Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8   Omlaag

Auteur Topic: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?  (gelezen 93771 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rick2020

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #105 Gepost op: mei 01, 2023, 07:52:27 am »

Een ongezouten mening .... die heb ik niet, maar heb wel wat ervaring.

Wij kamperen nu inmiddels bijna 40 jaar met een vouwwagen. Begonnen met een Camplet, daarna een Conway Mirage, een CCV en een CCCX, 3 totaal verschillende modellen. In de eerste jaren zette ik de wagens steeds (bijna dwangmatig) strak waterpas en zeker 35 jaar hebben wij dat alleen alles met plankjes gedaan, maar eigenlijk altijd de wielen gewoon op de grond. De plankjes gebruik je eigenlijk alleen maar om onder de poten van het bed of uitdraaisteunen te leggen om te voorkomen dat deze de grond in zakken.

Maar bij een wagen met een hard deksel is het 'waterpas' zetten een hele andere uitdaging dan bij wagens zonder, de deksel moet namelijk volledig uit kunnen klappen. Daarom kun je eigenlijk alleen het wiel aan de scharnierkant omhoog zetten, anders gaat het uitklappen in de meeste gevallen niet goed. Bij aanschaf van onze CCV hebben we wiggen van de dealer meegekregen, maar dat was niet zo mijn ding. Wij hebben nu 2 flat-jacks in de CCCX liggen, waarvan we er eentje 1 keer echt nodig hadden, voor de rest ben ik een stuk makkelijker geworden, net zoals mijn voorganger, bijna waterpas is ook waterpas; dat maakt je kampeerleven een stuk eenvoudiger.

Je zou 1 leveller of 1 flat-jack aan kunnen schaffen om de wagenbak waterpas te zetten, zoals Herman aangeeft 'geen geduw, gesjor en getrek'. Met een flat-jack wel een stukje vooruit denken als je de wagen op zijn plek zet. Deze moet tenslotte onder het wiel liggen.

Dank voor je reactie. Ik heb echter geen idee wat je met harde deksel en scharnierkant bedoelt 😀
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #106 Gepost op: mei 01, 2023, 12:36:06 pm »

Dank voor je reactie. Ik heb echter geen idee wat je met harde deksel en scharnierkant bedoelt 😀


Dat geldt dus voor wagens met een harde deksel zoals een Combicamp Country, Trigano Alpha e.d.


(Start van dit topic was met een Combi Camp, vandaar)
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2023, 01:05:18 pm door C5CCV »
Gelogd

Johan77

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5
  • Merk Vouwwagen: jamet jametic
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #107 Gepost op: juli 13, 2023, 08:06:52 am »

Hoi,

Met veel interesse dit topic doorgenomen.
Maar hoeveel levellers heb je nu echt nodig? Als ik het filmpje bekijk helemaal in het begin en ik er over nadenk dan is 1 toch genoeg? Je wilt hem maar van 1 kant omhoog brengen om hem waterpas te zetten. Waarom zou ik er dan 2 moeten gebruiken?
Je ziet ze namelijk ook veel als set verkocht worden.
Waarom hebben de meeste mensen twee levellers mee gebruiken jullie die dan ook allebei?

Johan
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #108 Gepost op: juli 13, 2023, 09:12:14 am »

Hoi,

Met veel interesse dit topic doorgenomen.
Maar hoeveel levellers heb je nu echt nodig? Als ik het filmpje bekijk helemaal in het begin en ik er over nadenk dan is 1 toch genoeg? Je wilt hem maar van 1 kant omhoog brengen om hem waterpas te zetten. Waarom zou ik er dan 2 moeten gebruiken?
Je ziet ze namelijk ook veel als set verkocht worden.
Waarom hebben de meeste mensen twee levellers mee gebruiken jullie die dan ook allebei?

Johan
Ik denk dat die voor campers bedoeld zijn.  Voor een vouwwagen en caravan heb je er maar 1 nodig.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

Gonadan

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 117
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #109 Gepost op: juli 13, 2023, 04:44:14 pm »

Hoi,

Met veel interesse dit topic doorgenomen.
Maar hoeveel levellers heb je nu echt nodig? Als ik het filmpje bekijk helemaal in het begin en ik er over nadenk dan is 1 toch genoeg? Je wilt hem maar van 1 kant omhoog brengen om hem waterpas te zetten. Waarom zou ik er dan 2 moeten gebruiken?
Je ziet ze namelijk ook veel als set verkocht worden.
Waarom hebben de meeste mensen twee levellers mee gebruiken jullie die dan ook allebei?

Johan
Dat hangt er van af hoe het terrein is denk ik, soms stapelen mensen ze ook wel eens als het echt extreem is. Maar normaal gesproken zou ik ook denken dat je aan één wel genoeg hebt, tenzij je neuswiel niet genoeg gesteld kan worden.

Zelf heb ik er helemaal geen. Wij hebben een softtop en die staat gewoon beter als de kar het terrein volgt, dan is het niet meer dan een kwestie van hem zo zetten dat je niet uit bed rolt maar echt waterpas hoeft niet.
Gelogd

Albert83

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 10
  • Merk Vouwwagen: Camplet Savanne 2010
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #110 Gepost op: september 04, 2023, 09:29:42 am »

Klopt het dat je een Camplet waterpas zet met de achterste poten?
Ik lees in de gebruiksaanwijzing dat de achterste 2 poten krikpoten zijn. En in een filmpje op Youtube https://www.youtube.com/watch?v=LzuW-AKt4bYstellen ze hem ook waterpas (op de dissel) met de achterste poten.

Of doen jullie het toch anders bij een Camplet (bijv. op advies van de verkoper)?
Gelogd

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #111 Gepost op: september 04, 2023, 09:20:04 pm »



Zelf heb ik er helemaal geen. Wij hebben een softtop en die staat gewoon beter als de kar het terrein volgt, dan is het niet meer dan een kwestie van hem zo zetten dat je niet uit bed rolt maar echt waterpas hoeft niet.

Maar dan slaap je toch scheef?
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 808
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #112 Gepost op: maart 15, 2024, 06:22:58 pm »

Wij hadden met onze vorige vouwwagens nooit problemen. Dit jaar voor het eerst met een combi camp, met hard deksel dus, gereisd. 1 van de 6 campings was zodanig scheef dat we 2 keer hebben moeten verplaatsen omdat hij niet helemaal uit klapte.

Met de pootjes mag je het wiel niet laten zweven, en plankjes eronder steken is moeilijk.
Ik las hier op het forum over flat Jacks. Die leken me ideaal. Wel duur voor die 1 a 2 keer per jaar. Online vond ik iets gelijkaardigs. Net eens geprobeerd met de aanhangwagen (leeg dus licht). Ging prima. Als de vouwwagen uit de stalling is, probeer ik die ook eens met een fietspompje. Als dat niet goed gaat, koop ik nog zo'n accucompressortje erbij, maar ik weet niet of het nodig gaat zijn. Hopelijk is ons waterpas-proces hierdoor weer wat versneld!

(Let niet op de plankjes. De aanhanger is niet geremd, wat wel nodig is natuurlijk).


Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.268
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #113 Gepost op: maart 15, 2024, 06:44:10 pm »

Welke zijn dit dan?
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 808
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #114 Gepost op: maart 15, 2024, 07:05:10 pm »

Ik vond deze op Marktplaats (in NL Limburg).

Als je daar caravan leveler ingeeft kom je ze tegen, voor €50. De persoon die ze verkoopt, maakt deze zelf. Volgens hem kunnen de originele flat Jacks niet goed tegen hitte (zwart plastic), en deze wel omdat ze van een soort hogedrukslang gemaakt zijn, en dus niet kunnen uitzetten door warmte.  't Is alleszins zwaar materiaal.
Deze mogen wel minder gewicht dragen, maar nog steeds meer dan genoeg voor een vouwwagen (+-1500 kilo).

Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk

Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.268
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #115 Gepost op: maart 15, 2024, 07:17:32 pm »

Oke eens kijken of dit iets voor onze Beachy is.
Want die mag je ook niet op zijn poten waterpas zetten.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal