Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omlaag

Auteur Topic: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg  (gelezen 6445 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hemertje

  • Goldmember 2022
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.297
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #30 Gepost op: augustus 20, 2021, 01:03:49 pm »

Deryan is hier ook in huis, maar eigenlijk nog nooit gebruikt.
Het ledikant is dusdanig stabiel dat het ook als box gebruikt wordt. Slapen en spelen met 1 ding, scheelt weer iets voor die toepassing meezeulen.

Maar zou graag ontopic blijven.

Ben zelf al een stap verder qua as.
De as is er een van het type Al-Ko "B 850-2" en volgens het type plaatje is deze in een enkele as configuratie geschikt voor 750kg.
Heb wat lijntje uitgezet bij website die Al-Ko assen verkopen of ze een 1:1 uitwisselbare geremde 1000kg as hebben.

Ben benieuwd en zal eventueel berichten van sites/Holtkamper delen voor het nageslacht.

Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk

Ben je in je zoektocht al wat verder gekomen?
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2022
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.297
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #31 Gepost op: september 14, 2021, 09:43:29 pm »

Marcof?
Gelogd

Marcof

  • Klapper
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 58
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper, Kyte 2018
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #32 Gepost op: oktober 02, 2021, 07:35:00 pm »

Vandaag omwille van enkele mankementen aan onze Kyte bij Holtkamper langsgeweest.
Aldaar ook maar direct gevraagd naar de modificatie die nog zijn voor een 1000kg kenteken.

De persoon in kwestie (Edgard volgens mij, deed veel in/ombouw werk zoals movers plaatsen) wist te melden dat er géén frame modificatie nodig zijn. De Offroad varianten van de Kyte (S)/XL staan op hetzelfde frame als de non-offroad versie.
Wel is er nodig;
1. een 1000kg as
2. een nieuwe oplooprem
3. een nieuwe trekhaak koppeling

Bij Holtkamper ook maar even gevraagd wat er qua overbeladen wel/niet geadviseerd wordt. Er werd ook gegeven dat het frame+as prima een
800-850kg aan kan. Ook werd er naar de 10% "regel" van overbeladen verwezen, dat dit geen probleem is maar dat je in een gerichte controle wel een probleem kan hebben.

Deze week de vouwwagen maar weer eens op de weegbrug gezet (na verwijderen van disselbak, kluis, wat proviant en wat klein spul) en we zijn van 740kg aan de wagen(moet nog kogeldruk bij, dus zo'n 790kg) naar 740kg met 2 bandjes+neuswiel op de grond. Dus al zo'n 50kg bespaard.

Maar wat hierboven ook gezegd wordt, wij hebben weinig zin om iedere vakantie letterlijk alles op een gouden weegschaaltje te leggen.
Het gaat zeer zeker weten heel erg bij het vakantie genot bijdragen als wij zonder al te veel na te hoeven denken de wagen vol kunnen knallen.

Heb Holtkamper gevraagd of zij bereid zijn om onderdeelnummers te delen, dat willen ze navragen maar achten de kans klein.
Ook werd geadviseerd om bij het RDW na te gaan wat er van de fabrikant gevraagd/geeist wordt en dit met HK te overleggen of zij hieraan kunnen/willen voldoen. Dit om te voorkomen dat wij een investering doen die later bij het RDW waardeloos blijkt omdat HK niet aan eisen van het RDW kan voldoen.

Nu opzoek naar een Kyte 2018 Offroad versie zodat ik onderdeelnummer over kan nemen :) Wie o Wie kan mij daaraan helpen :)
« Laatst bewerkt op: oktober 02, 2021, 07:48:48 pm door Marcof »
Gelogd
Nu: Holtkamper Kyte model 2018

Vroegâh:
De Waard Albatros oudje
De Waard Lepelaar 2015

Hemertje

  • Goldmember 2022
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.297
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #33 Gepost op: oktober 02, 2021, 08:01:19 pm »

ok, laat maar weten wanneer je meer weet of meer zelf hebt uitgezocht om er een 1.000kg versie van te (laten) maken
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.784
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #34 Gepost op: oktober 02, 2021, 10:27:33 pm »

Ik wens je veel succes. Als het net zo'n gedoe is als het op kenteken krijgen van een speedpedelec, zou ik inderdaad bij de RDW beginnen voor je investeringen gaat doen.
Gelogd

Marcof

  • Klapper
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 58
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper, Kyte 2018
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #35 Gepost op: oktober 03, 2021, 09:47:06 am »

Gisteravond een mail naar het RDW gestuurd met het verhaal en wat vragen.
Toen ook deze informatie gevonden;
https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/aanhanger-of-caravan/wijzigen-of-restaureren/gewicht-van-uw-aanhangwagen-aanpassen

Daar staat;
  • Vraag een verklaring aan bij de fabrikant/importeur waarin staat dat uw aanhangwagen technisch geschikt is voor het gewicht.
    Vraag een nieuw typeplaatje aan bij de fabrikant/importeur van uw voertuig. Bevestig deze naast het originele typeplaatje in uw voertuig.
    Vraag na bij de fabrikant of de banden van uw aanhangwagen het hogere gewicht kunnen dragen.
[/li][/list]

Voor punt 1 en 2 moeten wij de medewerking van HK.
Punt 3 hebben wij zelf invloed op en een set nieuwe banden is zo geregeld.

Ook moeten er 2 nieuwe spatborden op, omdat de 1000kg assen breder zijn dan de 750kg assen.
Achter valt er mogelijk op het punt van de velg ET nog iets te winnen, waardoor de huidige spatborden kunnen blijven zitten.
Zag op Marktplaats kunststof Al-Ko spatborden langskomen voor ~€15 stuk.

Ondertussen ook een vervangende oploopreminstallatie gevonden;
ALKO Oplooprem 90S-3 V dissel
Artikelnummer:249212
Kosten ~ €270

Grove kosten schatting;
Nieuwe 1000kg as: €500
Oplooprem: €270
RDW: €275
Spatborden: €50
Optioneel:
2x nieuwe velg: €150
2x nieuwe band: €150

Eerste kosten inschatting;
Verplichte kosten: €1095
Verplichte + optionele kosten: €1395

Is dit een regulier topic of project waardig?

to be continued
Gelogd
Nu: Holtkamper Kyte model 2018

Vroegâh:
De Waard Albatros oudje
De Waard Lepelaar 2015

Hemertje

  • Goldmember 2022
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.297
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #36 Gepost op: oktober 03, 2021, 10:34:16 am »

Voor 1.100 - 1.400 euro vind ik het wel het overwegen waard!

Zelf ben ik niet bekend en ervaren met aanhangers en mechanische zaken maar er zijn er hier wel die dat wel zijn.
Is dit met 2 rechterhanden zelf goed uit te voeren?
Of moet je hiervoor toch naar een aanhangerspecialist of garage omdat je een brug en/of speciaal gereedschap o.i.d. nodig hebt?

Wellicht zijn er die hun hulp / ervaring willen aanbieden?
Eventueel te combineren met meerdere geïnteresseerden?
Gelogd

muis

  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 15.726
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Flyer 2005 Airtex
  • Vlieger eens uit
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #37 Gepost op: oktober 03, 2021, 11:01:46 am »

Maak er maar een project van  :J
Gelogd
Mooi weer vraagt om klappen

www.vouwwagenclub.info
De klapper in kampeerland!

bernie

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 126
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer parade SL. En nu Raclet Safari GL
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #38 Gepost op: oktober 03, 2021, 12:02:54 pm »

Hoeveel breder is de zwaardere as?
Gelogd

Marcof

  • Klapper
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 58
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper, Kyte 2018
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #39 Gepost op: oktober 03, 2021, 02:47:53 pm »

Voor 1.100 - 1.400 euro vind ik het wel het overwegen waard!
Dat idee hadden wij ook. Wel zat ik mij net te bedenken dat ik niet weet of en wat HK eventueel nog rekent voor een typeplaatje+verklaring  :)
Als je iemand inhuurt om het te doen zal er ook nog iets van arbeidskosten bij komen.

Zelf ben ik niet bekend en ervaren met aanhangers en mechanische zaken maar er zijn er hier wel die dat wel zijn.
Is dit met 2 rechterhanden zelf goed uit te voeren?
Of moet je hiervoor toch naar een aanhangerspecialist of garage omdat je een brug en/of speciaal gereedschap o.i.d. nodig hebt?

Wellicht zijn er die hun hulp / ervaring willen aanbieden?
Eventueel te combineren met meerdere geïnteresseerden?
euh dat weet ik ook nog niet precies.
Volgens mij is de oploopreminstallatie vrij eenvoudig te vervangen. Op de voorkant zit hij met 4 bouten/moeren vast en dan is er de "trekstang" naar as.
De as zit volgens mij ook maar vast met 4-8 bouten/moeren en dat zou ook redelijk makkelijk te vervangen moeten zijn. Wel moet je denk nog de trommelremmen+oplooprem stellen, is denk ook geen rocket science.
Wel kan er een kleine uitdaging zitten in de spatborden, daar moeten nieuwe voor komen. Dat zouden originele HK spatborden kunnen zijn, kunststof Al-Ko exemplaren of custom made spatborden bij een lokale metaalbewerker vandaan.

Een brug is handig, denk dat het met 4 (as)bokken/steunen en een krik ook lukt om de as te vervangen.
Mijn gevoel zegt dat het mechanisch ombouwen in een half dagdeel te doen moet zijn. Dan komt de bureaucratie er nog bij om alles met HK+RDW te regelen.

Hoeveel breder is de zwaardere as?
Nog geen idee, dit is afhankelijk van de as die je er onder hangt.
Welke as je eronder kunt hangen is weer afhankelijk van de padmaat die HK gebruikt.
De gekozen padmaat bepaald dan weer voor een grootdeel de flensmaat (breedste punt van de trommelremmen)


Vermoedelijk zijn dit de maten van de huidige as:
padmaat A 840mm
flensmaat C 1280mm

Waarschijnlijk is het centimeter werk dat de wagen breder wordt. Vanwaar de vraag?

Ben dus eigenlijk opzoek naar iemand met een Kyte Offroad die meer info omtrent de as én oplooprem kan geven.
Dit maakt het zoeken een stuk eenvoudiger
Gelogd
Nu: Holtkamper Kyte model 2018

Vroegâh:
De Waard Albatros oudje
De Waard Lepelaar 2015

Marcof

  • Klapper
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 58
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper, Kyte 2018
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #40 Gepost op: oktober 03, 2021, 02:48:33 pm »

Maak er maar een project van  :J
Top, wie kan/wil/mag dat doen? :O
Gelogd
Nu: Holtkamper Kyte model 2018

Vroegâh:
De Waard Albatros oudje
De Waard Lepelaar 2015

Klapzwaan

  • Goldmember 2021
  • Klap nerd
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 320
  • Merk Vouwwagen: Kyte S (2018)
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #41 Gepost op: oktober 03, 2021, 03:06:26 pm »

Is het een idee om een oproep te doen in FB HK kampeergroep te doen.
Gelogd

Marcof

  • Klapper
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 58
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper, Kyte 2018
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #42 Gepost op: oktober 03, 2021, 03:13:12 pm »

Ik heb geen FeestBoek, dus aan mij gaat dat feest voorbij.
Persoonlijk zou ik eerst even de zaken uit willen lopen, waar hulp van medestanders altijd welkom is, om te zien of het zonder al te veel uitdagingen voor elkaar te krijgen is.
Mocht HK dwars gaan liggen, dan kunnen we altijd een oproep doen voor nog meer medestanders zodat HK mogelijk lastiger om XX medestanders heen kan.

Mocht alles gladjes lijken te verlopen, dan is het altijd mogelijk om te kijken of we een deal voor X(X) assen, oploopremmen, spatborden, etc kunnen sluiten.

Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk

Gelogd
Nu: Holtkamper Kyte model 2018

Vroegâh:
De Waard Albatros oudje
De Waard Lepelaar 2015

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.784
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #43 Gepost op: oktober 03, 2021, 03:59:00 pm »

Het mechanisch aanpassen is geen probleem. Een brug is niet nodig en zelfs niet eens perse handig. En tweekoloms wel, een vierkoloms niet. Ik heb een nieuw subframe onder m'n vouwwagen gelast, dat ging prima met twee assteunen links en rechts achter onder het frame en een extra steun onder de dissel. Zo'n as is nog vrij zwaar, dus het is handig als je die er gewoon onderuit kunt rollen. Alles is gebout, dus goed te vervangen.
Gelogd

Klapzwaan

  • Goldmember 2021
  • Klap nerd
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 320
  • Merk Vouwwagen: Kyte S (2018)
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #44 Gepost op: oktober 03, 2021, 04:02:38 pm »

Ik heb geen FeestBoek, dus aan mij gaat dat feest voorbij.
Persoonlijk zou ik eerst even de zaken uit willen lopen, waar hulp van medestanders altijd welkom is, om te zien of het zonder al te veel uitdagingen voor elkaar te krijgen is.
Mocht HK dwars gaan liggen, dan kunnen we altijd een oproep doen voor nog meer medestanders zodat HK mogelijk lastiger om XX medestanders heen kan.

Mocht alles gladjes lijken te verlopen, dan is het altijd mogelijk om te kijken of we een deal voor X(X) assen, oploopremmen, spatborden, etc kunnen sluiten.

Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk
Ik bedoel niet om FB te gebruiken om HK onder druk te zetten (lijkt mij sowieso onnodig en onverstandig), maar je zou wel middels FB mensen kunnen vinden die een Kyte Offroad hebben.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omhoog