Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Speling oplooprem Alpenkreuzer Allure opheffen  (gelezen 2875 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Metteke

  • Gast
Speling oplooprem Alpenkreuzer Allure opheffen
« Gepost op: september 28, 2013, 10:23:22 pm »

Dag allemaal,

We hebben enkele weken geleden een oude Alpenkreuzer Allure overgenomen van familie en bij het wegrijden viel het mij op dat de oplooprem niet veel deed. De handrem pakte pas bij tandje 5 of zo (stond recht omhoog). Na het juist zetten van de handrem (via centrale moer op trekstang) zodat in de eerste tand de wielen blokkeren vooruit, maar niet achteruit, doet de oplooprem nog niet veel. Wanneer ik deze namelijk met de hand (mits wat moeite) induw tot het einde kan ik de VW nog gewoon vooruit trekken.
Volgens de handleidingen van de CT7 (gelijkaardig model) zou de eerste tand overeen komen met de maximale remwerking van de oplooprem.
Als ik er even onder kijk kan ik duidelijk een speling van misschien een cm zien tussen de demper en de 'vork' die de remmen bedient. Waardoor uiteraard de oplooprem net ietsje minder aan de remkabels trekt dan het eerste tandje van de handrem...

Heeft er iemand ervaring met dit probleem? Valt er wat te regelen zodat deze speling wegvalt? Ik heb de oplooprem niet echt nodig, alleen is het nu een beetje vervelend dat wanneer ik net wel/net niet stilsta met de wagen er een bonkje is omdat de VW tegen het einde aan loopt aangezien deze niet remt...

Alvast bedankt voor alle be-en opmerkingen.  WW

groeten uit Vlaanderen,

Maarten
Gelogd

primera

  • Gast
Re: Speling oplooprem Alpenkreuzer Allure opheffen
« Reactie #1 Gepost op: september 29, 2013, 09:35:49 am »

Hier op de site staan het een en ander vermeld over afstellen van de rem.
Tevens staat hier het boekje van de Allure op de site waarin verteld wordt hoe u deze kan afstellen.
Want onder dan handrem(dissel) ziet u een schroefdraad met met moer.
Hiermee stelt u de remmen af.
Maar u zou ook eens kunnen kijken naar de remmen zelf of dit laten doen.
Een onderhoudsbeurt van de aanhanger bent u zo 20 tot 120 euro kwijt.
Gelogd

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 485
  • Merk: kampeermiddel : Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Speling oplooprem Alpenkreuzer Allure opheffen
« Reactie #2 Gepost op: september 29, 2013, 01:18:35 pm »

De demper van de oplooprem zal waarschijnlijk versleten zijn, en daardoor doet de oplooprem het niet (goed) meer. Dat hadden wij ook bij onze AK Select (zelfde karretje). Oplossing is een nieuwe demper in de oplooprem. Die kun je nog krijgen bij de firma Swiba (www.swiba.nl). Maar inderdaad: een beurt is ook geen slecht idee als de wagen al even stil heeft gestaan.
Gelogd

Metteke

  • Gast
Re: Speling oplooprem Alpenkreuzer Allure opheffen
« Reactie #3 Gepost op: september 29, 2013, 08:46:58 pm »

Bedankt voor de reacties. Die stang en moer had ik al gevonden.
Deze lost het probleem niet op aangezien ze de speling wegneemt in de handrem en in de oplooprem tegelijkertijd. Op handrem is alles ok, mogelijks is de vork wat krom of idd de demper ingelopen. Dempen doet hij wel nog goed.
Ik wil dus enkel de speling van de oplooprem afstellen, zonder dat de handrem er last van heeft.

Groeten,

Maarten
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal