Vouwwagenclub.info
(Openbaar)De vouwwagen => Techniek => Topic gestart door: neutje41 op januari 28, 2016, 08:15:26 am
-
Misschien bestaat dit topic al, maar waar??
Een Tempo 100 keuring laten uitvoeren is niet gratis, maar ik wist niet dat het zo verschilt per dealer.
€ 165,- €175,- € 160,- etc etc
Wat zijn jullie ervaringen?
En belangrijk wie kent een dealer of bedrijf die nog rond de €100,- zit?
-
Gewoon rechtstreeks bij Dekra. Ze komen aan huis, en je hoeft zelf niet eens thuis te zijn.
-
Ik weet niet of de Dekra overal komt, maar bij Aart Kok hebben ze af en toe van die keuringsdagen.
Was volgens mij iets van 140,- maar dan wel met 'gratis' koffie en wat rondneuzen in de showroom :)
Trekkend voertuig is optioneel, maar als je je vouwwagen ergens mee naar toe moet nemen voor de keuring wel handig :o
-
Wij hebben er voor de tempo 100 keuring ook nog schokdempers moeten plaatsen. Dus wij hebben dat wel gewoon bij de dealer gedaan. En niet gewacht op tempo100 dagen, mij veel te druk......gene idee meer hoe duur het was, duur, dat wel.........(gedaan door Ridderbeks).
-
Dekra zelf rekent € 112,- voor een keuring. Via www.dekra-claims-and-expertise.nl/NL/tempo-100 kun je direct aanvragen.
-
Dekra:
Wij berekenen bij inspectie in Nederland (met uitzondering van de Waddeneilanden) € 112,= inclusief BTW en bij inspectie in België € 159,= inclusief BTW.
Indien het object niet aan de Tempo 100 eisen voldoet en wij dus geen certificaat kunnen afgeven, brengen wij € 42,= in rekening voor administratie- en voorrijkosten. Het resterende bedrag storten wij aan u terug.
Toch maar eens in duiken of mijn oude beestje voldoet aan de eisen ::)
-
Wij hebben het niet gedaan aangezien het bij Cabanon €300 extra kost: €175 voor schokbrekers, €125 voor de keuring.
En ik heb me laten vertellen dat die schokbrekers pas iets gaan doen boven de 750kg en zo zwaar is/wordt'ie natuurlijk niet. Maar schokbrekers zijn noodzakelijk voor de keuring.
-
Je schijnt de keuring ook veel voordeliger (40-60euro) in Duitsland zelf te kunnen laten uitvoeren. Bij TUV Nord bijvoorbeeld. http://www.tuev-nord.de/de/checks-und-untersuchungen/100kmh-zulassung-2618.htm. Ben er nog niet helemaal achter hoe dat precies werkt, na de keuring moet je (geloof ik) bij het plaatselijke gemeentehuis de sticker met stempel afhalen.
-
Wij hebben het niet gedaan aangezien het bij Cabanon €300 extra kost: €175 voor schokbrekers, €125 voor de keuring.
En ik heb me laten vertellen dat die schokbrekers pas iets gaan doen boven de 750kg en zo zwaar is/wordt'ie natuurlijk niet. Maar schokbrekers zijn noodzakelijk voor de keuring.
Dan heb je w.s. verkeerde schokbrekers gemonteerd/laten monteren voor gewichten tot 1200/1500 kg, of je verkeerd laten voorlichten. Ik heb onder onze voormalige Jametic schokbrekers gemonteerd tot 900 kg. De wegligging verbeterde aanzienlijk. Zwabberde niet meer na een slinger, meteen stil achter de auto na een sprong over een drempel, zelf getest. En duur... Euh nee. 84 euro incl. verzenden en bevestigingsmaterialen. Wel een paar uurtjes lekker knutselen onder de wagen, hobby.
-
Je schijnt de keuring ook veel voordeliger (40-60euro) in Duitsland zelf te kunnen laten uitvoeren. Bij TUV Nord bijvoorbeeld. http://www.tuev-nord.de/de/checks-und-untersuchungen/100kmh-zulassung-2618.htm. Ben er nog niet helemaal achter hoe dat precies werkt, na de keuring moet je (geloof ik) bij het plaatselijke gemeentehuis de sticker met stempel afhalen.
Ben zeer benieuwd, want voor dat bedrag wil ik de Cocoon ook wel laten keuren. wel afhankelijk van waar het in Duitsland is uiteraard.
-
Ik heb hem zelf laten keuren in Duitsland. Was een hele ervaring. Heb ik beschreven in mijn topic camplet tempo 100.
-
Ik heb hem zelf laten keuren in Duitsland. Was een hele ervaring. Heb ik beschreven in mijn topic camplet tempo 100.
Bedoelde je deze?
http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=13725.msg184161#msg184161
-
Dan heb je w.s. verkeerde schokbrekers gemonteerd/laten monteren voor gewichten tot 1200/1500 kg, of je verkeerd laten voorlichten. Ik heb onder onze voormalige Jametic schokbrekers gemonteerd tot 900 kg. De wegligging verbeterde aanzienlijk. Zwabberde niet meer na een slinger, meteen stil achter de auto na een sprong over een drempel, zelf getest. En duur... Euh nee. 84 euro incl. verzenden en bevestigingsmaterialen. Wel een paar uurtjes lekker knutselen onder de wagen, hobby.
Van der Slik in Zoetermeer. Is de dealer van Cabanon. Hij gaf toe dat het niet veel uit zou maken, maar wel nodig voor de 100 keuring.
-
Ik heb hem zelf laten keuren in Duitsland. Was een hele ervaring. Heb ik beschreven in mijn topic camplet tempo 100.
Wauw, niet alleen een keuringsavontuur maar ook een heel bouwproject. Geweldig!
Keuren is dus in Kleef mogelijk, dat is bij mij "om de hoek". En een afspraak maken hoefde niet?
-
Wij hebben deze week Dekra op bezoek gehad voor de keuring. Rondje rond de kar, chassisnummer overgeschreven en DOT code van de banden, en klaar. Voor EUR 112,00 hebben wij lekker makkelijk gedaan. Binnen 10 dagen krijgen we de 100 sticker. Moet wel zeggen, onze klapper is van 2015; en heeft al schokdempers; het was dus echt enkel een formaliteit.
-
Wij ook goede ervaring met Dekra. De beheerder van de stalling zorgde ervoor dat de Zambezi te inspecteren was. Was niet nodig om er zelf bij te zijn (hebben we dus ook niet gedaan). De sticker en het certificaat werden opgestuurd. Hoefden het huis er dus niet voor uit.
-
Dekra aan huis werkt prima, cocoon is er al klaar voor. Meeste werk is het bevestigen van de sticker. Heb deze op rond plexiglas geplakt en achterop de traanplaan bevestigd met kleine spacer.
-
Wauw, niet alleen een keuringsavontuur maar ook een heel bouwproject. Geweldig!
Keuren is dus in Kleef mogelijk, dat is bij mij "om de hoek". En een afspraak maken hoefde niet?
Ja, was een leuk project. Ik ben inderdaad in Kleve geweest. Is voor mij ook relatief om de hoek en het voordeel is dat er zowel een Tüv als een Strassenverkehrsamt liggen. Beide zijn nodig, de één voor de "technische" keuring, de ander voor het papierwerk. Heeft me heel erg verbaasd, ik snap nog steeds niet waarom ze bij de TüV zelf niet ook even de sticker mee kunnen geven. Dan sta je in een kwartier weer kant en klaar buiten. Nu krijg je een formulier mee wat je in de auto moet bewaren en met dat formulier moet je het stickertje voor op de grote sticker halen bij het StVA. En daar zit qua tijd het probleem. In Duitsland is het blijkbaar nogal een gedoe om een auto overgeschreven te krijgen (kenteken gaat mee) en blijkbaar ook nog niet zo gebruikelijk om via internet een afspraak te maken... Er staan dus nogal wat mensen te wachten om gedurende een half uur per keer een auto over te schrijven. Maar goed, je hebt het kunnen lezen :J Zou wel even van te voren de openingstijden checken van beide.
-
Ik vind het ook altijd zo grappig dat in Nederland altijd zo geklaagd wordt over alle regeltjes. In Duitsland kunnen ze dat echt veel beter.
Op bijna ieder gebied overtreffen ze Nederland; hooguit zijn ze makkelijk bij bebouwing.
-
Ik heb voor de zekerheid nog even geïnformeerd bij TUV-Nord. Voor €49,90 wordt de wagen gekeurd en je kunt terecht in Kleve op ma-do van 9-15uur en vrijdag van 9-12. Daarna moet je dus nog naar het verkerhrsamt, dat kost ook nog een paar euri (en vooral tijd) en dan ben je klaar met je DIY keuring.
Ondertussen vraag ik me wel af hoe men in Duitsland heeft bedacht de Tempo 100 te handhaven. Zover ik weet wordt je van voren geflitst en dan zie je niet of er een Tempo 100 op zit of niet. Je zult dus staande gehouden moeten worden of een zeer oplettende diender met een lasergun treffen maar de kans dat dat gebeurt....
De boete (15-20 te snel) is €70,-. Die sticker heb je dus snel 'terugverdiend'.
-
Zoals je zelf zegt, is de pakkans erg laag, dus hoe snel is het dan terugverdiend?
-
Zoals je zelf zegt, is de pakkans erg laag, dus hoe snel is het dan terugverdiend?
Nou even rekenen hoor... Kosten voor keuring zijn ongeveer 60, boete is 70. Ah, na 1 boete al!
Pakkans kun je niet uitrekenen, er zijn mensen die altijd geluk hebben en overal mee weg komen, helaas behoor ik niet tot die categorie...
-
Nou even rekenen hoor... Kosten voor keuring zijn ongeveer 60, boete is 70. Ah, na 1 boete al!
Pakkans kun je niet uitrekenen, er zijn mensen die altijd geluk hebben en overal mee weg komen, helaas behoor ik niet tot die categorie...
Nog nooit een tempo 100 sticker gehad en nog nooit een bekeuring gehad. Ik rij altijd lekker met de vrachtwagens mee. 92 km/h op de GPS. Tijdswinst van het 100 rijden is minimaal. Één keer koffie en je bent de winst kwijt...
En die sticker is ook wel erg groot en lelijk ;)
-
Het gaat me ook niet om de tijdwinst. Als ik ergens een bloedhekel aan heb is het in tussen de vrachtwagens te moeten rijden. Met 100, 110 ben je snel genoeg om fatsoenlijk in te halen en de leggen stukken weg te zoeken. Pakkans mag misschien niet hoog zijn, het rijdt vele malen relaxter.
-
Nou even rekenen hoor... Kosten voor keuring zijn ongeveer 60, boete is 70. Ah, na 1 boete al!
Pakkans kun je niet uitrekenen, er zijn mensen die altijd geluk hebben en overal mee weg komen, helaas behoor ik niet tot die categorie...
Maar ik moet er ook nog schokbrekers monteren, dat is wel meer dan een tientje.
-
Als je verder geen gekke dingen doet is de pakkans niet zo groot, maar je moet bijvoorbeeld niet in gaan halen waar dat verboden is (en dat is op nogal wat stukken het geval). Ze rijden echt niet achter elke Nederlander aan om te kijken of er een stikker op de wagen zit.
-
Wij zijn in het verleden ook al meerdere malen door Duitsland gereden. Altijd met ca. 100 km op de klok. Altijd geluk gehad blijkbaar. Maar je moet het niet te bont maken en niet opvallen. En desnoods heel ff wachten tot er geen auto's aankomen en dan snel de vrachtauto's voorbij.
-
Wij zijn in het verleden ook al meerdere malen door Duitsland gereden. Altijd met ca. 100 km op de klok. Altijd geluk gehad blijkbaar. Maar je moet het niet te bont maken en niet opvallen. En desnoods heel ff wachten tot er geen auto's aankomen en dan snel de vrachtauto's voorbij.
Precies, dat doe ik dus ook. De Duitse Politie is een stuk milder en niet zo uit op winst maken als in Nederland.
Op Autobahn 1 naar het noorden mag je op veel stukken toch al niet inhalen met een aanhanger dus dat maakt dan toch al niet uit, sticker of geen sticker.
-
Precies, dat doe ik dus ook. De Duitse Politie is een stuk milder en niet zo uit op winst maken als in Nederland.
Op Autobahn 1 naar het noorden mag je op veel stukken toch al niet inhalen met een aanhanger dus dat maakt dan toch al niet uit, sticker of geen sticker.
Het inhaal verbod zijn ze strenger op denk ik.
-
Het inhaal verbod zijn ze strenger op denk ik.
Klopt, dat vinden ze meestal niet zo leuk. Net als bumperkleven.
Qua snelheid zijn ze redelijk soepel in Duitsland.
-
Hier heeft iemand de moeite genomen om alle inhaalverboden voor aanhangers op een kaartje te zetten:
http://www.transitfrei.de/Womothemen/inhalen-verboben-caravan-overzicht-duitsland.html
Kun je heel snel zien op welke plekken je geen gebruik van je 100 sticker kunt maken...
-
WW WW WW
Die slaan we op!!
-
Dat kaartje kan KenJo over de overnachtingskaart heen plakken: alles in 1 kaartje! :-)
-
Dat kaartje kan KenJo over de overnachtingskaart heen plakken: alles in 1 kaartje! :-)
:)106] (durfde er zelf niet over te beginnen...)
-
Als Nederlanders hebben we weinig hinder van deze inhaal verboden. Voornamelijk op de route Noord/Zuid in de buurt van NL. Zul je weinig last van hebben als je richting oosten of Oostenrijk of Italy gaat.
-
:)106] (durfde er zelf niet over te beginnen...)
ik heb de vraag bij Kenjo neergelegd :J :J
-
Als Nederlanders hebben we weinig hinder van deze inhaal verboden. Voornamelijk op de route Noord/Zuid in de buurt van NL. Zul je weinig last van hebben als je richting oosten of Oostenrijk of Italy gaat.
Inderdaad maar wij zijn Scandinavië gangers en dan ontkom je niet aan Autobahn 1 :)
-
Inderdaad maar wij zijn Scandinavië gangers en dan ontkom je niet aan Autobahn 1 :)
Over Hannover rijden..... mis je de 1 en kom je van de goede kant Hamburg binnen.
-
Over Hannover rijden..... mis je de 1 en kom je van de goede kant Hamburg binnen.
Da's vanaf de kant van Oldenzaal niet echt nuttig :)
-
Da's vanaf de kant van Oldenzaal niet echt nuttig :)
Juist wel.... zeker toen er op de 1 en tussen Bremen en Hamburg nog volop baustelles waren.
Wij komen uit het westen en reden altijd over Oldenzaal ... Ja was wat meer km's maar reed vlotter door. Afgelopen zomer wel over Bremen gereden maar toch veel files op de 1 daarom op de terugweg maar over Groningen gereden.
-
Wij rijden meestal op zondag naar het noorden en op donderdag of vrijdag terug. De drukte valt dan eigenlijk altijd wel mee. Op de terugweg alleen bij Wildeshausen echt wat file waar er van 3 naar 2 rijstroken gegaan wordt (Duitsers snappen het concept ritsen niet... Invoegen snappen ze overigens ook niet ;) )
-
Dat kaartje kan KenJo over de overnachtingskaart heen plakken: alles in 1 kaartje! :-)
:)106] (durfde er zelf niet over te beginnen...)
Technisch kan het wel, ik zet hem op de to-do lijst :J Ik ben volgende week pas weer vrij dus even geduld :#
-
Super!
-
de 100 km sticker kun je trouwens ook bij verschillende pompstations en truckstops kopen in Duitsland. Zelfs online bestellen: https://www.conrad.nl/nl/las-10541-temposticker-100-kmh-407390.html (https://www.conrad.nl/nl/las-10541-temposticker-100-kmh-407390.html)
Sticker erop en gaan met die banaan... Nog nooit aangehouden voor formulieren etc. Als ze er na vragen gewoon zeggen dat hij er al opzat bij aankoop...
-
de 100 km sticker kun je trouwens ook bij verschillende pompstations en truckstops kopen in Duitsland. Zelfs online bestellen: https://www.conrad.nl/nl/las-10541-temposticker-100-kmh-407390.html (https://www.conrad.nl/nl/las-10541-temposticker-100-kmh-407390.html)
Sticker erop en gaan met die banaan... Nog nooit aangehouden voor formulieren etc. Als ze er na vragen gewoon zeggen dat hij er al opzat bij aankoop...
?? Waarom die moeite en kosten maken voor een sticker ??
-
de 100 km sticker kun je trouwens ook bij verschillende pompstations en truckstops kopen in Duitsland. Zelfs online bestellen: https://www.conrad.nl/nl/las-10541-temposticker-100-kmh-407390.html (https://www.conrad.nl/nl/las-10541-temposticker-100-kmh-407390.html)
Sticker erop en gaan met die banaan... Nog nooit aangehouden voor formulieren etc. Als ze er na vragen gewoon zeggen dat hij er al opzat bij aankoop...
Die sticker is het probleem ook niet. Het gaat om het kleine stickertje wat daar weer op zit. En dat ziet ook de politie al op grote afstand. Zonder dat plakkertje is de tempo 100 sticker verder waardeloos. Er zijn overigens ook stickers te krijgen met 130 erop. Zou ik die gelijk doen.
-
Die sticker is het probleem ook niet. Het gaat om het kleine stickertje wat daar weer op zit. En dat ziet ook de politie al op grote afstand. Zonder dat plakkertje is de tempo 100 sticker verder waardeloos. Er zijn overigens ook stickers te krijgen met 130 erop. Zou ik die gelijk doen.
Oh, kijk dat wist ik dus niet. Dat daar weer een klein stickertje op zit. Wat een gedoe idd om een 100 km goedkeuring. Ik neem het risico wel. Is al jaren goed gegaan. Wel in de baustelle netjes aan de snelheid houden, daar staan ze vaak.
-
Oh, kijk dat wist ik dus niet. Dat daar weer een klein stickertje op zit. Wat een gedoe idd om een 100 km goedkeuring. Ik neem het risico wel. Is al jaren goed gegaan. Wel in de baustelle netjes aan de snelheid houden, daar staan ze vaak.
Aan het stickertje is te zien in welke regio de tempo 100 geregistreerd is. Je krijgt er ook een formulier bij wat je altijd moet kunnen tonen.
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/50/100kmh-plakette_muster.jpg)
(http://www.pascheberg.de/Internet-Bilder/MT500_003.jpg)
Links duur, rechts waardeloos:
(http://www.extratip-goettingen.de/data/imgs/5036m.jpg)
-
En onderstaand is onbetaalbaar.. :#
-
die van ons is ook gekeurd.. gewoon via dekra.. wat is dat makkelijk verdiend zeg voor dat bedrijf. ze waren binnen 5 minuten weg. hij liep er een rondje omheen en weg was hij.. maar goed wij kunnen ook weer met 100 km/u door duitsland tuffen.. en idd bij dekra zelf werkt prima. ze komen bij je thuis en ip hoef je niet eens thuis te zijn.
-
Ik heb de keuring net aangevraagd en betaald..... WW
-
Post van de Dekra, wat zou daar nu in zitten :)6]
(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160512/691aba88921f9ad62a4c2826610c2da9.jpg)
-
Eeeeeeen ansichtkaart?
Sent from my iPad using Tapatalk
-
Heeft er iemand al eens een boete gehad bij een snelheid van 100 km zonder keuring? Ik hoor er nooit iets over.
Meteen na aanschaf zelf schokbrekers onder klapkar gezet maar geen keuring...
-
Daar ben ik ook benieuwd naar of iemand al eens een bekeuring heeft gehad.
Ik rij zelf meestal tegen de honderd op de navigatie dus niet op de teller van de auto die geeft iets meer aan.
Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk
-
Vroeger was de tempo 100 er niet maar wel de beperking om maximaal 80 te rijden. Ongeveer 30 jaar terug werden mijn ouders en ik uit het verkeer gehaald in Duitsland. We volgde gewoon de fille en we betwijfelen of we effectief meer dan 80 reden want de fille was niet echt rap. Alle buitenlanders met aanhangwagen werden er uit gepikt en kregen een boete! Als we vroegen hoe het was vastgesteld en of we de foto mochten zien werd de agent even zenuwachtig en ging extra uitleg vragen. We konden die zien als we een maand en half later naar een specifiek politiekantoor zouden gaan....
Ander verhaal dus wel dan rond de tempo 100 toestanden, maar zou niet verschieten dat er af en toe effectief controles op zijn.
-
ja wij.. maar wel met onze sleurhut..en mochten ook direct kontant afrekenen boete was destijd 86 euro..
-
Ik ben dit jaar een flink aantal keren door Duitsland naar Italie gereden met een schamelwagen van 12 meter achter de auto (geen schokbrekers maar bladveren, dus geen tempo 100 mogelijk), ik heb vrijwel altijd 100 op de klok, en nog nooit een bekeuring gezien. Ook inhalen gaat prima, gewoon even opletten of er politie in de buurt is. Dat inhalen kunnen ze toch niet geautomatiseerd in de gaten houden, want het komt regelmatg voor dat je aan de kant moet voor zo'n oostblokker met een oude vrachtwagen die niet (meer) kan optrekken, die invoegt, en dan moet jij aan de kant. Feitelijk haal je dan ook in, maar het is echt geen goed idee om niet aan de kant te gaan (om nog maar te zwijgen van Duitsers die invoegen ::) ).
Dus of zo'n tempo 100 nou nut heeft, ik denk het niet. Waar het misschien wel voor kan dienen is dat je een stuk rustiger zit.
-
Ik ben dit jaar een flink aantal keren door Duitsland naar Italie gereden met een schamelwagen van 12 meter achter de auto (geen schokbrekers maar bladveren, dus geen tempo 100 mogelijk), ik heb vrijwel altijd 100 op de klok, en nog nooit een bekeuring gezien. Ook inhalen gaat prima, gewoon even opletten of er politie in de buurt is. Dat inhalen kunnen ze toch niet geautomatiseerd in de gaten houden, want het komt regelmatg voor dat je aan de kant moet voor zo'n oostblokker met een oude vrachtwagen die niet (meer) kan optrekken, die invoegt, en dan moet jij aan de kant. Feitelijk haal je dan ook in, maar het is echt geen goed idee om niet aan de kant te gaan (om nog maar te zwijgen van Duitsers die invoegen ::) ).
Dus of zo'n tempo 100 nou nut heeft, ik denk het niet. Waar het misschien wel voor kan dienen is dat je een stuk rustiger zit.
Een oude vrachtwagen? Wacht maar tot je een motor met aanhanger tegenkomt op de Duitse autobaan, die mag maar 60:
http://dejure.org/gesetze/StVO/3.html (http://dejure.org/gesetze/StVO/3.html)
Waarschijnlijk zou de politie een motorrijder die dat ook daadwerkelijk doet waarschijnlijk voor gek verklaren trouwens...
-
Een oude vrachtwagen? Wacht maar tot je een motor met aanhanger tegenkomt op de Duitse autobaan, die mag maar 60:
http://dejure.org/gesetze/StVO/3.html (http://dejure.org/gesetze/StVO/3.html)
Waarschijnlijk zou de politie een motorrijder die dat ook daadwerkelijk doet waarschijnlijk voor gek verklaren trouwens...
Tis niet dat ik je ongelijk wil geven, maar het aangehaalde artikel geeft je niet perse gelijk:
"Diese Geschwindigkeitsbeschränkung gilt nicht auf Autobahnen" :O
En inderdaad, 60 op de autobahn is vragen om problemen.....
-
Ik rijd overigens altijd redelijk hard door duitsland, met of zonder aanhanger.
Tempo 100 = lagere boete als ze me pakken :P
Maar ik heb hem wel laten keuren, gewoon omdat ik in de vakantie vaak niet harder dan de 100 zal rijden, 80 is echt te langzaam....
-
Tis niet dat ik je ongelijk wil geven, maar het aangehaalde artikel geeft je niet perse gelijk:
"Diese Geschwindigkeitsbeschränkung gilt nicht auf Autobahnen" :O
En inderdaad, 60 op de autobahn is vragen om problemen.....
Nee, die uitzondering geldt alleen voor de laatste beperking, niet de beperkingen. De ANWB geeft het ook aan:
http://www.anwb.nl/vakantie/duitsland/informatie/verkeersregels (http://www.anwb.nl/vakantie/duitsland/informatie/verkeersregels)
Kan me niet voorstellen dat een agent ooit een bon gaat geven als je met motor en aanhanger met het verkeer meerijdt.
-
Tempo 100 keuring is een feit.
Via MoHoCar Ommen voor €110,-!!
factuur/certificaat/sticker 10dgn later per post.
Helemaal goed.
Zin of onzin, tja dat blijft een discussie. Ik kies voor veiligheid en erken de regels die de Duitse staat van mij eist indien ik 100 km p/u wil rijden met mijn vouwwagen.
Een andere reden waarom wel: verzekeringstechnisch. want krijg of veroorzaak jij een aanrijding / ongeval en de snelheid lag te hoog en u heeft geen Tempo 100 ontheffing, dan is €110,- een hele kleine investering! De boete is inmiddels hoger dan de keuring (recent aangepast)
Gebruik je verstand en geniet van je vrijheid en vakantie!!
-
slotje mag erop Admin!! ::)
-
Deze link al eerder langsgekomen, maar blijft handig als je gaat route plannen door Duitsland met tempo100: Inhaalverboden met aanhanger op de kaart:
http://www.transitfrei.de/Womothemen/inhalen-verboben-caravan-overzicht-duitsland.html (http://www.transitfrei.de/Womothemen/inhalen-verboben-caravan-overzicht-duitsland.html)
-
Deze link al eerder langsgekomen, maar blijft handig als je gaat route plannen door Duitsland met tempo100: Inhaalverboden met aanhanger op de kaart:
http://www.transitfrei.de/Womothemen/inhalen-verboben-caravan-overzicht-duitsland.html (http://www.transitfrei.de/Womothemen/inhalen-verboben-caravan-overzicht-duitsland.html)
Mmmm die A61 veelvuldig ingehaald de laatste 2 jaar ::)
-
Via deze site (http://www.geschwindigkeitsueberschreitung.net/anhaenger) kun je trouwens eenvoudig eventuele boetes bekijken indien je bijvoorbeeld de maximum snelheid overschrijdt. Lees ook de vragen van anderen onderaan eens door; erg nuttige info!
-
Ik ben vorig jaar aangehouden. Ze zaten 30 seconden achter me en dat was genoeg. Ik reed 120 en mocht zonder sticker uiteraard maar 80 km. Heb (mede doordat ze een verkeerde tabel aanhielden) zo'n 110 euro betaald.
Ze adviseerden me om zo rond de 95km per uur te rijden. Dan word je niet aangehouden. Ik heb zojuist een afspraak voor een keuring gemaakt. Ik rij toch met zo'n 120 km en hoop door de tempo 100 sticker dat ik dit jaar niet wordt aangehouden :P
-
Van het weekend besloten naar Italië te gaan ipv Spanje. Vanochtend afspraak bij de Dekra gemaakt en donderdag komen ze al keuren. Voor de vakantie zit de sticker erop!
Kan snel gaan!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
Ik heb hem ook maar aangevraagd omdat we dit jaar naar Denemarken gaan of indien het weer daar niet goed is naar Zuid-Duitsland/ oostenrijk etc. Ik heb hem direct bij de Dekra aangevraad. Dat kost 112,- en scheelt dus aanzienlijk ten opzichte van de keuring elders
-
Van het weekend besloten naar Italië te gaan ipv Spanje. Vanochtend afspraak bij de Dekra gemaakt en donderdag komen ze al keuren. Voor de vakantie zit de sticker erop!
Kan snel gaan!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zorg er wel voor dat je Chassisnummer is chassis is GESLAGEN..... Alleen chassisnummer op plaatje wat op vouwwagen gemaakt is telt niet.. Hier kwamen wij ook achter en hebben dezelfde dag nog chassinummer erin laten slaan .
-
valt me nog mee die boetes. Is dat ook na aftrek afwijkpercentage??? 8)
-
Krijg je, behalve een sticker, ook nog iets van een certificaat?
Dit vraag ik omdat wij waarschijnlijk komend weekend gaan kijken naar een vouwwagen waar zo'n sticker achterop geplakt is.
Als er een certificaat o.i.d. bij hoort, moeten dat uiteraard ook aangeboden worden bij de vouwwagen.
Edit: Ik heb het antwoord al gevonden, geloof ik :)
(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160616/47da9bedb39bad84d4bda222565e2e4f.jpg)
-
Klopt, dat certificaat hoort erbij. Evenals het kleine stickertje dat op de grote is geplakt. Die grote kan je voor een paar euro kopen maar heeft geen waarde, de kleine sticker maakt 'm rechtsgeldig.
Verdwaald van het 850 forum :#?
-
Verdwaald van het 850 forum :#?
Klopt helemaal :J
-
Welkom hier! Ben zelf een aantal jaren actief geweest op dat forum, maar sinds het vertrek van de 850 vooral lezer. Succes komend weekend!
-
Welkom hier! Ben zelf een aantal jaren actief geweest op dat forum, maar sinds het vertrek van de 850 vooral lezer. Succes komend weekend!
Je bent vandaag nog online geweest, zie ik :)
Dank voor het welkom O0
-
Je bent vandaag nog online geweest, zie ik :)
Dank voor het welkom O0
hmm Volvo fans, ik zat op het gewone Volvo forum met mijn V50 :#
-
hmm Volvo fans, ik zat op het gewone Volvo forum met mijn V50 :#
Daar zit ik ook, evenals op het volvolvo forum :#. De laatste is een flinke bron van informatie voor mijn 240 en daar houd ik ook een blog bij.
-
Hoi was ook van plan om een 100 keuring op de vw te krijgen, is het monteren van schokdempers voldoende?
-
De banden mogen ook niet ouder zijn dan 6 jaar en juiste load index en snelheidsindex hebben.
Alle regels vindt je hier:
http://www.caravans.net/rijden/tempo-100.php
-
Bedankt voor de reactie, we hebben net een nieuwe trigano odyssee uit 2015,dus schokdempers eronder monteren is voldoende om hem te laten keuren?
-
Normaal wel.
-
Bedankt voor de reactie, we hebben net een nieuwe trigano odyssee uit 2015,dus schokdempers eronder monteren is voldoende om hem te laten keuren?
De banden hoeven dan niet ook uit 2015 te zijn. Kunnen ook ouder zijn. Gaat om de productiedatum die op de band staat. Niet om de aankoopdatum/infebruiknamedatum.
-
Bedankt,dat van de banden begreep ik, maar dacht dat je ook wat aan je distel moest veranderen.
-
Zo uit het hoofd:
- banden niet ouder dan 6 jaar
- schokdempers
- oplooprem
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
De regels zijn te vinden. De oplooprem/schokdempers zijn alleen nodig als de aanhanger boven een bepaald percentage van het gewicht van de auto uitkomt. Achter een modale trekker hebben de meeste vouwwagens die voorzieningen wel nodig. Idem voor de stabilisator op de dissel. Die is alleen nodig als de aanhanger meer weegt dan (ik meen) 80% van het leeggewicht van de auto. Die hebben vouwwagens doorgaans niet nodig, caravans bijna altijd wel. Ten slotte moet de auto ook voorzien zijn van ABS om er ook 100 mee te mogen rijden. Hoe ze het allemaal controleren is een tweede.
-
Bedankt voor alle reacties, alles is mij nu duidelijk. WW
-
Dit jaar zijn we (met 100 sticker) door Dld getrokken.
Heen vanaf Enschede A31, A1, A7 (klein stukje), A21 (Kiel) en terug van Puttgarden, A1, A43, A2, A57 (Goch).
En eerlijk gezegd vond ik het een teleurstelling. In de praktijk zijn we met sticker nauwelijks meer opgeschoten dan zonder...
Veel, heel veel slecht onderhouden wegen (kuilen, gaten, slecht oplapwerk, 'bruckenschaden'), als je daar geen last van had dan was er wel een inhaalverbod of zat je in de zoveelste baustelle waar je tussen de 60-80 kon rijden.
Ik vond op wegenwiki (https://www.wegenwiki.nl/Duitsland):
In juni 2016 werd op maar liefst 575 trajecten aan de Autobahn gewerkt, gemiddeld een Baustelle elke 23 kilometer (!!!)
Vooraf zag ik het nut van de Tempo 100 wel in maar nu zou ik niet meer voor de keuring kiezen. De keuringseisen zijn in Dld wel nuttig (schokbrekers, jonge banden) want auto/aanhanger hebben het soms wel zwaar om in het goede spoor te blijven.
-
Dit jaar zijn we (met 100 sticker) door Dld getrokken.
Heen vanaf Enschede A31, A1, A7 (klein stukje), A21 (Kiel) en terug van Puttgarden, A1, A43, A2, A57 (Goch).
En eerlijk gezegd vond ik het een teleurstelling. In de praktijk zijn we met sticker nauwelijks meer opgeschoten dan zonder...
Veel, heel veel slecht onderhouden wegen (kuilen, gaten, slecht oplapwerk, 'bruckenschaden'), als je daar geen last van had dan was er wel een inhaalverbod of zat je in de zoveelste baustelle waar je tussen de 60-80 kon rijden.
Ik vond op wegenwiki (https://www.wegenwiki.nl/Duitsland):
In juni 2016 werd op maar liefst 575 trajecten aan de Autobahn gewerkt, gemiddeld een Baustelle elke 23 kilometer (!!!)
Vooraf zag ik het nut van de Tempo 100 wel in maar nu zou ik niet meer voor de keuring kiezen. De keuringseisen zijn in Dld wel nuttig (schokbrekers, jonge banden) want auto/aanhanger hebben het soms wel zwaar om in het goede spoor te blijven.
Is mijn ervaring niet. Afgelopen 3 jaar naar Slovenië, Polen, Slowakije en Tsjechie geweest en bijna altijd 100 tot 105 en op de cruise control. Dat er veel gewerkt wordt is bekend, maar hangt wel heel erg van de trajecten af. Dit jaar vanuit Slowakije en Polen nauwelijks last van werkzaamheden gehad. Grootste voordeel vind ik vooral dat je niet met het vrachtverkeer mee hoeft, maar er gewoon altijd vlot voorbij kunt en veel lege weg voor je hebt. Dat rijdt ontzettend veel relaxter. Ik heb een hoop moeten verbouwen om überhaupt een tempo 100 te kunnen krijgen, maar zou het direct weer doen.