Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg  (gelezen 4745 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
« Reactie #15 Gepost op: juni 28, 2019, 07:30:23 pm »

Alles kan, maar hoe vaak ben jij al van de weg gehaald bij een grootscheepse controle?
Ik ben in mijn hele leven (zonder VW) één keer aangehouden bij een controle.
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
« Reactie #16 Gepost op: juni 28, 2019, 08:46:53 pm »

Alles kan, maar hoe vaak ben jij al van de weg gehaald bij een grootscheepse controle?
Ik ben in mijn hele leven (zonder VW) één keer aangehouden bij een controle.
Geeft dat je het recht om je niet aan de wet te houden ...
Gelogd

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
« Reactie #17 Gepost op: juni 28, 2019, 09:35:44 pm »

Hier zijn zeer waarschijnlijk mensen aan het woord die op hun spullen passen en onderhouden en serieus zijn. Maar kijk eens op de weg wat er aan barrels rond rijdt. Die 1x per jaar vol worden geladen met tuinafval. Wordt nergens naar gekeken. Zelf maak karretjes van 30 jaar oud etc. daar zijn echt regeltjes voor nodig. Oom agent laat een mooie nieuwe vouwwagen wel met rust hoor als de auto niet abnormaal in de kont hangt.

Muis . . .
Ik val yella bij. Niet zo ingewikkeld doen.
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
« Reactie #18 Gepost op: juni 29, 2019, 09:37:13 am »

Ik denk dat het hier vooral gaat om gezond verstand, de ts geeft, ter informatie, aan wat de wet is. 

Feit is wel dat er elk jaar weer vakantiegangers van de weg gehaald worden met overbeladen en / of verkeerd beladen kampeermiddelen.
Gelogd

Louis

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 12
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi
Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
« Reactie #19 Gepost op: juli 15, 2019, 05:20:16 pm »

De kans op controle hierop is waarschijnlijk niet heel groot. Ik sluit echter niet uit dat het kan meespelen als je bij een ongeval betrokken raakt.
 
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
« Reactie #20 Gepost op: juli 15, 2019, 06:28:46 pm »

De kans op controle hierop is waarschijnlijk niet heel groot. Ik sluit echter niet uit dat het kan meespelen als je bij een ongeval betrokken raakt.

Hij was goed, door de klap is alles naar voren geschoven  :O
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
« Reactie #21 Gepost op: juli 15, 2019, 06:35:55 pm »

Inderdaad laat ze dat maar eens aantonen. In mijn geval zou de vw dan in totaal max 800kg wegen. Als dat klopt hebben ze geen poot om op te staan.


Kamperen met de CC Flexi T&T. Niet omdat het moet, maar omdat het kan....
Gelogd

Jeronimo

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 228
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack Trekking
Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
« Reactie #22 Gepost op: juli 27, 2019, 12:26:32 pm »

Inderdaad laat ze dat maar eens aantonen. In mijn geval zou de vw dan in totaal max 800kg wegen.

Hoe bedoel je dit? 800kg is toch gewoon 50kg te zwaar? Een tijdje terug zag ik bij Wegmisbruikers iemand met een enorm overbeladen aanhanger. Het totaal gewicht werd gemeten door de aslast van de aanhanger te wegen. Daarna de last op de achteras van de auto met aangekoppelde aanhanger, en daarna last achteras zonder aanhanger, verschil hiertussen werd gebruikt als kogeldruk.
De aslast en kogeldruk samen mogen maximaal 750kg zijn.
Gelogd
Die-hard mooi-weer-kampeerder

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
« Reactie #23 Gepost op: juli 27, 2019, 05:09:33 pm »

Er word hier uit gegaan van het feit dat je de kogeldruk van het gewicht van de aanhanger kan aftrekken. Ikzelf heb nog nooit uitgezocht of dit ook wettelijk zo werkt.
Daarvan uitgaand is het dus zo dat in het geval van een ongeval de lading niet meer zo zal liggen als dat ik hem geladen had. Dus met andere woorden als de aanhanger/vouwwagen max 800 kg weegt zou ik goed zitten. Immers; 800-50kg kogeldruk =750kg eigen gewicht. Laat hen maar aantonen dat het anders was.



Kamperen met de CC Flexi T&T. Niet omdat het moet, maar omdat het kan....
« Laatst bewerkt op: juli 27, 2019, 05:14:01 pm door Theu »
Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
« Reactie #24 Gepost op: juli 27, 2019, 06:42:25 pm »

Toen ik nog een caravan had en vaak op het caravanforum te vinden was, is daar een zeer uitgebreide discussie geweest waar iemand de wetteksten gezocht heeft en gekopieerd op het forum.
Tot mijn eigen verbazing telt de kogeldruk inderdaad bij de auto en niet bij de aanhanger. Bij een vouwwagen met 750 MTM is 750 kg + 50 kg kogeldruk dus wel toegestaan, ondanks dat die dus in totaal 800 kg weegt.

Wat echter volkomen onduidelijk is of dit in alle Europese landen zo geldt. Dus als je extreem veel pech hebt en gewogen wordt in het buitenland is er geen garantie dat ze dat daar ook OK vinden. Net zoals de 10% die we in Nederland tolereren (=niet toegestaan, maar geen boete) geeft geen garantie dat dat in alle landen zo is.

Aan andere kant..... ik ben nog nooit in een weegcontrole tegenkomen. Het enige vervelende als het je ooit gebeurt is dat men kan eisen dat je de overbelading ter plaatse oplost voordat je verder mag. Als je nog laadgewicht en ruimte in je auto over hebt is dat onhandig, maar so be it, als dat niet zo is.... tja.... begint het echt vervelend te worden.
« Laatst bewerkt op: juli 27, 2019, 06:45:04 pm door RDDR »
Gelogd

Jeronimo

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 228
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack Trekking
Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
« Reactie #25 Gepost op: juli 27, 2019, 08:28:25 pm »

In de vorige reactie wordt verwezen naar de wet dus ben ik even gaan zoeken en heb dit gevonden:

Artikel 5.18.17c

1 Indien voor een aanhangwagen een kentekencard of kentekenbewijs is afgegeven, mag de daarop of de in het kentekenregister vermelde toegestane maximummassa niet worden overschreden of mag de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand, uitgezonderd de aslasten van een niet autonome aanhangwagen, niet meer bedragen dan de vermelde toegestane maximummassa. Bij middenasaanhangwagens en opleggers mag de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand in combinatie met een positieve last onder de koppeling van het voertuig in beladen toestand, niet meer bedragen dan de toegestane maximummassa.

2 Indien op de kentekencard of het kentekenbewijs van een middenasaanhangwagen of in het kentekenregister geen toegestane maximummassa is vermeld dan wel indien de middenasaanhangwagen niet in Nederland is geregistreerd, mag de toegestane maximummassa of de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand in combinatie met een positieve last onder de koppeling van het voertuig in beladen toestand, niet meer bedragen dan 20.000 kg. Indien de middenasaanhangwagen is voorzien van gasvering of van in EU-verband als gelijkwaardig aangemerkte vering en is voorzien van drie assen, mag de toegestane maximummassa of de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand in combinatie met een positieve last onder de koppeling van het voertuig in beladen toestand, niet meer bedragen dan 24.000 kg.

3 Indien van een aanhangwagen de toegestane maximummassa niet met behulp van het eerste en tweede lid kan worden vastgesteld, geldt voor deze aanhangwagen een toegestane maximummassa van 750 kg.


Onze vouwwagen heeft geen eigen kenteken, dus is lid 3 van toepassing en geldt een maximummassa van 750 kg. Daarbij mag de kogeldruk dus niet bij opgeteld worden zoals wel het geval is bij vouwwagens/caravans met kenteken (onder lid 1). Nu ben ik geen jurist maar de tekst in de wet lijkt me hier duidelijk.
« Laatst bewerkt op: juli 27, 2019, 08:32:43 pm door Jeronimo »
Gelogd
Die-hard mooi-weer-kampeerder

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
« Reactie #26 Gepost op: juli 27, 2019, 09:32:56 pm »

Bij punt 3 staat niet genoemd dat de weegmethode veranderd ten opzichte van punt 1. Voor mij is dit dus niet geheel duidelijk, maar ik denk dat de weegmethode wel identiek blijft en dus tot 50 kg wel mag. Maar ook ik ben geen jurist, dus garantie tot aan deur.  Bij het caravanforum was alleen lid 1 gekopieerd, waarschijnlijk omdat caravans met een MTM van 750kg vrij zeldzaam zijn.


« Laatst bewerkt op: juli 28, 2019, 08:53:11 am door RDDR »
Gelogd

Jeronimo

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 228
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack Trekking
Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
« Reactie #27 Gepost op: juli 28, 2019, 09:40:41 am »

Het belangrijkste argument waarom je de kogeldruk niet op mag tellen is dat je voor aanhangers van meer dan 750kg een kenteken nodig hebt. Dat moet dus een harde grens zijn en niet "rekbaar" door optellen van de max. kogeldruk. Lid 1 is in zijn geheel niet van toepassing, dus ook niet de meetmethode.
Gelogd
Die-hard mooi-weer-kampeerder

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
« Reactie #28 Gepost op: juli 28, 2019, 02:13:13 pm »

Deze discussie heb ik al diverse keren in verschillende fora langs zien komen, kennelijk is de interpretatie van de wet lastig ;-)

De geciteerde wetteksten lijken mij duidelijk: De totale massa van middenasaanhangwagens (dit is het geval bij alle vouwwagens die ik ken) wordt bepaald door de massa op de as(sen) en de (bij wet verplichte positieve) last op de koppeling bij elkaar op te tellen. Het maakt hierbij niet uit of de totaal toegestane massa meer of minder is dan 750kg.

Mogelijk veroorzaakt het feit dat de last op de koppeling ook deel van het laadvermogen van het trekkende voertuig is verwaring. Deze last belast zowel de auto (steunt voornamelijk af op de achteras) maar belast ook de constructie van de aanhangwagen en gaat dus ook ten laste van laadvermogen van de aanhangwagen! (Opmerkelijk bijverschijnsel: Totaal toegestane combinatie-massa is maximaal bij minimale massa op koppeling...)
Ook de vaak gehanteerde meetmethode bij handhaving door de Politie kan ook verwarring geven: ‘Alleen het gewicht op de as (de wielen) wordt gewogen en er is normaal gesproken geen aparte controle van de kogeldruk of het maximaal treingewicht. Alleen als op het oog lijkt dat een auto heel erg achterover hangt of doorgezakt is dan wordt die gewogen en wordt de kogeldruk gemeten.’ (Bron https://caravantrekker.nl/info/politie_controle.php)
Deze (om praktische redenen) gekozen handelswijze kan een te gunstige uitslag geven (ten onrechte niet constateren overbelading) maar veranderd natuurlijk niets aan de onderliggende (te handhaven) wetgeving.

TS heeft wel een goed punt met betrekking tot de vreemde beperking tot 50kg van massa op koppeling voor aanhangwagens (zonder kenteken registratie) tot 750 kg.

Zelf bezitten wij een 3Dog die technisch volgens het typeplaatje in totaal 1000kg mag wegen. Op het plaatje op de as staat  maximum 1000kg en op het plaatje op de koppeling staat max 75kg.
Volgens de wet mag zonder kenteken registratie hiervan slechts 750kg benut worden waarvan maximaal 50 kg op de koppeling mag drukken. Alleen met kenteken registratie mag de technisch toegestane 75kg op de koppeling benut worden.
Kenteken registratie geeft dus meer vrijheid voor het verdelen van lading en is ook een voorwaarde om de technisch mogelijke beladingsruimte te benutten. Dit was voor mij dan ook de reden om onze vouwwagen ‘op kenteken’ te laten registreren.
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
« Reactie #29 Gepost op: juli 28, 2019, 02:39:39 pm »

Ik heb hierover ook uitgebreid gereageerd in het topic van Joseetje mbt haar Jamet.
En zie dat ik niet de enige ben die het juist omschrijft.
Maar ook hier zal ik het plaatsen hoe de wet (schrijver) het heeft bedoeld.
Eerst mijn vragen:
De vraag is of de kogeldruk wel of niet bij het totaal gewicht hoort van de aanhanger.
Voorbeeld; onze vouwwagen mag max 750kg wegen ik heb een kogeldruk van 50kg en weeg in totaal 800kg mag dat?
En een andere vraag is klopt het dat aanhangers met een max. massa van 750kg niet meer dan 50kg kogeldruk mogen hebben als het voertuig dit toelaat?
De antwoorden:
Vraag 1; De kogeldruk staat los van het gewicht. De aanhanger mag volbeladen maximaal 750 kg. wegen met witte plaat (kenteken auto). Op eigen kenteken mag de aanhanger volbeladen niet meer wegen dan volgens het kentekenbewijs is toegestaan. De kogeldruk doet er wat dit betreft niet toe. Jouw voorbeeld mag dus niet.
Vraag 2; Wettelijk mag de kogeldruk bij een aanhangwagen met een toegelaten maximumgewicht van 750 kg niet meer dan 50 kg zijn. Boven de 750 kg is de maximum toegestane kogeldruk 1% van het maximum toegelaten gewicht. De op het typeplaatje van de trekhaak aangegeven maximum kogeldruk is echter leidend als die beneden het wettelijk maximum ligt. Bijvoorbeeld: aanhanger mag maximaal 1000 kg wegenwacht.  Wettelijke maximum kogeldruk dan 100 kg. Als het typeplaatje van de trekhaak 75 kg aangeeft is dat het in dit geval geldende wettelijk toegestane maximum.
Daarop kreeg ik een reactie van een lezer (Jeronimo) alhier met daaronder weer de reactie van de bevriende jurist.

In een reactie op mijn reactie meld iemand dat er in januari 2016 een wetswijziging is geweest met daarin onderstaande tekst. Kan dat kloppen?
Lid 3 is dan wel vrij interpreteerbaar.

In de vorige reactie wordt verwezen naar de wet dus ben ik even gaan zoeken en heb dit gevonden:

Artikel 5.18.17c

1 Indien voor een aanhangwagen een kentekencard of kentekenbewijs is afgegeven, mag de daarop of de in het kentekenregister vermelde toegestane maximummassa niet worden overschreden of mag de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand, uitgezonderd de aslasten van een niet autonome aanhangwagen, niet meer bedragen dan de vermelde toegestane maximummassa. Bij middenasaanhangwagens en opleggers mag de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand in combinatie met een positieve last onder de koppeling van het voertuig in beladen toestand, niet meer bedragen dan de toegestane maximummassa.

2 Indien op de kentekencard of het kentekenbewijs van een middenasaanhangwagen of in het kentekenregister geen toegestane maximummassa is vermeld dan wel indien de middenasaanhangwagen niet in Nederland is geregistreerd, mag de toegestane maximummassa of de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand in combinatie met een positieve last onder de koppeling van het voertuig in beladen toestand, niet meer bedragen dan 20.000 kg. Indien de middenasaanhangwagen is voorzien van gasvering of van in EU-verband als gelijkwaardig aangemerkte vering en is voorzien van drie assen, mag de toegestane maximummassa of de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand in combinatie met een positieve last onder de koppeling van het voertuig in beladen toestand, niet meer bedragen dan 24.000 kg.

3 Indien van een aanhangwagen de toegestane maximummassa niet met behulp van het eerste en tweede lid kan worden vastgesteld, geldt voor deze aanhangwagen een toegestane maximummassa van 750 kg.


Onze vouwwagen heeft geen eigen kenteken, dus is lid 3 van toepassing en geldt een maximummassa van 750 kg. Daarbij mag de kogeldruk dus niet bij opgeteld worden zoals wel het geval is bij vouwwagens/caravans met kenteken (onder lid 1). Nu ben ik geen jurist maar de tekst in de wet lijkt me hier duidelijk.

Het geciteerde stuk komt uit het Reglement Voertuigen dat inderdaad op 1 januari 2016 van kracht werd. Wat jouw discussiepartner erin leest klopt echter niet. Hij gaat er kennelijk vanuit dat bij gekentekende caravans en vouwwagens
de kogeldruk bij de toegestane maximummassa mag worden opgeteld. Dat leest hij verkeerd: lid 1 van artikel 5.18.17c bepaalt immers dat bij middenasaanhangwagens de som van de aslasten (dat is bij een enkelasser gewoon de aslast) IN COMBINATIE MET een positieve last onder de koppeling van het voertuig in beladen toestand (de kogeldruk) niet meer mag bedragen dan de toegestane maximummassa.
Het maximumgewicht conform kentekenbewijs is dus INCLUSIEF kogeldruk.

Hier mogen jullie alle je voordeel mee doen.
Ik weet nu hoe het wel hoort en dat ik het al jaren niet goed doe mbt de kogeldruk.


Kamperen met de CC Flexi T&T. Niet omdat het moet, maar omdat het kan....
« Laatst bewerkt op: juli 28, 2019, 02:44:31 pm door Theu »
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal