Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Zelfvoorzienende vouwwagen  (gelezen 2184 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

katjakley

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 119
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte S
Zelfvoorzienende vouwwagen
« Gepost op: mei 14, 2017, 12:37:26 pm »

Beste Klappers,

We zijn echte avonturiers op vakantie en vinden het leuk om rond te trekken. Toen we nog geen kinderen hadden liepen we door Himalaya etc. Nu de kinderen wat ouder zijn (6 en 8) willen we volgend jaar door Europa gaan trekken maar dan wel zelfvoorzienend.

Dit jaar gaan we naar Griekenland, wel rondtrekken maar wel op een camping.

Om alvast de voorbereidingen voor volgend jaar te beginnen ben ik op zoek naar een manier om onze vouwwagen (Holtkamper Kyte S 2017) te voorzien van permanente stroom.

Volgens mij zijn er verschillende mogelijkheden
1. Zonnepanelen en een accu: nadeel is, als je een koelkast mee wilt nemen is de vraag of je voldoende stroom hebt en bent weer afhankelijk.
2. Accu opladen met de continue stroom van de auto.
Etc.

Ik ben alleen niet zo'n automonteur dus ben eigenlijk op zoek naar tips en tricks en dacht, ben benieuwd wat jullie op dit forum allemaal bedenken.

Wellicht zijn er forumleden die dit al hebben en/of al gebruiken en hier ervaringen do/dont's hebben?

Ben gewoon benieuwd!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd

astridG

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 247
  • Merk Vouwwagen: trigano alpha 2011, ex-odyssee, ex-spacer
Re: Zelfvoorzienende vouwwagen
« Reactie #1 Gepost op: mei 14, 2017, 01:34:40 pm »

als je een absorptie koelkast hebt, dan kan je die op gas laten draaien,.Daarnaast zijn er al heel veel solarlampen en opwindlampen te koop.Er is hier op het forum ook iemand geweest die zijn eigen solar-installatie had gemaakt, volgens mij ook om niet van stroom afhankelijk te zijn.
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Zelfvoorzienende vouwwagen
« Reactie #2 Gepost op: mei 14, 2017, 02:12:05 pm »

Koelbox op gas en de rest door middel van een accu die je ook mee een zonnepaneel kan laden.

Met de vouwwagen hadden wij de koelbox altijd op gas. We hadden een verbruik van ongeveer 3kg in 3 weken alleen voor de koelbox en af en toe wat water koken. In Scandinaviƫ, waar wij altijd heen gaan, is er op campings altijd gelegenheid om te koken dus dan is het niet nodig omdat in de tent te doen.
Voor de telefoons gebruikte ik een 26Ah accu die ik onderweg op kon laden in de auto. Met die opstelling kon ik makkelijk 3 telefoons 2 weken aan het werk houden.
Gelogd

katjakley

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 119
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte S
Re: Zelfvoorzienende vouwwagen
« Reactie #3 Gepost op: mei 14, 2017, 10:06:22 pm »

Koelbox op gas en de rest door middel van een accu die je ook mee een zonnepaneel kan laden.

Met de vouwwagen hadden wij de koelbox altijd op gas. We hadden een verbruik van ongeveer 3kg in 3 weken alleen voor de koelbox en af en toe wat water koken. In Scandinaviƫ, waar wij altijd heen gaan, is er op campings altijd gelegenheid om te koken dus dan is het niet nodig omdat in de tent te doen.
Voor de telefoons gebruikte ik een 26Ah accu die ik onderweg op kon laden in de auto. Met die opstelling kon ik makkelijk 3 telefoons 2 weken aan het werk houden.
Dank je wel.
Volgens mij kan de koelkast van HK die wij hebben niet op gas... Dan zou ik de oude mee moeten nemen, ook een idee :-)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd

mar-ine

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 313
  • Merk Vouwwagen: AartKok- LS/RL/GD
Re: Zelfvoorzienende vouwwagen
« Reactie #4 Gepost op: mei 14, 2017, 10:33:47 pm »

Ik heb het onlangs bij ons gemaakt. Flexi-solarpaneel mee. Grote accu in de wagen en een 12v-compressorkoelkast.  Daar hebben we vorigenweek mee proefgedraaid. Prima te doen.
Usb rechtstreeks op de accu, met zekeringen natuurlijk. Aangevuld met een omvormer voor de 230v.
We kunnen off-grid.

Coleman Popup
Cheyenne

Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Zelfvoorzienende vouwwagen
« Reactie #5 Gepost op: mei 15, 2017, 09:18:06 am »

Als je de koelkast op elektra wilt laten draaien via zonne-energie heb je inderdaad bij voorkeur een compressorkast op 12 volt nodig. Een absorptiekast koelt op 12v te weinig en om deze (via een omvormer) op 230v te laten draaien vergt nogal een capaciteit aan zonnepanelen maar met name ook aan accu's om de boel ook 's nachts draaiend te houden.

Nadeel van de compressorkasten op 12v vind ik vooralsnog de prijs, ze zijn wat duurder dan de absorptiekasten. Maar het stroomgebruik is dermate laag dat het met zonne-energie en accu wel te doen is.

Een absorptiekast op gas is voor deze situatie ideaal, koelt beter dan op elektra over het algemeen en het gasverbruik valt best mee. Ook de aanschaf kosten zijn lager.

Je auto-accu gebruiken in deze scenario's heeft natuurlijk altijd het risico dat je deze leeg trekt, zelf zou ik 'm liever buiten het verhaal houden. Hoewel zeker in het geval van alleen (LED-)verlichting deze accu best bruikbaar is. Ik gebruik liever een aparte accu, ook omdat je op de nodige campings de auto niet bij de plek mag hebben staan.
Gelogd

DouweFlyer

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 37
  • Merk Vouwwagen: Holtkamer Flyer
Re: Zelfvoorzienende vouwwagen
« Reactie #6 Gepost op: mei 15, 2017, 12:47:10 pm »

Leuk dat er meer mensen zijn die zonder stroom kamperen.
Ook wij hebben nooit stroom op de campings en doen alles op gas (koken + koelen) en benzine (verlichting).
Telefoons enz. worden onderweg opgeladen in de auto met een omvormer. En accu van telefoon leeg = pech. Went ook wel. En met wat plannen kun je 's ochtends en 's avonds in het washok de boel redelijk draaiend houden.
Wij kunnen met een grote gasfles (5kg) en regelmatig koken net geen 3 weken uitzingen.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal