Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 »   Omlaag

Auteur Topic: Trekkende auto met LPG  (gelezen 32522 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

michielwoerden

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 92
  • Merk Vouwwagen: Combi camp venezia
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #60 Gepost op: juni 09, 2013, 05:53:29 am »

Wij rijden ook LPG met de tank op de plek van het reserve wiel. Dit al 5 jaar lang. Reserve band staat in de schuur en gaat nooit mee.

In de 17 jaar dat ik nu auto rij (prive en zakelijk als landelijk werkend elektricien) heb ik 1 keer een lekke band gehad en dat nog tijdens het terrein rijden met een landrover.

Ik waag de gok..
Gelogd

thasala

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 132
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro S 2009
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #61 Gepost op: juni 09, 2013, 06:59:12 am »

De gastank zit ook bij ons op de plek van het reserve wiel. Wij hebben een thuiskomer die in de kofferbak ligt ook omdat er ruimte genoeg in de kofferbak is. De kans op een lekke band is heel klein, de laatste was meer dan 20 jaar geleden. Maar als het gebeurt heb ik geen zin om met zo'n spuitbus te klooien, zeker niet niet met vakantie.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #62 Gepost op: juni 09, 2013, 08:12:51 am »

Wij hebben 5 jaar op LPG gereden. Het reservewiel lag altijd in een kleed gewikkeld (smerig) in de kofferbak. En zeker op vakantie wil ik geen gedonder onderweg als er toch eens een lekke band ontstaat. En bij een klapband of groter gat of scheur helpt een spuitbus niet. In onze tenttijd ging het wiel mee op de fietsendrager, naast het fietsje van onze dochter. Later op de dissel van de vouwwagen. Nu we een disselbak hebben is er meer ruimte in de auto en blijft het wiel in de kofferbak. Sinds kort van alle gedoe verlost door de aankoop van een jong gebruikte diesel. Bij ons kilometrage van 20.000 per jaar kan dat makkelijk uit t.o.v. benzine. T.o.v. LPG zijn we slechts een 150 euro duurder uit per jaar. Maar wel veel meer trekkracht tot onze beschikking. En straks geen gestress meer over de verkrijgbaarheid van LPG in het buitenland. Er wordt wel eens vergeten dat een LPG auto ook zo'n 100 tot 150 euro aan benzine verbruikt op jaarbasis. Bij onze zoektocht naar weer een LPG auto kwamen we er achter dat de keus erg beperkt is tegenwoordig. vele merken kunnen niet meer op LPG. Neem alleen al de TSI motoren van de VAG groep.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

thasala

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 132
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro S 2009
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #63 Gepost op: juni 09, 2013, 04:31:03 pm »

Even :off
De TSI motoren van VAG groep kunnen wel op LPG, wij hebben onze 1.4 TSI met een LPdi gas systeem ingebouwd.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #64 Gepost op: juni 09, 2013, 04:45:34 pm »

Even :off
De TSI motoren van VAG groep kunnen wel op LPG, wij hebben onze 1.4 TSI met een LPdi gas systeem ingebouwd.
Er is mij net afgelopen winter verteld door een erkend LPG inbouwstation (en die heeft het nog speciaal nagevraagd omdat we een Seat Leon wel zagen zitten) dat er (nog) geen goedwerkende LPG installatie is voor de TSI motoren. Hij adviseerde ons een Franse auto omdat die als weinige nog  goed geschikt zijn. Als die van jullie al op LPG rijdt, dan wordt er zeer waarschijnlijk ook benzine mee ingespoten, zo is me uitgelegd. Daar zaten wij niet op te wachten, omdat dat een aanzienlijk deel van de besparing teniet zou doen.
Het zal wel hetzelfde zijn als de KIa dealer die vertelde dat LPG prima kon, terwijl de volgende dealer eerlijk vertelde dat ik na 80.000 km of eerder een revisie van de kop tegemoet zou kunnen zien vanwege de verhoogde sllijtage. Men vertelt niet altijd alles eerlijk.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

thasala

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 132
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro S 2009
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #65 Gepost op: juni 09, 2013, 07:22:04 pm »

Nee hoor, systeem van vialle, in eerste instantie speciaal ontwikkeld voor tsi motoren van VAG groep en ingebouwd door een bovag inbouwbedrijf met 35 jaar inbouw ervaring. Vialle neemt fabrieksgarantie op de kleppen over.
http://www.vialle.nl/producten/lpdi.html

Er wordt geen benzine mee ingespoten, dan had ik  al vaker benzine moeten tanken 8)
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #66 Gepost op: juni 09, 2013, 07:47:44 pm »

Betreft volgens mij wel een vrij duur systeem. Bij 20k km per jaar, 4 jaar terugverdientijd.
Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #67 Gepost op: juni 09, 2013, 08:30:47 pm »

Ik heb me er ook een beetje in verdiept, uiteindelijk werd me bovenstaande variant aangeraden met flashlube.
Toen werd er ook bij verteld dat ik dan de klepspeling vaker zou moeten laten controleren.
Aangezien ik dit niet zelf kan, bleek dat ik het voordeel in brandstof kwijt zou zijn aan het vaker controleren van de klepspeling.
Aan het eind van het verhaal rij ik dus nog steeds rond op benzine.  :**
Gelogd

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 484
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #68 Gepost op: juni 09, 2013, 08:32:44 pm »

Ik wil hier toch ook even op reageren: er was in het verleden (en is dus kenneliijk nog) vooral bij VAG een zeer grote voorkeur voor dieselmotoren aanwezig, die zich helaas uitgebreidt heeft naar andere merken.
 
Toen mijn vader 11 jaar geleden een Opel Zafira wilde kopen werd er steeds gezegd dat die helemaal niet op gas kon, en dat die blokken daar helemaal niet tegen konden, hij moest maar een diesel kopen. Uiteindelijk nog andere merken bekenen, en hetzelfde verhaal: waarom gaat u geen diesel rijden? Antwoord was simpel: omdat het stinkende ratelbakken zijn. Daarbij is bij 45000 per jaar gas erg veel goedkoper.

Nu bijna 460000 (!) kilometer later snort de Zafira nog altijd vrolijk verder op gas. De gasinstallatie heeft sindsdien een nieuwe verdamper, maar voor de rest is die als oorspronkelijk. Dus geloof die flauwekul niet dat auto's niet op gas kunnen rijden. Vraag het niet aan de dealer maar op een merkforum na, die zijn vaak veel eerlijker, en ook LPG inbouwers weten het vaak beter.

En daarbij: 4 jaar terugverdientijd bij 20k is helemaal niet zo veel, de auto gaat makkelijk langer mee. Met de huidige dieselprijs is diesel rijden helemaal niet veel voordeliger.
Gelogd

thasala

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 132
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro S 2009
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #69 Gepost op: juni 09, 2013, 08:36:20 pm »

Is inderdaad duurder als gewoon g3 inbouw, lpdi inbouw kost ca 2500 Euro.  Terugverdientijd had ik berekend  op 18k km per jaar in 3 jaar via de rekenprogrammaatjes op internet hiervoor.

Gewone G3 kan helaas niet op een TSI motor dus ben je gebonden aan een duurder systeem, voordeel van lpdi is wel dat je bijna geen vermogensverlies hebt zoals bij een G3  systeem. Houd je wat meer pk's over in de bergen.

Staat op autoweek.nl ook een verslag over een golf 1.4tsi met lpdi systeem.
Gelogd

Didi

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 279
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon XL met MKK
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #70 Gepost op: juni 10, 2013, 05:30:12 pm »

Een diesel rijdt rustiger en soepeler dan een benzine of benzine/gas auto. Doordat je veel meer 'power onderin' hebt, hoeft de auto zich niet het ongans te schakelen om op snelheid te blijven. Het rijdt erg relaxed.

Toen ik nog zakelijk een auto had, kon ik, vanwege mijn jaarkilometrage, alleen kiezen tussen diesel of LPG.
Een nieuwe diesel is ongeveer een ? 5k duurder dan een vergelijkbare benzine versie. En de gasinstallatie wordt later ingebouwd en gaat derhalve niet mee in de bijtelling. Daar zat mijn eerste winst. Hierdoor koos ik toch altijd voor een grotere benzine motor (> 2.0 liter, > 135pk, > 200nm), wel op LPG, op basis van de financien.
Het feit dat je met een 60liter tank (vol=48liter) een actieraduis van ongeveer 400 kilometer hebt, betekent wel dat ik iedere dag minimaal 1 x keer bij het tankstation sta. Maar ja, dat wordt deel van de dagelijkse routine; alles went.  KK
Met de VW erachter heb ik eigenlijk nooit iets gemerkt van verminderde prestatie o.i.d. Het enige wat toen niet kon, was op een helling (bijvoorbeeld achter Luik) snelheid vermeerderen. Je hebt namelijk wel situaties dat je 'helling op' moet afremmen omdat er iemand val voor je naar links schiet. Snelheid eenmaal weg, jammer dan totaan de top van de helling. Daar heb ik nu met mijn diesel (110pk, 250nm) geen last meer van.

Maar ja, al vaker gelezen....ga je een 'overbemeten auto' kopen voor die 4 keer dat je op een helling snelheid wilt vermeerderen. Dat is een afweging die ieder voor zich moet maken.....
Gelogd
Netheid is voor de dommen, alleen genieën beheersen de chaos

Runningr

  • Gast
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #71 Gepost op: juni 10, 2013, 09:35:47 pm »

Gewone G3 kan helaas niet op een TSI motor dus ben je gebonden aan een duurder systeem, voordeel van lpdi is wel dat je bijna geen vermogensverlies hebt zoals bij een G3  systeem. Houd je wat meer pk's over in de bergen.

Is een hardnekkig verhaal uit "Den Ouden Doosch" :), dat gasinstallaties vermogensverlies hebben. Bij moderne (=G3) installaties is dat niet meer het geval, zoek ook maar eens op internet.

Heb zelf totaal ca. 350.000 km gereden in auto's met G3 installatie, en heb wel mijn twijfels over betrouwbaarheid op gas. Ik weet dat 2 auto's geen statistisch onderbouwde data is, maar voor mijn wel reden om als ik ooit prive een auto aan zou schaffen niet voor gas te gaan.
Gelogd

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #72 Gepost op: juni 10, 2013, 09:54:29 pm »

Gewone G3 kan helaas niet op een TSI motor dus ben je gebonden aan een duurder systeem, voordeel van lpdi is wel dat je bijna geen vermogensverlies hebt zoals bij een G3  systeem. Houd je wat meer pk's over in de bergen.

Bij de "moderne"  G3 installaties heb je het over de LPi installaties, die maken ook gebruik van de inspuiting  en het motormanagement systeem van de auto en hebben ook geen vermogens verlies.
Ik merk dan ook geen verschil tussen het rijden op gas of op benzine, heb het uiteraard geprobeerd of het inderdaad niets uitmaakte.
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #73 Gepost op: juni 11, 2013, 06:12:35 am »

Bij de "moderne"  G3 installaties heb je het over de LPi installaties, die maken ook gebruik van de inspuiting  en het motormanagement systeem van de auto en hebben ook geen vermogens verlies.
Ik merk dan ook geen verschil tussen het rijden op gas of op benzine, heb het uiteraard geprobeerd of het inderdaad niets uitmaakte.
Klopt, wij hebben 5 jaar en 95000 km op LPG gereden, maar geen merkbaar vermogensverlies en geen problemen. Nu toch een diesel aangeschaft vanwege de grotere trekkracht, 3x zo grote actieradius en geen reservewiel meer in de kofferbak. Geen extra inbouwkosten, een jong gebruikte diesel is niet duurder dan een benzineauto en makkelijker te vinden dan een auto op LPG.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Daan Rene

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 538
  • Een droom is uitgekomen!!
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #74 Gepost op: juni 11, 2013, 09:09:22 am »

Al twee keer problemen gehad met een ingebouwde gastank. Niet met het trekken van de trailer wel met de autozelf.Beide auto's was in het begin geen probleem mee die kwamen later pas. Dan reed je op de snel weg 120 en dan stopte de motor er gewoon mee dood eng voor ons geen auto meer op gas. Bij de eerste dachten we nog dat zal wel eenmalig zijn maar bij de tweede auto gebeurde het weer. De eerste was een renault en de tweede een citroen.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal