Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 »   Omlaag

Auteur Topic: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?  (gelezen 53334 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #195 Gepost op: juli 27, 2019, 10:27:58 am »

Zonder grondzeil ga ik nóóit meer weg. Eén stortbui en je hebt een bende in je wagen.

Precies! Kamperen altijd in het zonnige Zuiden, maar bijna ieder jaar wel een keer een plensbui. Dan ben je blij met een kuipzeil.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

Bagheera

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 408
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro 2004
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #196 Gepost op: juli 27, 2019, 10:38:36 am »

Wij hebben geen kuipzeil in de voortent, en daarom alles in afgesloten plastic bakken. Nog steeds vies gedoe als je een keer pech hebt met een hoosbui, maar de spullen blijven in elk geval droog.

Verder helemaal eens met bovenstaande. Als de dealer aangeef dat er nog xx laadvermogen overblijft mag je daar in alle redelijkheid op af gaan.

Maar is met die reparatie en vollere banden jouw probleem nu opgelost Joseetje?
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.863
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #197 Gepost op: juli 27, 2019, 01:00:03 pm »

Jij stelt dat de as niet het probleem is maar de Franse wetgeving


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hierboven kun je lezen dat de Topic starter zelf al het antwoord heeft gegeven. En onder je bericht legt iemand uit dat de 650 kg iets wettelijks is/was in Frankrijk. Dat probeerde ik ook te zeggen. Maar mijn opmerking wordt wat te veel onder de loep genomen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #198 Gepost op: juli 27, 2019, 01:36:51 pm »

Wij hebben geen kuipzeil in de voortent, en daarom alles in afgesloten plastic bakken.

Jullie hebben een voortent?  O0
Gelogd

Bagheera

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 408
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro 2004
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #199 Gepost op: juli 27, 2019, 02:49:09 pm »

Uh.... ja?
Gelogd

peter123456

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 434
  • Merk Vouwwagen: (G) roadmaster
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #200 Gepost op: juli 27, 2019, 03:14:54 pm »

 :# die moet je ook "vouwen". WW
Gelogd
nu roadmaster familie S, was holtkamper Family de luxe.....
heet tegenwoordig (g)roadmaster

Joseetje26

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 101
  • Merk Vouwwagen: Jamet arizona
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #201 Gepost op: juli 27, 2019, 03:28:42 pm »

Bageera de as is gemaakt, en ik heb er nieuwe banden op.
Ik denk dat de as een combinatie van pech is geweest en rijden op te weinig spanning.
Door deze situatie natuurlijk wel achter gekomen dat we zonder baggage en met een deel van opties eruit ( imperiaal er niet op, binnenhemel en ondertentjes eruit, module tussenwand en inritsbaar zeil voor de luifel eruit) al op het max gewicht zit...
Het statische gewicht en de asbelasting worden aangegeven op 658 en 661...ik ga ervanuit dat ik er 75 kg kogeldruk vanaf mag halen...samen met de 10% die je beladen mag overschrijden en de alko as waarop toch echt staat 450/750 durf ik het wel aan onze baggage erbij te laden en nog wat spullen van de invetaris eruit te halen...ik denk kantje boord verhaal...het kan en mag net .
Tenzij iemand dit nu leest..en denkt je zit ernaast met je " laad verhaal" dan hoor ik dat ontzettend graag natuurlijk...statisch gewicht is volgens mij het gewicht wat de vouwwagen zelf losgekoppelt weegt
Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #202 Gepost op: juli 27, 2019, 06:54:24 pm »

Joseetje: het ligt er allemaal een beetje aan of je de brave burger wil zijn die netjes tussen de lijntjes kleurt of een beetje de grens wil opzoeken.

Formeel: je vouwwagen mag 650kg wegen en daar mag je de kogeldruk bij optellen. Echter bij een aanhanger onder de 750 kg MTM is deze maximale 50kg volgens de wet. Dus zou je je aan 700 kg totaal gewicht moeten houden. De 10% marge is niet wettelijk toegestaan, maar de grens waarbij men bekeurt. Dus formeel is 650 kg asgewicht + 50 kg kogeldruk je maximum.

Persoonlijk gebruik ik mijn gezond verstand en wil best wel een ingecalculeerd risico nemen om met bepaalde zaken de wet te overtreden. Zo rij ik, als er plaats is, ook in Nederland 110 /115 km per uur op mijn teller. Mag niet en als ik een boete krijg ga ik daar niet over zeuren. All in the game.

Vervelende van jouw situatie is, is dat het me niet duidelijk is hoe de wetten in het buitenland zijn. Zowel de 10% marge als ook de kogeldruk erbij optel methode. Als je aangehouden wordt en je krijgt een boete: pech gehad. Betalen en door. Maar als men eist dat je ter plaatse zorgt dat je weer binnen je gewichten komt voordat je door mag rijden heb je wel een probleem.

Risico dat ze je gaan wegen is zeer klein, maar het resultaat kan ook verrekte lastig zijn. De afweging kan jij alleen zelf maken.
In alle eerlijkheid: zowel bij mijn caravan die we jaren gehad hebben als nu mijn HK Kyte heb ik geen idee wat het weegt. Denk dat de caravan overbeladen was en de Kyte waarschijnlijk niet. We hebben weinig opties genomen, zijn maar met 2 personen, nemen geen fietsen mee en relatief weinig spullen. Dus zal wel OK, zijn, maar weten doe ik het niet. En ik ben eigenlijk ook niet van plan daar de moeite voor te gaan doen.
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #203 Gepost op: juli 28, 2019, 01:15:32 am »

Ik heb deze vraag bij een vriend van mij neergelegd die wel het eea weet over de wetgeving in Nederland.
Hieronder mijn vragen en zijn antwoorden.

Ik ben on-line in een discussie beland over het rijden met een aanhanger (vouwwagen in dit geval).
Daarbij is dus de vraag of de kogeldruk wel of niet bij het totaal gewicht hoort van de aanhanger.
Voorbeeld; onze vouwwagen mag max 750kg wegen ik heb een kogeldruk van 50kg en weeg in totaal 800kg mag dat?
En een andere vraag is klopt het dat aanhangers met een max. massa van 750kg niet meer dan 50kg kogeldruk mogen hebben als het voertuig dit toelaat?

Het antwoord dat ik kreeg:
De kogeldruk staat los van het gewicht. De aanhanger mag volbeladen maximaal 750 kg. wegen met witte plaat (kenteken auto). Op eigen kenteken mag de aanhanger volbeladen niet meer wegen dan volgens het kentekenbewijs is toegestaan. De kogeldruk doet er wat dit betreft niet toe. Jouw voorbeeld mag dus niet.

Wat vraag 2 betreft: wettelijk mag de kogeldruk bij een aanhangwagen met een toegelaten maximumgewicht van 750 kg niet meer dan 50 kg zijn. Boven de 750 kg is de maximum toegestane kogeldruk 1% van het maximum toegelaten gewicht. De op het typeplaatje van de trekhaak aangegeven maximum kogeldruk is echter leidend als die beneden het wettelijk maximum ligt. Bijvoorbeeld: aanhanger mag maximaal 1000 kg wegenwacht.  Wettelijke maximum kogeldruk dan 100 kg. Als het typeplaatje van de trekhaak 75 kg aangeeft is dat het in dit geval geldende wettelijk toegestane maximum.

Ik denk dat hij een type foutje heeft gemaakt en 10% i.p.v. 1% bedoelde. Iedereen mag er zijn voordeel mee doen. ;-)



Kamperen met de CC Flexi T&T. Niet omdat het moet, maar omdat het kan....
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #204 Gepost op: juli 28, 2019, 08:04:27 am »

En dan is dus nog steeds de vraag waarom de wet de type plaatjes niet gewoon leidend heeft gemaakt. Voor afwezigheid van een type plaatje kun je dan een waarde vastleggen. Nu gaan mensen stupide dingen doen om een combinatie te creëren die wel aan de wet voldoet, maar veel gevaarlijker is om mee te rijden.
Een combinatie wordt stabieler met meer kogeldruk  en juist veel listiger met veel gewicht achterin. Zelfde fout die onze wetgever heeft gemaakt met de remkabels die aan de auto vast moeten zitten. In het buitenland liggen die kabels bijna altijd gestropt om de haak. Dat werkt, maar levert bij ons een boete op. In Nederland zie ik geregeld aanhangers met het remkabel haakje rechtstreeks aan een oog bij de trekhaak. Geen bon, maar grote kans dat de oplooprem niet gaat werken. Kortom, wat volg je? De rigide wet of de techniek?
Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #205 Gepost op: juli 28, 2019, 08:44:07 am »

@Theu: zijn antwoord was ook mijn aanname tot 2 jaar geleden. Klinkt ook veel logischer dan dat je je kogeldruk erbij op mag tellen. Echter, de wet zegt sinds 1 januari 2016 iets anders. Ondanks dat ik het persoonlijk weer een onlogische complex makende kronkel vindt. Maar goed, de wetgever vindt mijn mening niet belangrijk  :# Zie de post uit het topic rondom kogeldruk:

In de vorige reactie wordt verwezen naar de wet dus ben ik even gaan zoeken en heb dit gevonden:

Artikel 5.18.17c

1 Indien voor een aanhangwagen een kentekencard of kentekenbewijs is afgegeven, mag de daarop of de in het kentekenregister vermelde toegestane maximummassa niet worden overschreden of mag de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand, uitgezonderd de aslasten van een niet autonome aanhangwagen, niet meer bedragen dan de vermelde toegestane maximummassa. Bij middenasaanhangwagens en opleggers mag de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand in combinatie met een positieve last onder de koppeling van het voertuig in beladen toestand, niet meer bedragen dan de toegestane maximummassa.

2 Indien op de kentekencard of het kentekenbewijs van een middenasaanhangwagen of in het kentekenregister geen toegestane maximummassa is vermeld dan wel indien de middenasaanhangwagen niet in Nederland is geregistreerd, mag de toegestane maximummassa of de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand in combinatie met een positieve last onder de koppeling van het voertuig in beladen toestand, niet meer bedragen dan 20.000 kg. Indien de middenasaanhangwagen is voorzien van gasvering of van in EU-verband als gelijkwaardig aangemerkte vering en is voorzien van drie assen, mag de toegestane maximummassa of de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand in combinatie met een positieve last onder de koppeling van het voertuig in beladen toestand, niet meer bedragen dan 24.000 kg.

3 Indien van een aanhangwagen de toegestane maximummassa niet met behulp van het eerste en tweede lid kan worden vastgesteld, geldt voor deze aanhangwagen een toegestane maximummassa van 750 kg.


Bij wagens met een eigen kenteken mag je dus zeker de kogeldruk aftrekken van je gewicht. Of dit bij een vouwwagen tot een MTM van 750kg ook zo is, laat punt 3 enigszins in het midden. Interpretatie van de plaatser van deze tekst in het andere topic is dat het niet mag bij wagens met een MTM tot 750kg. Ik ben er niet zo heel zeker van en denk dat de weegmethode uit punt 1 in stand blijft en dus tot 50kg wel mag.
Mocht die interpretatie correct zijn, dan moet Joseetje dus echt onder de 650kg blijven, wat een aardige uitdaging zal zijn.
« Laatst bewerkt op: juli 28, 2019, 08:51:34 am door RDDR »
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #206 Gepost op: juli 28, 2019, 09:07:49 am »

Ik zou het bijzonder vinden als hij dat niet gevonden heeft. Het is nl zijn vak. Maar kan er naar vragen.
En.... Time flies, januari 2016 is alweer 3 geleden. ;-)


Kamperen met de CC Flexi T&T. Niet omdat het moet, maar omdat het kan....
« Laatst bewerkt op: juli 28, 2019, 09:09:37 am door Theu »
Gelogd

Johnne

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 13
  • Merk Vouwwagen: Raclet Pamplona mini
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #207 Gepost op: juli 28, 2019, 10:18:45 am »

Heb je hem eigelijk ooit leeg gewogen zonder accessoires en de accessoires apart om te weten waar al dit gewicht vandaan komt

Groeten John


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #208 Gepost op: juli 28, 2019, 11:40:56 am »

@Theu: zijn antwoord was ook mijn aanname tot 2 jaar geleden. Klinkt ook veel logischer dan dat je je kogeldruk erbij op mag tellen. Echter, de wet zegt sinds 1 januari 2016 iets anders. Ondanks dat ik het persoonlijk weer een onlogische complex makende kronkel vindt. Maar goed, de wetgever vindt mijn mening niet belangrijk  :# Zie de post uit het topic rondom kogeldruk:

Bij wagens met een eigen kenteken mag je dus zeker de kogeldruk aftrekken van je gewicht. Of dit bij een vouwwagen tot een MTM van 750kg ook zo is, laat punt 3 enigszins in het midden. Interpretatie van de plaatser van deze tekst in het andere topic is dat het niet mag bij wagens met een MTM tot 750kg. Ik ben er niet zo heel zeker van en denk dat de weegmethode uit punt 1 in stand blijft en dus tot 50kg wel mag.
Mocht die interpretatie correct zijn, dan moet Joseetje dus echt onder de 650kg blijven, wat een aardige uitdaging zal zijn.
Ik heb even navraag gedaan en ik mag je geen gelijk geven. Zie hieronder zijn antwoord:
Het geciteerde stuk komt uit het Reglement Voertuigen dat inderdaad op 1 januari 2016 van kracht werd. Wat jouw discussiepartner erin leest klopt echter niet. Hij gaat er kennelijk vanuit dat bij gekentekende caravans en vouwwagens
de kogeldruk bij de toegestane maximummassa mag worden opgeteld. Dat leest hij verkeerd: lid 1 van artikel 5.18.17c bepaalt immers dat bij middenasaanhangwagens de som van de aslasten (dat is bij een enkelasser gewoon de aslast) IN COMBINATIE MET een positieve last onder de koppeling van het voertuig in beladen toestand (de kogeldruk) niet meer mag bedragen dan de toegestane maximummassa.
Het maximumgewicht conform kentekenbewijs is dus INCLUSIEF kogeldruk.


Kamperen met de CC Flexi T&T. Niet omdat het moet, maar omdat het kan....
Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #209 Gepost op: juli 28, 2019, 01:15:46 pm »

Ik geloof je onmiddelijk, klinkt alsof je kennis verstand van zaken heeft.
Bij caravantrekker.nl legt een agent (wat ook geen jurist is, maar je mag wel veronderstellen dat hij weet waar het hij het over heeft) hem uit zoals ik boven deed. Ook het caravanforum interpreteert hem zoals ik zei. Maar als iemand met een juridische achtergrond hem blijkbaar anders interpreteert begint het voor Joseetje wel nijpend te worden. Dan is 650kg echt het maximale wat een probleempje begint te worden. Blijft aan haar de keuze hoe groot de te nemen gok is.

Voor mezelf zal ik ruim binnen de marge zitten, gezien ik juist delen van de vouwwagen thuis laat (aantal overbodige stangen, dat vreemde keukenschort) 

Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal