Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Warm water + vaste aansluiting in de bermkeuken?  (gelezen 13462 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

michielwoerden

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 92
  • Merk Vouwwagen: Combi camp venezia
Re: Warm water + vaste aansluiting in de bermkeuken?
« Reactie #15 Gepost op: januari 11, 2015, 01:46:57 pm »

Mooie apparaatjes om de druk te regelen. Hoe geniaal in eenvoud is die ene ook met de vlotter :) Met de Jamet hebben we geen vaste keuken maar eentje op pootjes, dus dan is zo'n jerrycan met vlottersysteem misschien net zo praktisch.

Zo'n apparaatje heb je http://www.truma.com/nl/nl/water-systems/therme.php ?
300 Watt is goed te doen (1 1/2 ampere). Dan hoef je meestal nog niet eens na te denken over je amperage icm een kacheltje.
Ik neem aan dat de standaard 'gardena' slang het hete water niet kan waarderen - dus dan zal je dat denk ik met een soort van hitte bestendige flexibele buis moeten aansluiten?

Het had alleen nog wel iets kleiner gemogen. 3 liter zou ook zat zijn. Maar misschien is daarvoor deze vraag nog wat te gek; ik gok dat over een paar jaar het standaard verkrijgbaar is in je bermkeuken.

Btw; ook van die gas-douche-boielrs gevonden op het interwebs; verhalen gelezen van smeltende behuizingen, open vlammen etc. Levensgevaarlijk :P

Inderdaad die boiler is het... werkt alleen op 230V dus niet op 12V
Gelogd

michielwoerden

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 92
  • Merk Vouwwagen: Combi camp venezia
Re: Warm water + vaste aansluiting in de bermkeuken?
« Reactie #16 Gepost op: januari 11, 2015, 01:50:35 pm »

Moet de boiler ook onderweg werken, dus met 12 volt op de auto-accu, of niet. Die truma therm boilers zijn namelijk nogal prijzig, als het niet onderweg op 12 volt hoeft te kunnen werken, dan volstaat een close in boiler van Daalderop denk ik ook prima.

Een daalderop boiler is veel groter (10 liter) maar je hebt hier ook een plintvariant van dus dat zal nog misschien kunnen . Grootse nadeel is het vermogen. Deze zijn over het algemeen 2000W.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Warm water + vaste aansluiting in de bermkeuken?
« Reactie #17 Gepost op: januari 11, 2015, 02:23:34 pm »

Inderdaad die boiler is het... werkt alleen op 230V dus niet op 12V
Omvormer er tussen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

michielwoerden

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 92
  • Merk Vouwwagen: Combi camp venezia
Re: Warm water + vaste aansluiting in de bermkeuken?
« Reactie #18 Gepost op: januari 11, 2015, 05:00:57 pm »

word een flinke omvormer...(Amperage is 300W/12V=25A). en waar plaats je de omvormer en hoe leg je die 25A aan...

Ik zal kiezen voor onderweg geen warm water....
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Warm water + vaste aansluiting in de bermkeuken?
« Reactie #19 Gepost op: januari 11, 2015, 05:06:48 pm »

word een flinke omvormer...(Amperage is 300W/12V=25A). en waar plaats je de omvormer en hoe leg je die 25A aan...

Ik zal kiezen voor onderweg geen warm water....
Tja, als je kiest voor een boiler in je vw dan is er vast ook nog wel een plekje te vinden voor een omvormer als je toch bezig bent.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Warm water + vaste aansluiting in de bermkeuken?
« Reactie #20 Gepost op: januari 11, 2015, 05:15:51 pm »

Tja, als je kiest voor een boiler in je vw dan is er vast ook nog wel een plekje te vinden voor een omvormer als je toch bezig bent.
En een akku voor die omvormer. En een akkulader, zodat je ook/weer kunt laden als je op de camping staat.
Gelogd

h2o

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 250
  • Merk Vouwwagen: HK Kyte S 2012
Re: Warm water + vaste aansluiting in de bermkeuken?
« Reactie #21 Gepost op: januari 11, 2015, 07:13:14 pm »

volgens mij kun je dan beter een caravan kopen  :#
kun je er gelijk een mover onder zetten  >:(
Gelogd
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car....

Yolanda

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.252
  • Merk Vouwwagen: Raclet Jasmin
Re: Warm water + vaste aansluiting in de bermkeuken?
« Reactie #22 Gepost op: januari 11, 2015, 07:20:11 pm »

Het is eigenlijk iets wat ik met tent-camperen altijd al gemist heb. Het brengt gewoon net dat beetje extra comfort mee van thuis:
- Je handen kunnen wassen met warm water voelt zoveel fijner
- Even goed je tandenborstel kunnen reinigen
- je gezicht (of die van je kids) even kunnen wassen met een warme washand
- dat ene vettige pannetje dat je nu nodig hebt even kunnen wegwassen met sop - zo goed als onmogelijk met koud water.
- en dan zoals al genoemd de voordelen icm baby's :)

Natuurlijk kan je heen en weer blijven wandelen van en naar het toiletgebouw, maar soms krijg je daar een beetje het heen en weer van haha

Dat laatste zinnetje kan ik me zeker indenken. Daarom kies ik meestal toiletgebouw in de buurt.  :#

Ik ben erg benieuwd wat je er van gaat maken.  :J
Gelogd

michielwoerden

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 92
  • Merk Vouwwagen: Combi camp venezia
Re: Warm water + vaste aansluiting in de bermkeuken?
« Reactie #23 Gepost op: januari 11, 2015, 08:34:32 pm »

volgens mij kun je dan beter een caravan kopen  :#
kun je er gelijk een mover onder zetten  >:(


Ik heb al een keer een combicamp met mover gezien :H (voor mensen die het anders niet redden vind ik het een perfecte oplossing!)
Gelogd

els

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 70
  • Merk Vouwwagen: holtkamper cocoon
Re: Warm water + vaste aansluiting in de bermkeuken?
« Reactie #24 Gepost op: januari 11, 2015, 11:27:43 pm »

Wij hebben altijd een thermoskan warm water in de keuken. Probleem opgelost!
Gelogd

cjhkramer

  • Gast
Re: Warm water + vaste aansluiting in de bermkeuken?
« Reactie #25 Gepost op: januari 12, 2015, 12:56:27 pm »

Moet de boiler ook onderweg werken, dus met 12 volt op de auto-accu, of niet. Die truma therm boilers zijn namelijk nogal prijzig, als het niet onderweg op 12 volt hoeft te kunnen werken, dan volstaat een close in boiler van Daalderop denk ik ook prima.

Nee hoor, het hoeft niet onderweg. :) Met of zonder omvormer - dat zou mijn accu niet waarderen haha
Betreffende die close in boilers; dat vermogen van 2.2 KW krijg je niet fatsoenlijk aangesloten op de camping. Da's meer iets voor in je zomerhuisje of stacaravan :)

De Truma Therme (of een soortgelijke caravan boiler) lijkt me het meest praktisch; compact, laag opgenomen vermogen, gemaakt voor kampeerspul zoals dompelpomjes etc.

Binnenkort maar ff opmeten hoeveel ruimte ik in het kastje heb :)

edit: Deze is misschien ook nog mogelijk - 3 liter variant met een vermogen van 600 watt:
http://www.frankana.de/Water-%7C-Gas/Verwarming/Boiler/Boiler-laage-druk-Elgena-25553-NL-FRA

't beestje is dan ook een stukje kleiner:
Truma Therme = 37 x 23 x 22 cm
Elgena = 30 x 16 x 20 cm
« Laatst bewerkt op: januari 12, 2015, 01:22:22 pm door cjhkramer »
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.008
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Warm water + vaste aansluiting in de bermkeuken?
« Reactie #26 Gepost op: januari 12, 2015, 04:09:14 pm »

Als je een gewone close-in zou gebruiken, moet je niet de standaard uitvoering nemen, maar de hot-fill. Die zijn maar 400 tot 500W. Maar het lijkt me een forse klus. Onderweg aansluiten zou ik niet doen, 300W door een caravanplug is best stevig. De massa-aansluiting is niet gemaakt op nog eens 25A extra bovenop de verlichting. Dat lijkt me meer geschikt voor een camper, waar je een fatsoenlijke voedingskabel tussen accu en boiler kunt leggen. Tevens moet je zeker weten dat de boiler goed beveiligd is tegen drooglopen, iets wat bij een niet-stationaire opstelling nooit helemaal ondenkbaar is. Een waterkoker is daar bijvoorbeeld wel goed tegen beveiligd.
Gelogd

h2o

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 250
  • Merk Vouwwagen: HK Kyte S 2012
Re: Warm water + vaste aansluiting in de bermkeuken?
« Reactie #27 Gepost op: januari 12, 2015, 04:35:37 pm »

ze zijn ook erg gevoelig voor vorst maar ook voor vervuiling.
Ik vulde hem elk jaar met natuurazijn om te ontkalken en spoelde voor elke vakantie/weekend de watertank (en dus ook de boiler) met warm water en steradent tabletten.
Hou er ook rekening mee dat je het water er af moet kunnne laten dus dat je door de bodem van de vw heen moet met slangen.
Gelogd
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car....

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.008
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Warm water + vaste aansluiting in de bermkeuken?
« Reactie #28 Gepost op: januari 13, 2015, 10:25:35 pm »


Ik heb al een keer een combicamp met mover gezien :H (voor mensen die het anders niet redden vind ik het een perfecte oplossing!)

 :off Tja, ooit in 1997 twee dames ontmoet die met een Eribaatje achter een rood Micraatje heel Noorwegen door crosten. Ook in de bergen, waar ze soms even stukken achteruit moesten voor tegemoetkomend vrachtverkeer. Luxe hadden ze ook aan boord, een elektrisch verwarmde vloermat voor warme voeten.

O ja, had ik er al bij gezegd dat beide dames 80+ waren? Movers bestonden nog niet, maar anders zou die er wel onder gezeten hebben, daar ben ik van overtuigd.
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Warm water + vaste aansluiting in de bermkeuken?
« Reactie #29 Gepost op: juni 23, 2020, 01:09:38 pm »

Nu met de corona perikelen en drukte bij de afwasplaats, hebben we gedacht een eigen warm water voorziening mee te nemen.
Met de zonneboiler hebben we in ieder geval water dat enigszins warm is en we eventueel kunnen doorverwarmen met de waterkoker of op het gas.

Met behulp van een 3D printer en wat buizen van een oude parasol (wie wat bewaard, ... :)) heb ik een standaard in elkaar geknutseld zodat we de zak altijd in de zon kunnen hangen.






Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: juni 23, 2020, 01:11:11 pm door Jerome »
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal