Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 »   Omlaag

Auteur Topic: Gasveerconstructie camplet  (gelezen 34667 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

beatleenco

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Gasveerconstructie camplet
« Gepost op: september 29, 2009, 04:47:34 pm »

Vraagje: zijn er mensen die zelf een gasveer op een camplet hebben gezet en daar misschien een constructietekening van hebben met maten en type gasveer?
Of mensen die bereid zijn om maten (hart afstanden v/d gaten) van de kopelplaten/steunen en type gasveer (eventueel tekeningen) van het orgineel te geven.
K,zou zoiets graag op m,n eigen camlet willen maken.
Groet, Marcel
Gelogd

screech

  • Gast
Re:Gasveerconstructie camplet
« Reactie #1 Gepost op: september 29, 2009, 04:52:40 pm »

Hier staat een en ander aangegeven. Maar dan voor een Jamet.
Is dat wat je bedoeld?
Gelogd

beatleenco

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re:Gasveerconstructie camplet
« Reactie #2 Gepost op: september 29, 2009, 06:45:26 pm »

Nee, helaars niet. De jametic zit wat scharnier constructie betreft anders in elkaar als een camplet.
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:Gasveerconstructie camplet
« Reactie #3 Gepost op: september 29, 2009, 06:56:53 pm »

Camplet heeft een ander soort scharnier en een kunstof bak.
Vooral de kunstof bak zal extra verstevigingen nodig hebben om de krachten van een gasveer de kunnen weerstaan.

Ik heb even een foto van de website van Camplet geplukt.
De constructie ansich lijkt niet heel complex.



Je ziet dus aan de deksel een stevige metalen  strip en aan de wagenbak zit een hoekijzer.
De metalen strip aan de deksel lijkt ook om de hoek te gaan om zo voldoende stevigheid te krijgen.

Je zou eens bij een Camp-let dealer kunnen kijken voor de maatvoeringen.

[edit]
De strip en hoekijzer lijken één geheel te vormen met het scharnier. Misschien kan je een compleet nieuw scharnier met gasveer kopen bij de dealer?
[/edit]
« Laatst bewerkt op: september 29, 2009, 07:02:52 pm door meeder »
Gelogd

beatleenco

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re:Gasveerconstructie camplet
« Reactie #4 Gepost op: september 30, 2009, 08:07:18 pm »

Het scharnier is het zelfde gebleven als bij de typen van voor 2007, een lang piano scharnier dat over de gehele lengte v/d bak loopt.

Zelf werk ik bij een carrossorie bedrijf en gasveren hebben we ook. Alleen niet deze korte.
Vandaar mijn vraag welk type.
De beugels/verstevigingsstrippen maken is ook geen probleem, desnoods pas ik ze in de lengte van de gasveer aan.
Wat wel echt van belang is, is het aantal newton/ kg. dat zo,n gasveer moet hebben en de slaglengte.

Op de foto kan ik zo zien dat de beugels gewoon op de bak vast zitten met pompnagels of monobouten maar of er aan de binnenkant ook versteviging zit.....want het zijn die beugels die de krachten opvangen en niet zozeer de bakhelften zelf.

En of een camplet dealer er blij mee is dat ik daar met een meetlint rond neus... :N
Ik denk dat ik dit voor de 1-3e van de prijs bij de dealer net zo goed zelf maken kan.
En natuurlijk is het, het mooiste en het beste als je het exact zo namaakt.

Ik hoop daarom dat er iemand bereid is, die een camplet met gasveer heeft, mij de maten van de constructie en het type gasveer wil doorgeven via een schets en/of wat foto,s bij doet.

Groetjes, Marcel

Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:Gasveerconstructie camplet
« Reactie #5 Gepost op: september 30, 2009, 08:33:59 pm »

Over ongeveer twee weken wordt onze nieuwe vouwwagen geleverd en deze dealer is ook Camp-let dealer.
Ik wil met alle plezier even voor je kijken en dan hier het resultaat posten.
Gelogd

beatleenco

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re:Gasveerconstructie camplet
« Reactie #6 Gepost op: oktober 01, 2009, 02:44:04 pm »

Dat zou geweldig zijn! Alvast bedankt. :)

Groetjes,

Marcel
Gelogd

cieterman

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3
  • Merk Vouwwagen: Camplet Apollo 2003
Re:Gasveerconstructie camplet
« Reactie #7 Gepost op: april 02, 2010, 03:40:37 pm »

Ik ben benieuwd of er al ervaringen zijn met een zelfgebouwde gasveerconstructie. Ik heb destijds met de fabrikant gemaild en die antwoordde op mijn vraag of er voor oudere Camplets een mogelijkheid was om een gasveerconstructie te monteren dat dit niet het geval was. Ik kan me inderdaad voorstellen dat men niet happig is op een nabouwconstructie maar ik houd me wel aanbevolen voor ervaringen.
Gelogd

beatleenco

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re:Gasveerconstructie camplet
« Reactie #8 Gepost op: april 03, 2010, 04:02:51 pm »

Nou, ik ben er al uit dat de gasveer minimaal 1200 newton moet hebben in en uitgaand.
De diameter is ongeveer rond 25, de slaglengte 250 mm.
Maar even belangrijk is de metaal constructie waar aan de veer vastzit en de bevestiging daarvan aan de bakhelften.
En dat ie weer waterdicht wordt...en ook dat lijkt mij niet zo lastig.

De overtuiging na zo hier en daar wat rond snuffelen leerde mij dat deze constructie op alle camplet wagens te maken is.
Ik ga het in iedergeval op onze eigen camplet maken al heb ik daar op het moment nog niet direct tijd voor.

Nu ben ik bezig om de gasfles en de watercan in de eigen gemaakte disselbak te monteren en doormiddel van vaste leidingen onder de wagen door naar het keukentje te voeren.

En voor de juiste maten en veer ga ik toch maar eens even spioneren bij een dealer...die nie waagt, die nie wint.

Als het zover is laat ik het jullie weten, of iemand moet nu al kunnen vertellen.

Marcel
Gelogd

beatleenco

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re:Gasveerconstructie camplet
« Reactie #9 Gepost op: april 03, 2010, 04:37:07 pm »

De gasveer komt van een bedrijf genaamt: Protempo, www.protempo.eu
Type: G10-23  100-1200. het betreft een gasdrukveer.
Vermoedelijke slaglengte 200mm.
Dezelfde worden ook gebruikt in de nieuwe Jametic.
Gelogd

Bral

  • Gast
Re:Gasveerconstructie camplet
« Reactie #10 Gepost op: augustus 05, 2010, 05:28:29 pm »

vind je het zo ellendig zwaar gaan zonder gasveer dat je al deze moeite wilt nemen ??
Gelogd

beatleenco

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re:Gasveerconstructie camplet
« Reactie #11 Gepost op: augustus 05, 2010, 05:51:09 pm »

Het is te doen..alleen...maar niet voor m,n partner.
Maar het gaat mij ook om de uitdaging en het feit dat ze bij de dealer beweren dat het niet kan!

Laten ze dan gewoon zeggen dat het wel kan maar daarvoor de kosten te hoog zijn door de diverse noodzakelijke aanpassingen in de constructie zelf. Daarna kan de klant zelf bepalen of ie dat wil of niet en stuur ze dan door naar een carrosseriebouw bedrijf. :X

Want ik denk dat de meeste dealers geen carrosseriebouwers zijn en van constructie,s en de daarbij komende krachten op beweegbare delen niet zoveel af weten.
Maar dat hoor je ze niet zeggen omdat nieuwe verkopen meer opleveren...


Gelogd

kaatjekat

  • Gast
Re:Gasveerconstructie camplet
« Reactie #13 Gepost op: januari 15, 2011, 12:39:26 pm »

Ik weet dat dit topic inmiddels een beetje verouderd is, maar voor mij is het nu aan de orde. Is het nog gelukt met de gasveer?
Mijn man heeft een pees in zijn schouder afgescheurd en kan zijn arm niet meer goed gebruiken, of het ooit goed komt is nog maar de vraag. Ik krijg in mijn eentje de camplet niet open en Erica in Zeist zegt dat het niet mogelijk is een gasveer te laten 'bouwen' omdat er dan scharnieren anders moeten, en er dus gaten komen te zitten waardoor de constructie verzwakt.
Groet, Karin.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Gasveerconstructie camplet
« Reactie #14 Gepost op: januari 19, 2011, 08:13:06 am »

Ik weet dat dit topic inmiddels een beetje verouderd is, maar voor mij is het nu aan de orde. Is het nog gelukt met de gasveer?
Mijn man heeft een pees in zijn schouder afgescheurd en kan zijn arm niet meer goed gebruiken, of het ooit goed komt is nog maar de vraag. Ik krijg in mijn eentje de camplet niet open en Erica in Zeist zegt dat het niet mogelijk is een gasveer te laten 'bouwen' omdat er dan scharnieren anders moeten, en er dus gaten komen te zitten waardoor de constructie verzwakt.
Groet, Karin.
Misschien is het net zo voordelig dan een jonger exemplaar aan te schaffen dan een veer er op te laten monteren. Inmiddels heeft Jamet dit al een paar jaar op de Jametic. Camplet weet ik zo niet, maar heb wel een demo gezien dat de verkoper het alleen deed.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal