Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 »   Omlaag

Auteur Topic: Trekkende auto met LPG  (gelezen 32523 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dammetje

  • Gast
Trekkende auto met LPG
« Reactie #45 Gepost op: mei 09, 2012, 07:02:17 pm »

Diesel is maar heeeeel iets voordeliger. De tsi ligt veel lager in aanschaf en dat is gunstig op de leaseprijs. Tevens was er 2 jaar terug nog geen diesel met 20% bijtelling en deze wel hahaha. Dit scheelt me toch 100 euro netto in de maand.
Gelogd

Van_looney

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 213
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Country
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #46 Gepost op: mei 09, 2012, 07:17:49 pm »

Bedankt voor alle commentaren en adviesen. We gaan het e.e.a. eens goed op een rijtje zetten.

Ik heb een leuke Toyota Diesel (d4d) gezien met trekhaak voor ? 6K,- maar ook een Skoda Octavia voor hetzelfde geld op LPG-G3.. enfin, het puzzelen gaat voorlopig nog even door.

Tot die tijd blijven we rijden in de toyota corolla uit '98, haha, goedkoper dan dat kunnen we toch niet rijden..
Gelogd

primera

  • Gast
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #47 Gepost op: mei 10, 2012, 08:14:22 am »

Wat ik niet begrijp is dat de overheid de diesels loopt af te kraken. Vanwege de uitstoot.

Bij warme motor en geen files. Heeft de diesel minder uitstoot en minder fijne stof dan benzine en gas.

Daarbij is benzine en gas gevaarlijker dan Diesel.(vlambaarder).

De overheid moet niet zeuren maar is iets doen aan de file problemen.
Gelogd

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #48 Gepost op: mei 10, 2012, 09:25:31 am »

Een Octavia voor 6000. Dan heb je of een 1e model of de kliekjes van het 2e model.
Het 1e model is best leuk, maar wel erg krap op de achterbank. Als je kinderen hebt zou ik zeggen niet geschikt.
Als je geen kinderen hebt en je zou ervoor kiezen dan zou ik wel de 1.8 turbo nemen.

http://link.marktplaats.nl/557065055 Ik weet de reputatie van deze autohandel niet, maar deze is wel leuk. Model 2
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #49 Gepost op: mei 10, 2012, 10:29:34 am »

Een Octavia voor 6000. Dan heb je of een 1e model of de kliekjes van het 2e model.
Het 1e model is best leuk, maar wel erg krap op de achterbank. Als je kinderen hebt zou ik zeggen niet geschikt.
Als je geen kinderen hebt en je zou ervoor kiezen dan zou ik wel de 1.8 turbo nemen.

http://link.marktplaats.nl/557065055 Ik weet de reputatie van deze autohandel niet, maar deze is wel leuk. Model 2

Maar als er in dat model 1 een 1.6 mpi motor zit is 'ie wel heel geschikt voor lpg. Een 2.0 tdi zou ik laten staan. Die motoren zijn lang niet zo goed als een 1.9tdi. Die zijn onverslijtbaar. Google maar eens op problemen met de 2.0 tdi of kijk eens op het Skodaforum. Ik heb zelf het tweede type als combi met een 1.9tdi. En die is erg ruim, ook achterin.
Gelogd

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #50 Gepost op: mei 10, 2012, 10:51:16 am »

Ik heb wel de 2.0 tdi.  :# Daar liepen we tegenaan. Had de 1.9 ook prima gevonden. 320nm is wel heeeerlijk.
Over elke motor zijn wel problemen te vinden. Die van ons gaat al 230.000 goed.
1.9 zal vast iets beter zijn en is zeker iets zuiniger. (hoewel ik ook gemiddeld 1 op 18 prima haal) maar om hem nou te laten staan....

1.6 motor kan natuurlijk, maar dat wordt wel terugschakelen heuveltje op. Is ook niet het einde van de wereld.
« Laatst bewerkt op: mei 10, 2012, 10:55:52 am door Taan »
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #51 Gepost op: mei 10, 2012, 08:16:38 pm »

Maar om nou een diesel aan te schaffen, alleen om de vw in zijn 5 de berg op te kunnen sleuren vind ik best wel overdreven. Maar goed ieder zijn keuze. Wij rijden 20000 km per jaar. Dan is LPG gewoon kostentechnisch de meest logische keus. En vind het niet zo erg om terug te schakelen. Dan gaan ze me maar voorbij.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Van_looney

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 213
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Country
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #52 Gepost op: juni 20, 2012, 10:06:50 am »

Het belsuit is dat we voorlopig blijven rijden in de Toyota, goedkoper dan dat kan ik niet rijden, behalve als ik overstap naar LPG-G3.

Verder wordt gekeken naar een Peugeot 207SW, deze auto is groot genoeg voor ons en kan de VW trekken, al zal ik de 1.4 links laten liggen en kijken naar een iets grotere motor. De reden hiervoor is dat mijn vrouw wel twee keer per week Friesland - Almere heen en weer denderd over de A6.
Gelogd

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 484
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #53 Gepost op: juni 20, 2012, 10:24:15 am »

Waarom de 1.4 links laten liggen, ik rijd zelf in een Astra station 1.4 liter, en doe 2 keer per week Amstelveen-Yerseke vv, en dat rijdt als een trein en het verbruik is superlaag (1op14,8 gemiddeld, en dat voor een wagen van 17 jaar oud). Owkee, als je de bergen in gaat moet je vrij veel schakelen, maar zelfs de helling achter Luik ga ik niet onder de 70 km/h met de AK aan de haak. Dus ik zou niet direct een lichte motor afschrijven, het heeft ook veel voordelen.
Gelogd

villeke

  • Gast
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #54 Gepost op: juni 20, 2012, 09:36:58 pm »

Maar als er in dat model 1 een 1.6 mpi motor zit is 'ie wel heel geschikt voor lpg. Een 2.0 tdi zou ik laten staan. Die motoren zijn lang niet zo goed als een 1.9tdi. Die zijn onverslijtbaar. Google maar eens op problemen met de 2.0 tdi of kijk eens op het Skodaforum. Ik heb zelf het tweede type als combi met een 1.9tdi. En die is erg ruim, ook achterin.

Heel geschikt zelfs: ik rijd in een Skoda Oct Combi uit 2005 1.6 mpi met LPG G3. In 1 woord geweldig, je bespaart duizenden euros per jaar op brandstofkosten en op die manier kun je een eventuele grote reparatie makkelijk financieren. Ik heb er nu bijna 200000 km op staan. Het hangt sterk van het merk af overigens. De fransen doen het goed op lpg evenals de skodas en VWs, maar jappannertjes een stuk minder. Overigens zijn er meer en meer fabrikanten die auto's fabrieksaf voorzien van LPG en daarbij al rekening houden en de motor daarvoor prepareren.
Maar On topic: met de RM family S erachter door het heuvelland van normandie was ik vorig jaar niet enthousiast over de trekkracht, maar dat heeft niets met LPG te maken want op benzine was de trekkracht niet of nauwelijks beter. 100 pk/max koppel is bij lage toeren gewoon net onvoldoende voor het totale gewicht van auto en VW. Goede trekautos op lpg zijn trouwens subaru's maar die zijn moeilijk 2e-hands te vinden.

Koop je trouwens een LPG auto met installatie dan ligt het omslagpunt LPG/benzine op ongeveer 5000 km per jaar, m.a.w. je gaat besparen wanneer je meer dan 5000 km rijdt per jaar in een LPG auto. Ik zelf rijd ongeveer 22000 km per jaar en bespaar daarom veel geld per jaar. Koop je een benzine auto en laat je daar LPG inbouwen dan ligt het omslagpunt wat hoger (rond 12000km).
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.347
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #55 Gepost op: juni 20, 2012, 10:32:14 pm »

Waarom de 1.4 links laten liggen, ik rijd zelf in een Astra station 1.4 liter, en doe 2 keer per week Amstelveen-Yerseke vv, en dat rijdt als een trein en het verbruik is superlaag (1op14,8 gemiddeld, en dat voor een wagen van 17 jaar oud). Owkee, als je de bergen in gaat moet je vrij veel schakelen, maar zelfs de helling achter Luik ga ik niet onder de 70 km/h met de AK aan de haak. Dus ik zou niet direct een lichte motor afschrijven, het heeft ook veel voordelen.

De ene 1.4 is de andere niet.  Maar het zit nog bij heel veel mensen tussen de oren dat je vooral meer cc moet hebben.  Maar kijk voor de gein eens wat de 1.4 multiair in de Fiat Bravo doet. pats 150PK en in de Abarth Punto maar liefst 170PK. ik heb ooit het genoegen gehad een week met zo'n Bravo te rijden. En dat was dikke pret. je kunt rustig rijden en dan is de auto erg zuinig, maar als je er zin in krijgt, krijgt de auto er ook zin in en dan wordt opeens een complete prairie aan paarden wakker.  Fiat vergelijk deze 1.4 zelf met de 2.2 die ook in de Croma zit en dat pakt voordelig uit voor de 1.4 Multiair.  En het is een prima trekauto vanwege het koppel. Hoe deze motor het op LPG doet , dat weet ik niet. In de Doblo en Opel Combo is hij wel beschikbaar met CNG en ook de Panda en de Punto en Qubo zijn er met de 1.4 CNG (maar dan zonder turbo) . Tweedehands overigens haast niet te vinden. 

Lang verhaal, maar...

Maar voor de TS zou ik adviseren. lekker doorkachelen met je Corolla en als ie echt niet meer kan gewoon weer een Toyota kiezen. De kwaliteit van een Toyota is toch echt wel bijzonder. Hoewel de geadviseerde Subaru is misschien nog net wat beter...
Gelogd
Adventure Awaits

Madonome

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 63
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #56 Gepost op: juni 21, 2012, 09:00:32 am »

Heb 2 keer een peugeot 308 sw op lpg gehad en geen problemen alleen bij de laatste na 180.000 km de kop versleten. Nu weer een diesel, vind wel dat dit lekkerder rijdt dan lpg.
Gelogd

vlaar032

  • Gast
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #57 Gepost op: juli 04, 2012, 12:00:46 pm »

Ik heb zelf een Skoda Octavia 2  1.6 MPi op LPG G3 met een Tiptronic automaat uit 2007. Ik heb een caravan maar wil misschien naar een vouwwagen omdat dat qua kosten wat beter in de hand te houden is en dat ik die thuis kan stallen.
Caravan is 825 kg onbeladen 1000 kg beladen. Maar de Tiptronic heeft 6 versnellingen dus ik kan toch vrij goed in de goede toerentallen blijven rijden en de combi haalt beste snelheden. Je kan het spul op de cruise zetten en dan schakelt de bak vanzelf eventueel terug. Bij afdalen moet je soms wel even de versnelling vast zetten.
Het lijkt me belangrijk, dat als je een vrij lichte motor zoekt, je dan wel gaat voor een versnellingsbak (hand of automatisch) met zoveel mogelijk versnellingen. Liefst wat meer dan de standaard 5. 
Als-ie heel hard toeren moet draaien zet ik hem even op benzine, trouwens.
Gelogd

villeke

  • Gast
Trekkende auto met LPG
« Reactie #58 Gepost op: juli 06, 2012, 07:23:34 pm »

Heb 2 keer een peugeot 308 sw op lpg gehad en geen problemen alleen bij de laatste na 180.000 km de kop versleten. Nu weer een diesel, vind wel dat dit lekkerder rijdt dan lpg.
Ja LPG is wat gevoeliger. Maar het kostenaspect weegt voor mij zwaar want ik rijd de auto privé en voor woon/werk maar zonder een reëele vergoeding. Een auto op eigen kosten rijden is het goedkoopst op LPG indien je 10000 of meer km per jaar rijdt.
Gelogd

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #59 Gepost op: juni 09, 2013, 02:21:33 am »

Wij rijden sinds kort een auto met LPG G3 en heb dit topic dus eens even doorgespit.  We rijden zo'n 20.000 kmper jaar en dan is LPG dus veeel voordeliger dan onze vorige benzine auto.

Maar nu vraag ik me af wat andere LPG rijders met het reserve wiel doen, ik heb het in de garage liggen en heb zo'n spuitbus in de auto voor banden reparatie. Volgens de dealer hebben de meeste LPG rijders dat zo.

Maar ik vind het toch een raar idee om straks in juli naar Frankrijk te rijden zonder reserve wiel. Hoe doen jullie dat? Gewoon alleen met die spuitbus of toch maar het reserve wiel in de kofferbak gooien voor de vakantie ?
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal