Vouwwagenclub.info

De vouwwagen => vouwwagenmerken informatie => Campooz => Topic gestart door: ArnoldusWH op februari 23, 2018, 02:00:32 pm

Titel: Schokbrekers, onderstel Humbaur
Bericht door: ArnoldusWH op februari 23, 2018, 02:00:32 pm
Campooz maakt gebruik van een aanhanger van het merk Humbaur.
Wanneer je gaat zoeken op de website van deze Duitse fabrikant wordt je overweldigd door het aantal verschillende types   :?

Inmiddels heb ik, mee dankzij een Nederlandse Humbaur dealer, bevestigd gekregen om welk type het gaat; HA 102113-5
Op de website staat deze als 1.000 kg variant, maar die is identiek aan die van 750 kg.

https://www.humbaur.com/nl/aanhangwagens/eenassige-aanhangwagens/configureren/modell/ha-102113-5.html?no_cache=1&tx_kchumbaurproducts_trailers%5Baction%5D=show#info

Hier vind je ook:

- De gebruiksaanwijzingen de aanhanger
- Folder van de aanhanger-serie
- Overzicht van de accessoires ...  WW
Titel: Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
Bericht door: ArnoldusWH op maart 29, 2018, 09:06:22 pm
Complete set bij de Humbaur-dealer te koop met prima montage handleiding.
Titel: Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
Bericht door: john_campooz op januari 02, 2019, 09:51:25 am
Hi,

Was het een eenvoudige klus of viel het erg tegen?

plug & play?

hoor graag van je
mede campooz genoot.
Titel: Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
Bericht door: ArnoldusWH op januari 02, 2019, 08:58:11 pm
Hi,

Was het een eenvoudige klus of viel het erg tegen?

plug & play?

hoor graag van je
mede campooz genoot.

Hoi John,

Kijk maar bij [projecten] https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=21651.0

Daar staat mijn avontuur met het zelf aanbrengen van de schokbrekers.
Voor mij was het prima te doen.
Het lastigste was het boren in het chassis, ondanks een super accu-boor-machine en een scherpe boor !
Je moet de hoekstukken zelf uitlijnen en de plaats op het chassis bepalen.
Ik heb het stap voor stap omschreven.

Het is geen plug & play omdat er geen voorgeboorde gaten in het chassis zitten, dat was wel jammer.

Succes met de montage.
Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
Groet, Arno.
Titel: Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
Bericht door: Seb op januari 14, 2022, 11:08:16 am
Wij hebben een Lazy Jack model 2021 en daar is het wel (min of meer) plug & play. Ik heb ervoor gekozen om zelf de schokdempers te installeren. Dat is namelijk een stuk goedkoper.
Bij levering (grote kampeerwinkel in Brabant) heb ik de bevestigingsplaten voor aan het chassis los bij de wagen gekocht (58,-!!! Voor 2 plaatjes en wat bouten en moeren). Hierbij de groene AL-KO schokdempers online gekocht a 30,- per stuk.
Mijn Campooz had al een bevestigingsoog voor de dempers aan de as zitten dus de steekplaatjes had ik niet nodig. De gaten in het chassis waren al af fabriek voorgeboord.
Wat blijkt nou: als je alles netjes monteert bij ontspannen as, dus de wagen volledig opgebokt, dan is de afstand van de 2 bevestigingspunten voor de demper te kort. Ik kwam op iets van 25cm uit, waar het minimaal 25,8cm moet zijn. De demper is dan dus eigenlijk te lang in volledig gecomprimeerde toestand. Dus op zoek gegaan naar een alternatieve bevestigingsplaat met het oog/gat op een andere hoogte. Deze vond ik uiteindelijk bij Masta aan hangers (voor -schrik niet- 11 euro per plaat excl bouten en moeren). De eerder gekochte platen heb ik dus maar netjes teruggebracht.

Nou rijst nog de vraag hoe monteer je de plaat aan het chassis? Met de hoek naar buiten of naar binnen.
Met de hoek naar binnen (je ziet dan van opzij de gehele schokdemper), geeft dat de demper iets meer in een rechte lijn loopt, maar bij het bevestigingspunt aan het chassis een wat onnatuurlijk hoekje moet maken, eigenlijk de verkeerde richting op als je de richting van de werkende krachten in ogenschouw neemt.
Op de Humbaur inbouwhandleiding die elders op dit forum te vinden is, wordt getoond dat je de plaat met de hoek naar buiten monteert. Dan zit de demper iets schuiner (tot 5 graden mag, omdat de uiteinden voorzien zijn van een rubber bus die kan kantelen), maar werkt de kracht wel meer tegen het bevestigingspunt aan. Daarnaast ziet het er van opzij wat netter uit. Uiteindelijk maar voor deze laatste optie gekozen omdat het zo in het boekje staat ;)

Een hoop overwegingen voor iets simpels als een schokdemper.

De alternatieve plaat die ik kocht, heeft trouwens 3 voorgeboorde gaten, zodat je de demper op verschillende hoogtes kunt monteren. De middelste was prima met een hart-hart afstand van iets minder dan 27cm.
Zie ook bijgevoegde foto’s en een schematische tekening van de gebruikte plaat. De eerste foto’s tonen de situatie zoals hij conform de handleiding moet zijn.
Titel: Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
Bericht door: Theu op januari 14, 2022, 05:56:37 pm
Ik zou ook voor de laatste optie kiezen. Ziet er gezonder uit en zoals je zelf al schrijft
Je wiel zit er immers toch voor en tijdens het rijden zie je er niets van :)6]
Titel: Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
Bericht door: Seb op januari 14, 2022, 09:08:39 pm
Theu ik zie dat de foto volgorde niet klopt met de montage opties die ik in de tekst aangeef. Ik heb de methode van de inbouwinstructie gekozen en dat is zoals op foto 1 en 2 is te zien. De demper verloopt daarmee iets schuiner maar de kracht werkt op een natuurlijkere manier tegen de steun aan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
Bericht door: Theu op januari 14, 2022, 09:18:04 pm
Oh…. :-)
Afgaande van de foto’s zou het niet mijn keuze zijn. Maar ik denk dat je dat al begreep. :)6]
Titel: Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
Bericht door: Jeronimo op januari 15, 2022, 09:36:04 am
Theu ik zie dat de foto volgorde niet klopt met de montage opties die ik in de tekst aangeef. Ik heb de methode van de inbouwinstructie gekozen en dat is zoals op foto 1 en 2 is te zien. De demper verloopt daarmee iets schuiner maar de kracht werkt op een natuurlijkere manier tegen de steun aan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik heb ze gemonteerd volgens methode onderste foto’s dus schokbrekers aan de buitenkant.
Er vanuit gaande dat de beugel voldoende stijfheid heeft maakt het voor de kracht overdracht weinig uit, sterker nog: die is beter bij montage aan de buitenkant omdat het punt waar de kracht aangrijpt vlak onder het verticale vlak van je chassis ligt.

Onderste methode is gewoon beter voor levensduur van je schokbreker dus voor mij is dat leidend.
Titel: Schokbrekers, onderstel Humbaur
Bericht door: Seb op januari 15, 2022, 10:26:51 am
Op zich was dat mijn eerste gevoel ook, hoe rechter de lijn, hoe beter. Echter waarom zou Humbaur dan in hun handleiding aangeven dat het andersom moet? Toch esthetisch aspect?
Ga dan de zaak toch maar ombouwen.
Dank voor jullie inzichten

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
Bericht door: ArnoldusWH op januari 15, 2022, 05:51:23 pm
Ik heb mijn schokbrekers gemonteerd zoals door Humbaur wordt aangegeven.
De hoek van het profiel naar buiten en de schokbrekers aan de binnenzijde van de beugel.
Ik heb een complete originele set gekocht, bij een Humbaur dealer in Nederland, compleet met schokbrekers, zoals op de foto eerder in dit topic.

Ik een ander topic heb ik mijn montage van de hele set beschreven.
Inmiddels heel wat kilometers gereden, ook over slechte wegen.

https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=21651.15
Titel: Schokbrekers, onderstel Humbaur
Bericht door: Seb op januari 15, 2022, 06:25:30 pm
Die post had ik idd ook gevonden. Daar vond ik ook de foto van de inbouw instructie. Dank daarvoor.

Het issue met de nieuwe modellen is dus dat de as al een bevestigingsoog heeft en de gaten in het chassis al zijn voorgeboord. Op zich heel fijn, maar de standaard montageplaat past nu dus niet goed meer. Bij de kampeerwinkel begrepen ze niet waar ik het over had, want daar monteerden ze deze combinatie met de groene AL-KO dempers gewoon onder de Campooz als de klant het wil. Er stonden er destijds nog een paar op uitlevering te wachten en daarbij viel me op dat de bevestigingsbout aan de aszijde van binnen naar buiten was gestoken. Conform instructie van AL-KO moet de bout echter van buiten naar binnen. (Kop moet aan de wielzijde zitten, schijnt veiligheids issue te zijn)
Om die bout vanaf buiten erin te krijgen, moet het wiel eraf en dus de wagen opgebokt. In dat geval is de as ook ontspannen en de afstand tussen de bevestigingspunten van de demper het kortste. Dan pas merk je dat het niet past.

Als je het wiel er niet af wil halen (kost namelijk tijd=geld) dan moet de bout van binnen naar buiten, MAAR… dan is de as dus nog belast en de afstand tussen de twee bevestigingspunten groter. Dan past de demper er wel tussen, maar dan kan hij in theorie wanneer de as tijdens het rijden over een hobbel volledig uit veert, een flinke oplawaai krijgen met risico op schade aan demper of bevestigingspunten.

Met de alternatieve bevestigingsplaat met 3 mogelijke montageplaatsen ipv 1, los je dit issue op.

Wellicht handig voor toekomstige mede campoozers die de dempers willen inbouwen om rekening mee te houden.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
Bericht door: Jeronimo op januari 15, 2022, 06:51:00 pm
De bout voor bevestiging van de schokbreker aan de as zijde moet volgens mij just met de moer aan de binnenkant. Het idee daarachter is dat als de moer los zou lopen, de bout er uit valt en de schokbreker los hangt.

Bij montage zoals op de foto eindigt de bout in je band, met alle gevolgen….
Titel: Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
Bericht door: Seb op januari 15, 2022, 06:54:38 pm
Tja, zeg het maar…always fit the screw head on the tyre side….
Plaatje komt uit de catalogus van AL-KO
#confused


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
Bericht door: Jeronimo op januari 15, 2022, 07:04:04 pm
Lastig, met al die tegenstrijdige informatie…zie deze link naar montage video van AL-KO

Titel: Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
Bericht door: Seb op januari 15, 2022, 07:07:06 pm
Ja die video toont juist het tegenovergestelde van wat ze in hun catalogus schrijven. Ik zal er eens een mailtje naar alko aan wagen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
Bericht door: Jeronimo op januari 15, 2022, 08:00:54 pm
Ja die video toont juist het tegenovergestelde van wat ze in hun catalogus schrijven. Ik zal er eens een mailtje naar alko aan wagen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Lijkt me een goed plan! De instructie is erg duidelijk, als AL-KO uitsluitsel geeft en ik er naast zit dan haal ik mijn berichten wel weg, is niet mijn bedoeling verwarring te creëren
Titel: Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
Bericht door: Theu op januari 15, 2022, 09:10:27 pm
Ze scheppen iig wel verwarring.
Ik zou de bout ook van binnenuit monteren. Liever een loshangende schokbreker dan een loshangende schokbreker én een lekke band.
Titel: Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
Bericht door: KellyVG op februari 17, 2022, 01:23:45 pm
Hallo, ik las hier even mee. Wij zijn geen handige harry's. Of toch niet zo handig. Gezien de schokbrekers een optie zijn, vroeg ik mji wel af: zijn deze nodig? Nog Campoozers die zonder rijden?
Titel: Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
Bericht door: FriedelP op februari 17, 2022, 02:13:19 pm
Ze zijn niet direct nodig, maar het rijd wel prettiger is mijn ervaring met wel een andere wagen.


Echter wil je door Duitsland, dan mag je daar maar 80 km per uur rijden. Je kan wel je combinatie laten keuren en dan krijg je een toestemming om 100 te rijden met de aanhangwagen (zoek maar eens op Tempo 100). Eén van de voorwaarden is dat je dan die schokbrekers hebt.


Als je dus veel die richting uit wil, zou ik ze zeker laten installeren. Je kan ze ook nog altijd later installeren of zelf installeren.

Titel: Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
Bericht door: Seb op februari 17, 2022, 09:36:00 pm
Ook als je niet naar Duitsland gaat, zou ik het monteren van schokdempers willen aanraden. De combinatie rijdt veel stabieler (zeker als je ook nog overweegt om fietsen bovenop de bak te gaan monteren) en zal minder snel gaan slingeren. In België en Frankrijk mag je met deze kar zelfs resp 120 en 130km/u rijden. Mocht je dat ook daadwerkelijk doen, dan is een oplooprem (zit er natuurlijk standaard op) en dempers onontbeerlijk. Het is stiekemaan toch best een zwaar karretje (met relatief veel massa (de tent) vrij hoog boven de wielen) dat je achter je aan sleept.

Je kent je eigen kluskwaliteiten natuurlijk het beste, maar heel moeilijk is dit nou ook weer niet. Zeker bij de laatste modellen, waar alle gaten zijn voorgeboord. Je hoeft dus alleen maar de juiste set dempers en bevestigingsplaten (hoekplaten voor onder de chassisbalk) te kopen en een paar bouten/ringen/borgmoeren (als die al niet bij je set zitten). Verder moet je weten hoe je een moer op een bout draait en daar ook de juiste sleutels voor hebben. Momentsleutel om een en ander op het juiste moment aan te trekken, kan ook wel handig zijn, maar die 85Nm haal je met een ratel ook wel met enig gemak.
Titel: Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
Bericht door: FriedelP op februari 17, 2022, 09:56:04 pm
Zeker mee eens. Zelf ik kon het zelf doen en geloof me dat wil heeeeel veeeeeel zeggen!

Titel: Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
Bericht door: Maistri_44 op februari 18, 2022, 11:07:27 am
Heeft iemand een link waar je de juiste set kunt kopen?
Titel: Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
Bericht door: FriedelP op februari 18, 2022, 11:34:06 am
Ik heb ze hier gehaald:
https://www.wiedemann-fahrzeugtechnik.de/
Kwam een stuk goedkoper uit dan de meeste andere sites en als je alle gegevens goed geeft van je onderstel, helpen ze per mail ook wel verder welke set je juist nodig hebt.

Titel: Schokbrekers, onderstel Humbaur
Bericht door: Seb op februari 18, 2022, 11:37:48 am
Campooz/Humbaur verbouwt een andere set dan ik heb gebruikt.

Ik heb gekozen voor de Groene AL-KO octagon schokdempers. Reden dat ik daarvoor heb gekozen is dat AL-KO de octagon in 4 gewichtsklassen aanbiedt (900kg, groen; 1300kg, blauw; 1800kg rood, 4000kg zwart) en de gewone Humbaur/Campooz set een universele gebruikt die tot 3Ton TTM geschikt is (voor zover mij bekend is althans). Deze 3Ton demper is veel te stijf voor de relatief lichte Campooz en zal dus niet optimaal dempen.

Ik heb mijn onderdelen los bij elkaar gezocht, maar er is ook een set beschikbaar van Humbaur zoals in dit topic wordt getoond: https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=21651.0

Telefonisch begreep ik van Campooz dat zij ook de hoekplaat met de 3 gaten aan de zijkant gebruiken. Niet de 1-gats versie die mij eerst was verkocht door de kampeerwinkel.

De hoekplaten heb ik bij Masta aanhangers gekocht, zie de gegevens en tekeningen eerder in dit topic.
De dempers vind je online overal, onder andere hier: https://www.obelink.nl/al-ko-octagon-schokbreker.html?weight_allowed_total_single_axle_axis=900%20kg

Dan moet je alleen nog even naar de ijzerhandel of bouwmarkt voor 4 stuks M12x25mm of 30mm (moet ik even nameten) bouten (gegalvaniseerd staal, treksterkte 8.8 ) met 4 borgmoeren en 8 sluitringen. Neem geen RVS want dat is te zwak.
Bij de dempers zitten de bouten en moeren voor bevestiging van demper aan as en hoekplaat al erbij. Die hoef je dus niet te kopen.

De nieuwe versies van de vouwwagen hebben al een montageoog aan de as zitten. De 2 steekplaatjes per kant heb je dan dus niet meer nodig.

Verder heb je een krik nodig die onder de as van je aanhanger past (dus met een bakje ipv de standaard krik van je auto), maar die wil je wellicht toch al aanschaffen voor als je onderweg een wiel van je aanhanger wil verwisselen. https://www.obelink.nl/pro-plus-hydraulische-potkrik.html
Hiervoor kun je gewoon een goedkope hydraulische potkrik kopen met en extra adapter voor de as zoals dit: https://www.obelink.nl/pro-plus-potkrik-opzetstuk.html

Als je werkt onder een auto of aanhanger, dan is een assteun wel beter en veiliger dan alleen een krik.

Disclaimer:
Sorry voor de links naar de grote bekende kampeerwinkel, maar dat is wat me nu even het makkelijkst uitkwam. Het is niet mijn bedoeling om reclame te maken en ik heb geen relatie met die winkel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
Bericht door: KellyVG op februari 18, 2022, 12:41:55 pm
Dankjewel voor al deze info! Zeker interessant. Vooral voor mijn man die dit eens mag gaan nalezen als de campooz eenmaal op onze oprit staat :-)

Maar een reservewiel, nemen jullie dat ook allemaal? :-) Wij waren dat gelijk niet van plan...
Titel: Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
Bericht door: ArnoldusWH op februari 18, 2022, 01:22:25 pm
Dankjewel voor al deze info! Zeker interessant. Vooral voor mijn man die dit eens mag gaan nalezen als de campooz eenmaal op onze oprit staat :-)

Maar een reservewiel, nemen jullie dat ook allemaal? :-) Wij waren dat gelijk niet van plan...

Zonder reservewiel kan een vakantie wel veel avontuurlijker worden, maar ...

Een reservewiel is een relatief duur accessoire, zeker wanneer je hem niet gebruikt, maar het is onbetaalbaar ding wanneer je er eentje nodig hebt en je er geen hebt.

Ik zie ze wel eens staan langs de snelweg, vakantiekarretjes, vouwwagens en c@r#v$ns met een lekke band, helemaal aan gort gereden. Wanneer ze al het 'geluk' hebben dat er een vluchtstrook is, worden daar je veters uit je schoenen gereden door alle voorbij razende vrachtwagens en andere weggebruikers.
Een passende (kruis-)sleutel, goede potkrik en een reservewiel (op de goede druk) altijd bij de hand. En zo snel mogelijk weer door.

Wanneer je goed zoekt heb je een hele set voor rond de 100 Euro wel bij elkaar.
Door de vaak afwijkende bandenmaat van de verschillende aanhangers is het in het buitenland vaak een drama om een vervangend exemplaar te vinden.
Ik heb er nooit aan getwijfeld of ik er eentje zou nemen.
Titel: Schokbrekers, onderstel Humbaur
Bericht door: Seb op februari 18, 2022, 02:19:55 pm
Reservewiel: ieder moet zijn eigen keuzes maken en ik kan niet in jullie portemonnee kijken natuurlijk.
Ik ben graag zelfredzaam. Reservewiel heb ik los gekocht: 94 euro, houder erbij voor 2 tientjes en een uurtje boren en schroeven. Je vakantie duurt al snel een paar dagen korter door een kapotte band in het buitenland. En dan heb ik het nog niet over de kosten (afslepen, nieuwe band en misschien wel velg -als je die al kunt vinden in de juiste maat).
Toegegeven: een wiel verwisselen langs de autoroute in F is niet toegestaan, maar dan kun je je verderop in ieder geval nog helpen. https://www.anwb.nl/experts/vakantie/15/lekke-band-op-autoroute-frankrijk

Oja en als je een reservewiel hebt, ga je het natuurlijk niet nodig hebben. :)

Voor de volledigheid nog even de specificaties van de benodigde velg/band voor de campooz modellen van 2021 en later (maar volgens mij passen die ook onder de oudere versies): Velg: 13 inch 5-gats, steek 112 (5x112) met BOLconische passing van de bouten, naafgat 67mm, ET-waarde 30mm.
Band: 155/80 R13 84N

Wat betreft de boutgaten: deze zijn dus bolconisch, dat wil zeggen dat de aansluiting van de wielbout op de velg bolvormig is. Tegenwoordig worden er ook steeds meer stalen velgen verkocht die een kegelconische passing hebben (iets wat vroeger alleen bij aftermarket lichtmetalen autovelgen het geval was). Je begrijpt wel dat een bolvormige bout niet in een kegelvormig gat gaat passen, althans het past wel, maar zal nooit een goede, vaste verbinding vormen. Let daar dus op bij de aankoop. Het onderscheid is duidelijk te zien, maar je moet er wel op letten.
Dat wiel met die kegelconische gaten kan wellicht best op je campooz passen, maar dan zul je er wel een apart setje kegelconische bouten bij moeten kopen (=onhandig).

En als je het helemaal netjes wil doen: haal de wielen incl reservewiel even van je vouwwagen af en laat ze balanceren bij de garage of bandenhandel. Kost een tientje per band (of soms slechts een bijdrage voor de koffiepot), maar het beperkt trillingen aan je wagen, wat onnodige slijtage aan as en wiellagers voorkomt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
Bericht door: sanderv op februari 18, 2022, 05:46:29 pm
Op het moment dat je er bij een aanhanger achter komt dat de band stuk is, is deze doorgaans al zo kapot gereden dat repareren onmogelijk is. En al helemaal niet met die flut busjes bandenreparatie. Bovendien is het niet ondenkbaar dat de velg ook te ver beschadigd is om ter plekke een nieuwe band te zetten. Levert al met al veel gedoe op wat met een fatsoenlijk reservewiel makkelijk te vermijden is. En aanhangerbanden begeven het sneller dan je lief is, mede door uitdroging, zeer onregelmatig gebruik, maar ook overhitting en overbelasting. Al speelt dat laatste niet zo bij vouwwagens.

Overigens hebben wij drie identieke wielen op de vouwwagen die ik ieder jaar rouleer. Ook het reservewiel wordt bij ons dus gewoon gebruikt. Tijdens het stallen is het reservewiel ook niet opgesloten in de bandenkorf onder de wagen. Geen vervorming van de band wat dat betreft.
Titel: Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
Bericht door: sanderv op februari 18, 2022, 05:47:07 pm
Oja en als je een reservewiel hebt, ga je het natuurlijk niet nodig hebben. :)


En dit is natuurlijk de beste reden om een reservewiel te hebben  :#
Titel: Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
Bericht door: Seb op februari 24, 2022, 01:34:08 pm
Om nog even terug te komen op de kwestie of de bevestigingsbouten nou van buiten naar binnen of andersom gemonteerd dienen te worden: ik heb -zoals beloofd in reactie #15 van dit topic- een mail naar AL-KO gestuurd met deze vraag. Zie hieronder mijn vraag en daaronder het antwoord van een medewerker:

—————————————
Ik heb een vraag over de montage van octagon schokdempers onder mijn Humbaur aanhangwagen.

In de catalogus op pagina 520 en 521 (zie bijgevoegde uitsneden), wordt aangegeven dat de boutkop van de bevestigingsbouten van de schokdempers aan de bandzijde moet zitten. Dit is tegen mijn gevoel in, namelijk wanneer de moer los zou draaien tijdens het rijden, zal de bout eruit glijden en met de kop tegen de band aan lopen (ik moet het wiel van de aanhanger verwijderen om de bout van buitenaf te kunnen plaatsen of verwijderen). Het risico op een klapband of minstens ernstige schade aan de band is dan aanzienlijk. Wanneer de bout er vanaf de binnenzijde in wordt gestoken, zal deze er gewoon uitvallen en zal de demper aan het montagepunt van het chassis blijven hangen zonder verder risico op schade aan band of aanhanger.
Kunt u uitleggen wat de ratio achter de aanbevolen montagerichting van die bouten is?

Om het nog verwarrender te maken, wordt de schokdemper op hieronder gelinkt filmpje, dat van AL-KO UK afkomstig is, niet conform de instructie in de catalogus gemonteerd (namelijk met de onderste bout van binnen naar buiten).



Antwoord van AL-KO:
Bedankt voor je email, en daarnaast voor de feedback
Ik begrijp de opmerking, niettemin dient de bout te worden geplaatst zoals wordt beschreven in de AL-KO hoofdcatalogus en zoals hieronder.
Het Engelse filmpje is daarom niet correct en verwarrend, intern hebben we deze info reeds doorgegeven zodat correctie kan plaatsvinden

———————————————

Filmpje is dus fout en de info in de catalogus correct. Een reden voor deze montagewijze wordt helaas niet gegeven.
Titel: Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
Bericht door: KellyVG op april 02, 2022, 09:38:01 pm
Dag allen,

we zijn vandaag eens met de kids gaan kijken naar de lazy jack. We zijn van plan deze één dezer aan te kopen. En wouden zeker zijn of kids wel enthousiast zouden zijn. Zeer enthousiast blijkt :-) We mogen ons alvast de Ugly Betty erbij kopen... want daar was de oudste echt gek van :-) En gezien we 3 kids hebben, is dat eigenlijk wel welkom.

Nu zijn we nog aan het twijfelen of we nu wel of niet de schokdempers zelf gaan installeren. Waar we vergeten naar kijken zijn: zijn in de modellen van 2022 ook de gaten voor de beugels voorgeboord?

En dan nog extra vraag van mijn wederhelft, zijn deze beugels de correcte? https://www.anhaenger-ersatzteile24.de/de/anhaengerersatzteile/rad-stossdaempfer-100er/rad-stossdaempfer-halter-schrauben/stossdaempferhalter-lange-bauform-passend-humbaur-ha-hk-serie.html

Dankjulliewel!
Titel: Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
Bericht door: Seb op april 02, 2022, 09:54:15 pm
De beugels zijn de juiste. Ik ga ervan uit dat de gaten voorgeboord zijn, maar wellicht dat je dat voor de zekerheid even zelf moet checken in de winkel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
Bericht door: FriedelP op april 02, 2022, 10:05:48 pm
Ik zou voor ze aan te kopen wachten tot je de wagen hebt. Dan kan je het typeplaatje van de as vinden en opzoeken welke beugels en onderdelen je nodig hebt. Dan ben je zeker.
Die dingen worden binnen de week geleverd. De kans is klein dat ze er dan veel later zullen op staan dan dat je ze op voorhand besteld hebt.

Titel: Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
Bericht door: KellyVG op april 04, 2022, 08:39:13 am
Dankjewel. Heb alvast de vraag gesteld aan de dealer. En zouden dat sowieso niet vooraf aankopen... we hebben alleen wat schrik dat we het materiaal dan niet zouden vinden :-) Maar komt wel goed :-)
Titel: Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
Bericht door: Maistri_44 op april 09, 2022, 10:22:25 pm
een alternatieve bevestigingsplaat met het oog/gat op een andere hoogte. Deze vond ik uiteindelijk bij Masta aan hangers (voor -schrik niet- 11 euro per plaat excl bouten en moeren).

Heb je een link of item nummer van die beugel?
Titel: Schokbrekers, onderstel Humbaur
Bericht door: Seb op april 10, 2022, 08:18:45 am
Heb je een link of item nummer van die beugel?
Menno van Masta heeft ze apart besteld, zat niet standaard hun assortiment. Op de factuur staat: “Wielschokbreker houder Humbaur HA/HK Verstelbaar”. Ik heb geen artikelnummer. Hij stuurde me bijgevoegde tekening van het item.
Is dezelfde die Kellyvg in post 32 in de Duitse winkel vond.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
Bericht door: ArnoldusWH op april 10, 2022, 12:17:50 pm
Wanneer de wagen door Humbaur wordt gebouwd kan je toch ook naar een Humbaur dealer in Nederland zoeken.

https://www.humbaur.com/nl/dealerservice/dealerservicepartner-vinden/

Ik heb hier een complete set gekocht, lijkt mij de beste optie, alles compleet en het past zeker