Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Projectje universele Thule fietsdragers op Royal  (gelezen 3207 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Projectje universele Thule fietsdragers op Royal
« Gepost op: april 12, 2017, 10:13:10 pm »

Onze Camplet Royal was ooit voorzien van de fabrieksoriginele dragers op het deksel. Omdat een Royal een verhoogde bult in de deksel heeft voor de keuken, is dat een speciaal rek dat daar nog voor past. Eigenlijk net te krap voor de fietsen. De gebruikte steunen werken voor veel fietsen misschien wel, maar ik was er niet tevreden over. Vooral niet na vorig jaar toen één van de kinderfietsen ineens niet meer op de deksel bleek te staan  ::)
Gelukkig is onze Camplet ook voorzien van een extra subframe waar een spanband aan kan die over de fietsen heen gaat, zodat het betreffende fietsje nog onder een hoek van 90 graden naast de Camplet bleek te hangen. Dat moest anders. Dus aan het zagen, slijpen en lassen geslagen, met als resultaat dat er nu een nieuw, verzinkt imperiaal over de camplet heen staat. Qua bevestiging is het met 4 U-beugels bevestigd aan de framebuis van het Camplet-imperiaal. Daarnaast zijn er vier staanders die de dwarsliggers verbinden met de originele Camplet-dwarsliggers van het originele fietsenrek. Ten slotte nog vier staanders die de krachten overbrengen op de rand van de deksel. De dwarsliggers zijn verhoogd, waardoor er nu universele (Thule) dakdragers op passen. Door de verhoging komen die netjes net boven de bult boven de keuken uit. Zit allemaal als een huis. Binnenkort eens proberen hoe dat met de fietsen gaat. In elk geval zijn fietsen véél sneller op deze dragers te plaatsen, waardoor de op- en aflaadtijd wel eens een heel stuk korter kon zijn. Wel prettig als rondtrekkers. Maar goed, veel woorden, ook nog maar een paar plaatjes:

Zo was het, het rode spanbandje blijft vanzelfsprekend:



En zo is het geworden:













Dit was een proefmontage, inmiddels zit alles vast met nylocs. Binnenkort maar eens een stukje toeren met de fietsen er op. Ben benieuwd.
Gelogd

Juttertje

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 380
  • Merk Vouwwagen: Camplet Savanne
Re: Projectje universele Thule fietsdragers op Royal
« Reactie #1 Gepost op: april 13, 2017, 08:09:36 am »

Wauw, ziet er goed uit!!! Knap hoor!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Projectje universele Thule fietsdragers op Royal
« Reactie #2 Gepost op: april 13, 2017, 10:10:11 pm »

Wauw, ziet er goed uit!!! Knap hoor!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dank, ben vooral heel benieuwd of het functioneel is. Groot voordeel vind ik vooral dat we van het specifieke Camplet systeem af kunnen en nu iedere fietsdakdrager kunnen monteren.
Gelogd

henkt

  • Gast
Re: Projectje universele Thule fietsdragers op Royal
« Reactie #3 Gepost op: april 14, 2017, 10:02:43 pm »

Knap gedaan. Zeker bij vier fietsen is het zaak de krachten goed te verdelen, want uiteindelijk zit de imperiaal toch maat op polyester vast gepopt.

Ik ben hier zelf ook mee aan het stoeien geweest. Bij ons is het voor twee fietsen, maar ik wilde ook onze auto fietsdrager er tussen krijgen.
Uiteindelijk heb ik blokjes tussen de dragers en de imperiaal geplaatst op twee plaatsen zodat de drager aan de achterkant ongeveer 1,5 cm hoger kwam. De drager zit nu op drie stangen vast. Ook heb ik een vul plaatje in de drager gemaakt omdat onze banden smaller zijn. Hierdoor kwam de fiets ook wat hoger. Tenslotte heb ik de dragers zo gemonteerd dat de voorband net niet de imperiaal raakt en de achterband juist over de verhoging komt.
De autofietsendrager kan ik er heel simpel op monteren met wat riempjes en twee vulblokjes.
Met een tussenstang van een oude fietsendrager koppel ik de twee fietsen aan elkaar.
Stond als een huis en was snel op en af te zetten.
Gelogd

Froessen

  • Gast
Re: Projectje universele Thule fietsdragers op Royal
« Reactie #4 Gepost op: april 15, 2017, 12:01:36 am »

Ziet er zeer netjes en sterk uit! WW
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Projectje universele Thule fietsdragers op Royal
« Reactie #5 Gepost op: april 16, 2017, 09:59:00 am »

Knap gedaan. Zeker bij vier fietsen is het zaak de krachten goed te verdelen, want uiteindelijk zit de imperiaal toch maat op polyester vast gepopt.

Ik ben hier zelf ook mee aan het stoeien geweest. Bij ons is het voor twee fietsen, maar ik wilde ook onze auto fietsdrager er tussen krijgen.
Uiteindelijk heb ik blokjes tussen de dragers en de imperiaal geplaatst op twee plaatsen zodat de drager aan de achterkant ongeveer 1,5 cm hoger kwam. De drager zit nu op drie stangen vast. Ook heb ik een vul plaatje in de drager gemaakt omdat onze banden smaller zijn. Hierdoor kwam de fiets ook wat hoger. Tenslotte heb ik de dragers zo gemonteerd dat de voorband net niet de imperiaal raakt en de achterband juist over de verhoging komt.

Ik heb daarom de oude dwarsstangen van de originele Camplet drager hergebruikt. Die zijn ook wel zelf te maken, maar ik had ze toch. De goten mogen wat mij betreft bij het oud ijzer, tenzij ik er nog iemand blij mee kan maken. De dwarsstangen brengen de druk over naar de verstevigde rand van de deksel. De buitenrand van het basisimperiaal zit vast aan de stalen kern van de rand van de deksel, maar ik vond het tamelijk minimaal. Vandaar dat ik ooit aan het subframe voor de schokdempers al ogen heb gemaakt waar een sjorband aan vast kan. Daarmee zitten de fietsen ook vast aan het chassis. Tevens vangt die band veel zijwaartse kracht op in bochten.

De achterkant van de goot een beetje liften is ook wel slim. Die bult blijft anders toch een probleem. Bij ons werd hij ook smerig, omdat de banden van de grote fietsen er tegenaan stonden.
Gelogd

JV

  • Gast
Re: Projectje universele Thule fietsdragers op Royal
« Reactie #6 Gepost op: mei 27, 2017, 04:34:56 pm »

Ziet er mooi uit! Ben zelf ook bezig om een thule drager te monteren op onze Camplet. Ik kon op de foto alleen niet zien of de originele dwarsstangen van de Camplet nog op enige manier vastgemaakt zitten in de rand van het deksel? Heb zelf geen originele dragers, dus wil zelf iets fabriceren wat op deze constructie lijkt.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Projectje universele Thule fietsdragers op Royal
« Reactie #7 Gepost op: mei 27, 2017, 08:18:02 pm »

Nee, die staan los. Ze zijn aan de originele drager bevestigd en alleen bedoeld om drukkracht over te brengen op de rand van de deksel. Je hoeft niets te boren. Wel heb ik dus extra pootjes aangebracht die ook op die voetplaatjes steunen.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Projectje universele Thule fietsdragers op Royal
« Reactie #8 Gepost op: mei 27, 2017, 08:21:13 pm »

Overigens zijn we er dit weekend mee kamperen. Er staan momenteel 4,5 fietsen op en het staat inderdaad als een huis. Niet te vergelijken met de fabrieksoriginele. Fietsen opladen is van 20 minuten terug naar 5. Dik tevreden.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal