Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Warm water + vaste aansluiting in de bermkeuken?  (gelezen 13479 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cjhkramer

  • Gast
Warm water + vaste aansluiting in de bermkeuken?
« Gepost op: januari 09, 2015, 02:14:06 pm »

Hallo!

Wij gaan er komende zomer ook voor het eerst op uit met een vouwwagen (Jamet Arizona 2015).

De bermkeukentjes van Jamet zijn best wel compleet (wasbakje, kraan, pompje, gaspitjes, etc), maar graag zou ik het ding nog wat verder modden.:
- Bij de dealer had ik al gevraagd of het kraantje ook aan te sluiten was op een vast waterpunt. Er werd aangegeven dat het kraantje de druk niet zou kunnen verdragen.
- Tevens vroeg ik mij af of het mogelijk was om warm+koud water te krijgen met een boilertje. Eventueel icm met een vast waterpunt of een dompelpompje.

Hoewel het waterkraantje enkel is, zijn er heel waterkraantjes (voor caravans) te krijgen die wel dubbel zijn uitgevoerd. D'r zijn ook heel veel boilertjes te verkrijgen.

Ik vroeg me af of er mensen zijn met ervaringen hier in. De search gaf eigenlijk geen complete/recente resultaten.




Gelogd

h2o

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 250
  • Merk Vouwwagen: HK Kyte S 2012
Re: Warm water + vaste aansluiting in de bermkeuken?
« Reactie #1 Gepost op: januari 09, 2015, 02:41:56 pm »

wij hebben net de caravan verkocht en deze had ook warm water aan boord.

Er zat een 5 liter boiler in en was uitgerust met dubbele kranen.
Dit is allemaal los te verkrijgen en ook te monteren.
Het geheel werd aangedreven door een 12v pompje dat voor zowel warm als koud werd gebruikt.
Probleem met een vaste aansluiting is dat de druk veel hoger is dan van zo'n 12v pompje, volgens mij kun je een watertank maken met een vlotter waar je de toevoer op aansluit zodat deze automatisch vult als je er met de 12v kraan uit trekt.

het is al met al wel veel werk om dat allemaal te installeren en je hebt werk met schoonmaken en spoelen 1 a 2 x per jaar.
Gelogd
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car....

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Warm water + vaste aansluiting in de bermkeuken?
« Reactie #2 Gepost op: januari 09, 2015, 02:43:34 pm »

Wat je wilt wordt eigenlijk alleen gedaan bij campers en grotere cara :ca's e. boten omdat het nogal wat ruimte vergt. Hier vind je meer info:
http://www.dewitschijndel.nl/onderdelen/tips/verwarmen/water-verwarmen-met-een-boiler-voor-uw-camper-caravan-of-boot/

Daarnaast wordt zelfs bij cara :ca's en campers en boten in geval van externe watervoorziening zoals h2o (hoe toepasselijk :D ) aangeeft, gebruik gemaakt van een inlaat die uitkomt op een watertank zodat je wel het voordeel hebt van de externe aansluiting maar geen drukverlaging hoeft toe te passen.

Hou rekening met behoorlijk pittige prijzen.
« Laatst bewerkt op: januari 09, 2015, 02:46:44 pm door Frankie »
Gelogd

Yolanda

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.252
  • Merk Vouwwagen: Raclet Jasmin
Re: Warm water + vaste aansluiting in de bermkeuken?
« Reactie #3 Gepost op: januari 09, 2015, 02:49:30 pm »

Ik zit me alleen maar af te vragen waarom je warm water zou willen?
Elke camping heeft een plek waar je warm water kan halen en anders is een waterkoker ook handig.  Misschien is het de ervaring die ik er niet bij heb. Mijn keukentje heeft namelijk geen wasbakje en kraantje en in mijn vorige klapper gebruikte ik de wasbak als opbergruimte en heb ik de pomp er af gehaald.
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Warm water + vaste aansluiting in de bermkeuken?
« Reactie #4 Gepost op: januari 09, 2015, 04:33:36 pm »

Ik vraag me ook af of een 5 liter boiler wel voldoende is om te douche ...  :?
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.327
Re: Warm water + vaste aansluiting in de bermkeuken?
« Reactie #5 Gepost op: januari 09, 2015, 04:42:44 pm »

Ik zit me alleen maar af te vragen waarom je warm water zou willen?
Elke camping heeft een plek waar je warm water kan halen en anders is een waterkoker ook handig.  Misschien is het de ervaring die ik er niet bij heb. Mijn keukentje heeft namelijk geen wasbakje en kraantje en in mijn vorige klapper gebruikte ik de wasbak als opbergruimte en heb ik de pomp er af gehaald.

Tja.. dat is persoonlijk inderdaad zijn ermensen die zich afvragen of je überhaubt wel water nodig hebt. Ik kan mij niet voorstellen dat ik het niet zou hebben. En warm water lijkt Het  mij op zich best een aardige luxe, waarbij ik het zelf te veel gedoe zou vinden. maar daar gaat het helemaal niet over. De TS wil het graag en vraagt of iemand er ervaring mee heeft. 
Gelogd
Adventure Awaits

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Warm water + vaste aansluiting in de bermkeuken?
« Reactie #6 Gepost op: januari 09, 2015, 06:27:14 pm »

Het zijn allemaal spullen die gewicht op je wagen zetten. en waar wil je zoiets monteren? Moet je al een vaste keuken hebben.
Nee, wij hebben juist gekozen voor GEEN water in de Cocoon. In onze Jametic had ik juuist ook de kraan etc. verwijderd. Ik kan niet eens mijn handen kwijt in die mini bakjes. En het watergeklieder zien we liever niet in de vouwwagen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Warm water + vaste aansluiting in de bermkeuken?
« Reactie #7 Gepost op: januari 09, 2015, 06:46:41 pm »

Als eerste natuurlijk welkom op ons mooie forum.

Water in de vouwwagen is idd persoonlijk.
Wij willen niet zonder. Als we warmwater willen hebben halen we dat met een emmer.


Ik vraag me ook af of een 5 liter boiler wel voldoende is om te douche ...  :?
Is dan wel een korte douche.
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Warm water + vaste aansluiting in de bermkeuken?
« Reactie #8 Gepost op: januari 09, 2015, 07:09:44 pm »

Is dan wel een korte douche.
Ik heb ff zitten tellen en onmogelijk is het niet. Bij een normale douchebeurt gebruiken we ruwweg 60 liter water. Stel dat je ultrazuinig bent en het met 30 liter af kan, waarbij je je vijf liters water uit je boiler van 85 graden mengt met 25 liter water van 15 graden, dan douche je met die halve hoeveelheid water bij een temperatuur van 32 graden. Is te doen.

Maar dan zijn we bijna weer terug bij de trappeldouche. :D

En om je eerlijk te zeggen ben ik dan toch eerder geneigd om de SEP card en m'n toilettas te pakken en dan lekker lang onder een goeie campingdouche te gaan staan. :J
« Laatst bewerkt op: januari 09, 2015, 07:19:25 pm door Frankie »
Gelogd

michielwoerden

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 92
  • Merk Vouwwagen: Combi camp venezia
Re: Warm water + vaste aansluiting in de bermkeuken?
« Reactie #9 Gepost op: januari 09, 2015, 08:22:32 pm »

Wij hebben warm water in onze combi camp venezia. Truma Therme 5 liter boiler in de disselbak en een mengkraan in de keuken. Waarom???

Ik kon hem toendertijd voor weinig overnemen en we kampeerde toen met een baby van 6 maanden. Toch wel lekker om warm water te hebben om je handen te wassen na een poepluier etc. Daarnaast vind ik het ook gewoon leuk om dit soort "verbeteringen" uit te voeren.

Het direct aansluiten op een waterleiding gaat niet werken ivm de waterdruk maar je hebt daar verschillende oplossingen voor.

De eerste is een unit van Reich http://www.vrijbuiter.nl/caravanaccessoires/caravan-toebehoren/reich-city-wateraansluiting/. Deze werkt net als de stortbak in je toilet en je hebt dan nog steeds je dompelpomp nodig. Voordeel is dat je niet afhankelijk bent van een vast waterpunt maar altijd je jerrycan kan vullen onder de kraan.

De tweede oplossing is een unit die de druk reduceert http://www.dewitschijndel.nl/city-leidingwater-wandinvoerdoos/#box-description. In dit geval kan je direct op de waterleiding aansluiten maar je hebt als nadeel dat je altijd een vaste wateraansluiting nodig hebt

(maar ook hier zijn weer schakelaars die kunnen wisselen van jerrycan naar vaste aansluiting
Gelogd

h2o

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 250
  • Merk Vouwwagen: HK Kyte S 2012
Re: Warm water + vaste aansluiting in de bermkeuken?
« Reactie #10 Gepost op: januari 09, 2015, 10:05:49 pm »

 het is overigens prima mogelijk om met 5 liter te douchen hoor.
hoe warmer hoe korter  :#
Gelogd
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car....

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Warm water + vaste aansluiting in de bermkeuken?
« Reactie #11 Gepost op: januari 09, 2015, 11:01:04 pm »

het is overigens prima mogelijk om met 5 liter te douchen hoor.
hoe warmer hoe korter  :#
Klopt. Ik heb een Quooker in m'n keuken. 100 graden. Daar douche ik precies 0 seconden onder. :#
« Laatst bewerkt op: januari 10, 2015, 01:18:43 am door Frankie »
Gelogd

cjhkramer

  • Gast
Re: Warm water + vaste aansluiting in de bermkeuken?
« Reactie #12 Gepost op: januari 11, 2015, 10:27:48 am »

Ik zit me alleen maar af te vragen waarom je warm water zou willen?
Elke camping heeft een plek waar je warm water kan halen en anders is een waterkoker ook handig.  Misschien is het de ervaring die ik er niet bij heb. Mijn keukentje heeft namelijk geen wasbakje en kraantje en in mijn vorige klapper gebruikte ik de wasbak als opbergruimte en heb ik de pomp er af gehaald.

Het is eigenlijk iets wat ik met tent-camperen altijd al gemist heb. Het brengt gewoon net dat beetje extra comfort mee van thuis:
- Je handen kunnen wassen met warm water voelt zoveel fijner
- Even goed je tandenborstel kunnen reinigen
- je gezicht (of die van je kids) even kunnen wassen met een warme washand
- dat ene vettige pannetje dat je nu nodig hebt even kunnen wegwassen met sop - zo goed als onmogelijk met koud water.
- en dan zoals al genoemd de voordelen icm baby's :)

Natuurlijk kan je heen en weer blijven wandelen van en naar het toiletgebouw, maar soms krijg je daar een beetje het heen en weer van haha
Gelogd

cjhkramer

  • Gast
Re: Warm water + vaste aansluiting in de bermkeuken?
« Reactie #13 Gepost op: januari 11, 2015, 10:45:01 am »

Wij hebben warm water in onze combi camp venezia. Truma Therme 5 liter boiler in de disselbak en een mengkraan in de keuken. Waarom???

Ik kon hem toendertijd voor weinig overnemen en we kampeerde toen met een baby van 6 maanden. Toch wel lekker om warm water te hebben om je handen te wassen na een poepluier etc. Daarnaast vind ik het ook gewoon leuk om dit soort "verbeteringen" uit te voeren.

Het direct aansluiten op een waterleiding gaat niet werken ivm de waterdruk maar je hebt daar verschillende oplossingen voor.

De eerste is een unit van Reich http://www.vrijbuiter.nl/caravanaccessoires/caravan-toebehoren/reich-city-wateraansluiting/. Deze werkt net als de stortbak in je toilet en je hebt dan nog steeds je dompelpomp nodig. Voordeel is dat je niet afhankelijk bent van een vast waterpunt maar altijd je jerrycan kan vullen onder de kraan.

De tweede oplossing is een unit die de druk reduceert http://www.dewitschijndel.nl/city-leidingwater-wandinvoerdoos/#box-description. In dit geval kan je direct op de waterleiding aansluiten maar je hebt als nadeel dat je altijd een vaste wateraansluiting nodig hebt

(maar ook hier zijn weer schakelaars die kunnen wisselen van jerrycan naar vaste aansluiting

Mooie apparaatjes om de druk te regelen. Hoe geniaal in eenvoud is die ene ook met de vlotter :) Met de Jamet hebben we geen vaste keuken maar eentje op pootjes, dus dan is zo'n jerrycan met vlottersysteem misschien net zo praktisch.

Zo'n apparaatje heb je http://www.truma.com/nl/nl/water-systems/therme.php ?
300 Watt is goed te doen (1 1/2 ampere). Dan hoef je meestal nog niet eens na te denken over je amperage icm een kacheltje.
Ik neem aan dat de standaard 'gardena' slang het hete water niet kan waarderen - dus dan zal je dat denk ik met een soort van hitte bestendige flexibele buis moeten aansluiten?

Het had alleen nog wel iets kleiner gemogen. 3 liter zou ook zat zijn. Maar misschien is daarvoor deze vraag nog wat te gek; ik gok dat over een paar jaar het standaard verkrijgbaar is in je bermkeuken.

Btw; ook van die gas-douche-boielrs gevonden op het interwebs; verhalen gelezen van smeltende behuizingen, open vlammen etc. Levensgevaarlijk :P
« Laatst bewerkt op: januari 11, 2015, 10:50:18 am door cjhkramer »
Gelogd

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 484
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Warm water + vaste aansluiting in de bermkeuken?
« Reactie #14 Gepost op: januari 11, 2015, 11:04:28 am »

Moet de boiler ook onderweg werken, dus met 12 volt op de auto-accu, of niet. Die truma therm boilers zijn namelijk nogal prijzig, als het niet onderweg op 12 volt hoeft te kunnen werken, dan volstaat een close in boiler van Daalderop denk ik ook prima. 
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal