Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Koken op benzine  (gelezen 16859 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dammetje

  • Gast
Koken op benzine
« Gepost op: mei 07, 2012, 06:09:01 pm »

In onze De Waard deed ik eigenlijk bijna alles op benzine. Licht, verwarmen, maar ook koken deed ik op een 2 pits kofferbrander van Coleman. Wij hebben nu een green box keuken en die is standaard voorzien van een 3 pits gasstel. Echter in vergelijking is dat ding niet "vooruit te branden" :) helemaal als er een beetje wind of trek is dan heeft de vlam daar last van. Met Benzine brander heb je dat veel minder. Echt wokken met een goede hete pan wil eigenlijk niet op gas. En met respect zo'n onhandige scottel hoef ik nooit weer!
Bij mijn Cobb bbq (www.cobb.nl) heb ik de wokpan die perfect is af te wassen en groot genoeg is voor ruim 4 personen. Die gebruik ik dan op een 1 pits benzine brandertje die razendsnel zeer heet wordt. En geloof het of niet maar benzine is veiliger als gas. Zowiezo al omdat je geen slangen en koppelingen hebt. Tevens scheelt het in het meenemen van gas. (mits elektra voor de koelbox)

Kortom ik zit er dus aan te denken om de gasplaat te gaan uitbouwen en m'n benzine koffer er te gaan inbouwen.
Zijn er hier misschien klappers die dit reeds hebben gedaan? Ik ben reuze nieuwsgierig naar jullie oplossing.
Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re: Koken op benzine
« Reactie #1 Gepost op: mei 07, 2012, 07:07:58 pm »

Van de duizenden leden die er hier zijn denk ik dat je met moeite 3 benzine-kokers gaat vinden. Gas, butaan en propaan, hebben denk ik een monopolie in niet-tenten land...
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re: Koken op benzine
« Reactie #2 Gepost op: mei 07, 2012, 07:40:52 pm »

@dammetje,

wij koken ook met een cobb, heerlijk veelzijdig.

vorig jaar onze coleman benzinebrander verkocht, en overgang naar gas gemaakt.
en ja, het wokken gaat niet, de vlam wordt niet heet.
ik heb een enkele brander gekocht, die rechtstreeks op de fles te draaien is, en heeft een hoog vlamboog, net een soldeerlamp.

http://www.kampeergoed.nl/gasstel-campingaz-super-carena-pc-3376.html?cPath=0_71_303_644_1391&osCsid=42f540c3f26219600c6331e068129174

dit werkt goed voor snel een ketel heet water of om te wokken, overige kookgerechten  lekker "slow-cooken" op de cobb.

Succes
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Koken op benzine
« Reactie #3 Gepost op: mei 07, 2012, 08:52:44 pm »

Ik kan met je meeleven, ook wij hebben met de aanschaf van onze vw onze coleman 424 2-burner dual Fuel stove verkocht.
De versie die jij zoekt is de Coleman 3 Burner Dual Fuel Powerhouse Stove - Model 428-700 en via e-bay en marktplaats kun je er nog wel aankomen. En je hebt helemaal gelijk wat betreft warmte opbrengst, veiligheid en brandstof verbruik maar ook de ongevoeligheid voor de wind, zijn de coleman stoves onverslaanbaar. En met goed onderhoud, schone brandstof en wat ervaring eenvoudig aan te steken. We hebben daarom nog geen afscheid genomen van onze twee 1-pitters (peak ones nog geimporteerd uit de US en eentje uit haremajesteit bestanden in het "groen"). Ook onze 226 1 pit benzine lamp is nog steeds van de partij (de tweede is helaas, na bijna 15 jaar trouwe dienst vorig jaar gesneuveld), en ook hier geld onovertroffen wat betreft licht opbrengst versus brandstof verbruik.
Veel succes met je zoek tocht en eventuele ombouw.
Gelogd

Dammetje

  • Gast
Koken op benzine
« Reactie #4 Gepost op: mei 07, 2012, 10:22:42 pm »

De versie die jij zoekt is de Coleman 3 Burner Dual Fuel Powerhouse Stove - Model 428-700 en via e-bay en marktplaats kun je er nog wel aankomen.

@Bosi even een klein misverstand. Ik heb mijn ouwe trouwe 424 nog steeds. 2 pitjes is ook ruim voldoende, zeker als je een cobb en een 1 pitter als aanvulling hebt. Ik heb even een beetje zitten kijken en qua afmetingen past hij keurig in het bestaande gat. Moet nog even uitvogelen hoe diep ik hem verzonken kan opstellen etc. Wil het ook wel zo doen dat het nog is te herstellen. Op zich lijkt het allemaal niet zo spannend denk ik.

Wordt vervolgd!
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Koken op benzine
« Reactie #5 Gepost op: mei 08, 2012, 11:15:38 am »

Ha, heb inderdaad je bericht niet helemaal correct gelezen.
Wat betreft inbouw ,lijkt het me verstandig dat je het pompje altijd kunt bereiken en dat je het tankje (tijdens transport) gewoon kunt afkoppelen. Ik weet niet wat je als materiaal van je "keukenblad" hebt, maar houd er rekening mee dat benzine (ook de white spirit coleman fuel) kunststoffen aantast.
Veel succes met de inbouw. En "die hard" kampeerders koken op benzine  WW  dus rock on  :K
Gelogd

Dammetje

  • Gast
Koken op benzine
« Reactie #6 Gepost op: mei 08, 2012, 09:12:29 pm »

Das een goeie Bosi, dank daarvoor.
Gelogd

prutsky

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 142
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL MTT Kyte keuken
Re: Koken op benzine
« Reactie #7 Gepost op: april 12, 2015, 10:21:16 am »

Ben wel benieuwd hoe dit is afgelopen.

Zelf jarenlang gekookt op een MSR Whisperlite. Ik moest ook wel wennen aan het gebrek aan power van een gasfles. Het voordeel is dat ik nu 3 pitten heb tegenover 1.

Ik heb mijn benzinebrander nog wel, maar afgelopen zomer (eerste keer weg met klapkar) niet gemist. Rustiger wokken (niet teveel tegelijk in de pan, zodat hij niet afkoelt) gaat redelijk.

Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.863
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Koken op benzine
« Reactie #8 Gepost op: april 12, 2015, 11:03:39 am »

Wij wokken nooit, dus geen enkel probleem met het koken op gas. Wij vinden het zelfs te hard gaan, met name bij vlees is de laagste stand nog te heet.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Koken op benzine
« Reactie #9 Gepost op: april 12, 2015, 09:42:13 pm »

Wij zweren bij benzine. Waren de enige branders waarmee ik vroeger de groepspannen van 8 liter een beetje fatsoenlijk mee aan de kook kreeg. Ooit pannenkoeken gebakken voor 19 man op één Coleman pit met drie bakpannen. Sindsdien wil ik niet meer zonder. Maar niet in de vouwwagen. Onze Camplet heeft een vaste keuken met een gasplaat die nu op 50 mbar werkt. In een 'afgesloten' ruimte verbrand ik toch liever LPG dan euro loodvrij. Meestal, als het weer het toelaat, koken we gewoon buiten op twee Colemans.
Gelogd

Duuk

  • Gast
Re: Koken op benzine
« Reactie #10 Gepost op: augustus 20, 2015, 11:21:32 pm »

Prachtig topic.. ik kook / bak alleen maar op Benzine.. bij de tent op een Coleman powerhouse en op de motor een MSR Whisperlite..
dit alles met gewone wasbenzine van ik dacht rond de 1,20 euro de liter ipv 5 euro de liter voor Colemanfuel.. maar daar gaat het niet over..

Binnenkort na "tig" jaar kamperen met een mooie tent van familie bax nu aan de klapper met een wat oudere HK Cocoon offroad tenttrailer met ruige James Cook keuken.. we moeten hem nog ophalen bij de vorige eigenaar maar ik ga waarschijnlijk de gaspitten eruit halen en afdichten en de powerhouse erop zetten..
of als alternatief en klinkt raar is niets veranderen aan de James Cook en buiten een extra kooktafel zetten en daarop bakken / braden / wokken / frituren zoals ik het nu ook al doe bij / naast de tent...
hiier nog op een kleinere Coleman bij de tent, ik gebruik inmiddels de 2 pits grote Powerhouse ..

de James Cook wordt dan vooral gebruikt voor het koken en niet bakken...

ik kan niet wachten......

« Laatst bewerkt op: augustus 20, 2015, 11:23:05 pm door Duuk »
Gelogd

Rob Roos

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 9
  • Merk Vouwwagen: Zambezi Original
  • Zonder klapper, is er geen klap aan.
Re: Koken op benzine
« Reactie #11 Gepost op: november 13, 2015, 11:11:25 am »

Ik kook en verlicht met benzine en sinds een paar jaar gebruik ik Aspen (5 ltr 20 euri).
Ongelode autobrandstof vond ik teveel stinken, Coleman vloeistof werkt goed, maar met Aspen heb ik ook de meest onwillige branders in het gareel gekregen.
Ik heb twee kofferbranders, de 424 en de Powerhouse 414, die laatste is een behoorlijk grote bak, maar daar past de grillplaat beter op en als ik de oven gebruik heb ik nog een pit over.
Verder nog een 1 pitter van Coleman.
Sinds deze zomer heb ik een originele Driessen Spacekitchen op mijn Zambezi, dus drie gaspitten erbij.
Toch blijf ik Coleman trouw, het is elke keer de keuze tussen de 424 en de 414 die ik overigens ook als buitenkeuken gebruik in de tuin. Het pielen om een mooi vlam te maken op de Coleman is een onderdeel van mijn vakantiefun, mijn echtgenote haalt hier haar schouders over op en gebruikt het gas.
Ach, beter mee verlegen, dan om verlegen.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal