Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Koelkast beter laten koelen!  (gelezen 3658 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

herowebe

  • Global modderklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.562
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Spacer Expedition
  • Carpe Diem
Koelkast beter laten koelen!
« Gepost op: augustus 13, 2020, 12:02:01 pm »

Onze koelkast, een Dometic, kon de hitte vorig jaar in Italië niet meer aan. Dit dankzij een hele hoge luchtvochtigheid. De koelkast kon zijn warmte boven via zijn roosters niet goed afvoeren.
We hebben dit toen opgelost door er een kleine ventilator boven te zetten die de afvoerputje vd koelkast wegzoog. Dat hielp perfect.
Nu afgelopen weekend heeft de ventilator ook weer zijn dienst bewezen.
Binnen no-time hadden we weer ijsvorming op het koelelement. Echt een aanrader.

Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Koelkast beter laten koelen!
« Reactie #1 Gepost op: augustus 13, 2020, 12:22:38 pm »

Goede tip!
Dit hebben we afgelopen zomers ook gedaan, de ventilator van het kacheltje op de roosters gericht om zo de absorptie koelkast wat te helpen.
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 811
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Koelkast beter laten koelen!
« Reactie #2 Gepost op: augustus 13, 2020, 12:49:43 pm »

De warmte afvoeren is een goed idee. Wel zit er een optimum in het afvoeren van de warmte. Of liever gezegd, het is nog van belang waar je de warmte afvoert. Bij een absorptiekoelkast heb je dat aan de ene kant warmte gegenereerd wordt om het koelmedium te verdampen. Dit deel wil je dus warm houden. Aan de andere kant wil je het koelmedium condenseren waarbij warmte onttrokken wordt aan de omgeving en de omgeving dus af koelt. Aan de condenskant wil je warmte afvoeren. Waarschijnlijk is het beter om de ventilator dus wat meer naar de linkerkant te verplaatsen (zie eerder geplaatste foto).

Voor het verdampen van het koelmedium wordt warmte gebruikt. Dit wordt verkregen door het verbranden van gas of elektrisch middels een elektrisch verwarmingselement op 12 Vdc of 230 Vac. Nu merkte we op onze laatste camping dat de koelkast minder goed koelde dan op onze eerst camping bij vergelijkbare omgevingstemperatuur. Ik heb toen de spanning een gemeten die bij de koelkast aangeboden werd. Deze was net 200 Vac. Dat is 13% minder vermogen voor het verdampen van het koelmedium. Ik vermoed dat dit het minder goed koelen van de koelkast verklaart.

Mogelijk dat met het inbouwen van een ventilator dit koelvermogen verlies gecompenseerd kan worden. Misschien een poging wagen.
Gelogd

Wammes67

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 144
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Flexi XL/LL
  • Klapperdeklap
Re: Koelkast beter laten koelen!
« Reactie #3 Gepost op: augustus 13, 2020, 01:13:19 pm »

Goede tip!
Volgend jaar testen en nu een mini ventilator regelen

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Gelogd

muis

  • Gast
Re: Koelkast beter laten koelen!
« Reactie #4 Gepost op: augustus 13, 2020, 04:02:02 pm »

Ik zag dit afgelopen weekend bij Herowebe en heb bij de xenos 1 gekocht met usb aansluiting, ik zag ze later ook bij de Hema staan :J
Werkt echt :>
Gelogd

Nootje

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 54
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango XL + L&L
Re: Koelkast beter laten koelen!
« Reactie #5 Gepost op: augustus 13, 2020, 04:52:13 pm »

Werkt inderdaad perfect. Ik heb de ventilator alleen achter de koelkast op de grond staan. Bij 36 graden een prima koelresultaat.

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk

Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Koelkast beter laten koelen!
« Reactie #6 Gepost op: augustus 13, 2020, 06:26:36 pm »

De (absorptie) koelkasten zijn ontworpen voor warmte afvoer door natuurlijke convectie; zolang de luchtdoorvoer niet geblokkeerd wordt en de box in voor de mens leefbare temperaturen staat zal geen extra ventilatie noodzakelijk zijn.
Jerome geeft terecht aan dat voor koelende werking de generator niet te koud (b.v. door te lage spanning) maar ook niet heet moet zijn.
Enkele jaren geleden hadden wij de koelbox binnenin een afgesloten tent staat die volledig in de zuid Europese zon stond geplaatst. De temperatuur in de tent en dus ook buiten de koelbox werd meer dan 50 graden waardoor de koelfunctie van de koelbox volledig stopte, binnen de koelbox was het toen wij het opmerkte ruim boven de 20 graden.
Nadat de koelbox naar een koelere (maar nog steeds meer dan 35 graden warme) plaats onder de tarp was verhuisd functioneerde de box weer prima.

Onze koelbox in de vouwwagen is geplaatst in een open frame die uit de wagenbak kan worden getrokken. Zowel aan de onderzijde als bovenzijde zijn de koelkast roosters 100% open, op de foto is de box tijdens een tussenstop uit de vouwwagen getrokken.
De keuken met koelbox staat op de camping onder de luifel. De temperatuur onder de luifel is in het algemeen voor de mens en hiermee ook voor de koelbox uit te houden.
Met een binnen-buiten temperatuurmeter houd ik de werking van de koelbox in de gaten; met deze opstelling koelt de koelbox ook bij hoge buitentemperaturen tot nu toe prima. Op zowel 230V, 12V en gas functioneerd de box zoals gespecificeerd en koelt meer dan 30 graden onder de omgevingstemperatuur. (Zie foto: 33,2 vs 1,9 gr. C.)

« Laatst bewerkt op: augustus 13, 2020, 08:13:37 pm door JanJD »
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

Ron73

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 48
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL
Re: Koelkast beter laten koelen!
« Reactie #7 Gepost op: juni 24, 2022, 02:03:12 pm »

Onze koelkast, een Dometic, kon de hitte vorig jaar in Italië niet meer aan. Dit dankzij een hele hoge luchtvochtigheid. De koelkast kon zijn warmte boven via zijn roosters niet goed afvoeren.
We hebben dit toen opgelost door er een kleine ventilator boven te zetten die de afvoerputje vd koelkast wegzoog. Dat hielp perfect.
Nu afgelopen weekend heeft de ventilator ook weer zijn dienst bewezen.
Binnen no-time hadden we weer ijsvorming op het koelelement. Echt een aanrader.
Goede tip! Thnx!

Sent from my SM-A705FN using Tapatalk

Gelogd

peter123456

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 434
  • Merk Vouwwagen: (G) roadmaster
Re: Koelkast beter laten koelen!
« Reactie #8 Gepost op: juni 24, 2022, 05:03:26 pm »

 :#dit deden we in de jaren 80 ook al, zelf ingebouwd in de cara..... van mijn schoonouders, werkte perfect.
 toptip dus!
Gelogd
nu roadmaster familie S, was holtkamper Family de luxe.....
heet tegenwoordig (g)roadmaster

Johan

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 175
  • Merk Vouwwagen: Zambezi River Lodge Soft Top 2020 met boogluifel
  • De ultieme vrijheid aan je trekhaak
Re: Koelkast beter laten koelen!
« Reactie #9 Gepost op: juli 21, 2022, 01:08:34 pm »

Italië, 37 graden onbewolkt, 1 absorbtie-koelbox met ventilator op het rooster en 1 absorbtie-koelbox met natte handdoek er over. De hele dag ijs op de elementen. Handdoek de hele dag nat houden. Werkt bij beide perfect. Doe ik die extra's niet, dan smelt het ijs op de elementen en heb je iedere dag veel nattigheid onderin.
Gelogd
Johan ZRL 2020

Markvv

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 36
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper cocoon modulair
Re: Koelkast beter laten koelen!
« Reactie #10 Gepost op: juli 21, 2022, 01:21:56 pm »

Scheelt Idd net iets met die ventilator en bij de action kosten ze niet veel.

https://www.action.com/nl-nl/p/maxxter-bureauventilator/
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 802
Re: Koelkast beter laten koelen!
« Reactie #11 Gepost op: juli 21, 2022, 02:55:39 pm »

2 jaar geleden de absorptie weggegooid (vlees werd er slecht in bij 35°) en een grote compressor koelkast gekocht die op 12v en 220v gaat. Heel blij mee.

We zitten hier nu in 37°. In de tent is het veel heter, en nog is alles koud. We gebruiken 1 vak als koelkast en 1 vak als diepvries met ijsjes etc. Gaat tot -20.

Wij hebben hem los staan (groot ding). Als je een keuken hebt waar er een 'in' zit, gaat dat wel nooit passen denk ik..

Verstuurd vanaf mijn motorola one hyper met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: juli 21, 2022, 02:58:11 pm door metalpe »
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal