Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 »   Omlaag

Auteur Topic: Verplichte NL Sticker  (gelezen 40172 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Verplichte NL Sticker
« Reactie #15 Gepost op: maart 04, 2014, 04:42:09 pm »

werd in Polen aangehouden, bekeken alles maar vielen er niet over dat er geen NL sticker op zat. Wel werden de rijbewijzen en paspoorten uitvoerig nagetrokken. En de agenten wilden weten wat het voor aanhanger was. Het leuke was dat de agent om "riebewies" vroeg. Kennelijk toch wat Nederlands opgestoken ergens.  De streek waar ik vandaan kom spreek je rijbewijs ook zo uit.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

John Boender

  • Gast
Re: Verplichte NL Sticker
« Reactie #16 Gepost op: maart 04, 2014, 05:33:17 pm »

Tekst RDW;

"Witte kentekenplaat voor aanhangwagens en caravans t/m 750 kg en aanhangsels zoals fietsendragers
Deze kentekenplaat is voor aanhangwagens met een maximaal toegestane maximum massa van minder dan 751 kg en aanhangsels zoals fietsendragers. De maximaal toegestane maximum massa is een optelsom van het gewicht van de lege aanhanger en het gewicht van wat er maximaal in mag worden meegenomen (laadvermogen).
 
De kentekenplaatfabrikant mag deze kentekenplaat onbeperkt leveren op vertoon van het Voertuigbewijs (Deel IA) van het papieren kentekenbewijs of van het kentekenbewijs op creditcardformaat (ook wel kentekencard genoemd) van het trekkende/voerende voertuig. Voorwerpen die het zicht op een kentekenplaat ontnemen (zoals bijvoorbeeld een fietsdrager), moeten ook een witte kentekenplaat hebben.

Voorbeeld:
Afmeting kentekenplaat voor aanhangwagens t/m 750 kg en voor aanhangsels op een motorvoertuig op meer dan 2 wielen of op een aanhangwagen:
520x110 mm of
340x210 mm"

Er wordt dus verder niet gesproken over de NL euro teken. Zelf heb ik wel een witte plaat met een NL teken. Zelfs ook nog een NL sticker, maar die zat er al op.
John
« Laatst bewerkt op: maart 04, 2014, 05:36:38 pm door John Boender »
Gelogd

RonvanTilburg

  • Gast
Re: Verplichte NL Sticker
« Reactie #17 Gepost op: maart 04, 2014, 08:10:55 pm »

Net de KLPD gesproken en die kende het probleem. Maar het is helaas niet toegestaan in NL de witte plaat te voorzien van een blauwe EU/NL balk. Hij gaf aan dat er bij controle hier een bekeuring wordt geschreven vanwege het niet voeren van kentekenplaat volgens nederlandse richtlijn. Ondanks dat er niet staat dat het niet mag geldt hier dat wat niet beschreven is, niet wordt toegestaan. Er zou dus moeten staan dat wit of NL/EU mag, dan is het geen probleem.
 
De landen die dit wel graag zouden willen zien moeten genoegen nemen met de Wit ovale NL sticker die je moet voeren bij deze kentekenplaat in het buitenland. Dit geldt overigens ook voor niet EU landen bij je de gele plaat op auto's. Indien een fietsendrager geen plek biedt voor de NL sticker dan moet je zelf een bevestigingsmethode voorzien om dit wel te kunnen voeren.
 
Ik kies dus voor de sticker op de klapper
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Verplichte NL Sticker
« Reactie #18 Gepost op: maart 04, 2014, 08:51:35 pm »

De streek waar ik vandaan kom spreek je rijbewijs ook zo uit.
Ah.. Dat is dan hoogstwaarschijnlijk ook de streek waar ze op het menu van sommige  restaurants, cafetaria's en cafĂ©'s de 'spies onwies' (naar keuze 500, 750 of 1000 gram) serveren? : P

Maar wat ik me afvraag: waar is eigenlijk omschreven dat je in het buitenland die NL sticker nog moet hebben? Is dat niet iets wat een restant uit het verleden is? Want vziw was die sticker ooit ook 'verplicht' op de achterkant van de auto zelf. Naast het gewone (toen nog blauw met witte) nummerbord.
Gelogd

RobB

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 169
  • Merk Vouwwagen: Jametic Blue Style-CP
Re: Verplichte NL Sticker
« Reactie #19 Gepost op: maart 04, 2014, 10:53:56 pm »

Ja het is nog steeds nodig want aan alleen de witte plaat kan je niet zien dat het een NL wagen betreft. Hoe lelijk zo'n stikker ook is  het blijft maar een gebruiksartikel.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Verplichte NL Sticker
« Reactie #20 Gepost op: maart 04, 2014, 11:18:29 pm »

Ja het is nog steeds nodig want aan alleen de witte plaat kan je niet zien dat het een NL wagen betreft.
Maar dat is deels waarom ik me dat afvraag. Wat is binnen de EU eigenlijk de relevantie van het weten uit welk land iemand komt in een gebied waarin volledig vrij verkeer van goederen en personen is?

Bij niet EU landen kan ik me er nog wat bij voorstellen. Maar in wezen mag het natuurlijk niks uitmaken of een Nederlander in Frankrijk rijdt of omgekeerd.
Gelogd

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk Vouwwagen: Jamet louisiana 2013
Re: Verplichte NL Sticker
« Reactie #21 Gepost op: maart 04, 2014, 11:33:50 pm »

Dat is weer typisch zo'n halfbakken Europese regel. De kentekenplaten van de voertuigen zijn beschreven dus met vakje landcode. Maar voor de aanhangers onder de 750 kg dat moet je weer zelf uitzoeken.   
Gelogd

MJB

  • Gast
Re: Verplichte NL Sticker
« Reactie #22 Gepost op: maart 06, 2014, 09:00:10 am »

Dat is weer typisch zo'n halfbakken Europese regel. De kentekenplaten van de voertuigen zijn beschreven dus met vakje landcode. Maar voor de aanhangers onder de 750 kg dat moet je weer zelf uitzoeken.

Dat is wat kort door de bocht, een kenteken is op nationaal niveau wel uniek, maar op internationaal niveau niet. Derhalve is de landaanduiding noodzakelijk. Ik vind het prettig dat de EU haar regelzucht niet heeft laten doorslaan (deze keer dan) en dat kleine aanhangers niet Europees gereguleerd zijn. Verder vind ik het prettig dat dankzij de EU nu NL op het kenteken van mijn auto staat en ik niet zo'n vreselijk lelijke sticker hoef te plakken. Ik heb onze auto's in Duitsland gekocht en toen uitgezocht hoe het zit met het Duitse Kurzzeitkennzeigen (gele balk) en exportkennzeichen (rode balk), dan zie je hoe complex men het kan maken.
Gelogd

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk Vouwwagen: Jamet louisiana 2013
Re: Verplichte NL Sticker
« Reactie #23 Gepost op: maart 06, 2014, 05:38:54 pm »

Dat is wat kort door de bocht, een kenteken is op nationaal niveau wel uniek, maar op internationaal niveau niet. Derhalve is de landaanduiding noodzakelijk. Ik vind het prettig dat de EU haar regelzucht niet heeft laten doorslaan (deze keer dan) en dat kleine aanhangers niet Europees gereguleerd zijn. Verder vind ik het prettig dat dankzij de EU nu NL op het kenteken van mijn auto staat en ik niet zo'n vreselijk lelijke sticker hoef te plakken. Ik heb onze auto's in Duitsland gekocht en toen uitgezocht hoe het zit met het Duitse Kurzzeitkennzeigen (gele balk) en exportkennzeichen (rode balk), dan zie je hoe complex men het kan maken.
Ik bedoelde met mijn opmerking dat het volslagen onduidelijk is dat er aparte landstickers geplakt moet worden. En dat alle kentekenplaten geel, wit enz, enz standaard een landcode moeten hebben.
« Laatst bewerkt op: maart 06, 2014, 05:42:38 pm door Paulvh »
Gelogd

twingo2

  • Gast
Re: Verplichte NL Sticker
« Reactie #24 Gepost op: maart 07, 2014, 09:42:46 am »

Er zijn ook zilveren in omloop maar die zijn niet geldig in het buitenland volgens de verkoper vd winkel. Dus bij ons zit er een witte op.
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Verplichte NL Sticker
« Reactie #25 Gepost op: maart 07, 2014, 01:51:17 pm »

Ik bedoelde met mijn opmerking dat het volslagen onduidelijk is dat er aparte landstickers geplakt moet worden. En dat alle kentekenplaten geel, wit enz, enz standaard een landcode moeten hebben.

Een kentekenplaat in de landspecifieke kleur is verplicht voor alle kenteken plichtige voertuigen en daar hoort nu eenmaal de blauwe eu landen markering aan de linkerzijde bij. Omdat aanhangers onder de 750 niet kentekenplichtig zijn is in Nederland bepaald dat hiervoor een wit met zwarte beletterde plaat is voorzien zonder verdere kenmerken, welke uitsluitend verwijst naar het kenteken van het trekkend voertuig. Daar echter ook de verplichting bestaat dat alle voertuigen (getrokken of niet getrokken) een landen indentificatie moeten hebben, zul je de NL sticker moeten bijplakken. Dit mag zowel de ovale witte met zwarte letters of rechthoekige blauwe met EU krans en witte NL zijn.

Dat hier weer de nodige uitzonderingen op zijn zie bijvoorbeeld bij de blauwe taxi kenteken platen, deze mogen alleen met een vergunning grens overschreiden verkeer doen en moeten dan wel de NL sticker hebben geplakt omdat op de blauwe kenteken platen geen EU NL markeren is voorzien. Het zelfde geld overgens voor oltimers met de oude donker blauw / witte kenteken platen hebben, die hebben geen vergunning nodig maar wel de NL sticker.

Een andere uitzondering zijn vrachtwagen met aanhanger en/of opleggers, hier kan het zelfs voorkomen dat de kenteken platen van het trekkend voertuig en de aanhanger/oplegger uit twee verschillende landen komen.

Dus in het kort, wees blij dat je klapper geen kenteken plichtig voertuig is, scheelt weer in de kosten en plak gewoon een NL sticker voor een paar Euri.
Gelogd

buzzin

  • Gast
Re: Verplichte NL Sticker
« Reactie #26 Gepost op: maart 07, 2014, 02:18:09 pm »

Een andere uitzondering zijn vrachtwagen met aanhanger en/of opleggers, hier kan het zelfs voorkomen dat de kenteken platen van het trekkend voertuig en de aanhanger/oplegger uit twee verschillende landen komen.

Dat geldt overigens niet alleen voor vrachtwagens hoor. Alle aanhanger boven de 750kg hebben een eigen kenteken en deze mogen gewoon door alle nationaliteiten worden getrokken.
Alleen bij gewone auto's met caravan komt dat niet zo vaak voor en bij vrachtwagens wel.
Zelf ben ik er overigens wel voor dat ze verplichten dat het kenteken van het trekkend voertuig ook zichtbaar is op de aanhangen/opleggen als de nationaliteit afwijkt (zo kun je bijvoorbeeld zien dat er een brit/ier voor/naast je zit ivm zicht)

Verder zou het natuurlijk mooi zijn als onze witte platen gewoon van een NL vlakje worden voorzien, hier mag de wetgever gewoon voor kiezen....scheelt weer in lelijke stickers.
Gelogd

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk Vouwwagen: Jamet louisiana 2013
Re: Verplichte NL Sticker
« Reactie #27 Gepost op: maart 07, 2014, 07:11:25 pm »

Verder zou het natuurlijk mooi zijn als onze witte platen gewoon van een NL vlakje worden voorzien, hier mag de wetgever gewoon voor kiezen....scheelt weer in lelijke stickers.
Dit is nu precies wat ik ook bedoel.  Ongeacht kleur van de plaat gewoon een vakje met landcode dat voorkomt onnodig geharrewar.
Gelogd

Alberik

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 365
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper
  • Holtkamper Nano
Re: Verplichte NL Sticker
« Reactie #28 Gepost op: maart 07, 2014, 07:46:09 pm »

Ik heb deze http://www.wittekentekenplaat.nl/shopexd.asp?id=100&desc=NL%2Dovaal+met+of+zonder+rand enkele jaren gelden gekocht. Op een ondergrond van traanplaat is hij prima te bevestigen met popnagels.
Gelogd

marcmuts

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 65
  • Holtkamper Cocoon XL MTT Kyte Kitchen
    • mmchil.eu
Re: Verplichte NL Sticker
« Reactie #29 Gepost op: maart 08, 2014, 03:00:04 pm »

Wij hebben de NL sticker er gewoon bijgeplakt,beetje aandrukken op het metaal of met een scherp mesje luchtbellen doorprikken.
Better safe than sorry - als we eenmaal staan hangt er toch een wagenshort voor de achterkant en zie ik hem niet.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal