Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: lekkende rits  (gelezen 4023 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AKklapper

  • Gast
lekkende rits
« Gepost op: augustus 18, 2010, 12:03:21 pm »

beste medeklappers en vouwers

We hebben een lekkage gehad deze zomer in onze AK parade uit 98
De baktent is met de voortent door een rist verbonden en over de hele rits ligt aan de buitenkant een flap van tentdoek

nu lekt de rits op de hoeken (eigenlijk er net boven) bij regenval

wie heeft een idee om dit te verhelpen (anders dan vervangen ritsten  ::))? 
Ik heb gehoord dat er spuitbussen te koop zijn om het doek te impregneren maar werkt dat ook in dit geval voor de rits?

hoor graag van jullie
Marc

Gelogd

screech

  • Gast
Re:lekkende rits
« Reactie #1 Gepost op: augustus 18, 2010, 12:10:21 pm »

Weet je zeker dat het water door de rits heen komt.
Als dat zo is, dan moet het water namelijk eerst door de flap die er bovenop ligt zijn gegaan. Dan zou ik eerst proberen die flap te impregneren. Lekt het dan nog steeds, dan verder zoeken waar het water doorheen gaat.
Lag de flap goed over de rits heen. Ik heb namelijk ook een katoenen flap die over de rits heen gaat. Maar ook een klein plastic flapje die je eerst over de rits heen kunt leggen. deze zit bij mij precies contra dan de katoenen flap.
Dus: eerst rits, dan plastic flapje naar links eroverheen, en dan katoenen flap naar rechts eroverheen.
Gelogd

Hans-K

  • Gast
Re:lekkende rits
« Reactie #2 Gepost op: augustus 18, 2010, 12:14:18 pm »

Als het de rits is wil het insmeren van de rits met bijenwas ook wel eens helpen.
Voordeel is dan ook dat de rits weer lekker "loopt"
Gelogd

AKklapper

  • Gast
Re:lekkende rits
« Reactie #3 Gepost op: augustus 18, 2010, 12:44:25 pm »

bedankt mannen

de katoenen flap zit over de hele rits en alleen net voor de hoek lekt ie

impregneren van de flap ga ik zeker doen en een beetje bijenwas (vlekt dit niet op het doek; uitkijken dan dus!) of vaseline zal ook goed doen

een plastic flap heb ik niet maar dat zou altijd nog kunnen; vrouwlief vragen of ze de pfaff van zolder haalt en op een mooie dag een flap ik denk pvc eraannaaien
Gelogd

muis

  • Gast
Re:lekkende rits
« Reactie #4 Gepost op: augustus 18, 2010, 02:03:37 pm »

Er is speciale seamseal, dit is speciaal voor naden. Wat ook wel eens gebeurd is dat de flap net ergens wijkt, een beetje omhoog staat. Hierdoor kan het water door de rits lopen. Loopt de flap door tot onderaan? Dan kun je kijken of je hem niet te strak of te los zet op dat punt en er dus weer ruimte tussen rits en flap.

Wij hebben dit zelf ook gehad bij de scout, er stond dan altijd een bakje onder, de rits leek altijd iets ruimer (hing iets door) tov de flap.

succes
Gelogd

AKklapper

  • Gast
Re:lekkende rits
« Reactie #5 Gepost op: augustus 18, 2010, 09:32:54 pm »

precies muis, bij ons lijkt ie ook iets ruimer en lijkt door te hangen

maar vraag ik me dus af; je zet er liever altijd een bakje onder dan dat je het probleem oplost  :J :N


Gelogd

Sidecarmaniac

  • Gast
Re:lekkende rits
« Reactie #6 Gepost op: augustus 19, 2010, 12:45:30 am »

Misschien de vouwwagen wat hoger of de voortent wat lager opzetten zodat het merendeel van het regenwater van die plek wegstroomt i.p.v. er naar toe?
Gelogd

muis

  • Gast
Re:lekkende rits
« Reactie #7 Gepost op: augustus 19, 2010, 12:13:39 pm »

Bij ons hing de zijkant (van ouderdom) wat lager, we hebben er toen een stormstok onder gezet om hem weer rechter te krijgen, dat hielp wel.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal