Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen  (gelezen 21558 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
« Reactie #30 Gepost op: oktober 24, 2021, 11:37:42 am »

Ah, via tapatalk lukt het wel. Bij dezen!

Verstuurd vanaf mijn CPH2197 met Tapatalk

Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
« Reactie #31 Gepost op: oktober 24, 2021, 11:40:42 am »

En nou nog even wat stickers erop om te voorkomen dat de eod het ding opblaast :)23] een sticker van AC DC. Of deze briljante: https://images.app.goo.gl/cvJY3f47svanyLEs9

Verstuurd vanaf mijn CPH2197 met Tapatalk

Gelogd

muis

  • Gast
Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
« Reactie #32 Gepost op: oktober 24, 2021, 09:35:48 pm »

Nou, ik heb geen goede photobucket meer, sinds dat een betaalde dienst werd. In het verleden kon ik hier ook foto's posten via Facebook, maar dat kan ook niet meer. Het hier uploaden van foto's heb ik nog niet ontdekt? Ik kan ze alleen linken via de monalisa knop. Wat zie ik onder het hoofd?

Als je bijlagen en andere opties aanklikt zie je de optie om foto's toe te voegen  :J
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
« Reactie #33 Gepost op: oktober 24, 2021, 09:36:48 pm »

Ah, top, daar heb ik dus blijkbaar altijd overheen gekeken!

Verstuurd vanaf mijn CPH2197 met Tapatalk

Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
« Reactie #34 Gepost op: oktober 25, 2021, 09:19:03 pm »

Onder het tekst kader waar je hier post

Bijlagen en de andere opties
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
« Reactie #35 Gepost op: oktober 25, 2021, 11:13:25 pm »

Dat heb ik hierboven idd uitgelegd  ::) ::)
Gelogd

Paulus

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 110
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi 2.0
Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
« Reactie #36 Gepost op: oktober 26, 2021, 09:57:45 am »

Best ingewikkeld allemaal, zijn er ook simpele, kant en klaar oplossingen voor niet te veel geld ?
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
« Reactie #37 Gepost op: oktober 26, 2021, 10:01:14 am »

Ja, kant en klaar is er zeker. Die heten Solar  generator. Goedkoop zijn ze echter nooit (zelfbouw ook niet trouwens) en als er iets stuk is, zijn ze helemaal stuk. Dat was voor mij de reden om zelf te bouwen. Losse componenten en nog van victron ook.

Verstuurd vanaf mijn CPH2197 met Tapatalk

Gelogd

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 482
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
« Reactie #38 Gepost op: oktober 26, 2021, 10:33:34 am »

Mooi gemaakt! Nu moet ik mijn vrouw overtuigen en dat wij dit ook nodig hebben! Ik krijg meteen zin om zoiets te gaan bouwen.

Maar even voor mijn beeld, staat de koffer open tijdens gebruik? Of zitten er ventilatie mogelijkheden in? Lijkt me dat dit snel warm wordt, zeker in de zomer.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
« Reactie #39 Gepost op: oktober 26, 2021, 10:45:21 am »

Ik heb er strategische gaten in zitten. Met name de omvormer heeft soms wat lucht nodig, die is actief gekoeld als het nodig is. Maar zowel de omvormer als de laadregelaar is erg efficiƫnt en produceert niet veel warmte. De koffer is wel zilver gespoten (en blank afgelakt) om zoveel mogelijk warmte buiten te houden. Ik ga kijken of het genoeg is. Er is nog ruimte voor een kleine, actieve koeler indien nodig.

Verstuurd vanaf mijn CPH2197 met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2021, 11:23:25 am door sanderv »
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
« Reactie #40 Gepost op: oktober 26, 2021, 09:43:44 pm »

Heb je een lijstje van gebruikte componenten?
Eventueel tekeningetje met maatvoering voor de gaten?
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
« Reactie #41 Gepost op: december 30, 2021, 12:09:11 pm »

En de koeling werkt ook  :> 35w, zuinige compressor. Dan is de hele energie voorziening en koeling standalone, los van auto of walstroom.
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
« Reactie #42 Gepost op: december 31, 2021, 02:56:52 pm »

En de koeling werkt ook  :> 35w, zuinige compressor. Dan is de hele energie voorziening en koeling standalone, los van auto of walstroom.


Mooi. Heb je de koelbox aan de uitgang van de Victron MPPT Smartsolar 75|15 gehangen? Als je dit doet kan je via de Victron app het verbruik bijhouden (dagelijks tot 30 dagen terug). Dit vergelijken met de opbrengst geeft inzicht in de energiebalans.
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
« Reactie #43 Gepost op: december 31, 2021, 03:58:38 pm »

Ja, de Smart Solar is het hart van het systeem. Was ik wel benieuwd naar, gezien de aanloopstroom van een compressor. Maar dat lukt. De omvormer zit ook op die uitgang. Kan eigenlijk ook niet, maar de omvormer wordt met een ab en relais kaart ingeschakeld. De omvormer gaat dus nooit belast aan. Lijkt te werken. De oude Chinese omvormer kon het ook op die manier. Voordeel van de victron is dat deze veel betere beveiligingen kent, geprogrammeerd kan worden en gemonitord. De koelbox bv kent alleen een accubescherming bij 9, 11,5 of 12v. Niet handig.
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
« Reactie #44 Gepost op: december 31, 2021, 08:46:31 pm »


Ook in mijn zonne-energie installatie vormt de Victron MPPT smartsolar 75|15 het hart. Deze laadregelaar regelt het laden van de accu vanuit alle energie bronnen: het zonnepaneel, 12V vanuit de auto maar ook vanuit 230V. Het omschakelen gebeurt automatisch met een eigenbouw stukje elektronica. Het mooie hiervan is dat de logging in de Victron regelaar alle laad en ontlaad stromen bijhoudt.


In principe krijgen alle 12V gebruikers vanuit de smartsolar load uitgang spanning. Ook de 12V naar 230V sinusomvormer sluit ik (indien gebruikt) via een van de vele in de vouwwagen aangebrachte 12V contactdozen op de load uitgang aan. Sommige verbruikers blijken een forse opstart stroom te trekken onder andere vanwege een grote condensator in hun ingangscircuit. Hierdoor schakelde de load Victron uitgang soms ongewenst uit. Dit was te verhelpen door extra verlengsnoer toe te voegen, de extra weerstand verlaagt de piekstroom, maar dit stoorde mij wel. Naar mijn smaak reageert de elektronische overstroombeveiliging van de Victron load-uitgang te snel. Ik heb de indruk dat een adequate buffercondensator om stroompieken weg te filteren in de Victron ontbreekt. Zelf heb ik nu een forse externe buffercondensator toegevoegd. Helaas ging dit niet zomaar omdat de laadstroom van deze toevoeging de load-uitgang uitschakelde voordat de condensator vol was. Dit is opgelost met een inschakelstroom begrenzingscircuit op basis van een dikke mosfet. Hiermee lukt het 10000uF buffercapaciteit aan de uitgang te hebben. Met dit filter kan ik probleemloos alle belastingen aan en afkoppelen, ideaal. Doordat alle verbuikers aan de load-uitgang gekoppeld zitten wordt het totale verbruik in de Victon logging goed bijgehouden. Hiernaast beschermt de instelbare onderspanningsbeveiliging de accu tegen ver ontladen door welke gebruiker dan ook. 


De zonne-energie installatie zit in een krat die alleen als wij off-the-grid gaan kamperen in de vouwwagen wordt geplaatst. De 12V installatie in de vouwwagen was hier al op voorbereid, de noodzakelijke aansluitpunten zitten op de plaats waar de accu staat en bevestigingspunten voor de accu zijn ook aanwezig. Het zonnepaneel ligt tijdens de reis in de verloren ruimte onder de bed-klep direct boven de bagageruimte. In het kratje zit de (AGM) accu, losse 12V naar 230V sinus omvormer (in grijze tasje), houder met snoer voor het zonnepaneel (rood-zwarte 2,5mm2 tweelingsnoer) en op een plankje zit de noodzakelijke elektronica afgemonteerd: De Victron MPPT smartsolar 75|15 met hiernaast de zonnepaneel/12V laadbron schakelautomaat (kastje met koelribben) en het load uitgang filter (aluminium kastje). Er is nog ruimte vrijgehouden voor een (nog zelf te bouwen) meer geavanceerde BMS. Helaas heb ik tot nu toe voor dit project nog geen tijd gevonden. En de logging in de Victron smartsolar geeft tot nu toe nog voldoende inzicht in de energiebalans  :)
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal