Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »   Omlaag

Auteur Topic: Vouwwagen techniek en onderhoud  (gelezen 64166 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

michield

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 188
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Chamonix 2015 -> Cabanon Malawi 2.0 Royale DeLuxe 2022
    • Campings met Privesanitair
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #90 Gepost op: maart 30, 2017, 04:12:56 pm »

Ik dacht altijd dat het tot 10% van de wagen prima is. Bij de Cabanon met disselbak is het best lastig om op 50kg uit te komen.
Gelogd

ArjanF

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 67
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Mercury 2017
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #91 Gepost op: maart 30, 2017, 04:47:43 pm »

Kijk filmpje in onderstaande link maar goed, maakt hoop duidelijk over belading en indirect over de druk op de kogel.

https://youtu.be/KyagKzvJwYw


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #92 Gepost op: maart 30, 2017, 05:02:58 pm »

Is dit niet appels met peren vergelijken?

De vouwwagen wordt totaal anders beladen dan een caravan. 
Gelogd

ArjanF

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 67
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Mercury 2017
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #93 Gepost op: maart 30, 2017, 05:22:28 pm »

Maar gaat om het principe of het nu een cv/vw of aanhanger is!

Juiste belading en verdeling hiervan is altijd het belangrijks, dit filmpje geeft dit juist goed weer.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #94 Gepost op: maart 30, 2017, 08:36:40 pm »

Kogeldruk is wel iets anders dan slingeren door verkeerde ladingverdeling. In geval van de modelcaravan kan de kogeldruk best in orde zijn geweest. Alleen, hoe verder de belading van een denkbeeldige vertikale lijn door het midden van de as ligt, hoe groter het koppel (kracht x arm) dat die belading kan uitoefenen. De auto moet een even groot koppel de andere kant op kunnen leveren om dat slingeren te stoppen. Bij een zware auto ver van die vertikale lijn af en belading in de aanhanger dicht bij die lijn is dat makkelijk en heb je een stabiel systeem. Bij belading ver van de lijn en een lichte auto aan een korte dissel wordt de uitdaging een stuk groter. Kogeldruk is nodig om een goede borging tussen dissel en kogel te waarborgen en om het weggedrag van de auto zelf niet te beïnvloeden. Negatieve kogeldruk tilt de auto op. een te grote kogeldruk levert minder druk op de voorwielen op. Waarom een <750 kg aanhanger niet meer dan 50 kg kogeldruk zou mogen hebben is me een raadsel. Dat hangt voor een groot deel van de auto af. Wel is 50 kg al vrij fors. Dat til je al niet meer zo maar van de haak af.
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #95 Gepost op: maart 31, 2017, 03:33:48 am »

De kogeldruk kan afhankelijk zijn van drie factoren, namlelijk de auto, de trekhaak en de aanhangwagen. Het laagste maximum is dan uiteraard wat toegestaan is. Ik zat bij de vorige VW op 60-70 kg afhankelijk van wat er in de keuken en dissel zaten  :#

Was aan het lezen over kogeldruk en kwam deze tegen op de website van het OM. Lijkt erop dat je de VW tot 750 kg de kogeldruk niet zwaarder mag hebben dan 50kg.
Dit zou dus gelden voor de mijne en denk de meeste andere.....Mijne is immers de Odyssee en gaat tot 650 kg. Iemand hier ervaring mee?

Heeft u een aanhanger met een middenas, die niet zwaarder mag zijn dan 750 kilo? Hiervoor geldt een maximale kogeldruk van 50 kg. Mag deze aanhanger meer dan 750 kilo wegen? Dan mag de kogeldruk minimaal 1% van de maximummassa van de aanhanger zijn. Dit mag dus meer dan 50 kilo zijn.

https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/handhaving-verkeer/overbelading/

Dit verhaal klopt maar zoals zo vaak is de wet theorie en is het in de praktijk niet zo zwart-wit en zal men pas op de theorie terugvallen als je er een bende van gemaakt hebt. Maar in de praktijk zal er eerst gekeken worden naar de maximum kogeldruk van de trekhaak. Mocht er nou van alles mis zijn met de aanhanger dan komen de wettelijke voorschriften om de hoek en zal men de kogeldruk gaan meten. En aangezien dat meten van de kogeldruk met een geijkte kogeldrukmeter moet gebeuren (en die zeker niet overal beschikbaar is) zal het niet snel zover komen.
« Laatst bewerkt op: maart 31, 2017, 03:35:57 am door KenJo »
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #96 Gepost op: maart 31, 2017, 03:39:11 am »

Ik dacht altijd dat het tot 10% van de wagen prima is. Bij de Cabanon met disselbak is het best lastig om op 50kg uit te komen.
Een en ander heeft ook te maken met de gebruikte materialen in de dissel van de aanhanger. Goedkoop blik kan namelijk minder gewicht dragen dan staal. Dus een echte regel (10% van de wagen) is ondoenlijk. De handleiding is de beste regel maar als je die niet hebt dan is de enige houvast die je hebt: de wettelijke regels.
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #97 Gepost op: maart 31, 2017, 09:34:05 am »

Dit verhaal klopt maar zoals zo vaak is de wet theorie en is het in de praktijk niet zo zwart-wit en zal men pas op de theorie terugvallen als je er een bende van gemaakt hebt. Maar in de praktijk zal er eerst gekeken worden naar de maximum kogeldruk van de trekhaak. Mocht er nou van alles mis zijn met de aanhanger dan komen de wettelijke voorschriften om de hoek en zal men de kogeldruk gaan meten. En aangezien dat meten van de kogeldruk met een geijkte kogeldrukmeter moet gebeuren (en die zeker niet overal beschikbaar is) zal het niet snel zover komen.
Denk ook wel dat je gelijk hebt, maar het verbaasde me omdat ik paar jaar terug zocht op kogeldruk en toen dit niet vond. Alleen maar de kogeldruk van trekhaak/auto. Wist dus niet dat een aanhanger minder kogeldruk zou kunnen hebben. Die 50 kg is idd lastig te meten maar ik heb zo'n rode meter die goed genoeg is om te kijken hoe het met de druk/balans zit. Gaat toch om je eigen veiligheid  :J
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #98 Gepost op: maart 31, 2017, 10:50:35 am »

Zo'n meter heb ik ook...


En je verschiet al rap hoe hoog je zit.


Ben verwonderd dat men bij de raclet vilenova bij Zoro stelt dat het maximaal 40 kg mag terwijl men mij vertelde dat de kogeldruk voor de safari vanaf 40 kg moet zijn. Daar de maximale druk voor mijn auto 60 kg is, heb ik altijd getracht tussen de 40 en de 60 te zitten en meestal kwam ik rond de 50 uit.


Het wagengedeelte van de safari en villenova zouden quasi hetzelfde moeten zijn.
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 861
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #99 Gepost op: maart 31, 2017, 11:41:43 am »

Uit mijn gebruiksaanwijzing:

aanbevolen kogeldruk 35–50 kg.           Max. 75  kg

Dat is nogal een speling.

Ik houd altijd maar rond de 40 kg aan, zit ik denk ik altijd goed.

 
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #100 Gepost op: maart 31, 2017, 12:05:09 pm »

Zo'n meter heb ik ook...


En je verschiet al rap hoe hoog je zit.


Ben verwonderd dat men bij de raclet vilenova bij Zoro stelt dat het maximaal 40 kg mag terwijl men mij vertelde dat de kogeldruk voor de safari vanaf 40 kg moet zijn. Daar de maximale druk voor mijn auto 60 kg is, heb ik altijd getracht tussen de 40 en de 60 te zitten en meestal kwam ik rond de 50 uit.


Het wagengedeelte van de safari en villenova zouden quasi hetzelfde moeten zijn.
Wat ik zeg het een en ander heeft te maken met gebruikte materialen dus misschien zijn er toch een verschil in de koppeling of dissel. Maar als de wagen het toelaat zou je er dus ook een andere koppeling op kunnen zetten waardoor je wel meer kogeldruk kan hebben.

Hoe hoger de kogeldruk trouwens hoe sneller de koppeling slijt. Dat is ook wel iets om rekening mee te houden....
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #101 Gepost op: maart 31, 2017, 04:45:04 pm »

Mijn kogeldruk van onze Golf mag 70 kg zijn. Deze kogeldruk gebruikte ik dan ook. Ik heb nooit gecontroleerd wat de kogeldruk van de vouwwagen mocht zijn. Het reed i.g. als een trein.
Gelogd

Eilandje

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 84
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Spacer
Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #102 Gepost op: mei 14, 2017, 09:54:41 am »

Neuswiel
Gister heb ik een holtkamper spacer 2003 gekocht. Alleen het neuswiel is wat krom/verzakt. Nu kom ik online deze tegen. https://www.obelink.nl/neuswiel-met-weegfunctie.html?gclid=CJjxq-7x7tMCFWsq0wodhKMJhw&page=5#product-tab-discussion
Of toch beter voor een andere kiezen en welke dan?
« Laatst bewerkt op: mei 14, 2017, 09:57:15 am door Eilandje »
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.863
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #103 Gepost op: mei 14, 2017, 10:03:21 am »

Ik zou in ieder geval gaan voor een stevig neuswiel. Of steunt de Spacer niet op het wiel zoals een Cocoon als de wagen uitgeklapt is?
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 861
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #104 Gepost op: mei 14, 2017, 11:43:08 am »

Lijkt mij niets mis mee. Heb je direct een disselweger, lijkt mij ook wel wat. Let wel op of de buisdikte (48mm) de juiste maat is.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal