Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Verschil Spacer en Astro  (gelezen 2677 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dickp

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 111
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi
Verschil Spacer en Astro
« Gepost op: mei 01, 2022, 11:04:27 am »

Heel voorzichtig zijn ook wij naar een Holtkamper aan het kijken. Nooit gedacht dat we dat nog eens zouden doen, maar zo zie je maar hoe het soms loopt. We hebben zo'n beetje alle merken gezien, maar de perfecte wagen nog niet gevonden. We zoeken een tweepersoons vouwwagen waar je op de bak slaapt en die geschikt is voor trekkend kamperen. Bij de meeste merken zet je de wagentent wel redelijk snel op, maar ben je aan de beurt als je er een luifel of voortent aan wilt zetten. Een Combi-camp Country zou nog een optie kunnen zijn, maar we vinden de kar vrij groot en bij de occasions ouder dan 2017 is de bagageruimte relatief beperkt. Daarom toch maar weer eens in de richting van HK aan het kijken.

De prijzen van een nieuwe vinden wij nogal stevig dus zou het gaan om een occasion. Een dissel in de voortent zien we niet zo zitten, dus dachten we aan een Spacer of Astro. Nu ben ik op zoek naar wat verdere info over deze wagens.

Wat zijn nu precies de verschillen? En tot wanneer zijn ze geproduceerd? Zijn er in die periode belangrijke modelwijzigingen geweest?   
We zijn pack and go gewend en zouden dat het liefst weer hebben. Bestaat dat bij de Spacer of de Astro, of moeten we die eis reeel gezien laten vallen als we voor zo'n ouder type gaan?

De voortent/luifel van de Spacer is helemaal af te sluiten. Is dat bij de Astro ook zo?
En heeft de Astro ook zo'n V-vorm van de dakstokken (luifel/voortent) net als de Spacer?

Een hoop vragen, maar op dit forum zit dan ook veel kennis. Alvast veel dank voor jullie info!



Verstuurd vanaf mijn 2201117TY met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2022, 01:06:55 pm door dickp »
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.966
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Verschil Spacer en Astro
« Reactie #1 Gepost op: mei 01, 2022, 10:28:34 pm »

Ze zijn beide qua opzet bijna gelijk zelf vind ik de astro leuker als deze staat maar dat is persoonlijk natuurlijk.
De basis staat bij beide wagens snel.
Al op YouTube gezocht naar opzet filmpjes?
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

dickp

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 111
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi
Re: Verschil Spacer en Astro
« Reactie #2 Gepost op: mei 01, 2022, 11:15:10 pm »

Op basis van filmpjes concludeer ik dat het opzetsysteem identiek is maar dat een Spacer een hard deksel heeft (als vloer in de wagentent) en een Astro niet. Klopt dat?

Verstuurd vanaf mijn 2201117TY met Tapatalk

Gelogd

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.560
Re: Verschil Spacer en Astro
« Reactie #3 Gepost op: mei 02, 2022, 12:06:02 am »

Een Combi-camp Country zou nog een optie kunnen zijn, maar we vinden de kar vrij groot en bij de occasions ouder dan 2017 is de bagageruimte relatief beperkt.
Dat klopt niet, wij hadden de eerste met verdiepte bak en die werd geleverd in mei 2016. En wat is groot, volgens mij zijn alle klappers waar een volledig bed in verborgen is, even groot. De vaste keuken geeft wel die indruk, dat geef ik toe.
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets.

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Verschil Spacer en Astro
« Reactie #4 Gepost op: mei 03, 2022, 02:09:02 am »

 Hier mijn handleiding van de Spacer die we destijds hadden

https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=20599.0

Daar kan je alle details van deze wagen zien

Ps de dissel zit niet in je voortent maar onder je luifel
Gelogd

dickp

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 111
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi
Re: Verschil Spacer en Astro
« Reactie #5 Gepost op: mei 03, 2022, 07:39:04 am »

Dank Hemertje! Ik had deze al gevonden op het forum. Mooi uitgebreide info. Ook heb ik de handleiding van de Astro gelezen.

Om eerlijk te zijn zie ik na het lezen van deze info eigenlijk twee min of meer dezelfde wagens. Blijkbaar zie ik, als niet HK kenner, iets belangrijks over het hoofd.

Wat is nu het kenmerkende verschil tussen beide wagens? En als dat er niet is, waarom heeft HK ze dan beide uitgebracht? Of is het simpelweg zo, dat ze niet tegelijkertijd verkocht werden en dat de een de opvolger is van de ander?
Als iemand dat uit de doeken zou kunnen doen heel graag.

Verstuurd vanaf mijn 2201117TY met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2022, 07:42:32 am door dickp »
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.966
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Verschil Spacer en Astro
« Reactie #6 Gepost op: mei 03, 2022, 08:54:27 am »

Grootste verschil is de wagenbak.
En bagageruimte zit ook wat verschil tussen.
Kijk waar je eigen voorkeur naar toe gaat.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

muis

  • Gast
Re: Verschil Spacer en Astro
« Reactie #7 Gepost op: mei 03, 2022, 09:37:58 am »

Zoals spikehome al aangeeft zit het grootste verschil in de wagenbak. De Spacer heeft een bak van berken multiplex en heeft altijd een hard deksel (eerst hout en bij de latere versies polyester)

De Astro heeft een softtop en een aluminium bak met bisonyl en was ook leverbaar met hardtop. Als ik me niet vergis was er eerst ook een houten versie van de Astro.

De tent lijkt misschien hetzelfde maar is anders qua opbouw,  er zijn meer losse elementen waardoor de wagen heel snel staat maar meer handelingen nodig heeft om een voortent te maken van de luifel. De instap bij de deksel is groot tov de spacer en de wagen zelf is lichter

Wat mij destijds in de showroom van Holtkamper vooral opviel was de enorme hoeveelheid ritsen.

Bij de instructieboekjes staan ook de folders van beide van het jaar 2004, ik zou deze 2 eens naar elkaar leggen
Gelogd

dickp

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 111
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi
Re: Verschil Spacer en Astro
« Reactie #8 Gepost op: mei 03, 2022, 10:31:36 am »

Super bedankt! Dit geeft al een aardig beeld. Ik ga de folders nog eens goed uitpluizen.

@Muis, bedoel je dat de tent van de Astro meer losse elementen heeft dan de Spacer, of andersom?

Verstuurd vanaf mijn 2201117TY met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2022, 10:33:42 am door dickp »
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Verschil Spacer en Astro
« Reactie #9 Gepost op: mei 03, 2022, 05:00:24 pm »

De Astro heeft meer losse elementen  :J
Gelogd

dickp

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 111
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi
Re: Verschil Spacer en Astro
« Reactie #10 Gepost op: mei 03, 2022, 07:41:43 pm »

Dank!

Ik zie in de folders 2004 dat de voortent van de Spacer 60cm dieper is dan de Astro (285cm vs 225cm). Dat scheelt best een stuk. Is dat later in de tijd nog veranderd (in de zin dat de Astro groter is geworden)? Ik kan dat zo niet terugvinden.

En dan valt me op dat dit soort wagens van HK soms een kaal stuk schuimrubber als matras hebben. Is dat normaal voor HK, of is dan de tijk in de loop van de tijd verloren gegaan? Ik zag zelfs een occasion bij HK zelf met zo'n stuk schuimrubber erin.

Verstuurd vanaf mijn 2201117TY met Tapatalk

Gelogd

edwin_t

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 117
  • Merk Vouwwagen: Holkamper Kite XL WF
Re: Verschil Spacer en Astro
« Reactie #11 Gepost op: mei 03, 2022, 09:28:52 pm »

Wij hebben een astro van 2003 gehad. Die had een softtop. Let wel dat er een behoorlijk verschil is tussen de Astro’s van voor 2004 en daarna. Die ervoor hebben allemaal een softtop. Die daarna meestal een hardtop.
Ook heeft de astro van voor 2004 meestal geen deur in de voortent maar rits je de luifel vast als een soort van deur. Wij vonden dat wel een gemis/gebrek. Verder heeft de vanaf 2004 versie een mogelijkheid voor een inritsbaar kuipzeil.

de astro is een leuke wagen, Staat echt heel snel. Ik zou wel voor de versie vanaf 2004 gaan.

(Wij zijn daarna overgestapt op een Cocoon vanwege een grotere wagentent met vast kuipzeil en een dissel keuken die gelijk onder de luifel staat. )

Verschillen met spacer zijn in reacties hierboven al benoemd 

Succes met de keuze :)3]
Gelogd

edwin_t

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 117
  • Merk Vouwwagen: Holkamper Kite XL WF
Re: Verschil Spacer en Astro
« Reactie #12 Gepost op: mei 03, 2022, 09:42:06 pm »

Dank!

Ik zie in de folders 2004 dat de voortent van de Spacer 60cm dieper is dan de Astro (285cm vs 225cm). Dat scheelt best een stuk. Is dat later in de tijd nog veranderd (in de zin dat de Astro groter is geworden)? Ik kan dat zo niet terugvinden.

En dan valt me op dat dit soort wagens van HK soms een kaal stuk schuimrubber als matras hebben. Is dat normaal voor HK, of is dan de tijk in de loop van de tijd verloren gegaan? Ik zag zelfs een occasion bij HK zelf met zo'n stuk schuimrubber erin.

Verstuurd vanaf mijn 2201117TY met Tapatalk
Het matras is bij de oudere wagens inderdaad alleen een stuk schuimrubber. Wij hebben het matras in de astro destijds vervangen door een Ikea matras. 
De nieuwere wagens van HK hebben wel een tijk om de matras. Vanaf welk jaar dat is durf ik niet te zeggen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

dickp

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 111
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi
Re: Verschil Spacer en Astro
« Reactie #13 Gepost op: mei 03, 2022, 11:10:49 pm »

Helder verhaal, dank!

Verstuurd vanaf mijn 2201117TY met Tapatalk

Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Verschil Spacer en Astro
« Reactie #14 Gepost op: mei 04, 2022, 05:14:17 pm »

Wij hebben destijds onze Spacer verkocht omdat hij een hardtop had ipv een softtop en omdat deze voor ons er hoog was bij het opzetten en afbreken om de voortent over deceased heen te trekken
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal