Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   Omlaag

Auteur Topic: Tesla Model 3 met Campooz (ex Combi Camp) aan de haak, verbruik en ervaringen  (gelezen 21105 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Tesla Model 3 met Campooz (ex Combi Camp) aan de haak, verbruik en ervaringen
« Reactie #135 Gepost op: augustus 07, 2022, 09:49:52 am »

60 cent tot 80 cent is zonder abbo chargen bij tesla of ionity. Dat zou niet slim zijn, of gewoon een zakelijke bak die je nu gaat vergelijken.

Zeg dat ding verbruikt 350wh per km gemiddeld, dat is dan op 2000 km 700kwh.

Zonder abbo ‘dom’ laden ionity 553 euro.
Met abbo en dat is helaas een heel jaar 461 euro, alsnog goedkoper dus altijd doen. Er zijn ook nog andere vormen die korting geven maar houdt mij er nog niet zo mee bezig. Maar… met het abbo kan je ook je andere vakanties goedkoop chargen bij ionity.

Tesla supercharger Voor niet teslas volgens mij 525 zonder abbo en 328 inclusief 1 maand abbo van 12,99.

Dus ff gewoon lden voor 0,60 cent is een dief zijn van je eigen portmonee.

En weer ff vergelijk met de lpg die nu op 1 euro de liter zit. 2000/7 = 286 euro en dan je hogere onderhouds verschil van zeg met een dikke duim 50 euro p/m voor een niet tesla.

Komt dus op hetzelfde neer als je lpg bak als je bij de superchargers laad of als je toch al een ionity abbo nodig hebt is hij goedkoper uit.

Onderhoud doe ik in mijn geval zelf, dat komt all in op 400 euro per jaar. Aan een Tesla kan en mag ik niets zelf doen, die is volledig afgeschermd. Zelfs het onderhoud zou voor zo'n ev in dat geval duurder zijn. Ik tank momenteel overigens steeds voor 80 cent per liter, niet één euro. Verder kun je LPG rijden in een auto van 10 mille, een beetje ev komt daar bij lange na niet in de buurt. Maar dat zijn allemaal keuzes, ik had gedacht dat de verbruikskosten in elk geval een stuk lager zouden zijn. Maar dat is dus simpelweg niet waar. Je kunt met diverse abonnementen inderdaad de elektrakosten drukken, maar zelfs dan zijn de energiekosten nog steeds hoger. Dat had ik niet verwacht. Als particuliere koper en rijder voor mij wel reden om toch nog een tijdje uit te stellen. Wegenbelasting is de enige component die goedkoper zou uitvallen.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.863
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Tesla Model 3 met Campooz (ex Combi Camp) aan de haak, verbruik en ervaringen
« Reactie #136 Gepost op: augustus 07, 2022, 11:46:48 am »

Dat is voor een recente d4 de fabrieksopgave die je bijna nooit haalt. Dan haal je 1 op 22/23 met volbepakte auto (zie een kinderstoel) en vouwwagen met fietsen erop ? door de alpen, dacht het niet.  Zou 1 op 15 realitisch vinden , gemiddelde prijs van 1,8 voor diesel (zie ik actueel) zit je dan op 278 euro voor 2320 km.

Onze rit is zo’n 2500 km over route du relax. Dus dat is even duur qua brandstof als de tesla maar vergeet je onderhoudt van de volvo niet waar je jaarlijks met slijtage onderdelen zeker een 100 euro p/m mag rekenen.

Context is ook erg belangrijk. Net als het hoe snel zet je een vouwwagen op verhaal, dat zegt niks zonder context en kan ik ook altijd mijn lach niet bij inhouden.

Vorige c5 picasso 1.3 3 cilinder deed 1 op 13 met de ccc. Denk dat dat wel een redelijke aanname is voor benzine tuffers van recente leeftijd. Dan kom je op 2500 km nog steeds met een gemiddelde bezine prijs van zeg 1,90 op 365 voor de reis + je kosten zeg 100 euro in de maand voor alles wat niet aan een elc auto slijt. Dat is dan zo’n 450 euro voor 4 weken als ook nog van de snelweg af gaat tanken.

Ik heb in totaal 50 euro bij de eerste beurt in 2,5 jaar afgetikt voor een aircofilter, ruitenwisserbladen en vloeistoffen check. In de eerste 10 jaar is de verwachting om de 2 jaar misschien wat vloeistof hier en daar , airco filter, ruitenwisserbladen en banden. Remmen doen we bijna nooit dus die slijten niet. Dus die totale 300 euro voor de heen en terugreis van zo’n 2500km is nog altijd goedkoper. En ik betaal voor een maand 130 netto lease voor de Tesla dus ja…

Verhaal wordt weer anders als je naar andere merken kijkt waar je geforceerd wordt onderhoudt te laten plegen op een elc auto waar technisch niet veel aan fout kan gaan of kan slijten ;)

14 jaar oude astra bezine van vrouwlief zou 1 op 5 rijden en tikt minimaal 500 euro per jaar af voor dealer onderhoudt. Reken maar uit wat dat feestje zou gaan kosten.
Volgens mij vergelijk je een beetje appels met peren. Ik hoor niets over de veel hogere aanschaf kosten van een EV. En zakelijk leasen vergelijken met een prive auto kopen is ook wat scheef.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

EriLin

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 322
  • Merk Vouwwagen: EX-KLAPPER Campooz Lazy Jack (voorheen Combi Camp Country, Hobby 460 ufe)
Re: Tesla Model 3 met Campooz (ex Combi Camp) aan de haak, verbruik en ervaringen
« Reactie #137 Gepost op: augustus 07, 2022, 10:43:57 pm »

Dat zeg ik, de context waarin iets gezegd wordt mist vaak. Voor de 1 is een ev duur, voor de ander is veel betere inverstering dan een nieuwe maar snel aflopende verbrander.

Begrijp me niet verkeerd als ik prive zou moeten rijden wordt het direct een Dacia Jogger. Ik geef niks om autos en vindt het per definitie zonde van mijn geld :) ook al zou ik een ev kunnen betalen.

Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Tesla Model 3 met Campooz (ex Combi Camp) aan de haak, verbruik en ervaringen
« Reactie #138 Gepost op: augustus 08, 2022, 08:36:03 am »

60 cent tot 80 cent is zonder abbo chargen bij tesla of ionity. Dat zou niet slim zijn, of gewoon een zakelijke bak die je nu gaat vergelijken.

Zeg dat ding verbruikt 350wh per km gemiddeld, dat is dan op 2000 km 700kwh.

Zonder abbo ‘dom’ laden ionity 553 euro.
Met abbo en dat is helaas een heel jaar 461 euro, alsnog goedkoper dus altijd doen. Er zijn ook nog andere vormen die korting geven maar houdt mij er nog niet zo mee bezig. Maar… met het abbo kan je ook je andere vakanties goedkoop chargen bij ionity.

Tesla supercharger Voor niet teslas volgens mij 525 zonder abbo en 328 inclusief 1 maand abbo van 12,99.

Dus ff gewoon lden voor 0,60 cent is een dief zijn van je eigen portmonee.

En weer ff vergelijk met de lpg die nu op 1 euro de liter zit. 2000/7 = 286 euro en dan je hogere onderhouds verschil van zeg met een dikke duim 50 euro p/m voor een niet tesla.

Komt dus op hetzelfde neer als je lpg bak als je bij de superchargers laad of als je toch al een ionity abbo nodig hebt is hij goedkoper uit.
Als dat een bedrijfswagen is, kan ik me wel voorstellen dat het laden wordt zonder abonnement. Meestal is daar het abonnement net zoals de tankkaart, beperkt tot eigen land. De fiscus aanvaard niet dat je ook kan laden of tanken in het buitenland met de kaart van het werk. Is ook meer dan logisch dat de fiscus dat niet aanvaard. Maar dan heb je geen abonnement. Weet niet of het mogelijk ik om een abonnement voor 1 maand te nemen. Dan kan het wel interessant zijn voor de periode dat je op reis bent een abonnement privé te nemen.

Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal