Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Interesse peiling ontwikkeling luxe 12V schakelinstallatie  (gelezen 5425 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sevenup

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 190
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Interesse peiling ontwikkeling luxe 12V schakelinstallatie
« Gepost op: oktober 02, 2016, 10:39:01 am »

Als hobby ontwerp ik printplaten en schakelingen, voornamelijk audio gerelateerd.
Nu dat wij een vouwwagen hebben, had ik het idee een printplaat te maken met alle 12V voorzieningen geïntegreerd.

Als er genoeg interesse is kan ik meerdere printplaten bestellen en eventueel afmonteren. Afmeting is 10x10 CM.

Op dit moment heb ik een schema klaar met de volgende functies/connecties:

- 12V IN (Je kunt een willekeurige 12V voeding gebruiken aangesloten op 230v)
- Zonnepaneel in
- 12V UIT(voor verlichting etc)
- Laadcircuit voor accu
- 12V accu
- Accu beveiliging tegen diep ontladen
- Accu beveiliging tegen kortsluiten/hoge stromen

Als er 230V op de plek aanwezig is gebeurt het volgende:

- 12V UIT zit direct gekoppeld aan 12V IN
- Zonnepaneel wordt afgekoppeld
- Accu wordt opgeladen uit 12V in

Zonder 230V gebeurt het volgende:

- 12V UIT zit aan de accu
- Zonnepaneel wordt aangekoppeld
- Accu wordt opgeladen met zonnepaneel (of eventueel uit autoaccu, als je deze aansluit via verlichtingstekker)

Accu laadstroom is max 1 Ampere, goed voor accu's van 7-10Ah
« Laatst bewerkt op: oktober 02, 2016, 10:56:32 am door sevenup »
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Interesse peiling ontwikkeling luxe 12V schakelinstallatie
« Reactie #1 Gepost op: oktober 02, 2016, 02:56:00 pm »

Ja ik heb zeker interesse. Maar ik vindt de maximale stroom enigszins beperkt. Een koelkast lijkt niet te kunnen. Of heb ik dat mis?
Gelogd

sevenup

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 190
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Interesse peiling ontwikkeling luxe 12V schakelinstallatie
« Reactie #2 Gepost op: oktober 02, 2016, 05:17:25 pm »

Ja ik heb zeker interesse. Maar ik vindt de maximale stroom enigszins beperkt. Een koelkast lijkt niet te kunnen. Of heb ik dat mis?

Ik had voornamelijk 12V voor verlichting in gedachte.

Wat voor accu capaciteit zit je aan te denken voor een koelkast? En welk vermogen zonnepaneel?
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Interesse peiling ontwikkeling luxe 12V schakelinstallatie
« Reactie #3 Gepost op: oktober 02, 2016, 06:06:40 pm »

Leuk initiatief!
Ik heb er eens naar gekeken om zo zelfvoorzienend te kunnen zijn (verlichting, telefoonladers, tablet's, laptop en koelkast).
Mijn inschatting is dat je zo'n 30 tot 40 Ah nodig hebt. En da's best veel. Als zonnecel heb je zo'n 100 tot 200 Watt nodig.
Tel daarbij op dat je de hele dag behoorlijk zon nodig hebt, om de nacht door te kunnen koelen. Een schaduwrijke plek verziekt de opbrengst behoorlijk. Of je bent de hele dag panelen aan het verzetten.
Alles wordt best groot en zwaar.

Wil je je schakeling zo maken dat de zonnepanelen rechtstreeks zijn aan te sluiten? Of heb je hier een aparte omvormer voor nodig.
Verder zou ik een 300 à 400 Watt omvormer willen kunnen aansluiten voor 230Vac.
Ik ben benieuwd hoe het zich verder ontwikkeld en wat jou verkoopprijs van de print is.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Interesse peiling ontwikkeling luxe 12V schakelinstallatie
« Reactie #4 Gepost op: oktober 03, 2016, 10:55:00 am »

Je komt een heel eind als je zegt de koeling op gas te laten draaien. De meeste koelboxen op 12v doen amper wat dus zou je de 12v alweer moeten omvormen naar 230v om de boel koud te krijgen. Vergelijk de kosten van de extra zonnepanelen en 12v -> 230v omvormer met die van eventueel je koelkast vervangen door een exemplaar wat op gas kan plus zonodig een extra gastank, ik denk dat het laatste al snel goedkoper en handiger is?
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Interesse peiling ontwikkeling luxe 12V schakelinstallatie
« Reactie #5 Gepost op: oktober 03, 2016, 12:48:05 pm »

Je komt een heel eind als je zegt de koeling op gas te laten draaien. De meeste koelboxen op 12v doen amper wat dus zou je de 12v alweer moeten omvormen naar 230v om de boel koud te krijgen. Vergelijk de kosten van de extra zonnepanelen en 12v -> 230v omvormer met die van eventueel je koelkast vervangen door een exemplaar wat op gas kan plus zonodig een extra gastank, ik denk dat het laatste al snel goedkoper en handiger is?
Goedkoper zal het vast zijn, handiger niet, want een absorptiekoelkast heeft minder vermogen én je hebt extra grote gasflessen nodig. Overigens heb ik het over een 12V compressorkoelkast, daarvoor heb je ~15-20W / uur nodig, oftewel 30-40Ah/24h. (Met Thermo-elektrisch heb je het veelvoud hiervan nodig, dat is dus geen optie)
Voor mij gaat het in eerste instantie om een verkenning wat de mogelijkheden zijn, en zal ik het vooral gebruiken om te koelen tijdens het verplaatsen en nog niet om volledig onafhankelijk te zijn van 240V. Vooral ook omdat de benodigde zonnepanelen nu nog dusdanig groot moeten zijn dat het niet meer handig is, maar die ontwikkelingen gaan ook door. Met een iets kleinere installatie zou je prima een tijdsbestek van 12H kunnen overbruggen, iets wat meestal ruim voldoende is tijdens reisdagen. Maar uiteindelijk richting volledig onafhankelijk geeft veel meer mogelijkheden voor plekken waar geen stroomvoorziening is.
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Interesse peiling ontwikkeling luxe 12V schakelinstallatie
« Reactie #6 Gepost op: oktober 03, 2016, 01:46:26 pm »

Goedkoper zal het vast zijn, handiger niet, want een absorptiekoelkast heeft minder vermogen én je hebt extra grote gasflessen nodig.
Maar een absorptiekoelkast kan meestal op gas, 12Vdc en 230Vac. Waarbij 230Vac uitgerust is met een thermostaat. Wel is het zo dat tijdens warme zomerperiodes de koelkast continue draait. En dit kost zo'n 70 Watt/h. De koeling op 230Vac is denk ik wel beter dan op 12 Vdc. Dus ja je hebt een omvormer nodig.

Overigens heb ik het over een 12V compressorkoelkast, daarvoor heb je ~15-20W / uur nodig, oftewel 30-40Ah/24h
De vraag is of een compressorkoelkast met een omvormer van 12Vdc naar 230Vac werkt. Ik heb destijds bij meerdere omvormers gezien dat deze niet geschikt zijn voor elektromotoren. Mogelijk heeft dit iets met de sinusvorm van de omvormer te maken? Hoewel dit wel een heel beroerde vorm moet zijn wil het niet werken. Ik zou dit nog wel als puntje van aan aandacht mee nemen.

En 15 tot 20 Watt/h lijkt me erg weinig. Ik denk dat een compressor ook richting de 70 Watt/h gaat.

Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Interesse peiling ontwikkeling luxe 12V schakelinstallatie
« Reactie #7 Gepost op: oktober 03, 2016, 02:09:36 pm »

O.a. Waeco en Engel maken koelkasten en boxen met een 12V compressor, die dit dus kunnen. Daar zijn deze gegevens ook op gebaseerd. Al die anderen zijn op 12V niet mogelijk of verbruiken veel meer stroom en dus ook niet geschikt voor zoiets.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Interesse peiling ontwikkeling luxe 12V schakelinstallatie
« Reactie #8 Gepost op: oktober 03, 2016, 02:10:12 pm »

Ik was inderdaad uitgegaan van het verbruik op 12v van een absorptiekast. Maar als ik zo eens Google op 'compressor koelbox 12v' kom ik voor de exemplaren met ongeveer dezelfde inhoud als mijn huidige absorptiekast wel uit op nogal forse bedragen... Dan moet daar nog een zonnepaneel en voldoende accucapaciteit bij. Dan maar dat extra gasflesje mee, werkt tot nu toe meer dan prima! ;-)
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Interesse peiling ontwikkeling luxe 12V schakelinstallatie
« Reactie #9 Gepost op: oktober 03, 2016, 02:15:21 pm »

Begrijp ik, maar 2e hands is nog wel eens wat te krijgen, dan valt het mee. Maar economisch rendabel is het zeker nog niet.
Gelogd

Gait

  • Gast
Re: Interesse peiling ontwikkeling luxe 12V schakelinstallatie
« Reactie #10 Gepost op: oktober 04, 2016, 12:57:30 pm »

Ik heb wel belangstelling voor een zelf gebouwde powerbank voor een onafhankelijkheid van 3 dagen. Koelen/koken op gas. Verlichting, pompje, telefoons e.d. op 12 V. Liefst met omvormer naar 230V. Opladen in de auto op sigarettenaansteker. Met laadlampjes e.d.
Gelogd

sevenup

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 190
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Interesse peiling ontwikkeling luxe 12V schakelinstallatie
« Reactie #11 Gepost op: oktober 04, 2016, 04:47:38 pm »

Hier een eerste opzetje van een 12V schakeling, waarbij gebruik wordt gemaakt van een zogenaamde 'solar charge controller'

Zonder 220V:

- Zonnepaneel -> Controller
- Controller -> 12V UIT

Met 220V:

- 12V IN aanwezig via externe voeding
- Zonnepaneel afgekoppeld
- 12V IN -> Controller
- 12V IN -> 12V UIT

Voorbeeld 'Solar Charge Controller': https://nl.aliexpress.com/item/New-Arrival-PWA-10A-Solar-Charge-Controller-12V-24V-LCD-Display-Solar-Panel-Charge-Regulator-APJ/32740098824.html?spm=2114.48010408.3.13.95HGFi
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Interesse peiling ontwikkeling luxe 12V schakelinstallatie
« Reactie #12 Gepost op: oktober 04, 2016, 10:59:16 pm »

Ik gebruik zo'n solarcontroller voor onze standalone zonnepanelen, met de autoaccu als buffer. Wat me in de schakeling alleen even ontgaat: waarom zou je een zonnepaneel afschakelen als je die hebt? Ook al is er 230V beschikbaar, dan kun je toch nog steeds de buffer vullen vanuit het paneel?
Gelogd

mar-ine

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 313
  • Merk Vouwwagen: AartKok- LS/RL/GD
Re: Interesse peiling ontwikkeling luxe 12V schakelinstallatie
« Reactie #13 Gepost op: oktober 04, 2016, 11:11:14 pm »

Ik zie dat men om een omvormer vraagt. Waarom is mijn vraag. Vanaf 12volt kun je rechtstreeks een USB-aansluiting zetten voor je electrogear.
Qua koelkast. Als deze via de accu moet dan kan dat eigenlijk enkel met een compressor koelkast.
Ik volg dit nu. We zijn op het punt van installeren van zonnepanaelen.

Coleman
Cheyenne

Gelogd

mar-ine

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 313
  • Merk Vouwwagen: AartKok- LS/RL/GD
Re: Interesse peiling ontwikkeling luxe 12V schakelinstallatie
« Reactie #14 Gepost op: oktober 04, 2016, 11:19:27 pm »

Ik heb nog eens naar het schema gekeken. Eigenlijk snap ik de meerwaarde niet.
Bij ons komt alle 12v via de accu. Daar kan de solarcharger op aangesloten worden. Staan we aan de 230v dan zorgt de acculader (een goede) voor een volle accu.
Ik zie nog geen meerwaarde voor de print maar ben nieuwsgierig genoeg om dit te volgen.

Coleman
Cheyenne

Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal