Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: Hoogte trekhaak  (gelezen 8162 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cadillacfreak

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Merk Vouwwagen: 2010 Aart Kok Kavango
Re: Hoogte trekhaak
« Reactie #15 Gepost op: april 26, 2016, 11:22:16 pm »

Ik zou persoonlijk nooit voor een systeem gaan wat op luchtdruk het niveau regelt. Te kwetsbaar en stel dat het stuk gaat diep in Europa, zie dat maar gerepareerd te krijgen. Je kunt beter gaan voor schokdempers met extra veren, zgn load adjusters. Deze zijn ook nog in hoogte af te stellen door de garage.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Hoogte trekhaak
« Reactie #16 Gepost op: april 26, 2016, 11:49:03 pm »

De fabrikant van de balgen is niet de minste en het systeem met rode en zwarte balg bestaat ook al lang. Vrachtwagens gebruiken niet anders trouwens. Ik zou daar zelf niet zo bang voor zijn. Maar ook omwille van de prijs monteer ik zelf stalen hulpveren. Heb er nu 4 auto's van voorzien, werkt bij alle vier perfect. Voor onze Oc ziet het er maximaal beladen zo uit, met drie kleintjes achterin en 50 kg kogeldruk:

Gelogd

Zeldenrust

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 226
Re: Hoogte trekhaak
« Reactie #17 Gepost op: april 26, 2016, 11:52:25 pm »

Ik denk dat mijn volgende een Citroën gaat worden... De gepatenteerde veerbollen houden de auto te allen tijde in evenwicht. :)848]
Gelogd
Zambezi River Camp Cross-road 2016

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Hoogte trekhaak
« Reactie #18 Gepost op: april 27, 2016, 12:29:19 am »

Megane is berucht voor de lage kogelhoogte. Zeker met de Zambezi is het behoorlijk kritisch omdat de koppeling wat  hoger zit door de vulbalkjes tussen dissel en koppeling. Hierdoor raakt het steunwiel snel een drempeltje.
De Brink/Thule trekhaken zitten wat hoger dan de originele Renault trekhaken. Toen ik in 2010 een Megane kreeg heb ik bij de dealer bedongen dat er een Thule/Brink haak onder kwam en niet de Renault trekhaak.
AKA denkt meer aan cross-overs en SUV's met een hogere trekhaak waardoor bij veel personenauto's de wagen wat voorover helt.
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Hoogte trekhaak
« Reactie #19 Gepost op: april 27, 2016, 12:30:33 am »

Ik denk dat mijn volgende een Citroën gaat worden... De gepatenteerde veerbollen houden de auto te allen tijde in evenwicht. :)848]
Die veerbollen zijn uitgestorven bij de nieuwe auto's. Het zal dus een occasion moeten worden als je veerbollen wil.
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Hoogte trekhaak
« Reactie #20 Gepost op: april 27, 2016, 12:32:08 am »

@ KlapJoeri wat hebben ze er dan mee gedaan?

Mijn trekhaak zit overigens nu op 36,5 cm (grond tot hart kogel) bij onbeladen auto, zonder aanhanger.
Tel daar 3 tieners op de achterbank, nog wat bagage in de achterbak en een kogeldruk van 60 kg bij op en dan zakken we zeker nog 5 cm.
Tussen de koppeling en de dissel zitten kokertjes, die kan je er tussenuit halen. Je moet dan wel het pootje voor de tafel van het kookeiland verlengen.
Kijk maar op het Zambeziclub forum, daar staat ergens een draadje over dit onderwerp met foto's.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.862
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Hoogte trekhaak
« Reactie #21 Gepost op: april 27, 2016, 08:37:45 am »

Onze Citroen c4 van 2012 heeft gewoon traditionele vering.  De bovenkant kogel zit op 43-44 cm. Citroen staat er om bekend vlot door te zakken. Maar ik vind het meevallen. De Cocoon hangt er keurig vlak achter.  Maar mede bepalend is inderdaad wat je allemaal in de auto meeneemt aan gewicht en waar je het legt. Onze ex Roomster bijv. die gaf geen krimp met gewicht achterin. Mede omdat de achterwielen bijna op de hoeken van de auto zaten. laatst haalde iemand anderhalve kuub hout bij mij op. Alles in zijn Toyota weet ik veel. Zo'n hoogzitter met een extra achterbank.  Ding gaf ook geen krimp.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.236
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Hoogte trekhaak
« Reactie #22 Gepost op: april 27, 2016, 09:12:55 am »

Hier even 2 foto'tjes van hoe mijn koppeling er nu uitziet en het verlengde steunpootje voor het keukenblad.
De kokertjes zijn er inderdaad tussenuit gehaald, die heb ik los meegekregen. Maar hoe het voorheen precies gezeten heeft weet ik niet  :O
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

superkoe32

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.413
  • Merk Vouwwagen: CCC Xclusive 2021
  • ** Pluk de dag! **
Re: Hoogte trekhaak
« Reactie #23 Gepost op: april 27, 2016, 09:56:03 am »

Wij rijden ook een megane en hebben de zelfde ervaring.  Ik lig er verder eigenlijk niet wakker van. .. Kogeldruk is netjes met 54 kilo en achteruit kijken kunnen we toch al niet omdat we op onze cabanon genoeg op hebben liggen.  Neuswiel  gaat er wel af tijdens de rit omdat we  deze anders helemaal stuk rijden bij ons in de stad met alle drempels.. ik zal nog eens op zoek gaan naar een foto. ..
« Laatst bewerkt op: april 27, 2016, 10:00:18 am door superkoe32 »
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Hoogte trekhaak
« Reactie #24 Gepost op: april 27, 2016, 11:14:43 am »

Ik heb er ook hulpveren onder laten zetten toen bij mijn Megane maar ik rij dan ook standaard elke dag met ruim 100kg aan spullen in de kofferbak rond.
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 844
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Hoogte trekhaak
« Reactie #25 Gepost op: april 27, 2016, 12:26:36 pm »

Heb je hier iets aan: http://www.renaultforum.nl/forum/lage-trekhaak-megane-t18227.html. Hier wordt ook gesproken over te korte (lage) trekhaken die vervangen zijn voor langere versies.
Als de auto al flink wat kilometers heeft gemaakt zou het ook kunnen dat de vering/schokbrekers hun beste tijd gehad hebben waardoor de boel wat inzakt. Vervangen zou dan ook kunnen helpen.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Hoogte trekhaak
« Reactie #26 Gepost op: april 27, 2016, 12:28:01 pm »

Ik denk dat mijn volgende een Citroën gaat worden... De gepatenteerde veerbollen houden de auto te allen tijde in evenwicht. :)848]

Dan wordt het wel een oude Citroen... Ze hebben het systeem zelf helaas in de ban gedaan.
Gelogd

Zeldenrust

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 226
Re: Hoogte trekhaak
« Reactie #27 Gepost op: april 28, 2016, 10:23:06 pm »

Als ik alle reacties zo lees en de link van PenH naar het Renault forum is het in ieder geval een veel voorkomend probleem. Ik denk dat ik het dit jaar nog even aan zie en dan bij de zoektocht naar een volgende auto hier serieus rekening mee ga houden.
Iedereen bedankt voor jullie bijdragen!
Gelogd
Zambezi River Camp Cross-road 2016

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Hoogte trekhaak
« Reactie #28 Gepost op: april 29, 2016, 04:18:55 pm »

Als ik alle reacties zo lees en de link van PenH naar het Renault forum is het in ieder geval een veel voorkomend probleem. Ik denk dat ik het dit jaar nog even aan zie en dan bij de zoektocht naar een volgende auto hier serieus rekening mee ga houden.
Iedereen bedankt voor jullie bijdragen!
Klopt bij Renault is het een veel voorkomend probleem. Maar niet alleen bij Renault. Ook de Volvo V70 heeft een laag geplaatste trekhaak en er zijn er nog wel een paar.
Het is een tweeledig probleem wat ook gedeeltelijk door Aart Kok Adventure is veroorzaakt omdat ze bij het ontwerp van de Zambezi geen rekening hebben gehouden met lagere trekhaken dan bijvoorbeeld bij een Range Rover.
Gelogd

Zeldenrust

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 226
Hoogte trekhaak
« Reactie #29 Gepost op: april 29, 2016, 04:19:53 pm »

Ja wie rijdt er dan nog een ander merk....
Gelogd
Zambezi River Camp Cross-road 2016
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal