Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Vragen van een beginner  (gelezen 3485 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kleine Heino

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
  • Merk Vouwwagen: Nog geen
Vragen van een beginner
« Gepost op: april 09, 2022, 11:19:57 am »

Hallo,

Wij hebben nog geen vouwwagen en zitten in de oriëntatiefase. Wij hebben jarenlange kampeerervaring met een caravan. Echter nu we met een elektrische auto gaan rijden lijkt een vouwwagen een betere optie. Daarnaast zijn we erg enthousiast geworden na het bezoeken van wat zaken waar ze vouwwagens verkopen. We zoeken een vouwwagen die snel op te zetten is ivm overnachtingen tijdens de reis. Maar op de bestemming hoeven we ook geen echte voortent, een luifel voldoet prima. We hebben op dit moment de Malawi op ons lijstje staan maar beseffen dat er nog veel meer te verkrijgen is. We zitten nog wel met wat vragen.

- Wel/niet disselbak?
We denken dat een fietsenrek voor ons handiger is, maar kom je dan geen ruimte tekort? We zitten met 3 of 4 personen in de auto.
- Wel/niet een keuken?
We zijn geadviseerd deze niet te nemen ivm te zwaar en ander rijgedrag. Maar we komen wel uit een caravan met alle luxe.
- Toilet
Over luxe gesproken, we willen wel graag een toiletje. Een potti pot past niet in de laadruimte van de malawi. Hoe doen jullie dat? In de kofferbak van de auto staat een koelbox want dat past ook niet in de laadruimte van een vouwwagen.
- Schokbrekers
Bij de Malawi kan je ook hydraulische schokbrekers bestellen. Wij hebben nog nooit met een vouwwagen gereden, is dat beter of is zonder ook prima rijden?

Mochten er mensen zijn die ervaring hebben met een elektrische auto en een vouwwagen hoor ik dat ook graag  :)
Tot op heden heeft niemand ons kunnen vertellen of je met een vouwwagen nou echt verder komt dan met een caravan.

Bij voorbaat dank,

Heino


« Laatst bewerkt op: april 09, 2022, 11:25:18 am door Kleine Heino »
Gelogd

bernie

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 284
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer parade SL. En nu Raclet Safari GL
Re: Vragen van een beginner
« Reactie #1 Gepost op: april 09, 2022, 11:39:30 am »

Misschien dan toch een disselbak met 12 volt aansluiting. Kan de koeling en het toilet in. En een imperial over de wagen voor de fietsen.

Voor ervaring met elektrisch rijden moet je hier even zoeken. Daar zijn wel topics van.
Gelogd

Marcel78

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 62
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (voorheen Cabanon Mercury)
Re: Vragen van een beginner
« Reactie #2 Gepost op: april 09, 2022, 12:42:06 pm »

Wij hadden met onze Cabanon ook een disselbak. Die was groot genoeg voor een koelkast én een porta potti. En heel veel andere spullen zoals haringen, scheerlijnen, plankjes, waslijn en ga zo maar door. Fietsen kunnen eventueel ook op een imperial. Gewicht is wel altijd een dingetje.

Inmiddels hebben wij gekozen voor het gemak (en luxe) van een Holtkamper. Grote laadruimte en een fietsendrager op de dissel. Geen disselbak meer, daar moest ik toch wel aan wennen.
Gelogd

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: Vragen van een beginner
« Reactie #3 Gepost op: april 09, 2022, 12:49:09 pm »

- Wel/niet disselbak?
We denken dat een fietsenrek voor ons handiger is, maar kom je dan geen ruimte tekort? We zitten met 3 of 4 personen in de auto.
- Wel/niet een keuken?
We zijn geadviseerd deze niet te nemen ivm te zwaar en ander rijgedrag. Maar we komen wel uit een caravan met alle luxe.
- Toilet
Over luxe gesproken, we willen wel graag een toiletje. Een potti pot past niet in de laadruimte van de malawi. Hoe doen jullie dat? In de kofferbak van de auto staat een koelbox want dat past ook niet in de laadruimte van een vouwwagen.
- Schokbrekers
Bij de Malawi kan je ook hydraulische schokbrekers bestellen. Wij hebben nog nooit met een vouwwagen gereden, is dat beter of is zonder ook prima rijden?
Heino

a. Disselbak geeft veel extra ruimte, bijvoorbeeld voor het toilet, maar ook een zak kolen die je liever niet in de wagen zelf hebt. Zonder disselbak kom je al snel ruimte tekort. Hangt ook van je auto af. Wij hebben een hatchback. Geen hele grote kofferbak dus.
b. Keuken altijd doen. Ik begrijp mensen zonder niet. Koop je een VW om vrij vlot te kunnen op en afbreken, ga je kloten met een losse keuken.
c. schokbrekers leiden dacht ik tot een 100km keur. Als je altijd naar Frankrijk gaat heb je die niet nodig, maar in Duitsland wel. De Malawi rijdt ook prima zonder. 
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Vragen van een beginner
« Reactie #4 Gepost op: april 09, 2022, 12:57:22 pm »

Wij zien met z'n drieën in de auto, ik kan de achterbank voor de helft neerklappen. De porta potti staat dan ook in de kofferbak. Ik heb mn keuken op de dissel,  daar zit de koelbox al in.  Als ik de keuze zou hebben voor wel of geen keuken weet ik niet wat ik zou kiezen. Ik kook bijna alles op de Skottel en gebruik die priegel pitten nauwelijks. 

Bij de Malawi kan de keuken toch blijven zitten? Wie heeft dit advies zo gegeven?

Iedereen zal hiervoor een ander advies geven,  de 1 vindt het ideaalen de ander moet er niet aan denken.  Het is best persoonlijk :J
Gelogd

paulalatifa

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 57
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Country
  • Arizona, Malawi 2.0, Flexi, Country
    • PK Kampeer Avonturen
Re: Vragen van een beginner
« Reactie #5 Gepost op: april 09, 2022, 01:19:30 pm »

Wij hebben ook een Malawi. Kan wat ervaringen van ons meegeven maar het is ook heel persoonlijk en net wat je belangrijk vindt ...

Disselbak: wij hebben nu een fietsendrager maar willen vanaf volgend jaar een disselbak. In Nederland nemen we de fietsen wel mee maar vanaf volgend jaar willen we naar Oostenrijk/Frankrijk/Italië en vinden het dan fijner om een disselbak te hebben.
Keuken: wij hebben een Malawi zonder keuken. Als vervanging hebben we een keukenkast met campinggaz stel. Al met al zit de keuken inventaris en voorraad in 2 boodschappenkratten. Niet zo erg maar in t verleden dat dat in de keuken en dat vond ik persoonlijk fijner. In de toekomst komt er bij ons een nieuwe vw met keuken.
De portapotti staat bij ons in de kofferbak. De allerkleinste past volgens mij wel in de bak van de Malawi.
Wij rijden met schokbrekers en dat rijdt als een zonnetje. Nooit zonder gereden.

Heel veel succes. Het is genieten om met de vouwwagen te kamperen :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G988B met Tapatalk

Gelogd
Teamwork makes the dream work

sannie75

  • klappers
  • Klap gek
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.545
  • Aart Kok Livingstone game drive 2016
Re: Vragen van een beginner
« Reactie #6 Gepost op: april 09, 2022, 11:06:33 pm »

Wij hadden een Cabanon Columbia enzijn een paar jaar terug overgestapt op een Aart Kok Livingstone. Ik vind de keuken een enorme pré alle keukengerei zit er standaard in, klep open en klaar voor gebruik, ideaal. De porta pottie zit in de bak onder het bed, dat past makkelijk. Wij nemen nooit fietsen mee, zijn met zijn vijvenen dat is me echt teveel gedoe. Dus zit er bij ons een disselbak op. De disselbak van de Cabanon is echt een gigantische bak, daar past makkelijk je porta potti in.
Gelogd
Every day is a gift, not a given right....

Mdroog

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 62
  • Merk Vouwwagen: 3Dog Traildog
Re: Vragen van een beginner
« Reactie #7 Gepost op: april 10, 2022, 12:31:46 am »

Hoi. Misschien is een tenttrailer een idee. Ik heb een 3dog, de opslag in de kar is hoog genoeg voor een mobicool, ik heb een keuken aan de klep (scharniert opzij), portapotti past ook gemakkelijk en incl luifel staan in 10-15min. Ik kom van een Europacamper af en wil nooit meer terug😉👍🏻
Succes met de tips van iedereen 👍🏻
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.253
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: Vragen van een beginner
« Reactie #8 Gepost op: april 10, 2022, 09:25:52 am »

Geen keuken omdat het anders rijd?
Ik wil de luxe van een vaste keuken niet missen.
Sterker nog 1 van de redenen van het kopen van een nieuwe vouwwagen is nog een mooiere keuken.
Hij zal zwaarder zijn maar boven de 750 kilo zal de wagen niet komen.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.376
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Vragen van een beginner
« Reactie #9 Gepost op: april 10, 2022, 11:32:29 am »

De keuken is zeker persoonlijk. Persoonlijk vindt ik de keukens die bij vouwwagens standaard geleverd worden niet erg praktisch. Het afwasbakje neemt heel veel ruimte in en is niet echt praktisch, de meesten hebben wel 3 pitten maar die staan dan zo dicht bij elkaar dat je maar twee kan gebruiken, ...
Wij hebben daarom een keukenblok die in de wagen past en één geheel is. Kan dus ook alles bij in opgeslagen worden. Is kleiner dan de andere, maar doordat de ruimte optimaal kan gebruikt worden, kan er toch alles in. En vooral je hebt heel ruim kookvuur. Weegt ook minder zwaar en is dus makkelijk te verhuizen. Heb op diverse plaatsen hier al een fotootje gepost. Is een oud ding, is zeker esthetisch niet de mooiste, maar wel erg praktisch. Hangt dus vanaf waar je het meeste belang aan hecht.
meestal is de wagen met keuken ook anders gebouwd en staat de as op een andere plaats. Denk daarom dat je niet direct zorgen moet maken over dat anders rijden.

Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Vragen van een beginner
« Reactie #10 Gepost op: april 10, 2022, 02:25:51 pm »


Je gaat van caravan naar vouwwagen waarbij je zoekt naar een vouwwagen die snel op te zetten is i.v.m. verblijf voor 1 nacht. Met deze eis is het gewenst een vouwwagen te hebben waar minimaal de slaapruimte met zeer weinig handelingen op te zetten is. Bouwwagens waar bij de basis veel losse stokken geplaatst moeten worden zijn dan niet handig. Je noemt de de Cabanon Malawi; deze wagen heeft nog redelijk wat handelingen nodig om op te zetten, zie

Vergelijk dit eens met de nu populaire tenttrailers; een normale aanhangwagen met een tent erbovenop zoals 3Dog, Campwerk, Campooz (LJ, FF & SJ) en Gordigear. Of modellen met een vast deksel zoals de Combi Camp Country en Trigano Alpha/Itenéa. De vaste klep heeft voor en nadelen, je krijgt geen vies grondzeil maar opzetten op ongelijke ondergrond is iets uitdagender. De basis van al de genoemde vouwwagens zet je in een handeling op waarbij de tent als een markies-zonnescherm wordt uitgeklapt. De genoemde merken verschillen met name in de hoeveelheid handelingen hieromheen; bij de een moet je meer stokken uitspannen dan de andere en soms moet er een extra werk verzet worden om alle franjes zoals (sier)luifels opgezet te krijgen. Wij hebben een 3Dog en die zet met extreem weinig handelingen op, zie

Wij trekken ook met onze 3Dog vouwwagen en zetten regelmatig de basis voor 1 nacht op. Inchecken in een hotel kost meer tijd :-) Vergelijk deze eens met een Campooz, waar alle interieur buizen op spanning gezet moeten worden en (de op zich fraaie) luifels extra opzetwerk opleveren, zie

Het bed van al deze modellen zit op de trailer. De leefruimte, en in sommige gevallen ook (optionele) slaapruimte van deze modellen zit naast de trailer. Een extra voortent kan aan al deze modellen toegevoegd worden. Ik vind de vaak zeer bewerkelijke voortenten concept-killers; de winst van de goed doordachte snel op te zetten basis wordt meer dan teniet gedaan door de innovatie loze voortent met binnen frame. Voor ons is kamperen buiten leven en dat doen wij bij voorkeur onder de luifel. Wij hebben dan ook geen voortent maar een eenvoudige luifel die met 1 rits aan de basistent vast zitten en met slechts 3 stokken (en scheerlijnen) staat. Ook voor een enkele nacht zetten wij de luifel op.
Wij kamperen met ons 5-en waarbij normaliter er 1 of meerdere bijzettentjes gebruikt worden. Voor een enkele nacht slaapt iedereen in de (vastkuip!) basistent.


Je specifieke vragen:
- Wel/niet disselbak?
Dit hangt van de bagageruimte in de vouwwagen, onder het bed, af. De genoemde tenttrailers hebben ongeveer 1300 liter bagageruimte. Wij hebben hier voldoende aan en hebben geen behoefte aan een disselbak. Op de dissel hebben wij een fietsenrek en hebben hier veel plezier van.
- Wel/niet een keuken?
Het advies om deze niet te nemen i.v.m. te zwaar en ander rijgedrag vind ik vreemd. Dit is afhankelijk van het vouwwagen model en kan niet als algemene regel gelden. Bij de genoemde tenttrailers zit de (optionele) keuken gewoon in de wagenbak en is gewoon bagage. Of het nu een keuken is of andere bagage, voor goed weggedrag is het altijd verstandig rekening gehouden met goede verdeling van het gewicht om onder meer de kogeldruk goed te houden.
Wij hebben bewust niet voor een losse bermkeuken gekozen; deze ondingen zijn over het algemeen loodzwaar en het verplaatsen is geen pretje. Denk bij de keuze van een keuken hoeveel werk dit jouw uit handen neemt; een vaste keuken zoals in de combi-camp-country is voorzien van koelbox, gaspitten en bestek (lade/mandjes) die zonder tilwerk zowel onderweg als op locatie direct toegankelijk en bruikbaar zijn. Dit scheelt, en dit geldt dan nadrukkelijk voor de koelbox, heel veel tilwerk.
Als je de luxe van een caravan gewend ben, waar de keuken altijd klaar voor gebruik staat, dan zou ik alleen voor een keuken gaan indien die deel uitmaakt van de wagenbak. Een losse bermkeuken die altijd verplaatst en op eigen pootjes gezet moet worden zal denk ik tegenvallen. 
Het nut van een keuken en met name de wasbak zijn de meningen over verdeeld, zie https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=21238.msg280678#msg280678 en https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=21384.msg282380#msg282380.
- Toilet
Wij hebben een 'plasemmer' voor de nachten. Op de dag gaan gaan wij graag naar het sanitair van de camping. Tijdens de CoViD-19 periode (met gesloten sanitair) hebben wij een chemisch toilet gebruikt. Dit werkte prima maar onder het motto van 'alles wat we thuis kunnen laten is mooi meegenomen' gaat deze niet meer mee.
- Schokbrekers
Dit is voor mij een no-brainer: die moeten eronder. De dempende werking van schokbrekers zorgen voor beter weggedrag. De wagen ligt rustiger achter de auto, dit verhoogt de stabiliteit van de combinatie (= veilig!). Wij rijden over het algemeen gewoon met het overige verkeer mee en dit betekent 130km/u in Frankrijk. Ik heb niet zo de behoefte te gaan proberen of dit ook zonder schokbrekers goed gaat. De risico's van instabiliteit zijn zeer groot. Ook voor een Tempo 100 keuring (voor Duitsland) zijn ze in de meeste gevallen vereist.
« Laatst bewerkt op: april 10, 2022, 06:19:55 pm door JanJD »
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

Markvv

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 36
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper cocoon modulair
Re: Vragen van een beginner
« Reactie #11 Gepost op: april 10, 2022, 06:46:33 pm »

Dat dacht ik ook al JanJD toen ik een opbouw flimpje zag van de malawi.

Je kan ook eens naar een holtkamper kijken.
Ze zijn ook 2e hands vaak ook niet goedkoop, maar blijven hun waarde aardig goed houden.
Ze staan snel, je hebt voor 1 overnachting geen losse stokken nodig (als je bij de nieuwere versies geen grote kindertent erbij hebt) en ik vind de keuken met koelkast erbij ideaal.
Tevens hoef je het grondzeil niet apart in te ritsen


« Laatst bewerkt op: april 10, 2022, 07:10:08 pm door Markvv »
Gelogd

martjeklap

  • Goldmember 2024
  • Klapperraar
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 105
  • Merk Vouwwagen: 3DOG, Traildog
Re: Vragen van een beginner
« Reactie #12 Gepost op: april 10, 2022, 09:50:01 pm »

wij hebben een 3dag (traildog), snel uit en in te klappen, veel ruimte in de bagageband. wij hebben een losse keuken die zo de bak ingeschoven kan worden met alle spullen erin.
Gelogd

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.569
Re: Vragen van een beginner
« Reactie #13 Gepost op: april 11, 2022, 01:03:23 am »

Wij hebben geen disselbak omdat de ruimte onder het bed ruim voldoende is. Keuken hangt er bij ons aan, maar achteraf was dat niet nodig geweest, één of twee brandertjes was ook prima geweest. We hebben een plasemmer voor de nachten, een porta-potti hebben we ook, maar slechts een keer gebruikt. Vind het maar gedoe en het ding vraagt nogal wat ruimte. We klappen onze CCC onderweg naar een meerdaagse bestemming in een paar minuten uit, eten en slapen. Indien de plek het toelaat, laten we de auto er voor staan. Meestal zijn dat dan ook de campings waar je zeker niet meer dan een nacht wil doorbrengen. :#
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets.

Gonadan

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 117
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Vragen van een beginner
« Reactie #14 Gepost op: april 11, 2022, 11:46:28 am »

Wij hebben nog geen vouwwagen en zitten in de oriëntatiefase. Wij hebben jarenlange kampeerervaring met een caravan. Echter nu we met een elektrische auto gaan rijden lijkt een vouwwagen een betere optie. Daarnaast zijn we erg enthousiast geworden na het bezoeken van wat zaken waar ze vouwwagens verkopen. We zoeken een vouwwagen die snel op te zetten is ivm overnachtingen tijdens de reis. Maar op de bestemming hoeven we ook geen echte voortent, een luifel voldoet prima. We hebben op dit moment de Malawi op ons lijstje staan maar beseffen dat er nog veel meer te verkrijgen is. We zitten nog wel met wat vragen.
Leuk. Ik herken je zoektocht, er zijn zoveel keuzes en mogelijkheden en je kunt naar zoveel dingen op zoveel manieren kijken. Het heeft mij ook een flinke tijd gekost tot ik besloten had dat de Livingstone was wat ik zocht, daar is bij mij echt jaren overheen gegaan.
Citaat
- Wel/niet disselbak?
We denken dat een fietsenrek voor ons handiger is, maar kom je dan geen ruimte tekort? We zitten met 3 of 4 personen in de auto.
Dat is erg persoonlijk, maar ik ben inderdaad voor fietsen op de dissel gegaan. Ik heb geen zin in een drager op het dak van de auto of een allesdrager op de kar die je er weer af moet halen en ergens plaatsen. Het maakt niet uit hoeveel ruimte je hebt, je bagage past zich aan aan je beschikbare ruimte. Ik kan mij niet voorstellen dat een vouwwagen en kofferbak samen niet genoeg ruimte zou bieden voor een gezin. Wat wel handig is, is  om te kijken of je een vouwwagen kunt kiezen waarbij bijvoorbeeld stoelen en tafel onder het dekzeil kunt doen. Dat scheelt heel veel lomp spul in de wagenbak.
Citaat
- Wel/niet een keuken?
We zijn geadviseerd deze niet te nemen ivm te zwaar en ander rijgedrag. Maar we komen wel uit een caravan met alle luxe.
Meestal is het achterliggende argument om geen keuken te nemen gewoon de kosten, die dingen zijn duur en dan gaan mensen kunstgrepen doen zoals een chuckbox met kookstel of dergelijken. Het grote voordeel van een vaste keuken is dat je meteen klaar bent, essentieel als snel opzetten één van je eisen is. Daarom kwamen wij uiteindelijk op de Livingstone waar de keuken gewoon aan de achterkant zit en je dus alsnog fietsen op de dissel kunt en je dus ook geen dissel in de voortent hebt.
Citaat
- Toilet
Over luxe gesproken, we willen wel graag een toiletje. Een potti pot past niet in de laadruimte van de malawi. Hoe doen jullie dat? In de kofferbak van de auto staat een koelbox want dat past ook niet in de laadruimte van een vouwwagen.
De charme van kamperen is juist synchroonkleien met je medegasten in zo'n smal hokje. Wij doen dus niet aan sanitair op de eigen plek.
Citaat
- Schokbrekers
Bij de Malawi kan je ook hydraulische schokbrekers bestellen. Wij hebben nog nooit met een vouwwagen gereden, is dat beter of is zonder ook prima rijden?
Zonder kan prima, ze bestaan niet voor niets ook veel zonder. Met is echter wel veel prettiger, stabieler en daarmee meer geschikt voor hogere snelheden.
Citaat
Mochten er mensen zijn die ervaring hebben met een elektrische auto en een vouwwagen hoor ik dat ook graag  :)
Tot op heden heeft niemand ons kunnen vertellen of je met een vouwwagen nou echt verder komt dan met een caravan.
Als de vouwwagen niet zwaarder is dan de caravan dan kom je verder, dat is simpelweg natuurkunde. Hoeveel verder en of dat de moeite waard is dat is een antwoord wat je niet snel zult vinden, dat moet je proberen.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal