Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Welke trafo?  (gelezen 4066 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk Vouwwagen: Jamet louisiana 2013
Welke trafo?
« Gepost op: april 20, 2014, 11:13:13 am »

Ik ben met het keukentje van Jamet bezig het een en ander aan te passen. Nu wil ik voor het dompelpompje en een ledbalkje van 20 ledjes een trafo/omvormer van het merk crusader aanschaffen. Nu zijn er twee types nl een van 25Watt en een van 75watt. De specificaties van 25watt is 2,5amp en die van 75watt 6,3 ampere. Op de meeste campings is een stroom aansluiting van 6 ampere aanwezig. Kom ik nu in de problemen als ik de trafo van 75watt uitgangsvermogen aansluit. Of heeft de amperage van de trafo te maken op de uitgangsbelasting? . Ik kan mij haast niet voorstellen dat een trafo 1380 watt trekt.
Gelogd

RobB

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 169
  • Merk Vouwwagen: Jametic Blue Style-CP
Re: Welke trafo?
« Reactie #1 Gepost op: april 20, 2014, 11:28:35 am »

Het is zoals je zelf al aangaf: 6A bij 12V. Wanneer je gaat terugrekenen naar de 240V ingangsspanning kom je theoretisch uit op 12/240*6 = 0,3 A
Je hebt dan nog wat verliezen bij het omzetten maar echt veel hoger dan 0,5 A zal je nooit komen.

Beter is dan ook naar het vermogen te kijken. Bij een max 'stroomaansluiting' van 6A kan je dan 240*6=1440W gebruiken. Let op dat (met name in Frankrijk) de spanning kan zakken tot 180V zodat je nog maar 180*6=1080W kan gebruiken.

Gemiddeld voor een klapper meer dan genoeg.
Gelogd

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk Vouwwagen: Jamet louisiana 2013
Re: Welke trafo?
« Reactie #2 Gepost op: april 20, 2014, 11:33:29 am »

Het is zoals je zelf al aangaf: 6A bij 12V. Wanneer je gaat terugrekenen naar de 240V ingangsspanning kom je theoretisch uit op 12/240*6 = 0,3 A
Je hebt dan nog wat verliezen bij het omzetten maar echt veel hoger dan 0,5 A zal je nooit komen.

Beter is dan ook naar het vermogen te kijken. Bij een max 'stroomaansluiting' van 6A kan je dan 240*6=1440W gebruiken. Let op dat (met name in Frankrijk) de spanning kan zakken tot 180V zodat je nog maar 180*6=1080W kan gebruiken.

Gemiddeld voor een klapper meer dan genoeg.
Thnx voor de snelle reactie! Helemaal top. Ik was even in verwarring gebracht en begon daardoor te twijfelen. Maar ik kan met gerust hart de crusader trafo van 75watt uitgangsvermogen aanschaffen.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Welke trafo?
« Reactie #3 Gepost op: april 20, 2014, 12:00:24 pm »

Beter is dan ook naar het vermogen te kijken. Bij een max 'stroomaansluiting' van 6A kan je dan 240*6=1440W gebruiken.
Ehhh... De netspanning in Europa is toch nominaal 230v?

Maar ik kan met gerust hart de crusader trafo van 75watt uitgangsvermogen aanschaffen.
Tuurlijk kan dat. Als het een trafo/gelijkrichter was geweest van 2000 Watt had dat -even afgezien van de stroom die er loopt zonder dat er een belasting aan hangt- ook gekund. Het vermogen wat op dat ding vermeld staat is namelijk niet wat hij zelf trekt, maar wat jij er maximaal uit kan halen zonder dat hij kapot gaat/oververhit raakt. Dus zolang je er niks op aansluit, trekt-ie ook (nagenoeg) geen stroom. Je eerste aanname dat dat vermogen gaat over de (maximale) uitgangsbelasting was dus helemaal correct.
« Laatst bewerkt op: april 20, 2014, 12:03:53 pm door Frankie »
Gelogd

alkyone

  • Gast
Re: Welke trafo?
« Reactie #4 Gepost op: april 20, 2014, 10:12:15 pm »

Inderdaad is de spanning in Europa 230 V wisselspanning.

Even terug naar school om geen probleem met de keuze te maken.

U = spanning = 230 Volt
P = vermogen =?
I = stroom = ?

Belangrijk om te vermelden is dat ik eventuele verliezen niet meereken.

Ook belangrijk is dat er zowel aan de invoer zijde  (primaire kant ) als de uitvoerende zijde  ( secundaire kant ) het vermogen ( P ) gelijk is.

Dus  P = U x I

Martin

Gelogd

Eli

  • Gast
Re: Welke trafo?
« Reactie #5 Gepost op: mei 18, 2014, 01:32:48 pm »

Wij komen er net achter dat het dompelpompje niet kapot was - de nieuwe deed het ook niet - maar dat het boxje dat wij voor de trafo aanzagen in feite een luxe doos voor 2 hele grote (nu lege) batterijen is...
Kan het pompje ook op stroom gezet worden, maar dan met een schakelaar zodat je onderweg of bij geen stroom wel via de batterijen stroom kunt pakken?
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Welke trafo?
« Reactie #6 Gepost op: mei 18, 2014, 02:02:41 pm »

Ik ben met het keukentje van Jamet bezig het een en ander aan te passen. Nu wil ik voor het dompelpompje en een ledbalkje van 20 ledjes een trafo/omvormer van het merk crusader aanschaffen. Nu zijn er twee types nl een van 25Watt en een van 75watt. De specificaties van 25watt is 2,5amp en die van 75watt 6,3 ampere. Op de meeste campings is een stroom aansluiting van 6 ampere aanwezig. Kom ik nu in de problemen als ik de trafo van 75watt uitgangsvermogen aansluit. Of heeft de amperage van de trafo te maken op de uitgangsbelasting? . Ik kan mij haast niet voorstellen dat een trafo 1380 watt trekt.
Ik heb een dimmer voor de ledverlichting en het geheel weigerde te werken op de trafo van crusader. Alleen de gestabiliseerde led voeding werkte. Ik dacht deze er uit te laten en zowel de pomp als de led verlichting op de crusader aan te sluiten. Helaas dus. Wellicht komt het door de dimmer en werkt het met ledverlichting rechtstreeks wel. Even testen dus...
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Welke trafo?
« Reactie #7 Gepost op: mei 18, 2014, 02:13:14 pm »

Wij komen er net achter dat het dompelpompje niet kapot was - de nieuwe deed het ook niet - maar dat het boxje dat wij voor de trafo aanzagen in feite een luxe doos voor 2 hele grote (nu lege) batterijen is...
Kan het pompje ook op stroom gezet worden, maar dan met een schakelaar zodat je onderweg of bij geen stroom wel via de batterijen stroom kunt pakken?

Bij gevoegd een handleiding voor het realiseren van de elektrische watervoorziening, die ik heb gemaakt toen ik een paar geleden de boel heb omgebouwd bij onze eigen klapper.
Wellicht van nut voor je.
Let wel, de crusader voeding is een eenvoudige 220-230V wisselspanning naar 12V gelijkspanning omvormer. Voor led verlichting heb je een (originele) afgevlakte en gestabiliseerde voeding nodig.
Gelogd

Eli

  • Gast
Re: Welke trafo?
« Reactie #8 Gepost op: mei 18, 2014, 02:50:14 pm »

@bosi: Heel erg bedankt! Ik heb de handleiding doorgelezen en het is allemaal ook voor de leek begrijpelijk. We gaan het bij gelegenheid gebruiken.
Gelogd

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk Vouwwagen: Jamet louisiana 2013
Re: Welke trafo?
« Reactie #9 Gepost op: mei 18, 2014, 09:50:53 pm »

De led verlichting werkt maar het standaard pompje daar kwam een straaltje water uit die niet om naar huis te schrijven is. Dus pompje vervangen voor een grotere. Het gat in de keuken met een vijl vergroot, en weer netjes afgelakt.  En nu werkt alles naar behoren.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal