Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Stormbanden nodig??  (gelezen 4964 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pmverhoef

  • Gast
Stormbanden nodig??
« Gepost op: mei 01, 2014, 08:51:52 pm »

Beste leden,

Wij hebben een Arizona. Nu gaan we deze zomer naar de Ardèche. Is het nodig om stormbanden te kopen? Of is het vastzetten met scheerlijnen ook voldoende?

Graag jullie advies.

Gr pim
Gelogd

RonvanTilburg

  • Gast
Re: Stormbanden nodig??
« Reactie #1 Gepost op: mei 01, 2014, 08:55:05 pm »

In onze tent tijd in de drome geweest, wij hebben nog nooit stormbanden gebruikt, ik zou niet weten waarom ik die voor de vw wel nodig zou hebben, mijn tent was nl net zo groot
Gelogd

Richard

  • Gast
Re: Stormbanden nodig??
« Reactie #2 Gepost op: mei 01, 2014, 09:05:01 pm »

Nooit stormbanden gebruiken, Het zijn eigenlijk gewoon elastieken die de luifel op zijn plaats houden. Komt de wind onder de luifel en tilt deze op en de stormband /elastiek doet zijn werk en slaat naar beneden en je luifel is stuk.
beter kun je scheerlijnen van de buiten kant luifel schuin naar binnen spannen dus kruislings en wat scheerlijnen aan de buitenkant, werkt perfect.
En mocht het echt slecht weer worden dan de luifel oprollen wel vast laten zitten aan de voortent en de rol op de rand van de voortent afspannen werkt ie ook nog als extra versteviging.

Groet Richard
Gelogd

L4a

  • Gast
Re: Stormbanden nodig??
« Reactie #3 Gepost op: mei 01, 2014, 09:34:09 pm »

Ik heb vorig jaar ook deze vraag gesteld bij de Vrijbuiter en als antwoord gekregen (als ik hem nog goed kan reproduceren): dat een stormband in principe goed zijn werk zou kunnen doen, maar als je goede scheerlijnen en dito haringen hebt deze net zo goed zijn als een veel duurdere stormband.
Daarop heb ik een set extra stevige scheerlijnen en langere haringen gekocht, om tijdens veel wind wel het gevoel te kunnen hebben alles eraan gedaan te hebben om de vw. stabiel te kunnen houden. (vond het prijsverschil wel erg groot na de uitleg van de verkoper)

Bij scheerlijnen en haringen gaat het er geloof ik mede om dat hoe schuiner je de haring in tegengestelde richting van de scheerlijn zet, hoe meer kracht de haring kan hebben en dat dan voldoende moet zijn.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Stormbanden nodig??
« Reactie #4 Gepost op: mei 02, 2014, 05:59:11 am »

In onze tenttijd eens stormbanden gekocht. Prijs viel wel mee, 7,50 voor een set. Zijn nooit gebruikt, hadden ze alleen voor echte noodgevallen. De normale standaard pennetjes die bij tenten en vw's worden geleverd die houden niks als het nodig mocht zijn. dus heb je op zijn minst brede haringen nodig.
De Jametic had zelf een set die je er zo aan klikte. Die zetten we er meestal standaard aan ipv scheerlijnen op de voorhoeken. Luifel deden we bij slecht weer gewoon naar beneden.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Boompje

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 184
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper
  • Kytetje, Boompje maar liever geen beestjes
Re: Stormbanden nodig??
« Reactie #5 Gepost op: mei 02, 2014, 07:46:29 am »

Denk ook dat in de Ardèche niet de wind, maar de felle regenbuien het meeste 'gevaar' opleveren.
Gelogd
Quitters never win, winners never quit

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.360
  • Merk: kampeermiddel : CCCX
Re: Stormbanden nodig??
« Reactie #6 Gepost op: mei 02, 2014, 08:10:49 am »

In het verleden maakte ik me daar weleens druk over, die tijd heb ik al ver achter me liggen. Het is zaak dat de tent allles gesloten is als er een eventuele storm op komt zetten en dat de wind niet onder je luifel en/of tentdak kan slaan. Als je wat extra zekerheid wilt kun je beter je frame aan de binnenzijde met wat extra scheerlijnen vast zetten, dan doen de elastieken aan de buitenkant de rest.
Gelogd

Emmer

  • Gast
Re: Stormbanden nodig??
« Reactie #7 Gepost op: mei 03, 2014, 12:20:29 pm »

Ligt ook veel aan het model vouwwagen dat je hebt. Een ingeritst kuipgrondzeil geeft ook veel extra sterkte als het stormt.
Sowieso bij storm altijd zoveel mogelijk dicht houden en zorgen dat er geen wind onder de eventuele open luifel kan slaan.
Sommige vouwwagens hebben enkel een open luifel dus daar zal storm altijd voor meer problemen kunnen zorgen.
Voor onze Kavango is dat bij echte storm de varioluifel oprollen die dan ook dienst doet als stormband. De rest goed dichtritsen. Vorig jaar een orkaan meegemaakt (wind en regen 145km/u) zonder problemen en schade gelukkig.
 
Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.750
  • Merk: kampeermiddel : Raclet Panama Up GL
Re: Stormbanden nodig??
« Reactie #8 Gepost op: mei 03, 2014, 07:55:41 pm »

Misschien doek vd luifel afhalen als er storm verwacht word.

En aan de luifelstokken extra scheerlijnen plaatsen.
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal