Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omlaag

Auteur Topic: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg  (gelezen 6453 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.784
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #15 Gepost op: augustus 16, 2021, 08:25:25 am »

Maar dat is 'af fabriek'. Hoe gaat dat met gewone aanhangers? Toen destijds het eigen kenteken voor aanhangers werd ingevoerd, kreeg iedere aanhanger met de juiste papieren meteen een eigen plaat. Zonder papieren kon daar toen al alleen met keuring. Had wat voeten in aarde, reden dat je op marktplaats nog steeds geremde tandemsssers ziet zonder eigen kenteken die in verhouding boete waard zijn. Een kenteken op een bestaande aanhanger krijgen is volgens mij geen sinecure. Net als een zelfgebouwde speedpedelec op kenteken krijgen praktisch onmogelijk wordt gemaakt.
Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 532
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #16 Gepost op: augustus 16, 2021, 09:38:54 am »

Na mijn Kyte ben ik overgstapt op een caravan (en ook die inmiddels weer verkocht en naar hotels nu) en daardoor meer actief op het caravanforum geweest.

De meeste caravans maken, net zoals de Kyte, gebruik van een AL-KO onderstel. De vraag om het MTM op te waarderen komt bij caravans vaker voor, gezien het af fabriek laadvermogen wat beperkter is dan bij de meeste vouwwagens. Het chassis zelf is eigenlijk altijd gelijk als 1 type caravan met meerdere MTM geleverd wordt af-fabriek. Dus op basis daarvan vermoed ik dat dat bij de Kyte ook zo is en er geen chassis verschil zit tussen de de 750kg en de 1000kg variant.

Hetgene wat dat afwijkt is de de as zelf en de banden (hogere load index). Beiden zijn te vervangen door het zwaardere exemplaar en daarna moet je hem keuren. Er zit een bedrijf in Nederland wat hierin gespecialiseerd is en dit voor caravans vaak doet: www.triorep.nl. Dit wordt ook zeer goed beoordeeld en lees ik vrijwel alleen maar positieve verhalen over. Ik zou als ik jou was hier eens mee gaan bellen, gezien de ondersteltechniek van een Kyte en een caravan niet heel verschillend is. Het is wel een nogal kostbare ingreep.

PS: om misverstande te voorkomen, dit is niet als reclame bedoeld, maar er zijn simpelweg niet veel anderen die dit doen. Ik heb zelf nooit contact met hun gehad, nooit gebruik gemaakt van hun diensten en zeker geen aandelen of iets dergelijks  :#
« Laatst bewerkt op: augustus 16, 2021, 09:42:09 am door RDDR »
Gelogd

Klappen maar!

  • Klapper
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 94
  • Merk Vouwwagen: Kyte Wind Force-S-uper ;-)
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #17 Gepost op: augustus 16, 2021, 02:36:17 pm »


Boven de 750 kg heeft de aanhangwagen/caravan een eigen kenteken nodig.
Is de aanhanger lichter dan krijgt deze het zelfde kenteken.

Zijn er überhaupt vouwwagens met een eigen kenteken in Nederland?
Ik heb er nog geen gezien
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2022
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.297
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #18 Gepost op: augustus 16, 2021, 03:26:28 pm »

Ja die zijn er, oa Holtkamper biedt deze optie aan

Off-Road uitvoering - 1000 kg as met eigen kenteken, black Edition   € 4.495,-
Gelogd

Diep

  • Goldmember 2021
  • Klap nerd
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 433
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #19 Gepost op: augustus 16, 2021, 03:27:58 pm »

Boven de 750 kg heeft de aanhangwagen/caravan een eigen kenteken nodig.
Is de aanhanger lichter dan krijgt deze het zelfde kenteken.

Zijn er überhaupt vouwwagens met een eigen kenteken in Nederland?
Ik heb er nog geen gezien

Moet me sterk vergissen maar ik dacht dat ik er ooit één gezien dad bij Holtkamper zelf.
Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 532
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #20 Gepost op: augustus 16, 2021, 04:45:51 pm »

Boven de 750 kg heeft de aanhangwagen/caravan een eigen kenteken nodig.
Is de aanhanger lichter dan krijgt deze het zelfde kenteken.

Zijn er überhaupt vouwwagens met een eigen kenteken in Nederland?
Ik heb er nog geen gezien

Zoals door Hemertje beantwoordt zijn die er zeker. Onder andere een Holtkamper, maar ook de Ysin Opera.
Als de vouwwagen van TS aan de technische eisen voldoet, is het krijgen van een kenteken het kleinste probleem. Moet door de RDW gekeurd worden en wat papieren in orde gemaakt.
Gelogd

Pivo

  • Klapper
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 60
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL (2018)
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #21 Gepost op: augustus 16, 2021, 06:01:47 pm »

Na mijn Kyte ben ik overgstapt op een caravan (en ook die inmiddels weer verkocht en naar hotels nu) en daardoor meer actief op het caravanforum geweest.

De meeste caravans maken, net zoals de Kyte, gebruik van een AL-KO onderstel. De vraag om het MTM op te waarderen komt bij caravans vaker voor, gezien het af fabriek laadvermogen wat beperkter is dan bij de meeste vouwwagens. Het chassis zelf is eigenlijk altijd gelijk als 1 type caravan met meerdere MTM geleverd wordt af-fabriek. Dus op basis daarvan vermoed ik dat dat bij de Kyte ook zo is en er geen chassis verschil zit tussen de de 750kg en de 1000kg variant.

Hetgene wat dat afwijkt is de de as zelf en de banden (hogere load index). Beiden zijn te vervangen door het zwaardere exemplaar en daarna moet je hem keuren. Er zit een bedrijf in Nederland wat hierin gespecialiseerd is en dit voor caravans vaak doet: www.triorep.nl. Dit wordt ook zeer goed beoordeeld en lees ik vrijwel alleen maar positieve verhalen over. Ik zou als ik jou was hier eens mee gaan bellen, gezien de ondersteltechniek van een Kyte en een caravan niet heel verschillend is. Het is wel een nogal kostbare ingreep.

PS: om misverstande te voorkomen, dit is niet als reclame bedoeld, maar er zijn simpelweg niet veel anderen die dit doen. Ik heb zelf nooit contact met hun gehad, nooit gebruik gemaakt van hun diensten en zeker geen aandelen of iets dergelijks  :#

Misschien wat  :off hier, maar ik ben wel nieuwsgierig waarom je van de Kyte bent overgestapt naar een caravan (en hoe dat bevallen is)  :)

Heb het inmiddels teruggelezen in eerdere berichten van je  :#
« Laatst bewerkt op: augustus 16, 2021, 06:24:35 pm door Pivo »
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.784
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #22 Gepost op: augustus 16, 2021, 07:48:56 pm »

Een caravan op kenteken opwaarderen is niet zo'n punt als de techniek dat toelaat. Maar een caravan is al met kenteken afgeleverd. Dat is een fundamenteel ander issue dan over de kentekengrens gaan. Zit er al een COC certificaat bij deze aanhanger? Zo ja, dan wordt het eenvoudiger.
Gelogd

martijnmarleen

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.388
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #23 Gepost op: augustus 16, 2021, 09:13:59 pm »

Ik heb er geen verstand van maar ik heb ergens gelezen dat het een alko zware as en onderstel op zit. Zo ja er is in Nederland een Alko service center leg je vraag daar neer. Wie weet kunnen ze je helpen

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Gelogd

Klapzwaan

  • Goldmember 2021
  • Klap nerd
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 320
  • Merk Vouwwagen: Kyte S (2018)
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #24 Gepost op: augustus 16, 2021, 09:53:45 pm »

Een caravan op kenteken opwaarderen is niet zo'n punt als de techniek dat toelaat. Maar een caravan is al met kenteken afgeleverd. Dat is een fundamenteel ander issue dan over de kentekengrens gaan. Zit er al een COC certificaat bij deze aanhanger? Zo ja, dan wordt het eenvoudiger.
Wat is een COC certificaat?

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Goldmember 2021
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.579
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #25 Gepost op: augustus 17, 2021, 12:24:13 am »

Boven de 750 kg heeft de aanhangwagen/caravan een eigen kenteken nodig.
Is de aanhanger lichter dan krijgt deze het zelfde kenteken.

Zijn er überhaupt vouwwagens met een eigen kenteken in Nederland?
Ik heb er nog geen gezien
Ja hoor, Campwerk (1300kg) en 3dog (1000kg) hebben beide de optie daarvoor.
Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 532
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #26 Gepost op: augustus 17, 2021, 08:24:12 am »

Misschien wat  :off hier, maar ik ben wel nieuwsgierig waarom je van de Kyte bent overgestapt naar een caravan (en hoe dat bevallen is)  :)

Heb het inmiddels teruggelezen in eerdere berichten van je  :#

Erg offtopic inderdaad: goed dat je al hebt gevonden waarom ik van vouwwagen naar caravan ben gegaan. Hele korte samenvatting: we gaan altijd buiten het hoogseizoen, meestal de bergen in en vonden het te klam en we vonden het niet prettig dat je een vouwwagen niet af kon sluiten.
Reden verkoop caravan nu: dezelfde reden als waarom we naar een vouwwagen gingen: wij trekken echt rond en rijden met een caravan schiet totaal niet op. Je mag niet op passen komen, beetje doorrijden is best inspannend. Rijden met een vouwwagen is bijna zoals solo rijden.... zo'n ding voel je amper en ik moest oppassen dat ik niet overal veel te hard reedt. Duitse autobahn stukken 130 gereden, maar goed: je mag maar 100.
Nu de volgende poging: hotels. Gewoon boeken onderweg boeken in de betere en mooiere hotels. We zullen zien hoe dat bevalt. Mocht je meer willen weten dan stuur maar even een PB. Dit wordt hier anders te veel offtopic.
Gelogd

muis

  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 15.726
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Flyer 2005 Airtex
  • Vlieger eens uit
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #27 Gepost op: augustus 17, 2021, 06:24:08 pm »

 :X



;)
Gelogd
Mooi weer vraagt om klappen

www.vouwwagenclub.info
De klapper in kampeerland!

Jeronimo

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 208
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack Trekking
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #28 Gepost op: augustus 17, 2021, 06:25:49 pm »

Ja hoor, Campwerk (1300kg) en 3dog (1000kg) hebben beide de optie daarvoor.
Ook Campooz kan op eigen kenteken, de gebruikte aanhanger is technisch geschikt voor 1000kg
Gelogd
Die-hard mooi-weer-kampeerder

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 769
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #29 Gepost op: augustus 19, 2021, 07:34:35 am »

Misschien is het eenvoudiger en goedkoper om te kijken naar een onderstel met kenteken dat geschikt / gekeurd is voor 1000 kg.
Dan is het alleen maar een kwestie van de opbouw over te zetten.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omhoog