Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Hulpveren  (gelezen 11438 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Alexander O

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 170
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Flyer Expedition
Hulpveren
« Gepost op: juli 27, 2013, 10:39:00 am »

Onze auto lag nogal laag met de volle bepakking, kinderen en vouwwagen erachter.  De auto en vouwwagen stonden een beetje in een v-vorm :(
En daarom heb ik hulpveren besteld, via de hulpverenshop.

Vandaag heb ik ze eronder gezet en dat viel me reuze mee. De installatie was simpel genoeg om zelf uit te voeren, mits je een klein beetje handig bent.
Ik moest het volgende doen:

- Auto omhoog en wielen eraf.
- Plastic kappen van de draagarmen af (met simpele plastic drukknoppen)
- Montage schotels onder en boven monteren (ieder met 1 borgmoer)
- Veer er tussendraaien (bij mij kwam de hulpveer in de originele veer)
- Veer tussen de schotels inklemmen (dat is even klooien...)
- Gaatje boren in plastic kappen van de draagarmen en weer monteren met een moer en de plastic drukknoppen
- Wielen erop en klaar!

Ik was nog geen anderhalf uur bezig, inclusief gereedschap pakken en daarna weer opruimen. Goed te doen dus. Ik heb alleen geen foto's genomen...
De auto is ongeveer twee cm hoger geworden achter, en daardoor is de ruimte tussen wiel en wielkast nu net zo groot als voor (het was origineel minder  :I). Ik verwacht er veel plezier van te hebben tijdens de vakantie ritten.  :J

Gelogd
Uit een oneindig kleine punt ontstond het heelal met een hele grote KLAP!

CenC

  • Gast
Re: Hulpveren
« Reactie #1 Gepost op: juli 27, 2013, 10:44:37 am »

Knap gedaan hoor...je zal er zeker veel plezier van krijgen.
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.270
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: Hulpveren
« Reactie #2 Gepost op: juli 27, 2013, 11:06:00 am »

Merk? prijs?

Toyota staat ook bekend om het doorhangen.
Zit er dus ook aan te denken voor mijn avensis maar de prijzen die ik tot nu toe heb gezien vind ik niet de moeite meer voor een auto van 13 jaar oud.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Schroevers

  • Gast
Hulpveren
« Reactie #3 Gepost op: juli 27, 2013, 12:32:51 pm »

Ik heb ze ook gehad onder mijn Hyundai Lantra station maar doordat ik te weinig een aanhanger achter mijn auto had, alleen zomervakantie naar Spanje, gingen uiteindelijk mijn schokbrekers eraan. Toen dat geconstateerd werd tijdens een onderhoudsbeurt kreeg ik van de monteur te horen dat ik beter zwaardere veren kon pakken want hulpveren zijn vooral bedoeld voor die gebruikers die nagenoeg dagelijks een aanhanger achter hun auto hebben hangen. Doordat ik nagenoeg het gehele jaar zonder aanhanger reed "stuiterde" de achterkant meer, dat voel je niet doordat het door je schokbrekers gecorrigeerd wordt maar die krijgen dus meer voor hun kiezen en slijten dus sneller. Wat je zelf al aangeeft is dat je auto aan de achterzijde nu naar boven is gekomen. Ik kreeg dus in mijn geval het advies om zwaardere/stuggere vering te plaatsen ipv hulpveren. Toen mijn schokbrekers vervangen icm zwaardere vering en het doorzakken was toen ook weg en de achterkant kwam niet omhoog.

Heb je regelmatig een aanhanger/vouwwagen/caravan achter de auto > hulpveren prima oplossing
Heb je af en toe, een paar keer per jaar een aanhanger/vouwwagen/caravan achter de auto > ga voor zwaardere/stuggere veren.

Hopende dat jullie hier iets aan hebben.

Milco.
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.270
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: Hulpveren
« Reactie #4 Gepost op: juli 27, 2013, 12:44:16 pm »

Is zeker iets waar ik aan ga denken als ik aan een nieuwe auto toe ben.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Alexander O

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 170
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Flyer Expedition
Re: Hulpveren
« Reactie #5 Gepost op: juli 27, 2013, 01:44:31 pm »

@ Alex
Mijn auto is een Renault Laguna Grand Tour uit 2005.  8) De veren waren 123 Euro incl. bezorgen. Ik ga nog wel een paar jaar met deze auto rijden, dus ik vond het voldoende betaalbaar. Ik heb ze bij de hulpverenshop besteld. Per auto type zal de prijs variëren. Ik heb gekozen voor het ST type, voor af en toe een kar. Je hebt ook HD type, dat is voor vaak een kar en/of vaak zware belading. Daarnaast bestaan er vervangingveren, maar daar wilde ik niet aan.

@ Milco
Het klopt niet dat je dempers stuk kunnen gaan van hulp veren. De bewegingen van het wiel worden opgevangen door de veer en demper samen. Meer veerkracht betekent heel simpel minder benodigde demperkracht bij dezelfde wielbeweging. De dempers krijgen minder beweging voor hun kiezen en slijten dus minder hard.
Wel is het zo dat de veren kracht leveren gerelateerd aan de inveerweg en dempers kracht leveren gerelateerd aan de inveersnelheid. Ofwel hard over een hobbel dan krijgt de demper het voor zijn kiezen (hoge inveersnelheid), zacht over een hobbel dan pakt de veer het meeste van de kracht (lage inveersnelheid). De grootste invloedsfactor op slijtage van dempers is dus de snelheid waarmee over hobbels wordt gereden.
Is er meer gewicht in het spel dan zal dit leiden tot zowel een grotere inveerweg als een hogere inveersnelheid bij de zelfde snelheid over een hobbel. Beide worden tegengegaan door meer kracht in het veer-demper systeem, in dit geval dus door hulpveren.
Overigens ben ik het wel met je eens dat zwaardere veren het beste is. Die hebben een aangepast veerkarakter met behoud van de originele veerhoogte. Maar ja, daarvoor moet de demper van de draagarm en heb je veervoorspanners nodig om de oorspronkelijke te kunnen vervangen. Daarnaast zijn ze een stuk duurder dan simpele hulpveren. Niet voor mij dus.

De hulpveren die ik heb zijn de lichtste variant en semi-progressief. Dat houdt in dat ze voor een deel zacht zijn en voor een deel hard. Als het zachte gedeelte geheel is ingeveerd komt het harde deel aan bod. Daarmee is onbelast het comfort behoorlijk behouden en bij zware last is er extra kracht/hoogte aanwezig.
Gelogd
Uit een oneindig kleine punt ontstond het heelal met een hele grote KLAP!

Muilwijk

  • Gast
Re: Hulpveren
« Reactie #6 Gepost op: juli 27, 2013, 01:48:11 pm »

Wij hebben ook hulpveren laten plaatsen onder onze skoda.
Er zijn echter 2 varianten van hulpveren. De stuggere, voor regelmatige belasting door lading of aanhanger, en
een minder stuggere versie voor incidenteel een aanhanger of zware belading. Hierbij blijft het rijcomfort behouden
wanneer er geen aanhanger achter hangt. Deze zitten er bij ons onder. Ik ga ervan uit dat deze geen schade
toebrengen aan de schokbrekers. Deze hulpveren zijn ook door de dealer geplaatst en worden zelfs aangeraden
bij het laten plaatsen van een trekhaak.
In ons geval hebben we het laten doen, omdat de auto nog geen jaar oud is, en we de garantie willen behouden.
En over het aantal jaar waarvan we verwachten dat we met de auto gaan doen, vallen de kosten mee per jaar.
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.270
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: Hulpveren
« Reactie #7 Gepost op: juli 27, 2013, 01:56:32 pm »

@ Alex
Mijn auto is een Renault Laguna Grand Tour uit 2005.  8) De veren waren 123 Euro incl. bezorgen. Ik ga nog wel een paar jaar met deze auto rijden, dus ik vond het voldoende betaalbaar. Ik heb ze bij de hulpverenshop besteld. Per auto type zal de prijs variëren. Ik heb gekozen voor het ST type, voor af en toe een kar. Je hebt ook HD type, dat is voor vaak een kar en/of vaak zware belading. Daarnaast bestaan er vervangingveren, maar daar wilde ik niet aan.

@ Milco
Het klopt niet dat je dempers stuk kunnen gaan van hulp veren. De bewegingen van het wiel worden opgevangen door de veer en demper samen. Meer veerkracht betekent heel simpel minder benodigde demperkracht bij dezelfde wielbeweging. De dempers krijgen minder beweging voor hun kiezen en slijten dus minder hard.
Wel is het zo dat de veren kracht leveren gerelateerd aan de inveerweg en dempers kracht leveren gerelateerd aan de inveersnelheid. Ofwel hard over een hobbel dan krijgt de demper het voor zijn kiezen (hoge inveersnelheid), zacht over een hobbel dan pakt de veer het meeste van de kracht (lage inveersnelheid). De grootste invloedsfactor op slijtage van dempers is dus de snelheid waarmee over hobbels wordt gereden.
Is er meer gewicht in het spel dan zal dit leiden tot zowel een grotere inveerweg als een hogere inveersnelheid bij de zelfde snelheid over een hobbel. Beide worden tegengegaan door meer kracht in het veer-demper systeem, in dit geval dus door hulpveren.
Overigens ben ik het wel met je eens dat zwaardere veren het beste is. Die hebben een aangepast veerkarakter met behoud van de originele veerhoogte. Maar ja, daarvoor moet de demper van de draagarm en heb je veervoorspanners nodig om de oorspronkelijke te kunnen vervangen. Daarnaast zijn ze een stuk duurder dan simpele hulpveren. Niet voor mij dus.

De hulpveren die ik heb zijn de lichtste variant en semi-progressief. Dat houdt in dat ze voor een deel zacht zijn en voor een deel hard. Als het zachte gedeelte geheel is ingeveerd komt het harde deel aan bod. Daarmee is onbelast het comfort behoorlijk behouden en bij zware last is er extra kracht/hoogte aanwezig.
Zit wat in.
Misschien toch eens kijken of ik het volgend jaar toch wel ga doen.

http://www.hulpverenshop.nl/a-19466644/avensis-1998-2003/st298s/
Want we zijn toch van plan de auto op te rijden
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Alexander O

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 170
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Flyer Expedition
Re: Hulpveren
« Reactie #8 Gepost op: juli 27, 2013, 02:11:21 pm »

Het ligt er ook aan hoe vaak je gaat. Ik had twee keer een weekend, een keer zomer vakantie en een keer wintersport bedacht :K.
4 keer per jaar, nog 3 jaar met deze auto betekent 5 euro per enkele reis. Dat is in mijn ogen niet veel geld.
Gelogd
Uit een oneindig kleine punt ontstond het heelal met een hele grote KLAP!

berkevelda

  • Gast
Re: Hulpveren
« Reactie #9 Gepost op: juli 27, 2013, 02:20:10 pm »

Mijn ouders hebben eens een Opel Astra station gehad en die konden de scholbrekers harder oppompen. Zat aan de binnenzijde van de wagen een ventiel. Ik weet niet of dat standard was, maar het zat er in toen ze hem kochten. Tijdens de vakanties oppompen en daarna weer wat laten leeglopen. Hetzelfde met de bandjes. Ideaal.
Gelogd

Alexander O

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 170
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Flyer Expedition
Re: Hulpveren
« Reactie #10 Gepost op: juli 27, 2013, 03:41:57 pm »

Mijn ouders hebben eens een Opel Astra station gehad en die konden de scholbrekers harder oppompen. Zat aan de binnenzijde van de wagen een ventiel. Ik weet niet of dat standard was, maar het zat er in toen ze hem kochten. Tijdens de vakanties oppompen en daarna weer wat laten leeglopen. Hetzelfde met de bandjes. Ideaal.

Dit zijn eerder een soort gasveren. Door de druk te verhogen in de schokbrekers geven ze meer weerstand tegen inveren. Het lijkt op het hydractief systeem van Citroën, dat verhoogt ook de druk in de veerbollen bij zwaardere belasting. Daarom hangen ze ook altijd zo mooi horizontaal! En ze kunnen als de druk van het systeem ook prachtig op de grond liggen :H
Gelogd
Uit een oneindig kleine punt ontstond het heelal met een hele grote KLAP!

bosi

  • Gast
Re: Hulpveren
« Reactie #11 Gepost op: juli 27, 2013, 05:28:16 pm »

Ook wij rijden al een aantal jaren met een setje hulpveren onder onze fabia 1 tdi combi uit 2005, de versie is degene voor incidentele belasting en dat bevalt prima. Kosten destijds was ?300,- inclusief montage (duurde een uurtje)

Sent from my GT-I8190 using Tapatalk 4 Beta

Gelogd

Schroevers

  • Gast
Hulpveren
« Reactie #12 Gepost op: juli 27, 2013, 06:17:47 pm »

@alexander, netjes verwoord en mooi compleet antwoord. Mijn ervaringen waren dus dat mijn dempers icm de hulpveren snel kapot waren maar nu lees ik in jouw antwoord dat er dus onder de hulpveren ook nog verschillen bestaan. Het kan dus zijn dat ze mij destijds de extra stugge variant verkocht hebben en dat daarom mijn schokbrekers snel kapot zijn gegaan want ik heb in mijn leven nog nooit een schokbreker kapot gehad alleen bij deze Hyundai icm met de hulpveren en ik rij wat dat aangaat altijd rustig over drempels. De variant die jij hebt is dus eigenlijk de mooiste oplossing, bij geen extra lading het comfort behouden en pas extra tegendruk geven als er lading op komt. Destijds was het verschil tussen de hulpveren en extra zwaardere/stuggere type veren niet schrikbarend waardoor ik de keuze heb gemaakt voor stuggere vering ipv hulpveren. Het probleem wat zich na het kapot gaan van de schokbrekers voordeed was dat ik naast nieuwe schokbrekers ook nieuwe hulpveren moest aanschaffen omdat de oude niet meer pasten. De meerprijs voor stuggere vering was minimaal en ik kreeg wat korting (gratis installatie van de nieuwe vering).

Het is goed dat er ook mensen met positieve ervaringen zijn vwb hulpveren want elke auto reageert weer anders op lading. Ik heb nu een Ford Focus en die is tov de Hyundai veel stugger af geveerd en hier heb ik dus geen zwaardere veren cq hulpveren nodig. Ik raad hulpveren dus niet af maar ik heb er persoonlijk dus slechte ervaring mee gehad.
Gelogd

richardvels

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 29
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster Family S
Re: Hulpveren
« Reactie #13 Gepost op: juli 28, 2013, 10:29:24 pm »

Goed advies, ik heb hetzelfde met mijn Renault Mégane van 2011, hing helemaal door. Ik heb progressieve veren eronder laten zetten (360,-) en probleem opgelost. Progressieve veren werken prima zonder zware belasting, je merkt iets verschil met originele veren, maat met zware belasting, blijft de auto erg stabiel. Daarom mijn voorkeur voor progressieve veren i.p.v hulpveren.

Verstuurd van mijn HTC One met Tapatalk

Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Hulpveren
« Reactie #14 Gepost op: juli 29, 2013, 09:06:42 am »

Wellicht een tip, bijna standaard worden door dealers en garages MAD veren geleverd. Zeker als je zelf handig bent zijn de hulpveren van CarSuport (even Googlen) een net zo goed en goedkoper alternatief.

Sent from my GT-I8190 using Tapatalk 4 Beta

Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal