Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Kracht uitgeoefend op de hoekelastieken tijdens opzetten Cocoo Aero  (gelezen 1181 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.206
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Kracht uitgeoefend op de hoekelastieken tijdens opzetten Cocoo Aero
« Gepost op: februari 17, 2022, 02:25:51 pm »

Een vraag: de Cocoon Aero zetten we het liefst op door gebruik te maken van het windforce systeem. De hoekpunten van het grondzeil van de voortent worden dicht bij de wagen op haringen vastgezet, een bij de keuken en een bij de disselzijde. Als de tent uitgeblazen wordt zie je dat de elastieken opgerekt worden tot het uiterste.
Hoeveel gewicht zou je nodig hebben om de haring te vervangen voor een gewicht.
Ik zit namelijk met het opzetten bij mij thuis, dat is dus asfalt en tegels, beetje lastig om een haring te slaan, gaatje boren en daar een schroefharing in te zetten is ook niet de bedoeling, komt bij dat de wagen dan redelijk precies op de zelfde plaats moet komen. Iemand een oplossing?

Zelf zat ik dus aan gewicht te denken, stoeprand of een stoep tegel. Echter we hebben ook wel eens campings gedaan die een bijzondere zware grond of keien hadden waar de haring niet wilde (ja ook geen spijkers,  rots haringen of schroefharingen, heb alles in de wagen liggen). Ook zitten puzzelen met een plank die achter het wiel komt onder de wagen met daar twee vaste bevestigings punten waar het elastiek op vastgezet kan worden.

Iemand met suggesties of een systeem wat al bestaat, alle info is welkom.

Bedankt alvast.

Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.353
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Kracht uitgeoefend op de hoekelastieken tijdens opzetten Cocoo Aero
« Reactie #1 Gepost op: februari 17, 2022, 05:32:53 pm »

Kun je niet bij HK (of zelf maken) van die verstelbare haken laten monteren die nu worden toegepast? (Ik heb zo even geen foto bij de hand, wel te vinden op instructiefilmpjes van de Aero of Kyte). Dit is niet heel moeilijk te maken denk ik uit alu of rvs. Deze monteer je op het chassis en daarmee zitten de twee haringpunten altijd op een vaste plek. Hiermee zetten wij hem ook op op de oprit en heb je verder (behoudens luifelpunten) eigenlijk geen haring meer nodig.

Edit: ik dacht dat deze vaste haringpunten op alle wagens met windforce zitten? Kennelijk niet..
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2022, 05:46:27 pm door GJT »
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.206
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Kracht uitgeoefend op de hoekelastieken tijdens opzetten Cocoo Aero
« Reactie #2 Gepost op: februari 17, 2022, 05:41:58 pm »

De Cocoon zoals wij die hebben heeft geen bigfoots bij de disselkant, alleen bij de keuken (MTT frame). De afstand naar het ALKO frame aan de disselkant wordt vrij lang. Had ook nog bedacht met een lange lijmklem waar een vertikale iets a la HK aan vast zit,  echter die afstand is zo groot dat ik bang ben dat de lijmklem er vanaf komt. Bij het keukenblok achter zou het moeten kunnen. Maar het is alleen maar voor de zeer harde ondergrond als stoeptegels en beton, asfalt.  De nieuwe Aero heeft vier big foots.
Bedankt voor het meedenken.
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.353
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Kracht uitgeoefend op de hoekelastieken tijdens opzetten Cocoo Aero
« Reactie #3 Gepost op: februari 18, 2022, 07:07:55 am »

Als hij een MTT frame heeft dan passen er in principe dezelfde steunen op. Deze moeten bij een Aero of Kyte ook een flinke afstand overbruggen. Met name aan de voorzijde. Edit, hij zit idd aan de bevestiging van de uitdraaisteun.

Ander idee, als je het alleen voor thuis gebruikt bijvoorbeeld is om een stevige lat te pakken, met de lengte die hetzelfde is als tussen de haringpunten. Aan beide kanten een haak maken en de plek markeren van je wiel. Deze leg je dan op de grond op de plek waar je je tent vanaf de wagen wil hebben en dan rol je je wagen er met een wiel iets bovenop. Dan ligt hij vast en heb je ook twee vaste haringpunten.
« Laatst bewerkt op: februari 18, 2022, 08:56:27 am door GJT »
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.206
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Kracht uitgeoefend op de hoekelastieken tijdens opzetten Cocoo Aero
« Reactie #4 Gepost op: februari 18, 2022, 08:19:21 am »

Bovenstaande is ook het idee. Wil deze deelbaar houden , inklapbaar, zodat ik ze mee kan nemen. De bedoeling is ook om niet het wiel er op te zetten maar de plank in te zagen, daar waar de band op de grond staat meten en die afstand uit de plank zagen, zodanig dat 60 procent van de breedte van de plank rond de band komt.   Wil voorkomen dat grondzeil op plank ligt en een scherpe knik maakt.

Wat betreft de vaste punten die HK toepast, als ik de foto’s en filmpjes bekijkt dan zit het voorste (dissel zijde) Bigfoot op de hoek van de wagen bak, aan de Bigfoot is da “vaste instelbare haring bevestigd”. Aan de achterkant is deze aan het Alko chassis bevestigd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
« Laatst bewerkt op: februari 18, 2022, 08:25:00 am door OhPeeCee »
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.206
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Kracht uitgeoefend op de hoekelastieken tijdens opzetten Cocoo Aero
« Reactie #5 Gepost op: april 13, 2022, 07:27:38 pm »

Heb de oplossing gevonden denk ik. Het idee van een plank en opvouwbaar heb ik laten varen. Te complex en ook de kosten voor een af en toe gebruik fors, kwam al gauw richting de 60 euro. Volgende uitgedacht en getest. Balkjes 4x4 cm, had ik er nog twee van liggen, lengte ongeveer 60 cm. Op de kopse kant een staal plaatje geschroefd met in het midden een buizenklem vast geschroefd met een lange schroef. had ooit twee assteunten gekocht bij de Lidl, nooit gebruikt, waren indertijd wel in de aanbieding.
De balkjes liggen onder het chassis haaks op de dragers. Wat kleine scrap hout om de de buiten pootjes te ondersteunen. Als je nu de dissel zo laag mogelijk wil krijgen dan naar beneden draaien met het neus wiel spindel. Keukenkant komt nu omhoog en dan kan de assteun op het balkje plaatsen. Balkje en het uiteinde ongeveer onder het punt daar waar het hoek elastiek van het grondzeil zit. Assteun geplaatst dan dissel hellemaal omhoog krijgen door het spindel van het neuswiel zover mogelijk uit te draaien. Hoog genoeg dan de assteun op het balkje gezet worden aan de dieselkant. Laat de dissel weer zakken door het spindel vanf het neuswiel weer in te draaien. De wagen gaat nu rusten op beide assteunen, niet met het volle gewicht maar toch zeker met een 50 kg per assteun, genoeg om te voorkomen dat het hoekelastiek de balk omhoog trekt.
Maar zie de foto's, maakt het allemaal duidelijker.
 ::)
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.376
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Kracht uitgeoefend op de hoekelastieken tijdens opzetten Cocoo Aero
« Reactie #6 Gepost op: april 13, 2022, 09:15:37 pm »

Goed gevonden!
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal