Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: fietsrek  (gelezen 6340 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dj gino

  • Gast
fietsrek
« Gepost op: september 04, 2015, 01:56:34 pm »

Hallo iedereen,ik heb een camplet concorde van 93, ben er deze zomer naar Toscane mee geweest en ging perfect,ik ben wel op zoek naar een goed systeem om de fietsen op de imperiaal te plaatsen,had gedacht zo een rek voor op de dissel te plaatsen maar dan op de imperiaal,iemand ervaring mee of zou ik gewoon de enkele fietsgoten (thule) erop zetten,is gewoon dat ik zeker ben dat de fietsen stevig vaststaan.ben ook op zoek naar een gastencabine voor de concorde.
mvg,Gino
Gelogd

Froessen

  • Gast
Re: fietsrek
« Reactie #1 Gepost op: september 05, 2015, 12:24:15 am »

Ik heb er 4 van die ordinaire fietsgoten op zitten, weegt bijna niks en werkt perfect! Kleine ondersteuning er bij gemaakt om de hele imperiaal wat stabieler te maken en de krachten meer op de rand van de deksel te zetten. Camp-let heeft zelf een soortgelijk systeem, komen af en toe op marktplaats langs.
Gelogd

dj gino

  • Gast
Re: fietsrek
« Reactie #2 Gepost op: september 05, 2015, 02:28:01 pm »

ja had dat bij mij der ook opzitten maar was van bedenkelijke kwaliteit,kwam na een paar km al los,er terug afgehaald,dacht met zo fietsgoten die op een steun staan zoals voor op de dissel dat die zowiezo de imperiaal versterken,ga het eens bekijken en eens proberen.
Gelogd

Froessen

  • Gast
Re: fietsrek
« Reactie #3 Gepost op: september 06, 2015, 12:05:07 am »

Ik heb een cv pijp van 22mm gepakt, 2 lengtes gemaakt die bij de rand van de deksel uitkomen en die met de klemmen van de fietsgoten vastgezet. Rubber plug in het uiteinde en met een stukje aluminium hoekprofiel naar de rand van de deksel toe. Twee grote fietsen en twee kinderfietsen erop en totaal geen problemen. Zo'n fietsenrek wat je normaal op de dissel zet geeft geen extra stevigheid.
Gelogd

henkt

  • Gast
Re: fietsrek
« Reactie #4 Gepost op: september 06, 2015, 11:40:14 am »

Bij de Royal komen de goten erg slecht uit en voor nieuwe fietsen met dikke frame buizen waren de goten die er op zaten niet geschikt. Ik heb deze oplossing bedacht. Op de kogel komt mijn fietsendrager die met een eenvoudige handeling is te bevestigen. Voordeel: de eigen fietsendrager kan mee en dus op vakantie ook achter op de auto voor een tochtje wat verder weg van de camping. Fietsen staan stabiel in de drager. Fietsen staan boven de achteras dus geen druk verschil op de trekhaak. Fietsendrager kan erop blijven tijdens overnachting.
Nadeel: Fietsen staan hoog en dus moeilijk laden en lossen. Ondanks dat het frame de druk verdeeld over de imperiaal komt er een grote druk op de deksel en beweegt de hele constructie. Omdat het frame nogal zwaar is uitgevoerd weegt het deksel nogal veel om open en dicht te doen.
Conclusie: leuk bedacht maar verre van ideaal.

Gelogd

herrwillem

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 383
  • Merk Vouwwagen: Combi-camp Flexi T&T 2017
Re: fietsrek
« Reactie #5 Gepost op: september 06, 2015, 12:50:28 pm »

maak er een trekhaak aan zoals ik gedaan heb werkt perfect...
Gelogd
Voor alles is een oplossing...
Officiƫle sponsor van het pajottenland en zijn geuze stekers....

henkt

  • Gast
Re: fietsrek
« Reactie #6 Gepost op: september 07, 2015, 07:39:02 pm »

Ik heb je project met aandacht gevolg en het werkt mooi. Wel heb ik vraagtekens bij de kogeldruk.
Bij jou staan er ook nog twee fietsen op het deksel voor de as. Dit werkt kogeldruk verhogend en vangt een deel van het gewicht achter op. Met moeite krijg ik een kogeldruk van 50 a 60 kg. Wanneer ik dan twee fietsen en een drager achterop bouw heb ik bijna geen druk vrees ik.
Of zie ik iets over het hoofd.
Gelogd

henkt

  • Gast
Re: fietsrek
« Reactie #7 Gepost op: augustus 21, 2016, 01:06:26 pm »

Het vervoeren van de fietsen is voor ons ook opgelost.
De goten heb ik met vulblokken achter naar boven gebracht van wege de verhoging bij een Royal. Hierdoor kan de drager iets naar achteren zodat de voorwielen niet tegen de imperiaal komen en de achterwielen niet op de bevestiging bouten staan.
Om de auto fietsendrager mee te nemen heb ik een eenvoudige oplossing. Twee kunststof blokjes die op de voorste buis van de imperiaal komen. Zo komt de drager precies op de tweede buis te liggen. Met drie spanbandjes ligt het als een huis vast en past precies tussen de twee dragers. Een klemstang tussen de fietsen geeft extra stabiliteit.
Alles staat er snel op en het rijd prima.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: fietsrek
« Reactie #8 Gepost op: augustus 21, 2016, 04:53:29 pm »

Wij hebben met onze Royal ook wat troubles om de fietsen goed mee te krijgen. Afgelopen vakantie twee keer een fiets aan de zijkant van de vouwwagen zien hangen op de snelweg. Niet best. Gelukkig heb ik een band over de fietsen die aan het schokdemper-subframe vast zit, die heeft beide keren de fiets aan boord gehouden. Het originele Camplet systeem geeft te veel speling, de fietsen met de huidige dikkere buizen klemmen onvoldoende, het duurt lang voor de boel eindelijk vast zit en de fietsen raken steeds beschadigd (gebroken versnellingskabels). Ik zit er over te denken om de originele drukverdelers te houden (die de kracht overbrengen op de rand van de deksel), daar 4 verhogers op te zetten en daar twee verzinkte stalen balkjes als imperiaal overheen te zetten, in feite zoals op de eerste foto van henkt. Deze balkjes steunen op het uiteinde dan op het Camplet-imperiaal. Daarna passen alle universele dakdrager systemen er op. Ik heb nog 4 Thule dragers liggen, die werken wel snel en klemmen de fiets niet hoog, maar midden op de buis. Dus beter voor de kabels. Hoop alleen dat het niet te zwaar wordt...
Gelogd

henkt

  • Gast
Re: fietsrek
« Reactie #9 Gepost op: augustus 21, 2016, 05:26:29 pm »

Ik heb geen originele camplet dragers, maar heb bij die van mij de klembeugel wat geknikt zodat deze beter om de dikkere buis past. De RVS plaatjes versmallen de koker voor de banden. Vooral voor mijn fiets met wat smallere banden is dit nodig, maar de andere met bredere banden staat daar ook nog steviger door.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: fietsrek
« Reactie #10 Gepost op: augustus 21, 2016, 09:44:21 pm »

Ik heb geen originele camplet dragers, maar heb bij die van mij de klembeugel wat geknikt zodat deze beter om de dikkere buis past. De RVS plaatjes versmallen de koker voor de banden. Vooral voor mijn fiets met wat smallere banden is dit nodig, maar de andere met bredere banden staat daar ook nog steviger door.

Maar ik zou er dus 4 van deze op willen zetten:



Daar staan de fietsen in elk geval stevig op en ik heb ze er in een vloek en een zucht op. Aangezien we rondtrekken en iedere keer de fietsen er op en er af moeten (4 tot 5 stuks) is dat wel de moeite waard. Ik wil dus zoiets maken wat jij op jouw eerste foto hebt, maar dan natuurlijk zonder de trekhaakkogel en iets verder uit elkaar op de voorste en achterste dwarsligger van de Camplet.
Gelogd

henkt

  • Gast
Re: fietsrek
« Reactie #11 Gepost op: augustus 21, 2016, 10:24:49 pm »

Als je mijn rek kan gebruiken mag je het hebben.
Mijn ervaring was dat de omtrek buis meer vering geeft dan de tussen buizen en het geheel dus wat ging veren.
Als je wilt kan ik nog wat foto's maken van hoe het nu zit. Op de voorgaande was nog niet alles klaar.
Ik heb aluminium  vulblokken gebruikt maar hout of kunststof kan ook.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: fietsrek
« Reactie #12 Gepost op: augustus 22, 2016, 12:41:27 pm »

Als je mijn rek kan gebruiken mag je het hebben.
Mijn ervaring was dat de omtrek buis meer vering geeft dan de tussen buizen en het geheel dus wat ging veren.
Als je wilt kan ik nog wat foto's maken van hoe het nu zit. Op de voorgaande was nog niet alles klaar.
Ik heb aluminium  vulblokken gebruikt maar hout of kunststof kan ook.

Dat is heel aardig aangeboden, maar ik ga er zelf wat maatwerk voor lassen. Ik zag dat op jouw variant nog de onontbeerlijke dekselsteunen ontbreken, dat zou een groot deel van het schommelen verklaren. Camplet gebruikte zelf niet voor niets extra steunen waar Froessen een variant op heeft gemaakt die de druk van het imperiaal overbrengen op de sterke rand van de deksel.
Gelogd

henkt

  • Gast
Re: fietsrek
« Reactie #13 Gepost op: augustus 22, 2016, 09:00:23 pm »

Ben benieuwd naar het resultaat.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: fietsrek
« Reactie #14 Gepost op: augustus 22, 2016, 09:56:44 pm »

Ben benieuwd naar het resultaat.

Ik ook...  :J

Als ik zo ver ben, zal ik wel wat posten. Stevigheid ben ik niet zo bang voor, wel voor het extra gewicht.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal