Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg  (gelezen 4750 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeronimo

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 228
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack Trekking
Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
« Gepost op: juni 10, 2019, 09:14:31 am »

Laatst heb ik me verdiept in de kogeldruk, ik kwam er achter dag deze maximaal 50kg mag zijn bij aanhangers tot 750 kg. Zie deze link op de website van het OM:

https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/handhaving-verkeer/overbelading/

"Heeft u een aanhanger met een middenas, die niet zwaarder mag zijn dan 750 kilo? Hiervoor geldt een maximale kogeldruk van 50 kg"


Zelf hebben we een Campooz waarvan de aanhanger technisch gezien geschikt is voor 75kg kogeldruk en 1000kg totaal maar omdat hij een typeplaatje heeft voor max 750kg en dus geen eigen kenteken heeft is de maximale kogeldruk 50kg. Onze auto en de trekhaak mogen ook 75kg kogeldruk hebben, dus is 75kg is technisch veilig, maar daarmee niet legaal!

Op diverse fora kom je allerlei meningen en (soms onjuiste) informatie tegen, reden van deze post is om te informeren hoe het wettelijk zit.
Gelogd
Die-hard mooi-weer-kampeerder

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
« Reactie #1 Gepost op: juni 10, 2019, 11:15:45 am »

Ik wist dit dus ook niet en heb altijd met 65 kg kogeldruk rondgereden. Als je er op gaat googelen vind je lastig informatie inderdaad. Ook ANWB komt niet meteen concreet met informatie. Erg nuttig om te weten, ook i.v.m. het rijden van een aanhanger met zand of grond. 

Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
« Reactie #2 Gepost op: juni 10, 2019, 12:55:19 pm »

Tja, weer een voorbeeldje waar de wetgever achter de techniek aanhobbelt. Zelfde als met de veelbenoemde bevestiging van de oploopremkabel. Je kunt het zo doen dat het technisch werkt, maar je toch een boete krijgt. Je kunt hem ook zo bevestigen dat je die boete niet krijgt, maar het kabeltje ook niet werkt... Ik laat de techniek hier toch boven de wet gaan.
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 848
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
« Reactie #3 Gepost op: juni 10, 2019, 02:14:04 pm »

Ik denk dat deze regel helemaal niets met techniek of veiligheid te maken heeft, maar puur is ingesteld om overbelading (economisch) te voorkomen. Door een veel hogere kogeldruk zou je stiekem meer kunnen meenemen in je karretje dan de toegestane 750kg.
@jeronimo je zou je klapkar mogelijk kunnen laten herkeuren op 1000kg. Dan krijg je een eigen kenteken en mag je legaal een hogere kogeldruk aanhouden. Maar of het dat allemaal waard is...
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
« Reactie #4 Gepost op: juni 10, 2019, 04:05:09 pm »

Door een veel hogere kogeldruk zou je stiekem meer kunnen meenemen in je karretje dan de toegestane 750kg.
Kan je dit uitleggen? 750 kg = 750 kg. Je as-druk zal minder dan 750 kg zijn. Maar daarmee wordt je vouwwagen niet lichter.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 848
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
« Reactie #5 Gepost op: juni 10, 2019, 04:48:32 pm »

Kan je dit uitleggen? 750 kg = 750 kg. Je as-druk zal minder dan 750 kg zijn. Maar daarmee wordt je vouwwagen niet lichter.

Precies wat je schrijft. Bij 100kg kogeldruk zou je de kar tot 850kg beladen en toch de max. as-druk niet overschrijden. Het overgewicht valt daardoor niet zo snel op (als je aangekoppeld weegt). Maar ik probeer ook alleen maar een reden te verzinnen voor het maximum van 50kg kogeldruk.
Gelogd

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
« Reactie #6 Gepost op: juni 10, 2019, 05:47:23 pm »

Even voor mijn duidelijkheid. Wat heeft totaalgewicht met kogeldruk te maken? Als ik alles achterin de aanhanger leg heb ik geen of zelfs een negatieve kogeldruk.
Gelogd

Jeronimo

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 228
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack Trekking
Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
« Reactie #7 Gepost op: juni 10, 2019, 05:51:17 pm »

Ik denk dat deze regel helemaal niets met techniek of veiligheid te maken heeft, maar puur is ingesteld om overbelading (economisch) te voorkomen. Door een veel hogere kogeldruk zou je stiekem meer kunnen meenemen in je karretje dan de toegestane 750kg.
@jeronimo je zou je klapkar mogelijk kunnen laten herkeuren op 1000kg. Dan krijg je een eigen kenteken en mag je legaal een hogere kogeldruk aanhouden. Maar of het dat allemaal waard is...
Herkeuren zou ik kunnen doen maar ik kom niet (of maar een beetje) boven de 50kg uit dus dat is me de moeite en geld niet waard.
Gelogd
Die-hard mooi-weer-kampeerder

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
« Reactie #8 Gepost op: juni 10, 2019, 07:18:54 pm »

De pest van dit soort onzinregels is dat mensen er ook nog naar gaan handelen in plaats van even na te denken. Gasfles uit de disselbak in de achterbak scheelt. Vervolgens lekker veel massa achterin de kar en hoppa, 'veilig' en boetevrij. Dan liever gewoon 80 kg op de haak. De techniek kan het hebben.
Gelogd

kimopo

  • Goldmember 2024
  • Klap nerd
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 353
  • Merk Vouwwagen: Keizer Weekender 2021
  • Kimopo & Rumi zijn nu ook klappers
Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
« Reactie #9 Gepost op: juni 27, 2019, 09:35:04 pm »

Mijn Fabia heeft een sticker in de kofferbak met de melding 50kg kogeldruk maar onze nieuwe oude Jametic (met achterop een keuken) heeft n flinke disselbak en mat gisteren dik 75kg  :?

Er zal dus flink geschoven moeten worden met artikelen uit de disselbak naar de keukenkant en/of kofferbak.
De auto van manlief, een Seat Ibiza ligt al vrij laag dus als daar spul in de kofferbak moet gaat die alleen nog maar lager liggen vrees ik.

Nou willen wij ook 2 fietsen op de imperial gaan vervoeren, gaat dat ook de kogeldruk verder opschroeven of doet dergelijk gewicht op de klapkar niet mee qua kogeldruk ??

Gelogd
Leef vandaag, je weet nooit of er nog een morgen komt


Urgje

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 846
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Mercury 2011
Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
« Reactie #10 Gepost op: juni 27, 2019, 10:09:55 pm »

Hangt er vanaf of de imperial alles evenredig verdeeld of juist meer naar voren of achteren geplaatst is.
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
« Reactie #11 Gepost op: juni 28, 2019, 10:11:53 am »

De imperiaal hangt over de hele wagen heen. Het is de kunst om juist de fietsdragers met fietsen zo goed mogelijk met het zwaartepunt boven de as te bevestigen.
Gelogd

Jimmymichiels

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 506
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panema up 2022
Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
« Reactie #12 Gepost op: juni 28, 2019, 11:45:25 am »

Bij raclet zeggen ze max 40kg.
Mijn camionet kan makkelijk 80kg aan.
Maar ik ga men oplooprem niet verneuken  O0
Dus houd ik 25-40 kg.
Rijd goed en nix wordt overbelast
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
« Reactie #13 Gepost op: juni 28, 2019, 12:45:09 pm »

Hier zijn zeer waarschijnlijk mensen aan het woord die op hun spullen passen en onderhouden en serieus zijn. Maar kijk eens op de weg wat er aan barrels rond rijdt. Die 1x per jaar vol worden geladen met tuinafval. Wordt nergens naar gekeken. Zelf maak karretjes van 30 jaar oud etc. daar zijn echt regeltjes voor nodig. Oom agent laat een mooie nieuwe vouwwagen wel met rust hoor als de auto niet abnormaal in de kont hangt.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
« Reactie #14 Gepost op: juni 28, 2019, 05:15:06 pm »

Je kan met een grootschalige verkeers/weeg controle wel van de weg worden gehaald. In Nederland word een 10% marge aangehouden en meestal word alleen de as gewogen. De kogeldruk komt dus nog bij de auto op. Maar als je dit overschrijd ben je natuurlijk wel aan de beurt.
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal