Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3   Omlaag

Auteur Topic: AK Allure aan een Kia Picanto 1.0  (gelezen 16343 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.656
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:AK Allure aan een Kia Picanto 1.0
« Reactie #30 Gepost op: augustus 26, 2011, 09:45:09 pm »

Dat hoeft dus niet. Er bestaat nl. niet zo iets als een dal wat voor 100 is omgeven door bergen, dat zou uiteindelijk een meer worden. In de paar procenten die overblijven, leggen de Zwitsers een weg die relatief vlak is. Kies bijvoorbeeld voor het Rhone-dal en de stevigste hellingen kom je tegen bij de Moesel (Duitsland) en het laatste stukje naar Vevey, vlak bij het meer van Geneve. Daarna is het allemaal tamelijk vlak.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

jsteijn

  • Gast
Re:AK Allure aan een Kia Picanto 1.0
« Reactie #31 Gepost op: november 21, 2011, 12:45:30 pm »

Weet iemand een site waar je op een aan te geven route de hellingspercentages kunt zien?

Op die manier zouden we makkelijk kunnen kijken of we naar zwitserland zouden kunnen.  >:(
Gelogd

screech

  • Gast
Re:AK Allure aan een Kia Picanto 1.0
« Reactie #32 Gepost op: november 21, 2011, 01:21:49 pm »

op de gratis kaarten van de anwb staan de hellingspercentages vermeld.
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk: kampeermiddel : Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re:AK Allure aan een Kia Picanto 1.0
« Reactie #33 Gepost op: november 21, 2011, 04:27:54 pm »

Op de gratis kaarten van de ANWB staan helaas meestal alleen de doorgaande wegen, handig voor de lange route maar als je ergens aankomt heb je daar wat minder aan.

Op de volgende link naar een topic vindt je op blz 4 wat uitleg over het gedetailleerde Michelin kaartenboek.
Daar kun je de kleinste weggetjes op zien en ook of ze een beproeving voor de remmen, koppeling of stuurmanskunst zijn.
handig voor het laatste stuk vlakbij de eindbestemming.

http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,4121.msg83647.html#msg83647

Succes
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

screech

  • Gast
Re:AK Allure aan een Kia Picanto 1.0
« Reactie #34 Gepost op: november 24, 2011, 02:41:37 pm »

op die detailkaarten staat inderdaad ook de hellingen aangegeven. En dan met deze ( >   < ) daar tussen ligt dan de piek van de heuvel/berg. maar soms heb je ook >>    << en daar zou ik toch weg blijven met de aanhanger er achter.
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.357
  • Merk: kampeermiddel : HK Aero
Re:AK Allure aan een Kia Picanto 1.0
« Reactie #35 Gepost op: november 24, 2011, 04:14:06 pm »

Met alle respect, maar als je je bezig gaat houden met stijgings percentages in je beoogde vakantiegebied in verband met een (voorzichtig uitgedrukt) twijvelachtige auto-aanhanger combinatie, is het dan niet verstandiger om hier enigzins vandaan te blijven? Accepteer het feit..

Ik weet dat het vroeger ook kon met 60 pk of minder nog, zelfs met caravans. Maar het snelheidsverschil is, met name op snelwegen, te groot geworden. Met name op lange klimmen in de snelwegen maar ook passen ontstaan gevaarlijke situaties met snelheidsverschillen tussen 130 km/h en 65 in de 2 of 3? volgas? (heb het gezien). Bij passen houd je veel verkeer op, lok je inhaalacties uit e.d. Zelf even inhalen is veelal ook geen optie.

Een laatste punt is dat de lichte kleine auto's vaak niet zijn voorzien van een rem-inrichting die op (langdurige) zware belastingen is gebouwd. Zeker niet met een ongeremde wagen!! Hoog in de toeren houden remt lang niet altijd genoeg af.. Zeker met volle beladingen, 4 personen en een aanhanger zou ik (zeker ook voor mijn vrouw en kind) me niet erg veilig voelen.

Nogmaals: dit is mijn persoonlijke mening en wellicht ben ik zelf te bang om met een lichtere combi op pad te gaan. Ik voel me een stuk zekerder met een zwaardere trekauto die iets over heeft.
Gelogd

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 485
  • Merk: kampeermiddel : Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re:AK Allure aan een Kia Picanto 1.0
« Reactie #36 Gepost op: november 24, 2011, 05:07:44 pm »

Helaas heeft niet iedereen die mogelijkheid............. (iets met geld).

Ik denk dat het prima moet kunnen ook zonder naar hellingspercentages te kijken. Mijn Astraatje met 1.4 motor heeft ook maar 60 pk, dat houdt dus ook niet over, en ik reed op de helling bij Luik (berucht vanwege de abrupte enorme stijging) aan het eind 70 km/u, ik begon de helling met 90 km/u met onze AK select aan de haak. Gewoon op tijd schakelen (je hoort het wel wanneer de motor het niet fijn heeft, soort van zwoegend geluid), hoger toerenbereik aanhouden (niet onder de 3000 a 3500 toeren), en het gaat prima. Naar beneden 1 versnelling lager kiezen dat wat je normaal zou doen bij die snelheid, bij steile hellingen 2 lager (over 15%).  Kijk ook even hoe de koppelkromme van je auto eruit ziet (grafiek met tussen welk toerenbereik je de maximale trekkracht hebt), en houd je aan dat toerenbereik)

Daarnaast is een AK allure bij mijn weten gewoon geremd (dezelfde kar als onze select), laat je oplooprem goed nakijken dan lukt het wel.

Verder niet bang zijn dat je niet omhoog zult komen, dan moeten de anderen maar gewoon wachten, bovendien, de vrachtwagens kruipen ook vaak omhoog bij zo'n helling met een abominabel lage snelheid, dus een echt gevaar ben je dan niet.
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.357
  • Merk: kampeermiddel : HK Aero
Re:AK Allure aan een Kia Picanto 1.0
« Reactie #37 Gepost op: november 24, 2011, 08:42:23 pm »

@Cahummel. Ik ben het grotendeels met je eens. Ik snap ook dat niet iedereen de mogelijkheid heeft tot een zware auto en ook al is deze er wel, kan je ook kiezen voor een lichte. Het voordeel van een vouwwagen is dat het: A geen kofferruimte kost, die veelal te beperkt is voor een hele campeeruitrusting en: B door een lichtere auto nog te trekken is (t.o.v. bijvoorbeeld een caravan) en daarmee een logisch kampeermiddel bij een kleinere auto.

De combinatie van auto en aanhanger moet echter wel vertrouwd zijn. Er kan veel maar ik wil bij overmacht (lees onverwachte verkeerssituaties) het gevoel hebben dat ik nog iets kan doen.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal