Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Jametic of Holtkamper flyer  (gelezen 4481 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Patrickvanw

  • Gast
Jametic of Holtkamper flyer
« Gepost op: juni 15, 2012, 02:27:26 pm »

Eind dit jaar willen we van de camplet naar een andere vouwwagen die ook eenvoudig is op te zetten.

Ik zit te denken aan de Holtkamper Flyer of een Jametic

Ons budget is rond de 5000e dus of een nieuwe Jametic of een Holtkamper van een jr of 10 oud.

Leeftijd vind ik niet heel belangrijk, wel kwaliteit, een kuipgrondzeil, koelkast in de keuken en eenvoudig op te zetten.
Dit hebben beide vouwwagens.

Wie heeft tips, advies of ervaringen wat ons kan helpen bij de keuze,

Alvast bedankt
Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re: Jametic of Holtkamper flyer
« Reactie #1 Gepost op: juni 15, 2012, 02:52:08 pm »

Is een Jametic niet vrijwel hetzelfde als een Camplet qua systeem en tent+bed ruimte?

Een HK Flyer met grondzeil zijn ze pas later gaan leveren. Net als de Jametics. Die laatste hebben het denk ik pas vanaf 2010. De HK's vanaf circa 2003. Een heel jonge Jametic heb je voor je budget. De oudere HK Flyer ook...

Er zijn echter een paar essentiële verschillen tussen deze 2 karren te noemen. Ik pak een paar voor de hand liggende:
Luifel
De Jametic is een wagenbak met ervoor een tent. Daarvoor is een luifel te maken. De Flyer is een wagenbak, inclusief zit-deel, met ervoor een grote luifel. Deze luifel is tot voortent te maken.
Leef je veel onder de luifel en heb je weinig tent-ruimte nodig, dan heb je met een Flyer een snellere kar.

Doek
Het doek van de Jametics is minder ademend en donkerder dan het doek van HK. Een HK doek droogt daardoor langzamer, maar is bij warm weer koeler. Het doek zal doorgaans ook langer meegaan, doordat het dikker, kwalitatief beter, doek is.

Wagenbak
De Jametic's zijn veelal een enkel-klapper met 2 bedden en bestaat dus uit 2 delen. De Flyer is een lengteklapper met 3 delen: deksel op de grond, zit-gedeelte, bed.

Kwaliteit
De gemiddeld genomen zijn de gebruikte materialen en afwerking bij Jamet wagens een stuk minder dan die bij HK.

Keuze
De Flyer is denk ik flexibeler dan de Jametic. Je kunt basaal staan (2x bed-ruimte, 2x zitruimte, luifel), met voortent, met voortent+luifel. De Jametic kun je opzetten met voortent (2x bed) en met voortent+luifel.


Gezien het feit dat je een kuipzeil wenst, ga ik ervan uit dat je altijd je voortent op wil gaan zetten. (???) Alleen met koud weer en/of als we ergens langer staan doen wij dat eigenlijk. Voor de rest zitten we heel af en toe binnen en de rest onder de luifel.


Ik denk dat je goed moet analyseren hoe jullie in- en rond de vouwwagen leven. Want daarin komen de verschillen tussen de wagens het meest naar voren.
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

Patrickvanw

  • Gast
Re: Jametic of Holtkamper flyer
« Reactie #2 Gepost op: juni 15, 2012, 03:29:16 pm »

Bedankt voor je reactie

Savonds zitten we altijd wel een paar uur binnen dus daar moet je wel lekker kunnen zitten.
In 2 wagendelen van de hk kan je toch prima zitten neem ik aan en deze zijn toch volledig afgesloten ?

Als bovenstaand het geval is dan ben ik bij aanschaf van de hk niet van plan om de voortent altijd op te zetten, aangezien je dan in de wagen prima kan zitten.

We gaan meestal naar de warmte dus we leven overdag altijd buiten, dus veel binnen leefruimte is niet nodig, wel voldoende opbergruimte.

Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re: Jametic of Holtkamper flyer
« Reactie #3 Gepost op: juni 15, 2012, 03:59:10 pm »

In de HK Flyer is het midden-deel een zit-deel. Je moet echter  niet fors cq groot zijn, want dan is het niet comfortabel. Ik kan daar prima zitten met mijn 1.84m en 90+ kg. Je zit echter op kussens en niet op een stoel, welke doorgaans lekkerder zit. Ik ga dan ook niet uren in ons middel-deel zitten..... Als je lichter bent dan ik dan zul je daar minder last van hebben.

Op de deksel kun je ook zitten, maar dan met je stoelen. Die ruimte wordt echter doorgaans gebruikt als slaap- of bergruimte. Ik kan me daar echter niet al te veel bij voorstellen, gezien de ruimte en het niet hebben van uitzicht.

Je doet er verstandig aan om een in een Flyer en in en Jametic te gaan staan en zitten. Dan ervaar je de ruimtes die beide wagens hebben. Vrij essentieel bij het nemen van een besluit, in mijn optiek. Het maakt dan niet uit of je een nieuwe of een oude wagen bekijk, want die qua ruimtelijke indeling ongewijzigd door de jaren heen.
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

Patrickvanw

  • Gast
Re: Jametic of Holtkamper flyer
« Reactie #4 Gepost op: juni 15, 2012, 04:04:51 pm »

De jametic hebben we uitvoerig bekeken, en gaan inderdaad de hk bekijken.

Bdeankt en dan een laatste vraag.

Bij de hk gebruik je dus geen extra stokken, ik bedoel alles klapt uit elkaar inc luifel?
En heb je inderdaad weinig tot geen haringen nodig?

Bij onze camplet en bij een jametic namenlijk best veel om de te tent een beetje knap te krijgen
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.636
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Jametic of Holtkamper flyer
« Reactie #5 Gepost op: juni 15, 2012, 04:21:27 pm »

Ik dacht ook nog een eis te lezen mbt koelkast in keuken... In de Jametic bestaat de doorloop keuken, maar zonder wielen is die nauwelijks te verplaatsen zonder de koelkast er uit te halen.

Vergeet niet dat je bij een Holtkamper een aparte keuken moet hebben!

Bij onze Odyssee hebben we weliswaar geen koelkast in de keuken, maar wel wielen onder de keuken. Erg handig!

Voor een enkele overnachting heb je bij de Odyssee en of Jametic 4 haringen nodig, terwijl je 3 stokken moet plaatsen. Mijn inschatting is dat je binnen een kwartier klaar kunt zijn voor een overnachting. Opruimen ong. 30 minuten. Dit is wel zonder ingeritst grondzeil.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Patrickvanw

  • Gast
Re: Jametic of Holtkamper flyer
« Reactie #6 Gepost op: juni 15, 2012, 04:28:03 pm »

Die aparte keuken begrijp ik, maar vrijwel alle Holtkampers die ik 2e hands zie hebben een keuken op de dissel inclusief koelkast, maar dat is dus niet standaard tnx
Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re: Jametic of Holtkamper flyer
« Reactie #7 Gepost op: juni 15, 2012, 04:42:03 pm »

Klopt, geen losse stokken bij de Flyer. Deze zitten vast aan het frame en scharnieren, draaien en schuiven uit.
En haringen ... als ik opruim dan laat ik het zaakje met een minimum van 2 staan... Doorgaans gebruik ik er een stuk of 7-9 voor de tent en nog 2-3 kleintjes voor het schort. Aangezien de tent maar op 3 punten haringen nodig heeft ben je best snel klaar ermee.

Vergeleken met de Jametic heeft de Flyer ook een ander grond-oppervlak. De Jametic is 4m breed en 5m diep, de Flyer is 6.30m breed en 3.90m diep. De Flyer heeft schuine wanden, waarmee je van het grotere grondoppervlak weer iets zit- en sta-ruimte inlevert ten opzichte van de Jametic.

Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

CenC

  • Gast
Re: Jametic of Holtkamper flyer
« Reactie #8 Gepost op: juni 15, 2012, 04:46:03 pm »

Ik weet niet jou gezinssamenstelling...want een flyer voor zijn tweetjes vind ik best groot, dan kan je ook naar een Spacer of Astro kijken.
Jametic ken ik zelf niet, maar ik lees dat die toch wel kleiner is dat de flyer....
Gelogd

Patrickvanw

  • Gast
Re: Jametic of Holtkamper flyer
« Reactie #9 Gepost op: juni 15, 2012, 05:01:11 pm »

We zijn met zn 3 en.
Maar vinden het wel ideaal dat je na het uitklappen ook direct een zitje in de bak hebt zodat.
Ons kind is nog klein dus veel ruimte hebben we opzich niet nodig maar het bed dat uitschuift bij de flyer lijkt wel ideaal.

Denk dat je gewoon meer voor je geld krijgt bij een Holtkamper ook al koop je een 2e hands ipv een nwe jametic
Gelogd

CenC

  • Gast
Re: Jametic of Holtkamper flyer
« Reactie #10 Gepost op: juni 15, 2012, 05:15:53 pm »

Wij zijn ook met zijn drietjes (en 2 honden) en ik vind het heerlijk hoor. Nu moet ik ook zeggen dat wij nooit zitten in de wagen...
Onze flyer is oud en heeft maar een klein luifeltje, dus wij zetten (tenzij voor 1 nacht) altijd de voortent op, maar dat heeft natuurlijk ook te maken dat de honden wat ruimte nodig hebben.

Succes met het beslissen.
Gelogd

EdwinMerks

  • Gast
Re: Jametic of Holtkamper flyer
« Reactie #11 Gepost op: juni 15, 2012, 09:13:18 pm »

Een Jametic en een Flyer zijn toch wel heel erg verschillend (even los van de kwaliteit want dat lijkt me duidelijk). Qua afmetingen is het natuurlijk ook ff wat anders. Een Flyer is aanzienlijk breder dan de Jametic. Ik denk dat je qua ruimte meer het vergelijk moet opzoeken met een Holtkamper Spacer. Nadeel is wel dat die dan weer geen zitje heeft, of je moet een Spacer XL tegenkomen. Die hebben wel een zitje. Ze zijn overigens redelijk vaak te vinden op MP (op dit moment staan er geloof ik ook een paar op).
Gelogd

Patrickvanw

  • Gast
Re: Jametic of Holtkamper flyer
« Reactie #12 Gepost op: juni 16, 2012, 11:03:53 am »

Bedankt allemaal voor jullie reactie.

Volgende week even naar Bunnik om een HK te zien.
Maar onze keus is denk ik wel gemaakt

Liever een ruimere kwalitatief betere maar 10 jaar oude Holtkamper in plaats van een nieuwe Jametic

Maar eerste in september onze camplet verkopen!!!


Gelogd

Patrickvanw

  • Gast
Re: Jametic of Holtkamper flyer
« Reactie #13 Gepost op: juni 22, 2012, 08:58:59 am »

Besloten om een 2e hands Flyer te kopen en ook maar gelijk gedaan.

Voor 4250e een bak uit 98 en de tent met vele extra's uit 2008 via MP.

Wat een prachtig apparaat zeg, echt groot vergeleken met onze camplet!!
« Laatst bewerkt op: juni 22, 2012, 09:03:49 am door Patrickvanw »
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.270
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: Jametic of Holtkamper flyer
« Reactie #14 Gepost op: juni 22, 2012, 10:06:18 am »

Goede keuze.
Veel ruimte en toch nog opzet gemak ideaal.
Veel plezier ermee.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal