Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omlaag

Auteur Topic: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg  (gelezen 10038 keer)

Geofrey88 en 1 gast bekijken dit topic.

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #45 Gepost op: oktober 03, 2021, 04:08:46 pm »

Overigens lees ik in jouw link naar het rdw nog steeds niet de specifieke situatie dat je boven de 750 kg en dus kenteken plichtig gaat worden. Naar beneden keuren is geen punt, ook niet onder de 750 kg, naar boven kan mits technisch geschikt, maar in die situaties staat ook dat je het kentekenbewijs moet overhandigen. En daar zit volgens mij de crux. Iets zonder kenteken krijg je in NL niet zo makkelijk een kenteken op. Niet op een speedpedelec, niet op een kitcar en het zou me niet verbazen dat het ook voor een aanhanger nog knap lastig is. Tot voor kort werden kitcars bv eerst naar Engeland gesleept om de daar op Engels kenteken te krijgen, om ze vervolgens terug in te voeren en om te laten zetten. Mijn broer heeft pas geleden een nieuwe aanhanger in Dld gekocht en deze ingevoerd en op kenteken gezet. Is dus naar Nederland gekomen met een eendagskenteken en (belangrijker) kenteken papieren. Da's allemaal geen punt. Maar die heeft de HK dus niet. Heel benieuwd hoe dat gaat!
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 861
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #46 Gepost op: oktober 03, 2021, 04:22:48 pm »

Ik ben nog eens teruggegaan naar het 1e bericht. Als ik dat terug lees vraag ik mij af of je niet veel goedkoper uit bent als je een dakkoffer koopt. Waar je ook rekening mee kunt houden is dat de wagen een overgewicht van 10% mag hebben, dus eigenlijk 825 kg mag wegen.
Verder is het zo dat je onderweg bij een controle altijd achter de auto wordt gewogen, dus ook daarbij  zit je binnen de regels.  Als je dan nog iets speelt met de kogeldruk ( b.v. fietsen iets verder naar voren zetten, waardoor de kogeldruk toeneemt en het gewicht op de as vermindert) kunnen er zelfs nog fietsen ( geen e-bikes !) mee.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

bernie

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 283
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer parade SL. En nu Raclet Safari GL
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #47 Gepost op: oktober 03, 2021, 04:26:56 pm »

De vraag gesteld omdat je met andere et waardes denk ik geen centimeters wint. Maar er zijn geen zwaardere assen met dezelfde maten als de huidige?
Gelogd

Marcof

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 69
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper, Kyte 2018
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #48 Gepost op: oktober 03, 2021, 05:56:07 pm »

Het mechanisch aanpassen is geen probleem. Een brug is niet nodig en zelfs niet eens perse handig. En tweekoloms wel, een vierkoloms niet. Ik heb een nieuw subframe onder m'n vouwwagen gelast, dat ging prima met twee assteunen links en rechts achter onder het frame en een extra steun onder de dissel. Zo'n as is nog vrij zwaar, dus het is handig als je die er gewoon onderuit kunt rollen. Alles is gebout, dus goed te vervangen.
Denk dat je idd gelijk hebt dat het beter "op de grond/laag" kunt doen.
Wel is het denk(!) ik zo dat er uit moet worden gekeken voor de "integriteit" van het frame. Daarmee bedoel ik dat voorkomen moet worden dat het frame gaat torderen als de as er onder vandaan is. Voor mijn gevoel brengt de as namelijk veel stevigheid in de breedte van het frame.

Volgens de Al-Ko catalogus weegt een 1000kg as zo'n 40-45kg, wat ik persoonlijk nog wel mee vind vallen. Het is geen kattenpas, maar ook weer geen 100kg+
Gelogd
Nu: Holtkamper Kyte model 2018

Vroegâh:
De Waard Albatros oudje
De Waard Lepelaar 2015

Marcof

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 69
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper, Kyte 2018
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #49 Gepost op: oktober 03, 2021, 06:11:35 pm »

Ik ben nog eens teruggegaan naar het 1e bericht. Als ik dat terug lees vraag ik mij af of je niet veel goedkoper uit bent als je een dakkoffer koopt. Waar je ook rekening mee kunt houden is dat de wagen een overgewicht van 10% mag hebben, dus eigenlijk 825 kg mag wegen.
Verder is het zo dat je onderweg bij een controle altijd achter de auto wordt gewogen, dus ook daarbij  zit je binnen de regels.  Als je dan nog iets speelt met de kogeldruk ( b.v. fietsen iets verder naar voren zetten, waardoor de kogeldruk toeneemt en het gewicht op de as vermindert) kunnen er zelfs nog fietsen ( geen e-bikes !) mee.
Dakkoffer is geen optie. Een dakkoffer is voor volume spullen, slaapzakken, schoenen, strandhanddoeken, wat lichte alu-stoelen, etc. Dat spul gaat de redding op het gewicht niet wezen. In zo'n koffer mag vaak maar iets van 50kg (als dat er al in mag). Donderdag de wagen uit de stalling gehaald en onderweg nog even gewogen en toen was hij 740 met neuswiel op de grond. Wij zijn nu dan, zonder proviant, fietsen, gasfles(mag niet in de stalling), beddengoed, handdoeken, worteldoek, etc 10kg binnen de grens. Onderweg komt er zomaar 10-15kg proviant bij (wat flessen drinken in de koelkast, mud aardappelen, kilotje rijst, wat pasta, groente, nootjes,chips). Een 30kg voor 2 fietsen, 7kg voor een gasfles, 5kg badkleding, etc. etc.

Tel alles bijelkaar op en onderweg is je wagen zomaar(!) 50kg zwaarder. Dan zijn wij nu met 2 volwassenen en een kleine meid van 1 jaar. Voor de kleine meid is nu amper iets mee, wat kleding, een reiswiegje, ikea kinderstoel, etc. Over 5 jaar gaat daar ook een fietsje, luchtbed, slaapzak, zwaardere stoel, etc. voor mee. Dat gaat ook weer in de kilo's lopen.

Daarbij weiger ik om met een overbeladen wagen het buitenland in te rijden. We hebben het hier over veiligheid, 2000-3000km je gezin veilig van A->B en van B->A brengen doet ik liever volgens de regeltjes en met gezond verstand. Niet overbeladen, netjes aan de geldende snelheden houden, niet met 130kmh 10% hellingen af denderen, etc. Los van de (ongeschreven) regeltjes en het feit dat je je dan alsnog over moet geven aan een lokale ambtenaar die weigert om engels te spreken. Mij niet gezien :)

Last but not least... wij hebben de vouwwagen ook voor het gemak gekocht. Niet alles meer in huis hebben liggen, niet alles 3-4 keer per vakantie in en uit de dakkoffer slepen, etc. Ik vind dakkoffers zulke ondingen. Thuis liggen ze in de weg, op vakantie ligt hij in de weg(weiger om 3 weken met zo'n klapperend ding op mijn dak te rijden), zuipen brandstof, kost je je rug (en beetje pech je auto) met het erop en eraf halen phoehee dat lucht ff op  :J :O :X

On-Topic weer :)
Gelogd
Nu: Holtkamper Kyte model 2018

Vroegâh:
De Waard Albatros oudje
De Waard Lepelaar 2015

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #50 Gepost op: oktober 03, 2021, 06:13:37 pm »

Denk dat je idd gelijk hebt dat het beter "op de grond/laag" kunt doen.
Wel is het denk(!) ik zo dat er uit moet worden gekeken voor de "integriteit" van het frame. Daarmee bedoel ik dat voorkomen moet worden dat het frame gaat torderen als de as er onder vandaan is. Voor mijn gevoel brengt de as namelijk veel stevigheid in de breedte van het frame.

Volgens de Al-Ko catalogus weegt een 1000kg as zo'n 40-45kg, wat ik persoonlijk nog wel mee vind vallen. Het is geen kattenpas, maar ook weer geen 100kg+
In Nederland hebben we een Alko service center. Ik zou daar advies vragen. Veel dealers gaan daar naar toe om het aan te laten passen. Wie weet kunnen hun ook het type plaatje leveren.

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Gelogd

Marcof

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 69
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper, Kyte 2018
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #51 Gepost op: oktober 03, 2021, 06:50:24 pm »

De vraag gesteld omdat je met andere et waardes denk ik geen centimeters wint. Maar er zijn geen zwaardere assen met dezelfde maten als de huidige?
Ik weet welke as nu onder de Kyte zit;
Merk: Al-Ko
type: B850-2
nr: 811267



Het is een heel oude as en wordt niet meer vermeld in de catalogus.
De B850-5 is nog wel goed te vinden en wordt geleverd met verschillende pad en flens maten:
https://www.trailer-center-discount.com/en/chassis-parts/chassis-parts-al-ko/axles/braked-axles-accessories/braked-axles/braked-axle-900kg-basic-axle-type-b-850-5/

Het is dus de vraag welke pad maat Holtkamper heeft en daar moet een vervanger voor worden gezocht.
Denk dat sites als UTrailer, aanhangwagendirect, trailerplus.nl, etc best welwillend zullen zijn om een vervangende as te selecteren.

Zal van de week een paar mails de deur uit gooien naar deze sites. Zodra een vervangende as geselecteerd is, is ook de flensmaat en daarmee totale as breedte bekend.
Gelogd
Nu: Holtkamper Kyte model 2018

Vroegâh:
De Waard Albatros oudje
De Waard Lepelaar 2015

Marcof

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 69
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper, Kyte 2018
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #52 Gepost op: oktober 03, 2021, 06:53:25 pm »

Ik bedoel niet om FB te gebruiken om HK onder druk te zetten (lijkt mij sowieso onnodig en onverstandig), maar je zou wel middels FB mensen kunnen vinden die een Kyte Offroad hebben.
Snap dat dat niet je bedoeling was, maar weet niet of HK die site redigeert en wat ze er wel/niet lezen.
Leer mij feestboek kennen en de zaken die daar gedaan/gezegd worden. Voor je het weet....
Dit forum is openbaar, maar laten we het nog even "onder de pet" houden en alles gewoon netjes 1:1 (formeel) met HK afkaarten.
Als zij hun medewerking geven, dan wordt het leven een stuk eenvoudiger.
Gelogd
Nu: Holtkamper Kyte model 2018

Vroegâh:
De Waard Albatros oudje
De Waard Lepelaar 2015

Marcof

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 69
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper, Kyte 2018
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #53 Gepost op: januari 12, 2022, 10:08:59 pm »

Dit is een doodlopende route gebleken om wel om de volgende redenen;
1. De fabrikant moet ten aller tijden het chassis van een nieuw typeplaatje voorzien. Hierdoor heeft Holtkamper het laatste woord en die gaan voor 99.99999% zeker niet meewerken aan eigen broodroof.
2. Na uitgebreid contact met Al-Ko is bekend geworden dat de Holtkamper chassis custom-made zijn. Deze chassis of onderdelen die hiervoor nodig zijn worden niet aan derde geleverd. Vooral de 1000kg as blijkt een heel lastig verhaal, ook al is die te krijgen of een andere as te modificeren dan nog blijven wij afhankelijk van het typeplaatje van HK.

Wij hebben de KyteXL nu "kaal geslagen" en besparen wij globaal 47kg. Disselbak eraf, kluis eruit, zware onderdelen richting de auto (bijv. de RVS één stok luifel buis én de spanbuis van de kindertent);


De volgende "missie" is om de afzuig fan eruit te halen en dmv een frequentieomvormer de inblaas fan voor zowel inblazen als afzuigen te gebruiken. Dit zou weer een grove 16kg aan gewicht besparen. Totaal hebben wij dan 63.4kg gewicht bespaart.
« Laatst bewerkt op: januari 12, 2022, 10:17:38 pm door Marcof »
Gelogd
Nu: Holtkamper Kyte model 2018

Vroegâh:
De Waard Albatros oudje
De Waard Lepelaar 2015

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #54 Gepost op: januari 13, 2022, 05:34:47 pm »

Daar was ik al bang voor. En dan heb je de RDW nog niet eens gehad. De as is trouwens waarschijnlijk het makkelijkste verhaal, hier over de grens zit een bedrijfje die maken alle assen volledig op maat tegen zeer schappelijke prijzen. Mijn broer heeft er net een as voor een merkloze boottrailer op maat laten maken. 1 tons ongeremd met 1 cm verhoogde pads (om handigere bandenmaten te kunnen gebruiken), verzinkt en waterdichte lagers --> geen probleem.
Maar de registratie blijft gedoe en is moeilijker dan ooit.
Gelogd

Seb

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 21
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack 2021
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #55 Gepost op: januari 14, 2022, 02:08:16 pm »

Ik zit uit nieuwsgierigheid mee te lezen. Wat een gedoe zeg. Bij onze Campooz lazy Jack 2021 is de aanhanger al technisch geschikt voor 1000kg. Hier is het een kwestie van ander COC bewijs bij Humbaur regelen en bijbehorend typeplaatje en dan naar de RDW.
Ik heb het ook overwogen, maar uiteindelijk niet gedaan omdat mijn vrouw dan de wagen niet meer mag trekken achter onze VW Transporter. De totaal toegestane massa van de combinatie komt dan boven de 3500kg uit en daarvoor moet ze dan een B+E rijbewijs gaan halen.
Daarnaast moeten wij ons best doen om überhaupt aan die 750kg totaal massa te komen. Voor die ene keer dat ik de aanhanger los wens te gebruiken om bijvoorbeeld een paar kuub stookhout te halen, is het voor mij voldoende als ik weet dat de wagen technisch wel tot 1000kg te belasten is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

Marcof

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 69
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper, Kyte 2018
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #56 Gepost op: januari 21, 2022, 08:55:12 pm »

Holtkamper heeft een "verdienmodel" door een duur betaalde upgrade naar 1000kg aan te bieden. Je krijgt dan 1000kg, meer bodem vrijheid en een stoere achterkant.
Als je dat afschaft, dan schiet je jezelf in de poten zeg maar. Je kunt moeilijk een upgrade naar 1250kg aan gaan bieden óf alleen meer bodem vrijheid en een stoere achterkant voor X duizend euro.

Daarbij heeft HK, zoals ik het van Al-Ko begrijp, gekozen voor wat custom zaken. Gevolg is dat het frame dus niet standaard van de band komt rollen. Kan mij zo voorstellen dat HK, als ze standaard 1000kg aan willen bieden, de knip moet trekken voor een nieuw custom 1000kg chassis wat aan hun eisen voldoet.
Als ze standaard chassis gebruikt hadden, dan was het allemaal een wat minder groot probleem denk ik.

Dit zijn een aantal aannames, kan ze niet 100% hard maken, maar denk dat het wel die richting op gaat.

Iets met;
Keuzes uit het verleden...

Als ik nu de as + oplooprem ga vervangen, dan moet(!!) er een nieuw type plaatje. Alleen HK kan dat plaatje leveren en zij zullen hier vermoedelijk niet heel happig op zijn. Het is heel spijtig. Wij gaan vrolijk door met het zoeken naar besparingen.
Zit nu te denken om het reservewiel frame + reservewiel er onderuit te halen.
Daarvoor in de plaats kan een simpel gebogen ijzeren frame met thuiskomer.
Moet de zaken nog wegen, maar het kan toch zo'n 10kg besparen.
Ben aan het uitdenken hoe ik windforce om kan bouwen naar 1 windforce motor.
Scheelt weer een motor van 17kg, daar komt dan wel weer een 2-3kg aan materiaal bij om met 1 motor te kunnen werken.

Als dat lukt zou het toch in totaal 25kg besparen.
Gelogd
Nu: Holtkamper Kyte model 2018

Vroegâh:
De Waard Albatros oudje
De Waard Lepelaar 2015

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.174
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #57 Gepost op: januari 21, 2022, 10:43:29 pm »

Of Net als de auto's van tegenwoordig geen reservewiel meer.
Spuitbusje en klaar.

Verstuurd vanaf mijn CPH1941 met Tapatalk

Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #58 Gepost op: januari 21, 2022, 11:21:02 pm »

Ik vind het veel gedoe voor een tiental kilo's als ik eerlijk ben. Die 25 kg gaat voor de aanhanger of politie het verschil niet maken. Reservewiel thuis laten zou ik zeker niet doen. Spuitbus heb je geen fluit aan, op het moment dat je in de gaten hebt dat de aanhanger lek is gereden is de band zodanig aan gort dat dat niet meer met een spuitbus op te lossen is. En met een thuiskomer ben je letterlijk en figuurlijk verder van huis dan met 25 kilo overgewicht.
Gelogd

Seb

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 21
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack 2021
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #59 Gepost op: januari 22, 2022, 08:22:54 am »

Of Net als de auto's van tegenwoordig geen reservewiel meer.
Spuitbusje en klaar.

Verstuurd vanaf mijn CPH1941 met Tapatalk
Die spuitbusjes zijn waardeloos en alleen bedacht om gewicht in de auto te besparen om zodoende makkelijker aan de milieu eisen te voldoen.  Wat Sanderv al zegt: je band gaat 90% van de gevallen aan gort omdat je al snel op de dunne wang van de band gaat rijden. Zie dan maar eens een nieuwe band te regelen langs de Franse snelweg. Ik heb in onze auto gewoon weer een reservewiel gelegd (met een vier seizoenenband overigens, zodat je ook tijdens de wintersportvakantie nog aan de uitrustingseisen voldoet. Zelfs nog bewust gekozen voor een profiel dat niet looprichting gebonden is, zodat de band links en rechts gemonteerd kan worden). Je zult het zelden nodig hebben, maar als, dan is het maar wat fijn als je jezelf kunt helpen en weer snel van je vakantie kunt genieten.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal