Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: vocht in voor- en najaar - vanaf wanneer met de vouwwagen op pad?  (gelezen 3980 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeronimo

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 228
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack Trekking
Re: vocht in voor- en najaar - vanaf wanneer met de vouwwagen op pad?
« Reactie #15 Gepost op: februari 23, 2022, 06:54:31 pm »

Wij zijn doorgewinterde mooi-weer-kampeerders en gaan in voorjaar alleen als de voorspelling goed is, ik heb een enorme hekel aan kamperen in vochtig / koud weer. Hemelvaart / Pinksteren is zo’n beetje het vroegste moment dat we gaan.
Mochten we de pech hebben dat we toch regen hebben en we niet droog kunnen klappen hebben we het geluk dat we thuis de wagen in de garage op kunnen zetten zodat hij lekker kan drogen.

In het najaar kamperen doen we eigenlijk nooit
Gelogd
Die-hard mooi-weer-kampeerder

nadine40

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 340
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL (2018), hiervoor een Combi-Camp Country Exclusive (2018), hiervoor een Camp-let Savanne
Re: vocht in voor- en najaar - vanaf wanneer met de vouwwagen op pad?
« Reactie #16 Gepost op: februari 23, 2022, 09:31:43 pm »

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Volgens mij moeten we het dit jaar in de meivakantie (25/4 tm 8/5) maar eens gaan proberen. We hebben een elektrisch kacheltje (700/1500W) dus die kan ik in de nacht en ochtend aanlaten tegen het vocht. Ik kan niet wachten!!
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.376
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: vocht in voor- en najaar - vanaf wanneer met de vouwwagen op pad?
« Reactie #17 Gepost op: februari 23, 2022, 09:48:08 pm »

Wij zijn doorgewinterde mooi-weer-kampeerders en gaan in voorjaar alleen als de voorspelling goed is, ik heb een enorme hekel aan kamperen in vochtig / koud weer. Hemelvaart / Pinksteren is zo’n beetje het vroegste moment dat we gaan.
Mochten we de pech hebben dat we toch regen hebben en we niet droog kunnen klappen hebben we het geluk dat we thuis de wagen in de garage op kunnen zetten zodat hij lekker kan drogen.

In het najaar kamperen doen we eigenlijk nooit
Je stelt dus dat je een doorWINTERDE ZOMERweer kampeerder ben  :# :# :#
Gelogd

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.569
Re: vocht in voor- en najaar - vanaf wanneer met de vouwwagen op pad?
« Reactie #18 Gepost op: februari 24, 2022, 01:14:21 am »

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Volgens mij moeten we het dit jaar in de meivakantie (25/4 tm 8/5) maar eens gaan proberen. We hebben een elektrisch kacheltje (700/1500W) dus die kan ik in de nacht en ochtend aanlaten tegen het vocht. Ik kan niet wachten!!
Helpt niet tegen vocht, zal hoogstens wat warmte geven.
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets.

Jimmymichiels

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 506
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panema up 2022
Re: vocht in voor- en najaar - vanaf wanneer met de vouwwagen op pad?
« Reactie #19 Gepost op: februari 24, 2022, 06:53:30 am »

Helpt niet tegen vocht, zal hoogstens wat warmte geven.
Het gaat uw tent nie droog maken maar zorgt ervoor dat uw kleren smorgens niet klam aanvoelen.  :**
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: vocht in voor- en najaar - vanaf wanneer met de vouwwagen op pad?
« Reactie #20 Gepost op: februari 24, 2022, 07:52:15 am »

Helpt niet tegen vocht
Toch denkt mijn natuurkundig gevoel dat het erger voorkomt.
Vocht wordt aangetrokken door een koud oppervlak, als je tent een beetje warm is, zal het vocht daar niet of minder op condenseren.
Het helpt natuurlijk niet tegen de regen ….

Onze ervaring is dat je van eind april t/m begin oktober goed kan kamperen en zolang het niet regent pak je droog in.
Ook moet je, je niet meteen laten afschrikken door een regenbui.
Ik heb vaker in het najaar, in de nacht of vroege ochtend nog regen gehad. Rond 14:00 was de tent dan toch altijd wel droog.
Een beetje wind en wat zon doen wonderen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: vocht in voor- en najaar - vanaf wanneer met de vouwwagen op pad?
« Reactie #21 Gepost op: februari 24, 2022, 11:21:51 am »

Het is goed ons onderbuikgevoel te toetsen met wetenschappelijke feiten.

We hebben een elektrisch kacheltje (700/1500W) dus die kan ik in de nacht en ochtend aanlaten tegen het vocht.
Helpt niet tegen vocht, zal hoogstens wat warmte geven.
Toch denkt mijn natuurkundig gevoel dat het erger voorkomt.
Vocht wordt aangetrokken door een koud oppervlak, als je tent een beetje warm is, zal het vocht daar niet of minder op condenseren.

De relatieve luchtvochtigheid, in procenten, geeft aan hoeveel waterdamp zich in de lucht bevindt ten opzichte van de maximale hoeveelheid waterdamp. Hoe warmer lucht is hoe meer waterdamp deze kan bevatten. Zie het plaatje.

De lucht in de tent heeft, door de daling van de temperatuur tijdens de nacht, een hoge relatieve vochtigheid.
Mogelijk wel tegen de 100%. Wanneer de temperatuur in de tent daalt en de hoeveelheid waterdamp gelijk blijft, neemt de relatieve vochtigheid toe.
Door (transpiratie)vocht verlies van mensen tijdens de nacht komt er ook nog extra vocht in de ruimte.
Sommige delen zoals buiten oppervlakten zijn nóg net iets kouder dan de lucht in de tent. Gevolg: de grens van maximaal 100% wordt op de koudste delen overschreden, de lucht moet de waterdamp kwijt. Die waterdamp condenseert op de koudste delen, dit kan tentdoek of een plastic venster zijn maar ook de metalen tentstokken de bedbodem enz.. Dit is vergelijkbaar met wat thuis of in de auto op enkel glas ramen gebeurt. Dit is een normaal verschijnsel.

Stel: in de tent is het 20 graden, de relatieve vochtigheid is 80%. Dan zit er 80% van 17,3 gram water in de lucht, dit is bijna 14 gram per kubieke meter. Na zonsondergang begint de temperatuur te zakken. Wanneer de tent is
afgekoeld tot 15 graden zou er nog maximaal 12,8 gram per kuub in de lucht kunnen zitten. De aanwezige 14 gram is meer dan
100%. Het grote condenseren is begonnen... :D

Bij koude waterleidingen in huis, bijv. in de badkamer of het toilet, zie je dat ook. Vooral in de zomer. De lucht is warm en
bevat veel waterdamp. De leidingen zijn koud, de lucht dichtbij die leidingen is ook wat kouder waardoor de relatieve
vochtigheid van 100% wordt bereikt: de waterdamp condenseert op de koude leidingen.

Verwarmen van een tent vermindert condensatie omdat warme lucht meer waterdamp kan bevatten. Maar hoe dan ook, vanwege slechte isolatie van een tent, zal bij een koude buitentemperatuur het niet lukken de luchttemperatuur binnen de tent overal gelijk te houden. Dus ook bij verwarmen kan op de koudste plaatsen nog steeds condensatie optreden. Verwarmen kan ook een luchtcirculatie bevorderen; warme lucht is lichter dan koude lucht en heeft de nijging naar de nok van de tent te verplaatsen. Met juist geplaatste ventilatieopeningen zal circulatie met de buitenlucht gaan plaatsvinden. En de koude buitenlucht die binnen komt heeft in het algemeen een lage (absolute) vochtigheid en kan na opwarmen veel vocht opnemen. Ventileren is essentieel, verwarmen helpt ook en de combinatie helpt nog meer om condensatie te voorkomen. 

Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Relatieve_luchtvochtigheid en https://wiki.unece.org/display/TransportSustainableCTUCode/2%09Definitions
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.324
Re: vocht in voor- en najaar - vanaf wanneer met de vouwwagen op pad?
« Reactie #22 Gepost op: februari 24, 2022, 02:44:53 pm »

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Volgens mij moeten we het dit jaar in de meivakantie (25/4 tm 8/5) maar eens gaan proberen. We hebben een elektrisch kacheltje (700/1500W) dus die kan ik in de nacht en ochtend aanlaten tegen het vocht. Ik kan niet wachten!!
Wat wij meestal doen is langer boeken.  Ik heb een minimale vertrektijd em een uiterlijke.   Dat geeft wel genoeg rust. En natuurlijk hou ik de weersverwachting (globaal via teletekst) in de gaten. 

Van de lokale buienrader enz. Wordt je alleen maar nerveus en kloppen doet het bijna nooit.

Veel kampeerplezier!

Verstuurd vanaf mijn SM-A715F met Tapatalk

Gelogd
Adventure Awaits

sannie75

  • klappers
  • Klap gek
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.545
  • Aart Kok Livingstone game drive 2016
Re: vocht in voor- en najaar - vanaf wanneer met de vouwwagen op pad?
« Reactie #23 Gepost op: februari 27, 2022, 11:40:32 am »

@Nadine je zegt geen plaats te hebben bij je huis, nu wonen wij in een vooroorlogse volksbuurt met vrij smalle straten waar aan beide zijde auto's geparkeerd staan. Er zijn wel smalle stoepen. Het lukte ons toch om onze Cabanon te drogen voor de deur. We namen dan even 2 parkeervakken in en de dissel lag dan op de stoep. Maar het was te doen men met een beetje wind was ie zo droog!
Gelogd
Every day is a gift, not a given right....

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 863
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: vocht in voor- en najaar - vanaf wanneer met de vouwwagen op pad?
« Reactie #24 Gepost op: februari 27, 2022, 12:02:49 pm »

Wij woonden ook in een soortgelijke buurt.
Aan het eind van de straat was een grasveldje, daar zetten wij hem dan op.
Idd, een paar uurtjes, en hij is droog.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: vocht in voor- en najaar - vanaf wanneer met de vouwwagen op pad?
« Reactie #25 Gepost op: februari 27, 2022, 03:05:32 pm »

Wij komen meestal ook met vochtig doek thuis en laten de wagen voordat die naar de stalling mag voor de deur nog goed drogen. Soms is het een uitdaging voldoende snel een goed moment hiervoor te vinden, nat doek mag niet te lang nat ingepakt blijven. Gelukkig kan onze wagen gewoon voor de deur (op het brede en zeer rustige trottoir) gemakkelijk voor het drogen uitgezet worden, indien noodzakelijk doen wij dit meermaals om zeker te zijn dat we wagen en het matras (gecondenseerd transpiratie vocht!) gortdroog is.
Uitklappen gaat in een minuut, inklappen 5 minuten. De vouwwagen kan zonder haringen staan. De luifel wordt soms gedroogd aan de waslijn, in huis in de logeerkamer (net zoals de bijzettentjes) of bij weinig wind zoals hier op het dak van de auto ;-))
In de zomer en voorjaar is (met meer daglicht uren) de kans op goed drogende perioden groter dan het najaar.
Een ding is tijdens het drogen voor de deur belangrijk: Hou katten en honden in de gaten, om de een of andere reden vind is een uitgezette vouwwagen onweerstaanbaar om een plasje op te doen :-(
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

nadine40

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 340
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL (2018), hiervoor een Combi-Camp Country Exclusive (2018), hiervoor een Camp-let Savanne
Re: vocht in voor- en najaar - vanaf wanneer met de vouwwagen op pad?
« Reactie #26 Gepost op: februari 27, 2022, 06:55:03 pm »

Veldje in de buurt kan wel, maar dan moet je er dus bijblijven (uren?). Straat is echt lastig omdat er meestal geen parkeerplekken vrij zijn (aan 2 zijden parkeren), zeker niet 2 achter elkaar. Dissel op de stoep wil ik niet. We hebben meerdere mensen met rolstoel of anderszins slecht ter been.
Gelogd
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal