gast
Re: Hoe ga ik om met de wasbak in de bermkeuken ?
« Reactie #23 Gepost op: oktober 02, 2012, 09:07:52 am »



Ik was dit weekeinde aan 't zoeken naar een slang om aan te sluiten op de vuil water afvoer van kyte keuken van de cocoon, weet je toevallig welk formaat die aansluiting heeft? Volgens mij heb ik gewoon exact zo'n slang nodig als die van jou (tenzij dit niet de standaard HK aansluiting is)
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.356
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Hoe ga ik om met de wasbak in de bermkeuken ?
« Reactie #24 Gepost op: oktober 02, 2012, 09:38:04 am »

Ik heb de wagen laten uitrusten met het "oude type" doorvoer. Aan de binnenzijde zit een taps stuk waar ik dezelfde slang als zichtbaar aan de onderzijde op heb gezet (na enige aanpassing). Aan de buitenkant van de doorvoer zit schroefdraad waar een standaard gardena koppeling op past. Ik heb een gardena koppeling aangepast (groter gemaakt kwa doorvoer) en hier deze slang op gelijmd. Het had ook met een stukje tuinslang gekund op de gardena koppeling.

Welke doorvoer HK tegenwoordig gebruikt weet ik niet. Wel weet ik dat ze bij mij eerst een ander type zouden monteren. Hierbij is het even zoeken welke koppeling hierop past.

Ps. op de afbeelding is te zien dat de slang de schenktuit van de jerrycan in loopt. Dit was een creatieve oplossing omdat ik in eerste instantie de slang te kort had gemaakt ( op maat voor een perfect vlak veldje..  ::)). Normaliter hoeft de schenktuit er niet op deze wijze tussen, dat mag duidelijk zijn..
Gelogd

Linor

  • Gast
Re: Hoe ga ik om met de wasbak in de bermkeuken ?
« Reactie #25 Gepost op: oktober 02, 2012, 01:07:53 pm »

Zojuist contact gehad met Holtkamper. Volgens hen gaat het om een 3/4" schroefdraad (op de kyte keuken van de cocoon mtt iig). Nu maar eens kijken of ik vanaf daar naar een slang aan een jerrycan kan ..
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.356
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Hoe ga ik om met de wasbak in de bermkeuken ?
« Reactie #26 Gepost op: oktober 02, 2012, 01:32:20 pm »

Hier kan een 3/4 kraanstuk van gardena op. Hier kun je evt met gewone tuinslang  met een snelkoppeling aan hangen of je vermaakt het kraanstuk en lijmt hier een (bredere) slang op. Dit laatste heb ik gedaan.
Gelogd

Jofiena

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 104
  • Merk Vouwwagen: Jamet Easy
Re: Hoe ga ik om met de wasbak in de bermkeuken ?
« Reactie #27 Gepost op: oktober 21, 2012, 08:26:48 pm »

Wij gebruiken de wasbak en het kraantje van onze bermkeuken van de Alpen Kreuzer juist veel.
Veel water om te koken en theewater/koffie, handen wassen en tandenpoetsen.

Voor drinkwater dan water in een fles in de koeling. In het buitenland meestal flessen water. Wij waren dit jaar in Luxemburg en verleden jaar in Duitsland daar was het water in beide landen erg hard, vooral in Luxemburg zat het kalk echt in de waterkoker en moest ik die om de paar dagen reinigen van het kalk, gelukkig zit er bij de schenktuit een roostertje wat het tegenhoud.

Wij hebben voor schoon water een witte watertank 10 liter en voor het afval water een doorzichtige watertank. Werkt prima. Dit jaar problemen gehad, met het kraantje eerst pompje voor de tweede maal dit jaar kapot en in de laatste vakantie bleek het kraantje zelf kapot. Gelukkig zat er niet te ver weg een campingwinkel. (3 kwartier rijden in Luxemburg). Als je het gewend bent en niet in de buurt een watertap heb is het toch wel lastig als die in de vouwwagen niet werkt.
Verleden jaar in Duitsland hadden wij naast de vouwwagen een watertap zitten dat is wel ideaal en dan gebruik je hem in de vw ook minder.
Gelogd

Linor

  • Gast
Re: Hoe ga ik om met de wasbak in de bermkeuken ?
« Reactie #28 Gepost op: oktober 22, 2012, 04:33:11 pm »

Zojuist contact gehad met Holtkamper. Volgens hen gaat het om een 3/4" schroefdraad (op de kyte keuken van de cocoon mtt iig). Nu maar eens kijken of ik vanaf daar naar een slang aan een jerrycan kan ..

Afgelopen weekeinde op de beurs even gecontroleerd, is bij mijn keuken (en daar het demomodel) dus geen 3/4", misschien 1/2", maar dat wordt nu nog voor me uitgezocht. Als ik daar achter ben maar weer eens verder kijken. Volgens Gardena worden hun koppelingen maar tot 35 graden gegarandeerd, dus als je een pannetje afgiet heb je waarschijnlijk wel een probleem ..
Gelogd
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal