Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2   Omlaag

Auteur Topic: Cocoon dissel 180° draaien  (gelezen 12125 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fam. Deconinck

  • Gast
Cocoon dissel 180° draaien
« Gepost op: april 10, 2012, 10:28:36 am »

Heb onlangs een 2de hands HK Cocoon gekocht (bj 2003) en vraag me af of het mogelijk zou zijn om de tent 180° te laten draaien, zodat de dissel weg is uit de voortent?
Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re: Cocoon dissel 180° draaien
« Reactie #1 Gepost op: april 10, 2012, 01:11:52 pm »

Tegenwoordig verkopen ze ze zelfs op die manier. Ik heb sterk het idee dat het dus ook al kon met de oudere bakken. Ik denk dat als je eronder kruipt en uitzoekt hoe de bevestigingen aan de trailer zitten, dat je er snel genoeg achter bent.

De vraag is achter of je bed dan ook niet andersom moet open klappen  ::)
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re: Cocoon dissel 180° draaien
« Reactie #2 Gepost op: april 10, 2012, 01:30:22 pm »

achterplaat van kenteken en verlichting eerst los maken, op andere zijde vast zetten.
Bevestiging op chassis is eenvoudig los te halen, zit slechts vast met 4 bouten.
Gelogd

Dammetje

  • Gast
Cocoon dissel 180° draaien
« Reactie #3 Gepost op: april 10, 2012, 03:33:18 pm »

Moet zeggen dat ik hier ook wel nieuwsgierig naar ben. Vooral of er ook klappers zijn die het al eens zelf hebben uitgevoerd.
Helemaal mooi zal het zijn om er zelf een MTT compact van te kunnen maken. Dit zal echter inhouden dat het hele zaakje ook nog naar voren moet worden verplaatst. Zitten die bevestigingen al standaard op het chassis? Die van mij is van 2010.
Gelogd

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re: Cocoon dissel 180° draaien
« Reactie #4 Gepost op: april 10, 2012, 06:28:39 pm »

die van ons zit de tentbak vast met 4 bouten, zie foto.
weet niet hoe het bij uitvoering van 10jr geleden zit, er veranderd immers constant wat.
Gelogd

Kole

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Kole Tenttrailers
Re: Cocoon dissel 180° draaien
« Reactie #5 Gepost op: april 10, 2012, 09:25:45 pm »

Ik heb zelf een keer de kuip (zonder alu frame) omgedraaid.

Het geheel incl. alu. frame omdraaien is makkelijker.
Denk ook even aan het reservewiel. Deze moet opnieuw bevestigd worden. Verder moeten de spatborden gedemonteerd worden.

Gelogd

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re: Cocoon dissel 180° draaien
« Reactie #6 Gepost op: april 10, 2012, 09:40:51 pm »

deze topic zet me meteen weer aan het denken:

ik heb de koelkast en keukenkist op frame op de dissel staan, en op de kamping haal ik de kist eraf om onder de luifel te kunnen koken. (onze dissel steekt naar achteren, dus niet onder de luifel)
kan ik de gehele tent en alu-frame naar voren zetten, zodat de kookkist en koelkast achterop komt?

wat doet dit met de kogeldruk (wordt zwaarder),maar hoeveel, is niet erg want ik heb óók nog een fietsenrek geheel achterop de trekhaak.

vooral montage op de dissel / chassis waar het smaller loopt, hoe bevestig je het alu-frame..???
« Laatst bewerkt op: april 10, 2012, 09:46:00 pm door retteketed »
Gelogd

PaulPaul

  • Gast
Re: Cocoon dissel 180° draaien
« Reactie #7 Gepost op: april 10, 2012, 10:21:03 pm »

Het zet mij ook aan het denken,maar dan over wat anders. Dit is of zijn vrij rigoureuze ingrepen. Voor een 10 jaar oude kar zal het misschien niet zo belangrijk zijn of er door HK geen garantie meer wordt gegeven wegens eigen knutselwerk. Maar een verzekering als er iets gebeurd? Het is een ander product geworden of is in ieder geval veranderd. Even navragen, zou ik zeggen. Toen ik mijn Kyte verzekerde i.p.v. de Astro kon men nergens iets in de "referentielijst"van de maatschappij vinden. Dus hebben ze HK maar gebeld. Ik weet niet waneer iets een ander product wordt volgens verzekeraars, maar dat zou maart moment kunnen zijn waarop men moet uitkeren. Doen ze niet zo graag. :N :N
Gelogd

Kole

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Kole Tenttrailers
Re: Cocoon dissel 180° draaien
« Reactie #8 Gepost op: april 10, 2012, 10:26:43 pm »

Volgens mij kan dit niet dan zou u het chassis moeten verlengen.
De hele wagen wordt zo ook instabiel, niet alleen tijdens het rijden, maar ook doordat het zwaarte punt tijdens het slapen verschuift en er veel te veel gewicht op het neuswiel komt.

Als u de keuken toch onder de luifel heeft staan, waarom dan omdraaien?
En als u de tent dan omdaaid dan staan de fietsen onder de luifel.

Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Cocoon dissel 180° draaien
« Reactie #9 Gepost op: april 10, 2012, 11:58:30 pm »

Ik snap de bezwaren niet zo. Als de bak plus tent een correcte balans heeft en je draait de bak 180 graden (en tevens de reflectors en alle andere verkerstechnische zaken, zoals lampen etc.) op een zodanige manier dat die balans correct blijft,  wat kan daar dan voor bezwaar aan zijn? Zolang de kogeldruk niet verandert is er qua balans en rijgedrag niks aan de hand toch?
« Laatst bewerkt op: april 11, 2012, 08:43:34 am door Frankie »
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: Cocoon dissel 180° draaien
« Reactie #10 Gepost op: april 11, 2012, 08:36:16 am »

Ik denk dat een dissel in de tent veel ruimte inneemt. Ik ben ook al geen voorstander van koken in de (voor)tent. Ik zie dircect vocht en andere sappen op en in het tentzeil.
Ik zou eerder opteren voor een luifel boven de keuken zodat ik toch buiten kan koken. Dat is toch wat ik van plan ben.
Gelogd

PaulPaul

  • Gast
Re: Cocoon dissel 180° draaien
« Reactie #11 Gepost op: april 11, 2012, 10:04:06 am »

"Ik zou eerder opteren voor een luifel boven de keuken zodat ik toch buiten kan koken. Dat is toch wat ik van plan ben."

En daarom hebben ze bij HK ook een Astro in het assortiment :)
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Cocoon dissel 180° draaien
« Reactie #12 Gepost op: april 11, 2012, 10:15:07 am »

"Ik zou eerder opteren voor een luifel boven de keuken zodat ik toch buiten kan koken. Dat is toch wat ik van plan ben."

En daarom hebben ze bij HK ook een Astro in het assortiment :)
Maar die heeft dan weer het nadeel dat je op de dissel kookt en daardoor eigenlijk voortdurend schuin voor je keuken staat en regelmatig met je benen tegen de dissel staat. Bovendien moet je met alles elke keer heen en weer van de keuken naar de tafel. En om dat te voorkomen hebben ze bij HK vervolgens weer wielen onder de keuken gezet zodat je 'm de tent in kan rijden c.q. onder de luifel kunt zetten.  ::)

En daarom heeft AK de Livingstone; koken onder de luifel over de volle breedte van de keuken.  :P

Wij van WC-eend...  :#
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Cocoon dissel 180° draaien
« Reactie #13 Gepost op: april 11, 2012, 02:12:09 pm »

Maar die heeft dan weer het nadeel dat je op de dissel kookt en daardoor eigenlijk voortdurend schuin voor je keuken staat en regelmatig met je benen tegen de dissel staat. Bovendien moet je met alles elke keer heen en weer van de keuken naar de tafel. En om dat te voorkomen hebben ze bij HK vervolgens weer wielen onder de keuken gezet zodat je 'm de tent in kan rijden c.q. onder de luifel kunt zetten.  ::)

En daarom heeft AK de Livingstone; koken onder de luifel over de volle breedte van de keuken.  :P

Wij van WC-eend...  :#
en hk de cocoon met kyte keuken en natuurlijk de kyte zelf :K
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

Swede

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon MTT met adventuretent
Re: Cocoon dissel 180° draaien
« Reactie #14 Gepost op: april 11, 2012, 03:22:51 pm »

overigens noemen ze het bij de cocoon MTT een masterclass keuken.... las ik pas op de HK site.
Dus, voor culinaire hoogtepunten op de camping....mail me :)
Gelogd
live life outdoors
Pagina's: 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal