Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Off road vouwwagen op basis van polynorm leger aanhanger  (gelezen 11922 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joch11

  • Gast
Off road vouwwagen op basis van polynorm leger aanhanger
« Gepost op: juni 11, 2013, 09:35:06 pm »

Hoi,
Ik zou graag een vouwwagen hebben waarmee ik achter de landcruiser wat ruw terrein zou kunnen verkennen. Er zijn hele mooie off road wagens te koop, alleen de prijs....
Nu bedacht ik dat het misschien mogelijk zou zijn op een los budget robuuste aanhanger zoals een polynorm 1 tonner, het tentsysteem van een "snelle opzetter" te monteren.
Volgende praktische zaken had ik al bedacht:
- bed(den) moeten uitklappen, niet vloer omdat een polynorm aanhanger hoger is dan normale vouwwagen vanwege grote formaat banden. pootjes onder bedden moeten dan natuurlijk hoger, dat zie ik nog wel haalbaar, maar vloer 20 tot 40 cm boven grond lijkt me lastiger.
- voortent gaat natuurlijk niet makkelijk passen weer vanwege hoogte. Weglaten of eventueel stokken verlengen en extra rand aan doek onderzijde.
Even ter indicatie de afmetingen van een polynorm aanhanger bak.
250kg type: l x b x h = 190 x 100 x 104cm
1000kg type: l x b x h = 250 x 120 x 105cm

Iemand wel eens eerder zo'n project gedaan?
Iemand tips over wat voor vouwwagen systeem geschikt zou zijn voor zo'n project?
Iemand mogelijkheden/onmogelijkheden waar ik rekening mee moet houden? Wetgeving?

Ik ben benieuwd hoe wild m'n idee is. Hoor graag van jullie.
Joch

Gelogd

Blackwadder

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 11
  • Merk Vouwwagen: Camp-let concorde
Re: Off road vouwwagen op basis van polynorm leger aanhanger
« Reactie #1 Gepost op: juni 11, 2013, 11:14:27 pm »

Hallo,
Er leuk idee, erg stoer achter een landcruiser.
De afmetingen van een 2persoonsbed zijn doorgaans breder dan 120cm. De  meeste vouwwagensbedden zijn 140 cm tot 160 cm. Dat kan het lastig maken, je zou de bak boven de wielkasten door kunnen laten lopen en zo de totale breedte benutten.
Ben benieuw naar je plannen, succes!
Groeten, Anco
Gelogd

TallGuy212

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 400
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama 2014
  • Grab life by the coconuts!
Re: Off road vouwwagen op basis van polynorm leger aanhanger
« Reactie #2 Gepost op: juni 11, 2013, 11:29:36 pm »

Kijk ook eens op de site van campwerk.de daar kun je alleen de tent kopen en op een eigen aanhanger monteren.
Gelogd

RENVE

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 126
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Flexi Comfort XL IQ
Re: Off road vouwwagen op basis van polynorm leger aanhanger
« Reactie #3 Gepost op: juni 11, 2013, 11:31:16 pm »

Ik heb zelf geen ervaring met dergelijke projecten, maar ben hier op het forum wel het project van mede-forumlid rmkeizer tegengekomen. Hij ontwerpt en bouwt zelf een tenttrailer (de 'Weekender Tenttrailer', zie http://forum.vouwwagenclub.info/index.php?topic=10749.0), waarbij hij volgens mij uitgaat van het principe dat zijn model op iedere aanhanger te monteren is. Misschien kun je bij hem wat ideeën opdoen. Of zelfs de handen ineen slaan...  ;)
Gelogd
In één klap schatrijk!

RENVE

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 126
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Flexi Comfort XL IQ
Re: Off road vouwwagen op basis van polynorm leger aanhanger
« Reactie #4 Gepost op: juni 11, 2013, 11:35:38 pm »

En om alvast een indruk te krijgen, voor je het hele topic doorleest: http://youtu.be/kdnS9VyamnA
Gelogd
In één klap schatrijk!

Didi

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 279
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon XL met MKK
Re: Off road vouwwagen op basis van polynorm leger aanhanger
« Reactie #5 Gepost op: juni 12, 2013, 11:14:14 am »

3Dog werkt ook volgens dit principe...
Gelogd
Netheid is voor de dommen, alleen genieën beheersen de chaos

Joch11

  • Gast
Re: Off road vouwwagen op basis van polynorm leger aanhanger
« Reactie #6 Gepost op: juni 12, 2013, 09:41:06 pm »

Bedankt voor de reacties. Ziet er allemaal erg profi uit. Maar zoiets lowbudget maken, daar ben ik toch ook wel ge?nteresseerd in. Goedkoopste off road aanhanger lijkt me toch zon leger geval. Goedkoopste tent denk ik dan aan frame fabriceren waar je het systeem op bevestigd van bijvoorbeeld jamet achting iets.
Om eens na te denken over hoe zon frame eruit zou moeten zien ben ik benieuwd naar welke typen vw:
- bed heeft dat naar zijkant uitklapt of zelfs bedden naar twee kanten
- snel op te zetten is
- zonder voortent te
- scharnieren/stokken/tent zoveel mogelijk boven de bak en niet verdiept in de bak

Bedbreedte mag groter zijn dan breedte aanhanger, dan steekt het maar boven wielen uit (er moeten toch grote terreinwagen onder en mag net zo breed worden als m'n landcruiser)

Kunnen jullie wat typen opnoemen die hier aan zouden voldoen? Dan kan ik hier mee puzzelen.
Joch
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: Off road vouwwagen op basis van polynorm leger aanhanger
« Reactie #7 Gepost op: juni 12, 2013, 11:15:57 pm »

Iemand mogelijkheden/onmogelijkheden waar ik rekening mee moet houden?
In mijn grijze herinnering uit dienst (33 jaar geleden met YA126 en Nekaf met polynorm aanhangers) heeft een polynorm aanhanger niet dezelfde koppeling als een gewone aanhanger en is dat niet meer dan een ring die in een slot schuift waarna d'r een pen door het geheel gestoken wordt. Kan zijn dat dat inmiddels veranderd is, maar dat is wat me bij staat.

Edit:

Het blijkt niet helemaal een oog met een pen te zijn, maar een oog met een klem. Zie hier de koppeling:

Dit is wat er voor aan je auto moet:


Dat alles komt van deze pagina, waar je ongetwijfeld mer info vandaan kunt halen.

« Laatst bewerkt op: juni 13, 2013, 09:00:30 am door Frankie »
Gelogd

rmkeizer

  • Gast
Re: Off road vouwwagen op basis van polynorm leger aanhanger
« Reactie #8 Gepost op: juni 13, 2013, 08:06:39 am »

Ik heb zelf geen ervaring met dergelijke projecten, maar ben hier op het forum wel het project van mede-forumlid rmkeizer tegengekomen. Hij ontwerpt en bouwt zelf een tenttrailer (de 'Weekender Tenttrailer', zie http://forum.vouwwagenclub.info/index.php?topic=10749.0), waarbij hij volgens mij uitgaat van het principe dat zijn model op iedere aanhanger te monteren is. Misschien kun je bij hem wat ideeën opdoen. Of zelfs de handen ineen slaan...  ;)

Beste Joch, meld je eens via Email. Misschien kan ik wat voor je betekenen. Ik kan een tent voor je maken volgens je eigen specs.

Groetjes Rene
Gelogd

Jessika

  • Gast
Re: Off road vouwwagen op basis van polynorm leger aanhanger
« Reactie #9 Gepost op: juni 13, 2013, 10:36:52 pm »

Klinkt als een leuk project. Ik weet niet of je een open achterbak/cabine op je auto hebt, of kunt maken? Dan zou een combi auto/vouwwagen misschien iets zijn. Wij hebben Namibie rondgereisd in een Toyota Hilux met AHA unit erop. Echt geweldig! http://www.selfdrive4x4.com/nl/toyota-hilux-dc-aha-4x4. De aluminium vouwwagen stond achteroo de auto, enkon er eventueel ook weer af.
Gelogd

Joch11

  • Gast
Re: Off road vouwwagen op basis van polynorm leger aanhanger
« Reactie #10 Gepost op: juni 14, 2013, 06:59:57 am »

Bedankt voor alle reacties!
Los van echte degelijke alternatieven en tips over de aanhanger zelf, blijf ik toch denken aan een lowbuget oplossing die kort gezegt neerkomt op:
- neem aanhanger en maak daar op een rechthoekige stalen frame afgestemd op afmeting van tentsysteem.
- neem tentsysteem van bv oude jamet en maak die op het frame
Alsof je de zaag zet en de bovenkant van een Jamet afzaagt en die op een platte kar legt.

Welk merken/typen tentsysteem van een snel opzetbare vouwwagen zou je daar op kunnen knutselen.

Ik ken bv Jamet dat lijkt mij te voldoen hieraan.
Combicamp weer niet vanwege de uitklapbare vloer.
Maar verder ken ik niet de details van alle vouwwagens.
Iemand suggesties voor merken/types?

Gelogd

rmkeizer

  • Gast
Re: Off road vouwwagen op basis van polynorm leger aanhanger
« Reactie #11 Gepost op: juni 14, 2013, 07:25:12 am »

Wat is bij jouw low budget?? 100 euro 500euro 2000euro
Gelogd

Spiegelbeeld

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 724
  • HK Cocoon, klappen doe je pas onder Lyon
Re: Re: Off road vouwwagen op basis van polynorm leger aanhanger
« Reactie #12 Gepost op: juni 14, 2013, 09:00:28 am »

Het blijkt niet helemaal een oog met een pen te zijn, maar een oog met een klem. Zie hier de koppeling:

Dit is wat er voor aan je auto moet:

Dat alles komt van deze pagina, waar je ongetwijfeld mer info vandaan kunt halen.

Wat een leuke link!

Wel een hele gave combi op die pagina, dat is nog eens wat anders dan alle plastic rommel van nu, die ze off the road, cross, 4*4 e.d. durven te noemen.

Als de topic starter iets dergelijke in een klapuitvoering kan maken dan is dat de ultieme 4*4 klapcrosser.
Gelogd

berkevelda

  • Gast
Re: Off road vouwwagen op basis van polynorm leger aanhanger
« Reactie #13 Gepost op: juni 14, 2013, 11:42:44 am »

Wij hebben een AlpenKreuzer Parade van 2004 gehad en die heeft voor de wagentent GEEN losse stokken. Kwestie van openklappen en afspannen. Is dat wat jij bedoeld?
Je blijft dan inderdaad wel zitten met de hoogte van de wagen omdat het tentdoek doorloopt naar de grond. Nu weet ik niet of je dat ook zo wil houden, maar wat je ook nog kan doen is het tentdoek afknippen en het resterende doek aan de onderzijde van de bedplank met klitteband bevestigen. Zo heeft onze Pennine Pullman dat nu en heb je als het ware "zwevende" slaapcabine's.
Gelogd

Joch11

  • Gast
Re: Off road vouwwagen op basis van polynorm leger aanhanger
« Reactie #14 Gepost op: juni 14, 2013, 07:15:40 pm »

@rmkeizer: Een officiele 4x4 komt al snel op 6-10 duizend eu. Tent 3-4k en aanhanger 3-5k. 500-1000eu voor tent vind ik dan low budget. En 500-1500eur voor aanhanger ook. Als ik voor 2000eu een goeie combinatie zou kunnen samenstellen ben ik tevreden.

@spiegelbeeld: stoere aanhanger die net zoveel kan als mn auto (Landcruiser HZJ80 uit 1992 voor de kenners) en daarop een riante tent met bed en ruimte lijkt me ideaal. (daktent is wel makkelijk maar vind ik te klein)

@berkevelda: Kijk dat zijn tenttips waar ik mee verder kan. Ik ga een kijken hoe dat in elkaar zit. Onafhankelijk van de grond is natuurlijk het makkelijkst. Ik ga even googlen naar plaatjes ervan waarop ik kan zien hoe dat zit.

Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal