Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Belasting op vouwwagen in Belgie wel of niet ?  (gelezen 19470 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wemsey

  • Gast
Belasting op vouwwagen in Belgie wel of niet ?
« Gepost op: september 08, 2012, 09:26:31 pm »

Weet er iemand van de Belgische klappers hier op het forum wat nu juist de wetgeving is ivm de belasting op een vouwwagen?
http://www.bccma.be/reglementering.cfm
Op deze link staat de regelgeving maar mij lijkt die voor een vouwwagen zeer onduidelijk en/of bediscussieerbaar.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: Belasting op vouwwagen in Belgie wel of niet ?
« Reactie #1 Gepost op: september 08, 2012, 09:38:04 pm »

Op deze link staat de regelgeving maar mij lijkt die voor een vouwwagen zeer onduidelijk en/of bediscussieerbaar.
Volgens mij is wat daar staat zo helder als glas. Een cara :ca of vouwcara :ca of een wagen met een uitvouwbare tent zijn kampeeraanhangwagens. Een aanhangwagen waar je bagage en/of een tent in mikt zijn gewone kleine aanhangwagens. Maar zoek even op dit forum. Dit is -ik meen ergens aan het begin van dit jaar- al eens eerder ter sprake geweest.
Gelogd

wemsey

  • Gast
Re: Belasting op vouwwagen in Belgie wel of niet ?
« Reactie #2 Gepost op: september 08, 2012, 10:15:51 pm »

Kan het in ieder geval niet direct terugvinden hier op het forum  :?
Gelogd

Qwaqa

  • Gast
Re: Belasting op vouwwagen in Belgie wel of niet ?
« Reactie #3 Gepost op: september 08, 2012, 10:21:40 pm »

:off @Alex verplaatst naar Reizen? Snap ik niet. Een forum waar veel Vlamingen op zitten, waarvoor dit een thuis topic is, dat is toch niet echt Reizen...
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: Belasting op vouwwagen in Belgie wel of niet ?
« Reactie #4 Gepost op: september 08, 2012, 11:04:50 pm »

Kan het in ieder geval niet direct terugvinden hier op het forum  :?
Ik zal morgen wel even zoeken. Tapatalk search is nogal beperkt.
Gelogd

StijnMattheus

  • Gast
Re: Belasting op vouwwagen in Belgie wel of niet ?
« Reactie #5 Gepost op: september 08, 2012, 11:33:50 pm »

Hier in België hebben we belastingen op vanalles en nog wat (ik geloof dat we zelfs belastingen hebben op schoonmoeders en grapjes over Nederlanders)
maar van een vouwwagenbelasting heb ik nog nooit gehoord.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: Belasting op vouwwagen in Belgie wel of niet ?
« Reactie #6 Gepost op: september 09, 2012, 12:16:00 am »

maar van een vouwwagenbelasting heb ik nog nooit gehoord.
Dat komt misschien omdat-ie zo niet heet. ;)  :P Maar zoveel zaken als Vlamingen en Nederlanders van elkaar onderscheiden, zo vergelijkbaar en eensgezind zijn zij in het ontwijken en ontduiken van belastingen. Ofwel door te stellen 'wizziknie' ofwel door de onrechtmatigheid, onzinnigheid of onwenselijkheid ervan te benadrukken. :)
Vroeger deed ik als vakantiewerk het afleveren van televisies voor een lokale wit- en bruingoedketen. En je wilt niet weten hoe vaak ons geld geboden is om de administratieve zaken m.b.t. het toen nog bestaande kijk- en luistergeld te 'vergeten'. :P
Gelogd

StijnMattheus

  • Gast
Re: Belasting op vouwwagen in Belgie wel of niet ?
« Reactie #7 Gepost op: september 09, 2012, 12:36:11 am »

Denk je niet dat je als consument toch op zijn minst ervan op de hoogte moet 'gebracht' worden dat er zoiets zou bestaan?
Ik ga toch ook niet kijken in het vierhonderdelige wetboek van België als ik een brood ga kopen of ik er misschien toevallig geen belasting moet op betalen.
Ik heb er geen probleem mee om een belasting te betalen, maar dan moet die wel gecommuniceerd worden...

Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: Belasting op vouwwagen in Belgie wel of niet ?
« Reactie #8 Gepost op: september 09, 2012, 01:43:08 am »

Denk je niet dat je als consument toch op zijn minst ervan op de hoogte moet 'gebracht' worden dat er zoiets zou bestaan?
Zoals bij ons in NL de regel geldt 'iedereen behoort de wet te kennen' terwijl niemand 'm helemaal en in detail kent, zal die regel in enige vorm in België ook wel bestaan. 'Ikwizzutnie' is dus niet geldig.
De Vlaamse online media die erover bericht hebben (Google op 'tax aanhangwagen'), meldden in een bijna overal gelijk bericht (wat dus ongetwijfeld ooit een persbericht van de overheid geweest is) dat de belasting altijd al voor alle aanhangers bestond, maar afgeschaft is voor kleine aanhangers. En het is een belasting die -kennelijk- op eigen aangifte gedaan moet worden. Vergelijkbaar met zoiets als een vergunning.
En toegegeven. Belasting op eigen aangifte. Daar zijn er in de strijd tegen belastingontwijking vandaag de dag niet veel meer van. :)
Gelogd

wemsey

  • Gast
Re: Belasting op vouwwagen in Belgie wel of niet ?
« Reactie #9 Gepost op: september 09, 2012, 09:17:53 am »

Komt er nog bij dat bij ons in Belgie de gemiddelde politieman niet weet wat een vouwwagen juist is. Het is sowieso een dicussiegeval want volgens de definitie van een kampeerwagen behoort een vouwwagen wel degelijk NIET thuis in die categorie terwijl ze in de volgende zin wel de vouwwagen vermelden. Plooicaravans en vouwwagens zoals fleetwood en opera zouden er dan eigenlijk wel onder vallen want die hebben een vaste inrichting.
Op de site van belastingen vlaanderen maken ze zelfs geen vermelding van vouwwagens  daar staat in die categorie  "kampeeraanhangwagen (caravan)"
Zo is er in Belgie ook al jaren lang discussie of je nu met een 2 zits streetbuggy wel of niet in de gebieden mag rijden waar quads verboden zijn.
Daar is ook geweldige dubbelzinnigheid over in de wet. De meeste agenten houden zich er al niet meer mee bezig want er blijkt geen juist antwoord te zijn.
En zo zijn er wellicht nog tal van andere leuke wetteksten waar je een forum mee kan vullen  :J
Gelogd

Qwaqa

  • Gast
Re: Belasting op vouwwagen in Belgie wel of niet ?
« Reactie #10 Gepost op: september 09, 2012, 09:44:25 am »

Van de eerder genoemde website:
Citaat
1. Definitie

Een kampeeraanhangwagen is elke aanhangwagen die gebouwd of omgebouwd is voor het verblijf van personen en waarvan de binneninrichting blijvend aan het koetswerk bevestigd is. Worden aanzien als kampeeraanhangwagens: caravans (ook vouwcaravans) en camping-cars of met andere woorden aanhangwagens met een uitklapbare of uitvouwbare tent. Worden niet aanzien als kampeeraanhangwagens, aanhangwagens voor het vervoer van bagage, zelfs al zijn ze bestemd voor het vervoer van kampeermateriaal, stacaravans die niet bestemd zijn om door een personenauto over een tamelijk lang traject te worden voortgetrokken, en niet op de openbare weg mogen getrokken worden.
Ik kan het niet leuker maken, ook niet makkelijker,  maar, eh, ik zou, eh, dus, eh, wel tsja, denken,hmmm dat...
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Belasting op vouwwagen in Belgie wel of niet ?
« Reactie #11 Gepost op: september 09, 2012, 09:49:28 am »

Op de site van belastingen vlaanderen maken ze zelfs geen vermelding van vouwwagens  daar staat in die categorie  "kampeeraanhangwagen (caravan)"

http://www.bccma.be/reglementering.cfm
"Worden aanzien als kampeeraanhangwagens: caravans (ook vouwcaravans) en camping-cars of met andere woorden aanhangwagens met een uitklapbare of uitvouwbare tent." Daar zit geen woord Chinees bij.  :)

Inmiddels heb ik op het forum gezocht en gevonden.
Gelogd

StijnMattheus

  • Gast
Re: Re: Belasting op vouwwagen in Belgie wel of niet ?
« Reactie #12 Gepost op: september 09, 2012, 10:00:12 am »

Zoals bij ons in NL de regel geldt 'iedereen behoort de wet te kennen' terwijl niemand 'm helemaal en in detail kent, zal die regel in enige vorm in België ook wel bestaan. 'Ikwizzutnie' is dus niet geldig.

Dit kan dan wel een terecht argument zijn, maar dat zou dan willen zeggen dat iedereen die iets koopt of iets doet (of niet doet), eerst de moeite moet doen om een en ander op te zoeken in wetteksten die geen mens begrijpt.  Dit lijkt me op zijn minst een onrealistische verwachting te zijn.  Dat is m.i. gewoon onmogelijk. Dat moet toch anders kunnen...

voorbeeld:
Als ik een akte onderteken om een bedrijf op te richten of om een huis te kopen bij de notaris, dan staat die akte voor 3/4 vol met wetteksten die betrekking hebben op de inhoud van de akte in kwestie.  Dat is duidelijk voor de rechtspersoon die deze akte onderschrijft.  De wetteksten worden u aangeboden en dan kan je idd niet zeggen dat je het niet wist. 

op deze manier zou men ook verkopen van andere zaken kunnen organiseren.  Verplicht de dealer om de wetteksten in hun documenten op te nemen zodat de wet tot bij de burger geraakt.  DAN kan je als overheid eisen stellen en is het argument van 'ik wist het niet' ontkracht. 

Ik kan er best inkomen dat de overheid een belasting heft op vanalles en nog wat en ik heb er niets op tegen om die dan ook met de glimlach te betalen, maar men moet niet van de bevolking verwachten dat men het allemaal van tevoor gaat opzoeken, dat werkt gewoon niet. 

Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: Belasting op vouwwagen in Belgie wel of niet ?
« Reactie #13 Gepost op: september 09, 2012, 10:13:35 am »

Ik kan er best inkomen dat de overheid een belasting heft op vanalles en nog wat en ik heb er niets op tegen om die dan ook met de glimlach te betalen, maar men moet niet van de bevolking verwachten dat men het allemaal van tevoor gaat opzoeken, dat werkt gewoon niet.
De mate waarin wat je vindt afwijkt van de realiteit is geen argument. Bovendien vind ik het in dit geval wat gezocht. Die belasting is er in België altijd al geweest en werd bekend veronderstelt. Nu hij op eenvoudige aanhangers vervallen is ga je opeens stellen dat je op enig moment meegedeeld had moeten worden dat je die belasting moet betalen.
Als ik in NL mijn hengel in het water gooi of zelfs maar een vishengel koop, is er ook niemand die tegen me zegt dat ik een -verplichte- visakte nodig heb.
Gelogd

StijnMattheus

  • Gast
Re: Belasting op vouwwagen in Belgie wel of niet ?
« Reactie #14 Gepost op: september 09, 2012, 10:47:01 am »

Weet ik wel, mijn punt is gewoon dat het voor de bevolking niet altijd even evident is om van alles op de hoogte te zijn.
De regelneverij is van die aard dat men het zo ingewikkeld maakt dat mensen afhaken en dat de burgerzin ondermijnd wordt zodat mensen het maar zijn gang laten gaan.

De meeste goed bedoelende mensen gaan inderdaad eens nakijken wat er moet gebeuren om in orde te zijn, maar voor elke burger die dit doet is er ook een die het niet doet.
Daar zijn de goedbedoelenden dan de dupe van. 
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal