Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Vervangen breekkabel  (gelezen 2210 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

nadine40

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 342
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL (2018), hiervoor een Combi-Camp Country Exclusive (2018), hiervoor een Camp-let Savanne
Vervangen breekkabel
« Gepost op: september 02, 2021, 08:43:56 pm »

Hoewel ik dacht gezien te hebben bij aankoop dat de breekkabel nog goed was blijkt hij toch gebroken te zijn  :(

Ik heb een nieuwe gekocht maar krijg de oude er met geen mogelijkheid vanaf. Er zit zo’n haak aan waarvan de opening te klein is om door de rem te krijgen. Er is vast een handige tio voor. Iemand??
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 848
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Vervangen breekkabel
« Reactie #1 Gepost op: september 02, 2021, 09:03:28 pm »

Heb je een foto van de haak?

De haak kun je er vast ook wel met wat gepast geweld afslopen. Met een stevige draadtang of ijzerzaagje bijvoorbeeld. Of de nieuwe kabel aan de oude haak bevestigen?
Gelogd

nadine40

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 342
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL (2018), hiervoor een Combi-Camp Country Exclusive (2018), hiervoor een Camp-let Savanne
Re: Vervangen breekkabel
« Reactie #2 Gepost op: september 02, 2021, 09:29:03 pm »

Ik had al bedacht dat een ijzerzaag de beste optie zou moeten zijn. Waterpomp tang wilde niet lukken helaas.
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Vervangen breekkabel
« Reactie #3 Gepost op: september 02, 2021, 09:32:52 pm »

Bouten/Betonschaar is ook een optie...
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Vervangen breekkabel
« Reactie #4 Gepost op: september 02, 2021, 09:34:18 pm »

Ik had al bedacht dat een ijzerzaag de beste optie zou moeten zijn. Waterpomp tang wilde niet lukken helaas.
Ijzerzaag ben je wel even bezig denk ik. Kun je die plaat niet los schroeven en dan er door heen halen?

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Gelogd

nadine40

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 342
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL (2018), hiervoor een Combi-Camp Country Exclusive (2018), hiervoor een Camp-let Savanne
Re: Vervangen breekkabel
« Reactie #5 Gepost op: september 02, 2021, 09:37:01 pm »

Breekkabel is nu mn minste zorg  huil

Ik had de wagen op de handrem gezet. Dat had ik nooit moeten doen. Handrem is waarschijnlijk al 10 jaar niet gebruikt en zit nu MUURvast. Ik kan de wagen niet aankoppelen want die staat met de dissel naar de garage en tussen 2 muren.

ANWB maar bellen morgenochtend…
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Vervangen breekkabel
« Reactie #6 Gepost op: september 02, 2021, 09:44:50 pm »


Gaat de handrem hendel niet naar beneden of? Als het zo'n hendel met 'ratel' vergrendeling is, is het belangrijk de hendel eerst iets op te tillen/aan te trekken (kan veel kracht kosten), dan de knop in te drukken (dit lukt niet zonder aantrekken/optillen) en vervolgens de handrem los te laten.

Let trouwens wel op (als het handrem probleem over is  :# ) dat de nieuwe breekkabel sterk genoeg is. De (universele) breekkabels hebben vaak een dunnere 'breekring' waarmee onvoldoende kracht voor bekrachtigen remmen kan worden opgebouwd doordat de breekring vroegtijdig los laat. (Zie onder andere: https://steur-aanhangwagens.nl/breekkabel/) Dit is (denk ik) een Alko breekkabel en die kan het beste vervangen worden met een Alko kabel.
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

nadine40

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 342
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL (2018), hiervoor een Combi-Camp Country Exclusive (2018), hiervoor een Camp-let Savanne
Re: Vervangen breekkabel
« Reactie #7 Gepost op: september 02, 2021, 09:55:45 pm »

Gaat de handrem hendel niet naar beneden of? Als het zo'n hendel met 'ratel' vergrendeling is, is het belangrijk de hendel eerst iets op te tillen/aan te trekken (kan veel kracht kosten), dan de knop in te drukken (dit lukt niet zonder aantrekken/optillen) en vervolgens de handrem los te laten.

Let trouwens wel op (als het handrem probleem over is  :# ) dat de nieuwe breekkabel sterk genoeg is. De (universele) breekkabels hebben vaak een dunnere 'breekring' waarmee onvoldoende kracht voor bekrachtigen remmen kan worden opgebouwd doordat de breekring vroegtijdig los laat. (Zie onder andere: https://steur-aanhangwagens.nl/breekkabel/) Dit is (denk ik) een Alko breekkabel en die kan het beste vervangen worden met een Alko breekkabel

Gelukt met de handrem!!! WD40 in de knop was de oplossing!

Breekkabel ga ik morgen een betonschaar voor zien te lenen  :)
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Vervangen breekkabel
« Reactie #8 Gepost op: september 03, 2021, 03:52:00 pm »

Zorg dat de nieuwe breekkabel er één is met 'sleutelring' in plaats van haak. Dat haakje is namelijk een stuk crucialer dan hij lijkt. Deze breekt bij de juiste trekkracht. Kun je dus niet zo maar even open en dicht buigen.
Gelogd

nadine40

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 342
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL (2018), hiervoor een Combi-Camp Country Exclusive (2018), hiervoor een Camp-let Savanne
Re: Vervangen breekkabel
« Reactie #9 Gepost op: september 03, 2021, 04:18:58 pm »

Ben maar even langs Campolife gereden en die hebben kostenloos de breekkabel vervangen, super service!
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: Vervangen breekkabel
« Reactie #10 Gepost op: september 03, 2021, 06:22:16 pm »

Better safe than sorry


Klappen met de Combi Camp Flexi T&T.
Niet omdat het moet....
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal