Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: 12 volt aansluiting disselbak  (gelezen 5935 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Drempelvrees

  • Gast
12 volt aansluiting disselbak
« Gepost op: augustus 04, 2013, 02:22:23 pm »

Hallo allemaal,

Wij hebben sinds kort een Roadmaster Family S gekocht.

Nu wil ik hier in de disselbak graag een 12 volt aansluiting hebben voor de koelkast. Heeft iemand hier een beschrijving van hoe ik dit kan maken, welke kleur draad en dergelijke??

alvast bedankt voor de reacties.

Groetjes René
Gelogd

joadalama

  • Gast
Re: 12 volt aansluiting disselbak
« Reactie #1 Gepost op: augustus 06, 2013, 09:30:38 am »

Hoi René,
Eerst even wat aanvullende vragen. Heb je een 7- of 13-polige stekker? En als je een 13-polige hebt, zit er dan ook een 13-polige op de auto? Wil je dat de koelkast het altijd doet, dus ook als de motor van de auto niet draait? Ik vind dat zelf namelijk nogal een gok. Als je maar 1 accu in je auto hebt, en dat hebben de meeste auto's, dan loop je het risico dat je de accu leeg trekt. Bij een gezonde accu zal dat niet zo'n vaart lopen, maar stel dat je accu niet meer in top-conditie is. Dat weet je vaak niet en dan zit je met de gebakken peren.

Je kunt op 2 manieren te werk gaan (los van 7- of 13-polig). 2 kabels (plus en min) trekken vanuit de verdeeldoos onder de vw, of een extra kabel aansluiten op de stekker van de vw. Mijn voorkeur zou uitgaan naar de eerste optie.

Nu komt het lastige. Als je een 7-polige stekker hebt moet je eerst controleren of de plus (pool 2, blauwe(/bruine) draad) gebruikt wordt voor je mistachterlicht of dat daar een permanente spanning op staat.

Je kunt dit controleren met een multimeter. Zet de multimeter op spanning meten (20v oid) en hou de rode pen op pool2 en de zwarte pen op pool 3 van de stekker op de auto. Als de auto niet op contact staat en je meet iets tussen de 11v en 14v dan staat daar dus spanning op en kun je die gebruiken voor je koelkast. Soms wordt pool 2 ook wel geschakeld aangesloten (om leegtrekken van de accu te voorkomen). Meet je in eerste instantie niets, dan kun je de auto op contact zetten en nog eens meten (niet je mistachterlicht aandoen want dan weet je nog niks).

Is het je mistachterlicht, dan heb je pech, er is dan geen fatsoenlijke aanvoer van 12v voor een koelkast. Er zijn mensen die constructies maken die de spanning van de verlichting gebruiken, maar dat wil ik je absoluut afraden. De bedrading is vaak niet dik genoeg en de zekeringen in je auto zijn hier niet op berekend.

Heb je wel spanning op pool 2, dan trek je een blauwe draad (plus) en een witte draad (massa) van de verdeeldoos naar de disselbak. Met een 12v socket die je bij elke automaterialen zaak kunt kopen kun je dan je koelkast aansluiten. De blauwe draad aan de onderkant en de witte aan de zijkant aansluiten en klaar is klara. Dit is de oplossing waarbij je je accu leeg kunt trekken.

Heb je spanning op pool 2 terwijl de auto van contact is, dan heb je dus een "permanente plus" en kun je dus je accu leeg trekken. Wil je dit voorkomen dan kun je een accubewaker of scheidingsrelais er tussen zetten (linkjes zijn gewoon voorbeelden en zijn bij de meeste caravanwinkels wel te koop). Deze voorzieningen schakelen die stroomtoevoer naar de koelkast uit op het moment dat de motor niet draait.

Bij een 13-polig stekker is dat allemaal wat makkelijker. Op pool 10 (blauw/rode draad) zowel bij Jaeger als bij multicon staat de geschakelde 12v. Nou kan het zijn dat alleen de basis zaken als verlichting, rem- en knipperlichten en mistlamp dan zijn aangesloten op de verdeeldoos, maar ook dat kun je wel weer met de multimeter onderzoeken.

Zorg voor voldoende dikte van de kabels. Ik weet niet hoeveel ampere jouw koelkast trekt, maar pak minimaal 2.5mm2 (30amp). Sluit alles fatsoenlijk aan liefst met krimp-kabelschoentjes, isoleer alles netjes en maak het waterbestendig.

Succes!

groetjes
Joachim
Gelogd

Drempelvrees

  • Gast
Re: 12 volt aansluiting disselbak
« Reactie #2 Gepost op: augustus 06, 2013, 09:23:32 pm »

Bedankt Joachim voor de duidelijke uitleg, ik heb een 7-polige stekker.

Nu kan ik even lekker gaan puzzelen.

Groetjes Rene
Gelogd

Avec

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 89
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Chamonix
Re: 12 volt aansluiting disselbak
« Reactie #3 Gepost op: augustus 07, 2013, 01:17:19 am »

Als ik het goed zie op jouw foto heb je een Opel Vectra. Afhankelijk van het type is het vrij eenvoudig om de kabelset van de auto te vervangen door een 13-polige.
Zie hier voor meer informatie en het downloaden van een handleiding.

Kost je 75-80 euro, 20 minuutjes werk en een bezoekje aan de dealer, maar dan is alles helemaal geregeld. Dan nog de stekker van de klapper ombouwen en alles is "origineel", is wel zo veilig en een stuk netter dan met allerlei losse draadjes en houtje-touwtje oplossingen gaan werken. Plus dat je een achteruitrijlamp op de klapper kan monteren als je dat zou willen.
« Laatst bewerkt op: augustus 07, 2013, 01:22:48 am door Avec »
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: 12 volt aansluiting disselbak
« Reactie #4 Gepost op: augustus 07, 2013, 09:12:29 am »

Ombouwen is absoluut de moeite waard! Hebben wij ook gedaan bij onze Mazda (was 7polig) omdat de wagen 13 polig Jaeger was. En in plaats van klooien met een verloopstekker en inderdaad stroom voor de koelkast via de mistverlichting wat we hadden bij de vorige auto, heb ik het nu laten vervangen. Kosten 150 euro incl materiaal/btw, maar kost bij de mazda bijna 2 uur omdat de kabel door het interieur loopt en niet onderlangs.
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

joadalama

  • Gast
Re: 12 volt aansluiting disselbak
« Reactie #5 Gepost op: augustus 07, 2013, 09:14:05 am »

@René, succes met puzzelen. Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.
@Avec, ben het helemaal met je eens. 13-polig is bijzonder handig en vooral met auto-electra moet je netjes werken. Kortsluiting is zo gebeurd en kan ook met 12v hele nare gevolgen hebben.

Werk vooral NIET met deze dingen:

Bijzonder onbetrouwbaar en bij problemen bijna altijd de oorzaak.

Zoek je fatsoenlijk materiaal dan kun je eens kijken bij Rick Donkers (heb geen aandelen!) Hij verkoopt eigenlijk alles op het gebied van auto-electra, fatsoenlijke prijzen en vaak snel geleverd.

Mijn advies zou zijn om dan ook meteen een grotere verdeeldoos onder de vw te plaatsen. Enige minpuntje is de verkrijgbaarheid van goede 13-polige kabel. Bij mij in de buurt verkopen alle automaterialen zaken 15 polige kabel met allemaal zwarte draden van gelijke dikte, voor ook nog de hoofdprijs. Dat is echt een drama. Je moet elke draad nameten en labelen. Ik heb laatst onder de nodige tijdsdruk samen met een vriend de bekabeling van een oudere caravan omgebouwd met zo'n kabel, geen feest.
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: 12 volt aansluiting disselbak
« Reactie #6 Gepost op: augustus 07, 2013, 09:24:57 am »

ik gebruikte vroeger altijd een relais die op de dynamo zat.
Zodra de dynamo ging laden (als motor loopt) schakelde het relais de constantestroom van de accu (via aparte zekering) naar de 7 polige aansluiting.

Tegenwoordig heeft de auto een canbus systeem en zorgt de autocomputer ervoor dat alle stroom afnemers na aantal minuten uitgeschakeld worden (mits officieel aangelegd.

@drempelvrees
heb je het over de draden op de vouwwagen of je auto?
Heb je 7 polig of 13 polig?
het beste kan je gewoon meten (meten is weten).
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

Avec

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 89
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Chamonix
Re: 12 volt aansluiting disselbak
« Reactie #7 Gepost op: augustus 07, 2013, 09:29:43 am »

Met een beetje zoeken op internet heb je een goede 13-polige kabel voor een redelijke prijs (gekleurde draden en de juiste diktes, ongeveer 8,50 - 9,= per meter. Bijv. hier)

Vervangen van de kabelset op de auto kun je prima zelf doen, scheelt je een hele bak geld wat je dan weer in de kabel en stekker van de vw kan stoppen.
Bij mijn auto heb ik de trekhaak en de kabelset zelf gemonteerd, scheelde me ongeveer 200E en was een fluitje van een cent. Wel even een druppeltje afwasmiddel gebruiken bij het doorvoeren van de kabel van binnen naar buiten anders ben je heel erg lang aan het prutsen.
« Laatst bewerkt op: augustus 07, 2013, 09:32:10 am door Avec »
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: 12 volt aansluiting disselbak
« Reactie #8 Gepost op: augustus 07, 2013, 10:16:43 am »

ik gebruikte vroeger altijd een relais die op de dynamo zat.
Zodra de dynamo ging laden (als motor loopt) schakelde het relais de constantestroom van de accu (via aparte zekering) naar de 7 polige aansluiting.

Tegenwoordig heeft de auto een canbus systeem en zorgt de autocomputer ervoor dat alle stroom afnemers na aantal minuten uitgeschakeld worden (mits officieel aangelegd.

@drempelvrees
heb je het over de draden op de vouwwagen of je auto?
Heb je 7 polig of 13 polig?
het beste kan je gewoon meten (meten is weten).

Is beslist niet meer nodig, ik heb op mijn disselbak de 12 volt aansluiting gewoon op de constante 12V voeding zitten die via een 25A zekering direct van de accu komt (dus niet geschakeld via het contact), dit is origineel af fabriek zo ge?nstalleerd op onze Skoda Fabia Combi met 13 polige Jager aansluiting. Om te voorkomen dat je dan met een lege accu komt te staan gewoon een accu bewaker/beschermer er tussen. Deze zorgt ervoor dat de stroom verbruiker wordt uitgeschakeld als de boordspanning onder het start spanning niveau komt. Kost volgens mij nog geen twee tientjes. Je hebt twee versies, de eerste hang je gewoon tussen het stopcontact en de stekker van de verbruiker (bijv. koelbox), je hebt ook een inbouw versie die je in je auto monteert.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal